Een ander op je paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:27

Ik laat niet zomaar mensen op mijn paard.. Of echt beginners (die kunnen toch niets fout doen, paard niet nageeflijk trekken etc.), of mensen waarvan ik vind dat die mijn paard meer kunnen leren dat ik kan, op een manier die ik fijn vind. En er zijn maar weinig mensen daarvan.
Maar een vriendin of vriend laat ik er wel eens op. Altijd lachwekkend dat ze hem niet goed kunnen rijden. Paard heeft alle knopjes en laat ze nou zowat nooit de goede indrukken op de goede manier :')

Meest voorkomende: ze geven de galop aan, paard doet zijn kont naar binnen. Of gaat alleen maar keihard draven.

Maar bijrijders hoef ik dus echt niet te hebben :n Alleen maar slechte ervaringen mee.

Josien_

Re: Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:34

Nou heb ik geen eigen paard, maar ik zou er niet zo'n problemen mee hebben.
Wel zou ik er altijd zelf bij willen zijn, tenzij de betreffende persoon goed genoeg kan rijden op een manier waar ik tevreden over ben :) .
Beginners mogen ook best een rondje stappen, mits ik ze vasthoud.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:35

Ik geef een vriendin van mij wel eens 'les' op mijn paardje.
Maar dat is dan meer doorzitten, weer op het goede been rijden, tenen aan raken en draven.
Dus echt rijden is het niet.

Voor de rest laat ik ook wel eens vriendinnen die echt kunnen rijden er op rijden.
Maar geen onbekenden of mensen waarvan de rijstijl mij niet bevalt.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:40

Wij hebben in het verleden af en toe juist andere ruiters (die wij vertrouwden natuurlijk) op onze paarden laten rijden :j Met als doel dat de paarden niet eenkennig werden zodat in geval van nood ze toch bewging konden krijgen :D
Gelukkig want ben zelf 3 maanden uit de running geweest met gebroken vinger en manlief met gebroken teen + pols + amputatie andere teen. Toen waren we superblij dat onze paarden gewoon geëntertaind konden worden door anderen *\o/*
In onze visie toch beter dan stilzetten ;)
Dus wij doen het bewust vanuit opvoedkundig aspect voor de paarden zelf :o
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 16-11-12 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:41

net als Josien_, ben ik er natuurlijk wel altijd bij.
Als ik er niet bij zou zijn zou ik geen anderen op de mijne willen.

edit: typfoutje

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:46

Ik snap heel goed je probleem!
Ik heb een merrie van 11 die het echt niets uitmaakt wat er op haar rugrijd. mijn 2 zusjes en mijn moeder rijden er ook geregeld op.
Maar ik krijg wel altijd een enorme steek van binnen als iemand anders erop wil en dat vraagt. een heel raar gevoel is dat niet echt uit te leggen. 1x heeft een vriendin zonder enige ervaring er op gereden en dat vond ik geen probleem... maar om de een of andere reden kan ik het niet goed hebben als andere ( buiten familike om) op mijn paard rijden.
ik vind het dan weer geen probleem om op ander mans paarden te rijden natuurlijk:P
Laatst heb ik ook weer een tijdje een grote e-pony bijgereden ( vanwege gebrek aan tijd en ervaring van de eigenaar) en toen vroeg ze na een paar weken of ze ook eens op mijn paard mocht. weer zo'n raar gevoel ik heb toen maar gezegd dat dat wel een keer mocht maar ik heb het toch leiver nioet is dat raar?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:48

Ik heb er geen enkel probleem mee dat een ander op mijn paard rij, als ik er zelf af en toe ook nog maar op mag :+
Een vriendin start er regelmatig mee (zie [RIJ-ITP] Ons Z1 debuut! ) en vaak laat ik mijn leerlingen er ook een keer op rijden om bepaalde dingen eens te voelen.
Maar laatst heeft ook een beginner op hem leren galopperen. Geweldig om te zien.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:51

Dat er zo moeilijk gedaan wordt... alsof het die paarden interesseert wie er bovenop zit.
Op onze stal waren we erg makkelijk en gezellig met z'n allen, werd regelmatig van paard gewisseld voor de lol, of als iemand zijn/haar paardje langer niet kon rijden. Of als iemand geen tijd had. Ik gaf mijn fries aan stalgenoten mee als ze een buitenrit wilden maken en dat met eigen paardje niet kon. Iemand die eens wat wilde proberen wat eigen (jonge) paardje nog niet kon, of een sprongetje wilde maken wat ouder paardje niet meer kon. Iemand die problemen had met z'n dier, vroeg rustig aan een meer ervaren persoon om het eens te proberen. Een bruiloft rijden? Dan werden alle verkeersmakke (privé) paardjes verzameld en verdeeld. Je weet wie er op gaat, zijn je stalgenootjes die je kent (ook wat rijden betreft), die jaloezie en het "mijn, mijn, MIJN!" van vroeger als kind met je paardje is er bij niemand meer. Gelukkig, want het is heel erg leuk om eens op een ander paard te rijden!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:54

Sinds mijn paard een paar weken geleden met iemand anders erop de sloot is ingekukeld heb ik besloten dat er in ieder geval op de weg niemand anders meer opgaat!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:54

Ik zet er ook niet zo maar iemand op. Laatst had ik 4 week mijn arm in het gips, toen moest het wel. Toen heeft een vriendin haar doorgereden, en die twee klikten gelukkig heel goed, maar mijn vriendin rijdt ook met een hele zachte hand.

Ik zou zelf veel liever hebben dat ik wel "iedereen" erop zou kunnen zetten. Mijn paard is een echte merrie met streken en gewoon niet de makkelijkste (vrij heet, en bokt af en toe liever als het haar niet aanstaat dan alleen boos te gaan kijken). Af en toe rijdt mijn instructrice op haar en die vriendin die ik hierboven noemde. Ik ben er niet trots op dat niet iedereen erop kan, maar dat is waar we nu aan werken natuurlijk. Het zou namelijk wel veel makkelijker zijn.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:57

Bij mijn vorige paard was ik wel een beetje kieskeurig... Beginners konden er prima mee rijden, mensen die kunnen rijden ook, alleen de groep daar tussen in.. Nee dat had hij door en ging hij uitproberen, niet safe dus ;)

Op mijn huidige paard kan ik iedereen zetten en ik vind het persoonlijk ook leuk om andere mensen op mijn paard te zien, en andersom ook, ik vind het ook leuk om eens op een ander paard te rijden..

Ach van dat half uurtje word het niet ineens een ander paard. Ik merk vaak dat hij het wel leuk vind wat afwisseling :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:58

Ik zet er bijna niemand op. En als ik een vriendin erop zet, en ik vind toch dat ze na 1 keer hebben laten zien dat ze het toch niet goed kunnen, dan laat ik ze de volgende keer alleen uitstappen om ze niet te kwetsen. Mijn pony is zeer moeilijk om rond te krijgen(nu valt het mee) ze is erg braaf maar toch heb je er last van als iemand erop heeft gereden. Dus liever niet. Maar elk paard is anders.

Angeliekje

Ik laat ook anderen op mijn paard :j Heb zoiezo een bijrijdster die ong 2x per week rijdt. Daarnaast als iemand me vraagt of ze er even opmogen mag dat van mij als dat in de bak is. Buitenrijden zal ik niet zo gauw een ander laten doen (behalve bijrijdster, maar die rijdt haar al bijna 2 jaar). Zo doen we ook nog wel eens paardenruil met stalgenoten. Leuk juist om even op een ander paard te stappen :P

tylando

klinkt heel raar misschien, maar ik laat af en toe een meisje van 11 erop rijden.. meestal voor rustig buitenritje! maar verder liever niemand anders, aangezien mijn pony overflexibel is en iemand hem heel snel vast kan rijden in zijn rug als je niet weet hoe je hem moet rijden!

Noblesse_

GamblersCup, het interesseert de meeste paarden misschien niet, mijn grote gaat er geen probleem van maken wie erop zit, de ene pony kan ik zo iedereen op wegsturen. Andere pony is een drama met anderen, ik heb het genoeg geprobeerd, maar met anderen erop was het vaak héél stressig, of het eindigde met een val.
Maar zoals ik zei, op de andere 2 laat ik gerust anderen rijden :D , geen probleem mee. Wel enkel als ik thuis ben. Als er niemand thuis is komt er ook niemand anders op mijn paarden, stél dat er wat gebeurt is er dan niemand die het zal merken.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:05

Hier komt absoluut (nog) niemand anders op mijn paard, aangezien ik een 3 jarige heb en verwacht dat ze dit niet zomaar zal accepteren en dan gaan er gekke dingen gebeuren :+ mevrouw is ook nog eens heel erg eenkennig dus dat ga ik haar niet aandoen, ik probeer wel af en toe (hoe moeilijk ik het ook vind) iemand anders te betrekken bij bijv. het longeren of gewoon bij iemand anders aan de hand meelopen, laten poetsen etc... Als ze wat langer onder het zadel is en meer ervaring heeft, komt er misschien eens iemand op die ze al kent (en waarvan ik weet dat ze goed kunnen rijden) en dan blijf ik er sowieso bij, maar pas als ze daar aan toe is :j dat is nu echt nog niet het geval (nog erg onstabiel) dus ik niet het risico lopen dat ze in de stress schiet oid

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:06

Nou dat vind ik dus na mijn ervaring ook wel een dingetje, wat als mijn vriendin was verongelukt met mijn paard? Ze is wel moeder van 2 jonge kinderen. En ik werd, ondanks dat het echt niet haar schuld was, wel op kosten gejaagd voor iets waar ik zelf niet bij betrokken was. Ik wil daar niet heel dramatisch over gaan doen, een ongeluk zit nu eenmaal in een klein hoekje maar na dit voorval ben ik daar toch wel over na gaan denken en ik heb het idee dat daar wel eens heel makkelijk aan voorbij gegaan wordt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:06

Mijn zusje wil ook nooit iemand anders op haar pony's en paarden hebben.
Van het zomer 1 uitzondering, ik mocht erop. Ging niet goed. Zelf aangegeven, ik ga er niet meer op. En daar durven wij voorlopig niemand anders op te zetten.
En 2 weken geleden begonnen met het andere paard dressuurmatig te gaan rijden, hij heeft een verkeerde houding aangeleerd gekregen, en door de combinatie samen rijden en veel longeren is dat binnen 2 weken al beter geworden.

Dus het kan bij ons postief werken en negatief :)
Haar hengsten mag ik ook niet op :p alleen heel zelden om uit te stappen :+ en dan lang teugeltje :p

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:09

Tuurlijk zijn er paarden waarbij het echt niet kan, het ging mioj even over het overgrote deel wat gewoon wel kan, maar de eigenaresse wil het niet dus komt met "smoesjes". Paard eenkennig... jah vast... een heet paard wat een beginner direct trakteert op een rotbok zou ik ook niet zomaar door iedereen laten beklimmen. En mijn andere paard was er ook niet echt geschikt voor, die had aparte streken waar sommige om moesten lachen en gewoon doorreden, en waar anderen niet zo goed mee om konden gaan en dan was het rijden voor hen gewoon niet leuk. Die geef je niet even "voor de lol" aan een ander. Maar ik ben ervan overtuigd dat het grootste deel van de mensen die het niet zouden doen, het gewoon zelf niet willen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:12

Als de persoon lief is voor mijn paard en goed kan rijden heb ik er geen enkel probleem mee. Nu niet, en met mijn vorige paarden ook niet. Bij het zoeken naar een bijrijdster, dus iemand die vaker op mijn paard ging rijden heb ik wel iemand gezocht die goed bij ons paste, en die goed in de groep lag op stal.
Laatst bijgewerkt door Piloetje op 16-11-12 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:13

Ik bedoelde het niet slecht hoor :) .
Ik wil het zelfs graag dat er anderen op rijden, kan paard nog wat van leren :D . Maar bij sommigen gaat het inderdaad niet nee :(

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:13

Ik vind het altijd geweldig als zo'n paard geanalyseerd wordt door de eigenaar als zijnde lastig en dan helemaal niks doet met een ander erop :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:17

Vala schreef:
Ik vind het altijd geweldig als zo'n paard geanalyseerd wordt door de eigenaar als zijnde lastig en dan helemaal niks doet met een ander erop :D

Inderdaad :')
Eerst zeggen dat het paard heel moeilijk is, eenkennig, niet wil luisteren en de hele bak rond bokt.
Als je er dan vervolgens op stapt heeft hij toevallig zijn dag en gedraagt hij zich daarom.

Ik vind het prima dat mensen op mijn paard rijden. Zo lang ik er bij ben en ze rijden 'hoe ik dat wil'.
Dus niet in de mond rukken, hakken in de buik schoppen en de kop om trekken.
Dan mogen ze van mij af stappen :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:22

Ik ben de enige die op mijn paard rijd.
Sinds ik haar heb (ruim 2 jaar) heeft er nog nooit iemand anders op gereden.
En in principe zal dat ook niet veranderen.
Ik vind het niet nodig dat een ander op mijn paard rijdt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:27

Mijn paard is 1,77 en ik geef les aan 2 meiden van 7 en 10 jaar, ik rijd zelf M2 met haar en merk eigenlijk helemaal geen problemen.
De meiden leren onwijs van haar, ze is niet een van de makkelijkste maar het is wel leuk om te zien dat een paard zo goed aan de hulpen staat dat die meiden er met die kleine beentjes er zo mee wegrijden.
De oudste rijd F4 met haar.

Verder rijd mijn moeder 2x in de week, waarvan 1 les :D