Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:15

xmarliez schreef:
Nounou Nombrado, dit is wel een filmpje MET bit he, wil dus zeggen MET handhulpen (halve ophouding waar jij niet in geloofd) ipv alleen zithulpen waar jij naar streeft. Of je hebt het licht gezien of je pikt de kennis van een ander.

Ik weet niet wie jou ooit heeft voorgehouden dat ik ZONDER bit rij
Dat is iets wat je er zelf ooit van gemaakt hebt denk ik. Overigens ben ik ervan overtuigt dat het zonder ook moet kunnen, alleen vergt dat wel training en heel wat langer dan "normaal"
Deze ruiter rijdt wel degelijk met zithulpen. Zij stuurt niet met handen.
Het licht heb ik al een tijdje geleden gezien. O:) (jaar of 20)...en kennis, pikken we allemaal van anderen , ik denk jij net zo goed.

Dit paard wordt vanachter naar voor gereden, en dat kan niet zonder zit of beenhulpen.
Kijk maar eens hoe ze zit als ze wendingen rijdt.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:20

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:24

Ik heb het niet over sturen met de handen. Maar jij bent tegen het gebruik van de halve ophouding en de amazone in het eerste filmpje gebruikt deze wel degelijk (zonder halve ophoudingen kun je immers niet rijden dan hobbel je). Toch vind je dit een voorbeeld filmpje. Dan vraag ik me af waar het mis is gegaan..... eerst nog beweren dat halve ophoudingen niet in het rijden thuishoren en nu een filmpje laten zien van iemand die Klassiek geschoold is en dus rijdt met halve ophoudingen.....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 11:39

xmarlies@ ik vind het veel interessanter te lezen wat mensen van deze filmpjes vinden, dan te gaan jij ditten en jij datten met jou. ;-)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:42

Nombrado, dat plaatje van jou, dat bedoel ik dat je veel ruiters achterover ziet hangen.
Waarom zijn ze dat gaan doen eigenlijk?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 12:00

mika11 schreef:
Nombrado, dat plaatje van jou, dat bedoel ik dat je veel ruiters achterover ziet hangen.

geen idee...misschien verwarren ze paardrijden met surfen? :D
daarbij moet je namelijk de giek best wel met kracht tegenhouden anders wordt je over je plank getrokken door de wind. Sommige hebben een trapeze aan, om meer hun gewicht erin te kunnen houden en zo de wind te trotseren.
Nu is er met paardrijden geen sprake van wind (meestal :D ) en een paard kan prima zonder aan zijn hoofd tegengehouden worden bewegen......hahahahah
nee, alle gekheid op een stokje
ik denk serieus dat het merendeel ontstaan is door angst....niet durven loslaten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:04

mika11 schreef:

Dat is niet zo heel moeilijk te verklaren. Als zit en benen uitgeschakeld worden heb je de hand over.
De zit is het centrale punt voor het geven van hulpen, deze moet de ruiter onder controle hebben en gebruiken. Vanuit een goede zit kunnen goede hulpen gegeven worden. Als de zit niet goed is en men toch een paard wil 'besturen' heb je andere hulpmiddelen nodig (een goede houding en zit ontwikkelen is namelijk te moeilijk voor de meeste mensen, kost te veel tijd en heel veel mensen misschien het gevoel). Dan komt het aan op de handen en benen die tegenwoordig alleen een drijvende en afremmende functie hebben. Goed te zien aan de reactie van Nombrado die direct met het woord 'sturen' aankomt als ik het heb over handhulpen. Mensen die op de bovenstaande manier rijden die denken inderdaad dat de handen dienen voor sturen (of beter gezegd, dat er niet meer met de hand gedaan kan worden dan sturen) en dat de benen dienen voor het voorwaartse. En door deze 2 dingen centraal te maken maak je paardrijden makkelijk (je hoeft niet meer aan jezelf te werken, als iets niet goed gaat geven we gewoon ons paard de schuld) en hou je mensen dom.
Uiteindelijk lijdt dat allemaal tot het onderstaande plaatje (is niet netjes van me maar staat openbaar op een website die ik gister tegenkwam)
http://www.equidrome.nl/onze_ambassadeurs

Een hangende ruiter die geen gebruik maakt van het gevoel wat een paard heeft en een mens heeft. Je zou er pijne armen van krijgen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 12:10

oef...ik zit bij de rabobank....toch maar eens een praatje met ze maken ;-)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:15

BaileyMix schreef:
Dat publiek, toen was het niet zo stil als nu :')

Wat een geweldig goede pirouettes hadden die 2 zeg, prachtig!

Hoe dan ook, vind dat dit paard anders flink aan de mond wordt getrokken hoor. Voorafgaan aan de galopwissels, sodeju! DAt is nu niet andres, maar wil dus niet zeggen dat vroeger alles beter was.

Logisch dat het publiek daar nog lekker uit zn plaat kan gaan. Deze paarden zijn gehoorzaam aan de ruiter omdat ze dat leren van een eerlijke ruiter.
Tegenwoordig zijn de paarden niet meer gehoorzaam en dat is logisch. Als een paard iets doen moet waarbij het dier niet beter van wordt zal het daar niet snel aan gehoorzamen. Het paard op het filmpje merkt dat hij beter wordt van de trainingen samen met deze amazone. Paarden zijn eerlijke en positieve dieren die erg loyaal zijn. Ze zijn ontzettend gehoorzaam maar daarbij hebben ze wel een eerlijke ruiter nodig, een ruiter die eerlijk is onder het zadel en naast het zadel. En dan heb ik het niet over het vertroetelen. Een eerlijke ruiter leert het paard wat er van hem verwacht wordt, dit wordt niet geleerd door alleen braaf te zeggen maar door consequent te zijn.
Tegenwoordig verwachten mensen dat paarden vanalles uitvoeren maar ze nemen zelf niet meer de moeite daar tijd en energie in te steken. Dan is het logisch dat paarden niet meer gehoorzaam zijn en in toom moeten worden gehouden door mensen die de combinatie naar en uit te ring brengen/halen en dat het publiek ssst moet zijn.

En dat trekken bij de galopwissels zie ik echt niet... wat ik zie is een amazone die haar paard een duidelijk aanwijzing geeft. Paardrijden is niet alleen maar aaien, zoals ik hierboven ook zeg je moet (net zoals met kinderen) duidelijke zijn en soms even wat strenger inwerken maar altijd met een (bij paardrijden het geval) nagevende hand en dat zie ik zeker gebeuren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:17

Ik heb het filmpje bekeken maar niet alle reacties gelezen.
Voor die tijd was dit ongetwijfeld goed.
Nu mis ik algehele lengtebuiging en de pirouette wordt in een krappe 4 galopsprongen gereden en valt gewoon om.
Deze hoort namelijk in 6 tot 8 galopsprongen gereden te worden.
In de piaffe blijft het achterbeen met de toon aan de grond.

Sorry,ondanks de voorbeenzwaaierij vind ik de paarden van tegenwoordig veel losser door het lijf.
Dat mis ik hier nog al namelijk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:19

Paarden zijn tegenwoordig wel iets anders gefokt dan vroeger.
Daar hoef je niet altijd blij mee te zijn maar ze zijn veel heter dan vroeger en dus ook eerder vd leg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 12:30

ambre schreef:
Paarden zijn tegenwoordig wel iets anders gefokt dan vroeger.
Daar hoef je niet altijd blij mee te zijn maar ze zijn veel heter dan vroeger en dus ook eerder vd leg.

je kan je eens afvragen waarom ze zo snel van de leg zijn!
het merendeel van de paarden heeft tegenwoordig een neerwaarts gebouwde romp..met dus meer gewicht op de voorhand. Niet zo gek dat ze willen rennen (onder de ruiter vandaan) maar heel begrijpelijk
ze zijn namelijk gefokt als racepaarden, maar moeten verzamelde dressuuroefeningen uitvoeren.
Iets wat ze in hun lijf niet kunnen. (bouwtechnisch gezien)
dat heeft dus niets met heter te maken, maar meer met hun bouw. (en het niet kunnen wat er van de ruiter gevraagd wordt) hen wordt gevraagd steeds te compenseren in hun lijf.
Daarom varen tegenwoordig alle osteo, fisio's en genezers wel bij de paardensport. (eigenlijk te triest voor woorden)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:36

Dat vind ik complete onzin.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:45

Ik vind het filmpje in de openingspost ook niet fijn eruit zien, nog zonder dat ik het commentaar van anderen had gelezen. Idd mond open, ruiter toch best hard in de handen en paard komt niet los en flexibel over.

Mijn grote voorbeeld is nog altijd Edward Gal. Kijk eens hoe stil hij op zijn paard zit. Je ziet zijn benen niet eens bewegen, hij prikt niet met zijn sporen, hij houdt zijn handen rustig. Het geeft gewoon een heel vriendelijk beeld. Daarnaast kun je aan Undercover ook duidelijk zien dat hij ontzettend flexibel en in balans is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:46

Waar ik me nog veel meer over verbaas, is dat veel instructeurs van nu ook op deze foute manier (rem en stuur aan de voorkant, gas op je been) lesgeven. Vanuit vroeger was je zit/been de primaire hulp, en je teugel hooguit voor het bekrachtigen daarvan als dat nodig was.

Nu is het alsof dat los van elkaar gezien wordt,. Ik geef zowel wending, wijken, terug, vooruit, in hele en in halve ophoudingen door op mijn zit. Daarbij is mijn doel in ieder geval om mijn hand alleen te laten volgen, en daarmee alleen een hulp te geven als die van mijn zit niet door komt. Nu ben ik daarin (uiteraard) niet zuiver, en ik maak fouten. Verschil is wel dat ik mijn doel voor ogen heb in alles te kunnen rijden op mijn zit, en dat is bij veel ruiters/instructeurs al lang niet meer.

Dat achterover hangen vind ik ook echt een raar verschijnsel, je bereikt er echt niets mee voor het paard, dus waarom zou je?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:50

Angela schreef:
Waar ik me nog veel meer over verbaas, is dat veel instructeurs van nu ook op deze foute manier (rem en stuur aan de voorkant, gas op je been) lesgeven. Vanuit vroeger was je zit/been de primaire hulp, en je teugel hooguit voor het bekrachtigen daarvan als dat nodig was.

Nu is het alsof dat los van elkaar gezien wordt,. Ik geef zowel wending, wijken, terug, vooruit, in hele en in halve ophoudingen door op mijn zit. Daarbij is mijn doel in ieder geval om mijn hand alleen te laten volgen, en daarmee alleen een hulp te geven als die van mijn zit niet door komt. Nu ben ik daarin (uiteraard) niet zuiver, en ik maak fouten. Verschil is wel dat ik mijn doel voor ogen heb in alles te kunnen rijden op mijn zit, en dat is bij veel ruiters/instructeurs al lang niet meer.

Dat achterover hangen vind ik ook echt een raar verschijnsel, je bereikt er echt niets mee voor het paard, dus waarom zou je?

Ik vind het toch vreemd dat mensen handhulpen zien als iets wat er een beetje bij hoort. De mond is de barometer van het lichaam. Door de mond voel je alles wat er in het lichaam gebeurd en samen met zit en beenhulpen kun je het paarden lichaam 'besturen'. Deze 3 hulpen zijn onlosmakend met elkaar verbonden en mogen nooit als losse hulpen gezien worden, deze 3 hulpen zijn het hele rijden want zonder deze 3 hulpen is het geen rijden maar hobbelen. De hand is net zo belangrijk als de zit en als de benen. Alleen is de zit het centrale punt waar vandaan de juistheid van de hand en beenhulpen komen. Zonder een goede zit geen goede hulpgeving.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:53

Ja, je VOELT ermee, maar dat is iets anders dan dat je het (uitsluitend) gebruikt om hulpen mee te geven. Je hand voelt wat er gebeurd, en je zit/been hoort daarop te reageren. Maar voelen is wat mij betreft geen hulp, met een hulp geef je een opdracht aan je paard. En dan hoort je hand pas secundair (of eigenlijk tertiair, eerst zit, dan been, dan hand) er te zijn om het eerdere te bekrachtigen.
Laatst bijgewerkt door Angela op 16-11-12 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: edit: aanvulling

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:01

ambre schreef:
Ik heb het filmpje bekeken maar niet alle reacties gelezen.
Voor die tijd was dit ongetwijfeld goed.
Nu mis ik algehele lengtebuiging en de pirouette wordt in een krappe 4 galopsprongen gereden en valt gewoon om.
Deze hoort namelijk in 6 tot 8 galopsprongen gereden te worden.
In de piaffe blijft het achterbeen met de toon aan de grond.

Sorry,ondanks de voorbeenzwaaierij vind ik de paarden van tegenwoordig veel losser door het lijf.
Dat mis ik hier nog al namelijk.

jij mag mij uitleggen wat lengtebuiging is? en wat de functie van lengtebuiging is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:04

demo_love schreef:
Ik vind het filmpje in de openingspost ook niet fijn eruit zien, nog zonder dat ik het commentaar van anderen had gelezen. Idd mond open, ruiter toch best hard in de handen en paard komt niet los en flexibel over.

Mijn grote voorbeeld is nog altijd Edward Gal. Kijk eens hoe stil hij op zijn paard zit. Je ziet zijn benen niet eens bewegen, hij prikt niet met zijn sporen, hij houdt zijn handen rustig. Het geeft gewoon een heel vriendelijk beeld. Daarnaast kun je aan Undercover ook duidelijk zien dat hij ontzettend flexibel en in balans is.

Niks tegen Edward.
Maar deze beste man zit echt achter de beweging van het paard en er niet boven.
(overigens vind hij dit zelf ook)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:06

Angela schreef:
Ja, je VOELT ermee, maar dat is iets anders dan dat je het (uitsluitend) gebruikt om hulpen mee te geven. Je hand voelt wat er gebeurd, en je zit/been hoort daarop te reageren. Maar voelen is wat mij betreft geen hulp, met een hulp geef je een opdracht aan je paard. En dan hoort je hand pas secundair (of eigenlijk tertiair, eerst zit, dan been, dan hand) er te zijn om het eerdere te bekrachtigen.

Niet mee eens. Je hand voelt net als je been en zit en geeft ook net zo goed hulpen. Hoe wil je anders een halve ophouding maken? Die maak je met je hand en wordt ondersteunt door je zit en been. Voelen is net zo goed hulpen geven, als je niet voelt kun je namelijk geen (juiste) hulpen geven. Het hele rijden bestaat uit voelen en bewust zijn van de dingen die je doet. Dit is niets zweverigs, dit is gewoon waar het omdraait.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:08

De zijwaartse buiging vh totale paard.
Functie:door de juiste buiging kan het paard in wendingen en zijgangen het achterbeen in het spoor vh voorbeen brengen waardoor het paard het bekken kan kantelen en daardoor het lichaam beter los kan laten.

Maar ik ga dit topic weer verlaten want ik zie nu pas welke kant het weer op gaat.
Ik laat het aan de echte kenners over.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 13:16

ambre schreef:
Functie:door de juiste buiging kan het paard in wendingen en zijgangen het achterbeen in het spoor vh voorbeen brengen waardoor het paard het bekken kan kantelen en daardoor het lichaam beter los kan laten.

.

huh?
Ik snap niks van je uitleg. Misschien kan je dit dmv een plaatje (foto) uitleggen?
een paard kan naar mijn idee namelijk niet totaal zijwaarts buigen.
en het bekken kantelen gebeurd echt niet met zijgangen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:20

ambre schreef:

Maar ik ga dit topic weer verlaten want ik zie nu pas welke kant het weer op gaat.
Ik laat het aan de echte kenners over.

Ik ga hier vanavond toch even op reageren, ga nu weer aan het werk.
Maar bekken kantelen?? Dat kunnen paarden helemaal niet ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:26

Beetje vreemd dat hier een foto bijgehaald wordt van een amazone die half verlamd is. Lees de tekst eens onder de foto ts evenals degene die zich schaamt voor het Rabobank logo op de foto. Erg slecht voorbeeld.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:27

Ik heb allang begrepen dat jullie het beter weten dan ik,mijn instructeurs en cursusleiders daarom is dit mijn laatste reactie en lees ik hier nu ook niet meer mee.