Springen met jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:26

lovesprankel schreef:
Mijn pony van 3 jaar spring ik 1/2 per week mee. Niet hoog! 40/50 cm en ze vind het zelf ook leuk.

ik begin pas met longeren als ze 3.5 zijn.... :o

Bamorka

Re: Springen met jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:36

Ik ben ook geen voorstander van het op 4 jarige leeftijd L springen (op wedstrijd).
Vind het wel zinvol om idd de techniek aan te gaan leren, en wat sprongetjes thuis maken,
meenemen op oefenparcours voor ervaring. Mijn mening is ook dat je van een 4 jarig paard nog geen
top prestaties kunt verwachten, tuurlijk het is leuk als het goed gaat, maar als het minder gaat
zou ik dat eerder kunnen accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:48

Ik werk momenteel op een springstal en die paarden worden op concours meegenomen als ze 6jaar zijn en op hun 5e gaan ze voor het eerst sirieus springen dus 1x per week. En een 6jarige springt maximaal 3x per week. 2x trainen en 1x concour.

[Als ik het goed heb hoor, want ik werk er nog niet zo lang :+ ]

Nann__

Re: Springen met jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:19

Ik schrik inderdaad ook wel als ik dat soort dingen zie.. Mijn paard wordt in april 4 en die ben ik nu aan het doorrijden. Ik heb haar wel gekocht met het doel om te gaan springen en ik hoop wel als ze 4 is, en dat ligt helemaal aan hoe het gaat, dat we kunnen gaan beginnen met balkjes, een laag sprongetje etc. Ik wil het niet te vaak doen. Ook niet elke week. En niet te hoog. Hiermee hoop ik haar niet al teveel te belasten want wil mijn paard langer mee.

soetJob

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:28

hoe zeer een paard ook gefokt is op springen, hij zal toch eerst moeten leren de ruiter te dragen... :\ persoonlijk vind ik dat een jong paard zoiezo eerst moet zijn uitgegroeid (dat verschilt soms ook per ras -NRPS/KWPN'ers zijn er meestal met 3 jaar; bij IJslanders kan het 5 jaar duren) en dressuurmatig gereden moet worden, zodat hij de basis kent en kan. dan zijn na een tijd de pezen, spieren en gewrichten er in ieder geval aan gewend om de ruiter te dragen. licht werk zoals longeren kan prima, dat bouwt de conditie alleen maar op. maar dat springen op 3-jarige leeftijd; wat mij betreft heel veel kans op beschadiging aan de pezen (en vaak worden die paarden maar zo'n 20 jaar...)! :(

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:31

Ik heb geen verstand van de groei van het paard maar het lijkt me niet fijn als het paards lichaam nog in de groei is en je gaat de 1 m mee springen