Uitstappen, er op of er naast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:49

Ik rijdt alleen in het bos. en als ik het bos uitga moet ik altijd een hek openen.
Dit kan ik als ik OP het paard zit doen we ook op de heenweg, Maar naar huis toe stap ik af en loop ik terug.
Dit is ook als beloning bedoeld. Singel een gaatje losser en samen lekker lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:02

44Myrthe44 schreef:
Waarom zou je afstappen?
Daar ben ik te lui voor hoor, ik blijf lekker zitten :P. Gewoon met een lange teugel natuurlijk.

Omdat een ruiter de doorbloeding in de spieren van de rug belemmerd en een belasting vormt die met de cooling down-fase van het uitstappen niet gewenst is.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:56

eerst een paar rondjes gewoon uitstappen. Dan als met dit soort weer een zweetdekentje erop en zonder zadel een eeuwigheid stappen (dan drogen ze sneller :o ). En dan aan de hand nog een rondje poepruimen en terug naar zijn weiland brengen.
Als we genoeg tijd hebben en als het dan ook nog eens fatsoenlijk weer is doen we nog een ommetje langs de weg, erop, of ernaast :D

NatasjavE

Re: Uitstappen, er op of er naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:00

Als het weer het toelaat altijd even een klein rondje door het bos stappen.
Anders in de bak aan een lange teugel daarna afzadelen en nog even 10 minuten in de molen.

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:06

Mijn jonge paard gaat na het rijden uitstappen in de stapmolen, fijn zonder zadel, hoofstel en zonder ruiter, kan hij lekker ontspannen!

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:09

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 12-06-22 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:10

Ik stap ook altijd af bij mijn jonge paard om hem de kans te geven zonder ruiter te herstellen van het werk. Meestal zadel ik ook even heel snel af, om dan aan de hand verder uit te stappen zonder zadel, hoofdstel en beschermers wat voor hem toch fijner lopen zal zijn (zweetdeken erop als het koud is). En aan het einde van het uitstappen (ca 10 minuten) wacht dan meestal ook nog wel een graas minuutje haha :D.

Als hij wat ouder is, zal ik vermoedelijk wel wat vaker gaan blijven zitten hoor, hoewel dit ook wel erg fijn is om even je benen te strekken.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 10-11-12 23:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:13

Bij geen zweet blijf ik erop zitten.
Is mijn paard bezweet dan stap ik af en haal het zadel eraf.
Vervolgens gooi ik er een zweetdeken op en stap langs de weg uit.
Alles natuurlijk zo snel mogelijk.

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:16

Ik stap eerst een paar rondjes aan de lange teugel en stap dan af, haal het zadel en hoofdstel eraf en loop ernaast totdat paard weer op adem is. Als ze erg zweet (na de les bijvoorbeeld) gooi ik er nadat het tuig eraf is een zweetdeken op.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:28

Ik stap altijd gewoon erop uit. En als hij erg nat is zet ik hem daarna nog even in de molen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:36

Ik doe eigenlijk een combinatie van al het bovengenoemde, ik draaf hem eerst aan een lange teugel uit dan stap ik een paar rondjes goed door soms gezellig kletsent met een stalgenootje dan gaat de zweetdeken op in de winter en loop ik of mijn vriend nog 10 minuten aan de hand met hem. In de weekeinden doe ik ook wel eens een rondje buiten of als ik alleen ben op het terrein ook wanneer hij erg nat is en ik nog een ander paard moet rijden gaat hij wel eens in de stapmolen. Omdat het s'avonds donker is stap ik dan binnen in de bak uit.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:39

Bij mijn oudste paard stap ik uit als ik erop zit (heel soms loop ik ernaast)
De jongste stap ik een paar rondjes ohz uit en daarna ga ik ernaast lopen.
Wil in de toekomst ook weer over de hei naast stal uit gaan stappen:)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:39

Als hij veel gezweet heeft, doe ik zijn zweetdeken op en loop ik ernaast. Als hij weinig gezweet heeft, blijf ik lekker zitten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:25

Ligt eraan hoe nat ze zijn, soms paar rondjes bak, soms meer, soms minder.
En dan lekker over de weg naar huis, soms erop, soms ernaast.
(meestal erop)
Afh. van de weersomstandigheden al dan niet met dekens oid.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:29

Als hij niet zo erg gezweet heeft blijf ik erop zitten.
Na een les of flinke training stap ik na 5 min af, haal het zadel af en loop er dan lekker naast tot hij droog is :)

Beram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:51

ik blijf meestal eerst eventjes zitten (met lange teugel) en stap er dan na een paar rondjes af en loop nog ongeveer 5 minuutjes ernaast.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:54

Meestal rustig draven met lange teugel dan gewoon uitstappen blijf meestal erop zitten. En in de winter ga ik er altijd naast lopen, dan worden mijn voeten wat warmer ;)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:37

Ik ga er echt bijna altijd op zitten maar dat is omdat de mijne enorm hard loopt en het voor mij de vierdaagse zou zijn om er een kleine 10 minuten naast te lopen haha!

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:41

Ik blijf er eigenlijk altijd opzitten, mits een zwetend paard.
Dan gooi ik er een zweetdeken op en dan ga ik er weer op, of ik blijf er naast lopen.
Ligt eraan hoe moe ik zelf ben :')

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:51

Ik blijf meestal ook zitten. Als het koud is gooi ik de zweetdeken over zijn billen en mijn bovenbenen.
Stap dan gewoon uit in de bak tot hij weer op adem is.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:53

5 minuutjes uitstappen met mij erop, en daarna even rollen zonder zadel en als ze nog nat is verder aan de hand uitstappen. Een beetje van beide. :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:55

44Myrthe44 schreef:
Waarom zou je afstappen?

Er was iets met paard en buikspieren en lang teugeltje --> uit elkaar en buikspieren ontspannen waardoor er weer meer druk op de rug komt ofzoiets? Kwam er iig op neer dat het beter voor zijn rug is om in- en uit te stappen aan de hand.

In de praktijk... losstappen er wel even een rondje naast, uitstappen meestal ook erop, of het moet zijn dat hij erg zweet, dan uitstapdeken (is blijven zitten) of zweetdeken (vaak eraf dan) maar hangt eraf hoe nat hij is.

Tanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:33

Nu met dit koude weer stap ik de eerste 5-10 minuten uit en blijf ik zitten, dan gooi ik het zadel er af met een lekker fleece deken er op zodat ik zeker weet dat mijn paard goed droog terug naar de wei of stal gaat. Zo weet ik zeker dat ze niet te hard afkoelt en dus niet verkouden wordt of last krijgt van d'r spieren :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:19

Met lange teugel stappen, eventueel nog een klein stukje ernaast.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:57

ik stap erop uit totdat ze weer rustig ademhaalt en dan ga ik eraf en doe ik haar zweetdekentje op en dan lopen we aan de hand nog een paar rondjes.