wel of niet in en uit stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaiLady

Re: wel of niet in en uit stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:46

Ik zou wel gewoon in- en uitstappen, dat is veel beter voor de spieren en verminderd de kans op blessures.
Het is niet veel anders als bij ons mensen (warming-up/cooling-down voor- en na het sporten).
Met in- en uitstappen ben ik toch al snel tien tot vijftien minuten bezig, ongeacht of een paard op stal of op de wei staat.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:49

Ik zou gewoon in en uit stappen, je kan wel zeggen dat je dan minder gaat uitstappen, maar als nog is het voor de paard ook even lekker om in en uit te stappen.

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:08

Ik vindt dat je altijd wel even moet in en uit stappen..
Ga nooit gelijk draven ook niet als ik snel moet. :)

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:47

Om blessures te voorkomen is het heel belangrijk dat je de spieren warm maakt voor je gaat trainen.
Het uitstappen is belangrijk om te voorkomen dat je paard de volgende dag met spierpijn staat.
Het in en uitstappen bevorderd de bloedsomloop.

Wanneer een paard in de wei staat gaat hij grazen en loopt hij kleine stukjes, maar stapt hij niet intensief door.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:24

Eke1 schreef:
Ik loop zelf ook de hele dag vrij los. Toch doe ik altijd aan warming-up en cooling-down voor en na het sporten. Wel zo goed voor mijn spieren! :-)

Hele goede vergelijking. Kan er eigenlijk niks anders aan toevoegen.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:39

De spieren hebben 15-20 minuten nodig om op te warmen. Zo maak je van de spieren soepele elastieken, die kunnen met de druk van het lopen mee rekken. Koude spieren kan je vergelijken met touw, als daar druk op komt te staan scheurt het.

De spieren hebben ook 15-20 minuten nodig om af te koelen. Als je na het rijden je paard direct stil zet word het afval in de spieren niet meer afgevoerd waardoor er de volgende dag een ernstige spierpijn op kan treden omdat die spieren niet hebben kunnen genezen.
als je je paard goed uitstapt, blijft de doorbloeding goed en stopt het niet direct als je je paard stil zet. Hierdoor kunnen de spieren het afval goed verwerken waardoor de spieren goed kunnen genezen na het rijden.

Dit is voor zowel paarden die op stal als in het land staan. (er zijn maar weinig paarden die voor het rijden in het land actief rond gaan stappen en hun spieren gaan losmaken) :P

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:52

Ik stap nooit echt goed in. In de winter stap ik hooguit 2 rondjes in en dan ga ik draven. Te koud voor het paard zonder deken wel ga ik rustig draven met veel lengte zodat het paard goed op kan warmen. Wel stap ik 5 tot 10 minuten uit. Als het erg koud is stap ik max 5 rondjes uit.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:08

Ik stap meestal 10 - 15 min warm.
Ondertussen ga ik volte's enzo rijden voor het rek en strek oefeningen.
Naar het rijden stap ik 10 - 15 minuten uit.
Soms haal ik tussendoor het zadel eraf en stap ik haar zonder zadel nog uit en soms stap ik haar aan de hand uit.
Zweetdeken leg ik er ook op als ik zonder zadel erop ga of aan de hand.
Zij staat ook 24/7 buiten.

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:54

Ik stap elke keer dat ik rijd vast 10 minuten in EN uit. Gewoon omdat ik ten eerste veel van mijn paard vraag, en ten tweede ze kunnen last van hun spieren krijgen en ten derde mijn paard staat nu ook op stal en in de paddock.
Ik had gehoord dat als je paarden niet goed warmstapt hij of zij dan ernstige blessures kan oplopen. Ik stap altijd iets langer in dan uit maar ong. 10 minuten allebei.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:34

wat versta je onder instappen eigenlijk?
Ik stap eerst een tijd maar ga wel gelijk aan het werk. Loswerken, stelling en buigen etcetc. Na een kwartier ongeveer draaf ik aan. Ga geregeld terug in stap, aandraven vanuit halthouden, achterwaarts, schijnophoudingen, terug in stap en gelijk weer weg in draf. Dit om haar goed alert en actief aan het been te houden.

Als ik longeer laat ik haar wel gelijk draven. Meestal is mijn bedoeling met longeren om de frisheid er een beetje af te hebben, dus dan heeft stappen niet zo veel zin....

nb: uitstappen doe ik zeker een kwartier

hannahvido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:55

in en uit stappen is het gewoon hetzelfde als warming up en cooling down en voor elk dier en mens erg belangrijk voor het behoud van de spieren en voor een goede training met zo min mogelijk kans op blessures. Allebei ongeveer 15 minuutjes.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:18

Wanneer mijn halve stalletje in de zomer van de wei afkomt stap ik hem eerst aan de hand 1 rondje in
(ook zodat hij alle enge plekjes nog eens heeft gezien)
2à3 rondjes aan beide kanten (dus in totaal 4à6) in. Na het rijden laat ik hem ook weer
op beide kanten een rondje draven met lange teugel.
Ook uitstappen doen we 2à3 rondjes per kant. Ik stap hem ook regelmatig op het padje rond de weien in/uit.
Als het rijden niet zo ontspannen was of ik heb nog wat tijd maak ik vaak nog een klein wandelingetje.
Soms doen we nog ene paar stop/stap/achteruit oefeningen aan de hand na het rijden
(is een heel dominant paard, dus moet ik regelmatig blijven oefenen).

In de winter komt hij recht van stal en gaat hij ook terug naar stal.
Wanneer ik aankom voel ik meestal meteen of hij nukkig of flink is.
Meestal gooi ik hem dan eerst even op de piste om te rollen, dan is zijn frustratie meestal al wat weg.
(ik heb meneer nog nooit weten lopen in de piste als het niet moet dus blijft bij rustig stappen en rollen)
Hij is vaak een beetje fris en begint aan een stevig tempo te stappen als ik ben opgestapt,
wanneer hij een beetje is gesetteld stap ik hem 3à4 rondjes is en begin met heel licht drafwerk,
kort galopje en dan pas het echt werk. (paard is vaak heel stijf door artrose en andere problemen).
Uitstappen doen we ook weer 3à4 rondjes per kant en als hij droog is mag hij nog een half uurtje los in de piste.

Ik vind het in- en uitstappen essentieel. Ik wil je wel eens een ochtend zien als je de vorige avond 30 à 45min bent gaan joggen zonder in- of uitstappen. Je zal ook veel last hebben van stijve spieren. Dat is toch niet aangenaam? Het dier kan er zelf niets aan veranderen hoor.
Rijden duurt inderdaad lang, en op drukke dagen wordt er dan ook vaak niet zwaar gewerkt door tijdsgebrek.Maar ik vind het veel belangrijker dat zijn voetjes netjes zijn, hij lekker zijn spieren heeft kunnen loswerken en dat we gewoon eens even samen zijn bezig geweest.

Ik ga zelfs zo ver dat wanneer meneer in de zomer uitbreekt naar de merrie in de wei naast hem, of andersom (zijn allebei ex-springpaarden en hartstikke verliefd) en ik heb hem daar lekkere sprintjes zien trekken, dat ik hem even ga halen om een rondje te stappen rond de weien.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:27

Het stappen heeft niet alleen te maken met de spieren. De benen moeten ook gesmeerd worden en daarom is het belangrijk eerst 10 minuten te stappen. Ongeacht of hij op de wei staat of op stal.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:31

Ik stap altijd in en uit.
Eerst was het altijd 2 rondjes instappen en dan draven, tegenwoordig stap ik minstens 10 minuten (soms zelfs een half uur, beetje te veel van het goede) met veel voltes en wendingen rijden en ga ik daarna pas draven.
Merk dat mijn paard daardoor veel losser is dan eerst.
Op het einde doe ik altijd een rondje met lange teugel draven ene kant op, dan van hand veranderen en rondje met lange teugel andere kant op, daarna gaan stappen tot hij droog is als hij gezweten heeft en anders minstens 4 rondjes stappen.

Nuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:32

Ik zou sowieso gewoon in en uit stappen, stel dat het paardje eerst een paar uur alleen maar heeft staan grazen, en daarna flink aan het werk moet en daarna weer stilstaan, dat lijkt me niet echt gezond.. :=

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:35

Ik zou het zoiezo wel doen.
Wij kunnen ook eerst naar de dansschool fietsen dan zijn we ook niet helemaal koud maar toch een warming up en cooling down doen.
Zoiezo beter voor de spieren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:01

mijn bijrijdpaard staat ook 24/7 op de wei, maar ik doe toch minimaal een kwartier losstappen. eerst een paar rondjes aan de losse teugel links en rechts, daarna teugels iets oppakken en ga ik figuren en tempowisselingen rijden. uitstappen doe ik ook 10 tot 15 minuten. licht eraan hoe ik precies gereden heb. heb ik rustig aan gereden en is hij niet erg bezweet dan stap ik maar kort uit. heb ik veel gereden en is hij erg nat dan kan een half uur vaak wel nodig zijn om hem droog te krijgen (wintervacht)

sabeth_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:59

Ja hoor !
Instappen doe ik zelf minder lang, maar zeker als je paard buiten adem/bezweet is moet je goed uitstappen ! :)

Of hij/zij in de wei heeft gestaan of niet, als je er eenmaal opzit met zadel , hoofdstel etc. is dat voor je paard anders hoor ! (;

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:16

Ik heb inmiddels het stappen verhoogd naar
20 minuten in (kortweg gewoon omdat mijn paard niet gewent is om op stal te staan en zo stijf is dat ze rare sprongetjes gaat maken)
en uitstappen doe ik op gevoel, als ze heel erg zweet langer dan als ze helemaal droog is, maar wel min. ongeveer 10 min

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:41

Ik heb weleens begrepen dat in- en uitstappen toch wel erg belangrijk is voordat je de training begint en
de training stopt. Het is een warming-up en een cooling-down voor een paard. Bij het uitstappen kan het
paard ook rustig op adem komen en natuurlijk een beetje droogstappen voordat ze een kou vatten.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:45

ik stap altijd in en uit.. zelfs als ik een ontspannen rondje door het bos doe of even ga longeren.
en mijn paard staat ook gewoon lekker de hele dag buiten.

denk altijd maar zo: als ik ga sporten wil ik ook even een warming up en cooling down. ookal ben ik de hele dag al in de weer op de fiets en lopen etc. dan wil ik dit ook voor mn paard doen. vind dat wel zo eerlijk.

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:48

JessicaBe schreef:
Om blessures te voorkomen is het heel belangrijk dat je de spieren warm maakt voor je gaat trainen.
Het uitstappen is belangrijk om te voorkomen dat je paard de volgende dag met spierpijn staat.
Het in en uitstappen bevorderd de bloedsomloop.

Wanneer een paard in de wei staat gaat hij grazen en loopt hij kleine stukjes, maar stapt hij niet intensief door.

+1

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:51

Ik stap altijd in en uit. Minimaal 10 minuten omdat mijn paard artrose heeft. doe ik het niet, dan loopt hij helemaal niet goed. Alles moet wel warm worden voordat hij echt aan het werk kan.

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:22

Je moet de spieren toch laten opwarmen en afkoelen? Ookal staan ze op de wei 24/7

noelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:45

Ik stap niet lang in als hij op de wei stond, wel als hij "koud" uit zijn stal komt. Uitstappen doe ik wel liefst 10 minuten.