trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

montilove

Re: trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:32

Ik rijd 6 keer in de week en soms 7 als ik wedstrijd heb

5 keer per week intensief dressuu en wedstrijd ook nog dus soms 6 keer per week
1keer per week springles met het losrijden ook goed dressuur

Wedstrijd vaardig en mijn pony is 7 jaar oud

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:33

[quote="Geryon"]Hier hetzelfde.. Paard kent het nu ook wel en met wedstrijden zijn we gestopt. Dus wilde alleen trainen om hem los in het lichaam te houden etc. Alleen dan zit ik er weer mee dat hij conditie en kracht mist wat inderdaad nodig is voor wat ik wil :+
Ben er nog niet helemaal overuit wat ik nou wil. Genoegen nemen met de mindere conditie en kracht en dus op een lager niveau blijven of toch wat vaker gaan trainen en minder buiten rijden... quote]

Ik heb het voornamelijk opgelost met een stapmolen :P En voor de wedstrijden ging in 4x rijden. Ben chronisch ziek, dus zelf conditie trainen was geen optie.
Maar daardoor konden we onze training wel wat zwaarder maken (kracht).
Buiten rijden zie ik dus niet als probleem, maar wel als je de "krachttraining" over slaat natuurlijk :P

montilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:35

Ik rijd 6 keer in de week en soms 7 als ik wedstrijd heb

5 keer per week intensief dressuu en wedstrijd ook nog dus soms 6 keer per week
1keer per week springles met het losrijden ook goed dressuur

Wedstrijd vaardig en mijn pony is 7 jaar oud En ooit 1 dagje vrij

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:35

Ken je de term 'happy athlete'? Gaat een topic over op bokt en dat is hartstikke leerzaam om te lezen! Deze:
[RT-D] FEI Artikel 401: The happy athlete
Vooral het filmpje even kijken :j

Heb het idee dat jij je enkel richt op het athlete gedeelte. Terwijl het happy gedeelte eigenlijk 2/3 vormt van de hele training.
Naar buiten gaan is imo een mentale training, hoort zeker weten bij het happy gedeelte.
Als jij je paard goed wilt hebben is het zeker een idee om je hier wat meer in te verdiepen. Door meer aan mentale training te doen kan de fysieke training misschien nog meer opbrengen, tipje!
Al ben ik wel van mening dat juist goede fysieke training ook zorgt voor het happy gedeelte en daar niet per se veel mentale training voor nodig is.

Om hem goed te krijgen moet hij wel de kans krijgen om te kunnen herstellen en spieren op te bouwen. Je paard elke dag intensief trainen is imo geen goed traininsschema. Je kan beter na een erg intensieve training de volgende twee dagen de training afbouwen. Dan kunnen de spieren beter herstellen, wat natuurlijk zorgt voor een betere spieropbouw.
Hoe het allemaal in detail zit kan ik je helaas niet uitleggen!

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:37

mijn merrie rijd ik 5 x in de week en 1 dag longeren en heb nog een ruin te rijden die net zadelmak is en die rij ik 3 x in de week en 1dag longeren in de week en probeer iedere week wel met allebei even naar het bos te gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:37

superwoman schreef:
Geryon schreef:
Hier hetzelfde.. Paard kent het nu ook wel en met wedstrijden zijn we gestopt. Dus wilde alleen trainen om hem los in het lichaam te houden etc. Alleen dan zit ik er weer mee dat hij conditie en kracht mist wat inderdaad nodig is voor wat ik wil :+
Ben er nog niet helemaal overuit wat ik nou wil. Genoegen nemen met de mindere conditie en kracht en dus op een lager niveau blijven of toch wat vaker gaan trainen en minder buiten rijden... quote]

Ik heb het voornamelijk opgelost met een stapmolen :P En voor de wedstrijden ging in 4x rijden. Ben chronisch ziek, dus zelf conditie trainen was geen optie.
Maar daardoor konden we onze training wel wat zwaarder maken (kracht).
Buiten rijden zie ik dus niet als probleem, maar wel als je de "krachttraining" over slaat natuurlijk :P

Slim :j
Met buitenrijden bedoel ik inderdaad de krachttraining overslaan := Ik denk dat ik nu gemiddeld twee keer per week train (waarvan soms de ene keer longeren is) en de rest buiten hobbel.. :=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:38

Geryon schreef:
Als jij je paard goed wilt hebben

De enige die zoveel training nodig hebben zijn de ruiters....paard heeft dat echt niet nodig op basisniveau, die kan dat allemaal wel. :o

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:39

maar stapmolen kan dan geen kwaad op de rust dag ?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:39

Maar goed, je moet wel geluk hebben dat je vaak buiten kan rijden.
Onze stal zit vlakbij het bos, daarom kunnen wij daar zo vaak heen.
Maar als TS langs drukke wegen moet, is het al gelijk moeilijker natuurlijk.
Helemaal als ze ook nog alleen moet gaan, dat zou ik ook niet zo gauw doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:42

Geryon schreef:
Slim :j
Met buitenrijden bedoel ik inderdaad de krachttraining overslaan := Ik denk dat ik nu gemiddeld twee keer per week train (waarvan soms de ene keer longeren is) en de rest buiten hobbel.. :=

Ik deed haar even losmaken,hulpen bevestigen en dan wat meer rechtrichtoefeningen. Niks moeilijks :')
maar is wel wat meer dan buiten hobbelen (vind ik weer saai :o )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:43

little_birdy schreef:
maar stapmolen kan dan geen kwaad op de rust dag ?

hangt er vanaf, als dat de enige rustdag is, denk ik dat het niet helpt.
Ik vind een rustdag echt rust, dus lekker los buiten. Spieren moeten herstellen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:45

hmm oke
dan zal ik hem los moeten gooien
en aan de hand buiten wat gras laten eten

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:48

Mijn 6 jarige train ik 5x per week
1x buiten, 1x springen, 3x dressuur. Als het slecht weer is kan het zijn dat ik een keertje extra dressuur doe en niet ga springen of naar buiten.
Dressuur en springen ongeveer 40 min en 10 min instappen - 10 min uitstappen.
Naar buiten kan naar het duin zijn (45 min tot 1,5 uur) of alleen even 20 min over de weg stappen.
Meestal is het;
maandag; rust
dinsdag; dressuur
woensdag; springen
donderdag; rust
vrijdag; dressuur
zaterdag; dressuurles
zondag; buiten

Hij staat elke dag buiten en op rust dagen wandelen we soms even over de weg

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:05

tantesam schreef:
Volgens mijn DA was het het beste om je paard 1 of 2 dagen in de week een 'herstel' dag te geven. '

Herstellen is erg belangrijk, als ze niet goed herstellen, worden ze uiteindelijk er ook niet beter van.

Maar ik snap dat je al snel elke dag gaat rijden als je paard anders misschien geen beweging krijgt. Dat moet je dan wel heel goed afwisselen wat betreft intensiteit.

Onze paarden lopen elke dag buiten, beweging krijgen ze dus wel. Ze worden 3 a 4 x gereden en daarnaast soms concours. Ze zijn 5 en 6 jaar.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:26

little_birdy schreef:
hmm oke
dan zal ik hem los moeten gooien
en aan de hand buiten wat gras laten eten

Als die gewoon lekker in de wei staat, hoef je niet daarnaast nog iets te gaan doen op zn vrije dag :)

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:29

Ik heb een pony van 9, rij hem meestal 6 dagen p/week, en spring meestal 1x per week maar soms niet eens. En rij 1x per week buiten en verder train ik dressuurmatig. Hij is eigenlijk altijd wel nogal bezweet als ik heb gereden haha.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:13

Nu rijd ik de woensdag, de zaterdag heb ik les, en de zondag.
Zou hem graag nog 1 of 2 keer meer rijden, maar kan jammer genoeg niet ivm school :(

ulaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:41

Mijn 4 jarige word 3x dressuurmatig getraint waaronder 1x een uur les, ook 1x per week springles
en in het weekend vaak 1 dag wedstrijd. Ook gaan we met goed weer soms naar het bos.
Minimaal 1 rustdag maar meestal 2. Hij staat overdag op de wei.

Mijn 3 jarige train ik heel verschillend maar meestal 3 en soms 4x per week.
Dit varieerd van dressuu/ bosrit of springen.

VINJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:47

interessant dit!

ik rijd mijn paard meestal 4 x in de week
als we op wedstrijd moeten wordt dit vaak 5 x in de week.
We hebben zo ie zo elke week 1 x een half uurtje les en om de twee weken hebben we 2x een half uur les..
de overige dagen dat ik geen les heb trainen we gewoon lekker laag en rond

hij is nu 4 jaar en komt zo goed als elke dag buiten..

en als we trainen dan is het vaak 30 minuutjes.. waar het instappen dan al bij zit.. met les wordt dit vaak 40 minuutjes.. zodat we 30 minuten echt intensief aan het trainen zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:53

mijn paard is bijna 11 jaar.
ik train wedstrijd gericht en dan vooral op de SGW gericht.
mijn trainingsschema veranderd dan ook zodra het SGW seizoen weer begint.

Indoorseizoen:
Ma: springles van 3 kwartier. + kwartier instappen en kwartier uitstappen. bij elkaar 1,15 uur.
Di: Dressuurles van 1 uur. + kwartier instappen en kwartier uitstappen. bij elkaar 1,5 uur.
Woe: bijrijdster 1 uur dressuur training.
Do: bijrijdster dressuurles van 1 uur of ik Dressuurles, 1 uur = kwartier instappen en kwartier uitstappen dus 1,5 uur.
Vrij: longeren dubbele longe 1 uur of, wanneer ik les heb gehad op donderdag dan mijn bijrijdster die een uur dressuurles krijgt.
Za: Concours (springen of dressuur) of springtraining van een 1,15 uur of longeren dubbele longe 1 uur.
Zo: vrij of losgooien van 3 kwartier.

Outdoorseizoen:
Ma: springles van 3 kwartier. + kwartier instappen en kwartier uitstappen. bij elkaar 1,15 uur.
Di: Dressuurles van 1 uur. + kwartier instappen en kwartier uitstappen. bij elkaar 1,5 uur.
Woe: om de week crosstraining van een uur, de week daarop dubbele longe 1 uur.
Do: bijrijdster dressuurles van 1 uur.
Vrij: Bijrijdster dressuur 1 uur.
Za: Concours (SGW of springen) of vrij
Zo: mits concours op zaterdag dan vrij anders zware conditie/galoptraining op Bussloo of in het bos.

naar mijn idee een net schema :)
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 30-10-12 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:08

Mijn paard is 14, we rijden recreatief en daarnaast af en toe eens een wedstrijd (dressuur L1 nu). In principe rij ik nu 3x in de week dressuurtraining (30-45 min), 1x in de week lichte staptraining (20-30 min, meestal juist de dag na een zware training om evt. spierpijn er een beetje uit te bewegen), 1x in de week naar buiten (wisselend hoe lang/zwaar, meestal blokkie om van 40 minuutjes stap en een beetje draf). Op de 2 rustdagen doet ze niks, we gaan hoogstens een stukje aan de hand wandelen om een extra beetje frisse neus en wat gras te halen :Y) Ze staat sowieso elke dag overdag op de wei.

Ik sluit me helemaal aan bij de theorieën dat rustdagen juist bijdragen aan je training, zowel qua herstellen van (over-) belaste spieren en pezen als om ze mentaal fris en happy te houden :)
Dag in-dag uit zwaar intensief trainen gaat waarschijnlijk uiteindelijk je paard aan stuk of hij "brandt op".

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:20

Ik heb een 8 jarige die Z springen loopt en 2 x in het jaat een L proefje voor de lol.

Ik rijd meestal 5 x in de week maar soms ook minder ligt aan de vorm en hoe hij zich lijkt te voelen.

We rijden 3x dressuur waarvan 1x les
1 x springen ( meestal basiswerk met lijntjes en combinaties maar ook parcours gericht
1 dag los en molen of longe halster
1 dag longe bijzet.
1 dag wedstrijd meestal eens in de 2 weken. Bij geen wedstrijd rondje door de polder of 20 min simpel loswerken en soms wat grondwerk meepakken, lijntjes op cm of 70 .

Zo ziet het er meestal uit maar wisseld nog wel eens, we proberen vooral te kijken wat we samen nodig hebben en de ene week kunnen we 4 dagen heel intensief trainen en de andere week gewoon basiswerk.
Over het algemeen doen we basiswerk, loswerken en controleren of alle knoppen nog werken het zomaar te noemen.

En om nog op het zweetverhaal terug te komen verschilt zo per paard en ligt ook aan het weer, de mijne zweet nooit zo vaak overmatig maar in deze periode wel altijd veel tot dat het weer echt winter is, droogt gelukkig wel snel:p

Zweet op de wedstrijd zelf weinig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:30

Is bij mij erg verschillend. De ene week rijd ik 6x per week, de andere week maar 2x, maar net hoeveel tijd/zin ik heb.
Zondag heeft hij altijd vrij, ik moet dan ook van 8 tot 5 werken en heb daarna geen zin om nog te gaan rijden.
Als ik in het weekend wedstrijd heb, train ik maandag, dinsdag, woensdag, donderdag les en vrijdag longeren, rijden of vrij. In een week zonder wedstrijd, kan ik best 6x gaan buitenrijden.

Edit: de dressuur training is intensief en daarbij zweet hij ook van voor tot achter, hij is wel geschoren

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:18

Ik train mijn 6 jarige 5/6 keer in de week en rij wedstrijden.
1x per week longeren met passoa
4 x per week trainen of in de bak of galoptraining in het bos.
De galop training doe ik eerst 20 minuten stappen en draven (loswerken) in de bak en dan ga ik het bos in. In begin met draven op de lange pad (van ruim 2 km) en dan doe ik stukken galoperen. Ik bouw dit natuurlijk erg op. Ik zou nooit een uur alleen maar galoperen. Veel stappen tussendoor en weer oppakken. Dan neem ik ook de zijgangen mee.
Ik ga altijd na het rijden ruim een kwartier uitstappen in het bos (het voordeel als stal in het bos ligt).

Na een zware training bijvoorbeeld les of wedstrijd doe ik de dag erna licht werk (alleen loswerken) om haar niet stijf te krijgen en daarna een dag vrij. Ze krijg iedere dag weidegang van 7 uur in de winter en 9 uur in de zomer.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 07:39

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard.
Mijn merrie (M2) MOEST ik echt iedere dag rijden, ivm spierproblemen. Als ik die een dag liet staan, werd ze er alles behalve beter van. Natuurlijk lette ik dan met mijn trainingen wel op dat ik niet 2 dagen achter elkaar intensief reed.
Met haar was het meestel maandag les, dinsdag alleen loswerken, woensdag loswerken + beetje oppakken, donderdag bos, vrijdag loswerken en oppakken, zaterdag proefgericht en zondag op wedstrijd. Dit was voor ons het ultieme schema, paard stond daarbij wel alle dagen minimaal 8uur in de wei.
Momenteel rijd ik haar niet, vanwege mijn studie aan de andere kant van het land en een knieblessure van haar kant.

Een van de andere paarden, maakt het niet zoveel uit hoevaak ik rijd, hij blijft verbeteren :+
Hem les ik op maandag, daarna heeft hij vrij t/m vrijdag, soms zaterdag. De eerste dag dat ik rijd, zijn we eigenlijk alleen aan het loswerken, als ik dan nog 1dag heb voor de les rijden we die dag redelijk intensief, als ik nog 2dagen heb voor de les, rijd ik 1 dag redelijk intensief en 1 dag naar het bos :) Ook dit paard staat dagelijks minimaal 8uur in de wei.