Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
murphy102 schreef:Zelf denk ik dat door correcte training (dat is voor mij de klassieke dressuur) van het bewegingsmechanisme en de spieren (biomechanisch) van het paard, je een gewilligheid krijgt van het paard die als gevolg heeft een mentale ontspanning.
Wat is een correcte training?
Voor mij betekent het dat de mechanische bewegingen die van het paard gevraagd worden passen bij de structuur van het skelet en de ligging van het spierweefsel.
Alleen zo kan m.i. het gevraagde harmonieus uitgevoerd worden door het paard.
Uiteraard gaat dit aan de hand van de samenwerkende hulpen die op dat gehele proces zijn afgesteld.
Dus géén schrikreflexen vragen zoals men hedentendage doet in de moderne dressuur (gas en rem).
De ontspanning die ontstaat als gevolg van de inspanning en waaruit ook je aanleuning ontstaat, is broodnodig om überhaupt iets van je paard te vragen qua gymnastisering, want alleen dátgene wat zich loslaat qua spieren laat zich rechtrichten.
Het GEVOLG van dit gehele proces, wat wel inspannend is voor een paard maar niet verkeerd belastend of óverbelastend, is dat hij mentaal zo "aktief ontspannen" raakt dat hij graag zijn medewerking hieraan verleent.
Zo ontstaat uiteindelijk een Blije Atleet, een atleet voor wie zijn ruiter respect heeft voor zijn anatomie, zijn fysiologische en psychologische aspecten.
Dit uit zich in harmonie, lichtheid en ongedwongenheid: een Happy Athleet.
murphy102 schreef:Dat is de kunst, Bulck.
Toch hebben we ook op de O.S. gezien dat er vooral in Duitsland, Engeland, maar zeker ook elders, men weer terug valt op de degelijke, eerlijke opleiding van paarden.
Dat dat nog niet perfect is is ook te zien, maar m.n. in Duitsland is een hele nieuwe generatie wel hiermee bezig en zij hebben laten zien dat het zo dus ook kan.
Het is aan hun trainers dat de ruiters steeds weer tijd blijven nemen voor de ontwikkeling van hun paarden.
murphy102 schreef:Zelf denk ik dat door correcte training (dat is voor mij de klassieke dressuur) van het bewegingsmechanisme en de spieren (biomechanisch) van het paard, je een gewilligheid krijgt van het paard die als gevolg heeft een mentale ontspanning.
bulck schreef:Maar spreek je dan over uitvoering of over trainingsmethoden? Want een beeld tijdens x-aantal minuten is iets anders dan het systeem erachter. Want de FEI term Happy athlete staat onlosmakelijk ook verbonden met omstreden trainingsprincipes als ldr en rollkur, maar zijn die paarden (oa OS kampioene) vrijgesteld hiervan?
murphy102 schreef:bulck schreef:Maar spreek je dan over uitvoering of over trainingsmethoden? Want een beeld tijdens x-aantal minuten is iets anders dan het systeem erachter. Want de FEI term Happy athlete staat onlosmakelijk ook verbonden met omstreden trainingsprincipes als ldr en rollkur, maar zijn die paarden (oa OS kampioene) vrijgesteld hiervan?
Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens, Bulck.
Een proef is een momentopname van je training.
Daarin kun je uitvoeringsfoutjes hebben, waar ik persoonlijk niet zo zwaar aan til.
Maar je kunt ook de africhting eraan af zien en díe moet correct zijn.
M.i. zou het met de beoordeling daar veel meer over moeten gaan.
En dan onderscheiden de Happy Athletes zich van die paarden die als een brok mechanica door de baan gaan met veel spektakel en die een beeld geven van afgedwongenheid op alle vlakken tot en met het knarsentanden toe.
Dat de FEI de term Happy Athlete toe zou dichten aan de Rollkur weet ik niet zo zeker.
Dat de FEI-juryleden de paarden, op die manier zo gereden, beloond ontken ik niet, maar dat zegt wat over die juryleden en niet over het regelement van de FEI.
Dat het triest is, is zeker.
bulck schreef:Maar is een happy athelete, in staat om echt topprestaties neer te zetten in een piekmoment? (...) Maar om echt alles aan elkaar te zetten qua oefeningen en dan nog eens te excelleren, heb ik mijn bedenkingen.

)