Hakken naar beneden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:00

Van oorsprong drukte men de hak naar beneden in de cavalerie omdat men anders met de sporen in elkaar verstrikt raakte..

Hakken uitdrukken geeft enkel alleen maar heel veel druk in kuit en bovenbeen. Dan kunnen je fijne hulpen helemaal niet meer doorkomen. Kun je niet meer doorzitten en zit je gespannen te paard.
Ik begrijp dan ook niet waarom men altijd maar die hakken wil uitgedrukt zien..
Voeten horizontaal is wat anders..

Schemerdier

Re: Hakken naar beneden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:02

Eigenlijk zou je niet je hakken mogen uitdrukken, maar juist je tenen omhoog 'trekken'. Het ziet er hetzelfde uit, maar je gebruikt andere spieren, en als je je tenen omhoog trekt, zoek je geen steun op je stijgbeugel, maar als je je hakken naar beneden duwt juist wel, waardoor je uit evenwicht geraakt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:17

Ik verwijs naar het regelement van de FEI (gratis te downloaden op www.horsesport.org). Artikel 418.1 op pagina 24: "The heels should be the lowest point". Het regelement van de KNHS is op veel punten een letterlijke vertaling. Waarom er niet gekozen is om het gehele artikel te vertalen weet ik niet.

Ik ben van mening dat je, om dit voor elkaar te krijgen, helemaal geen aanspanning van je spieren nodig hebt; niet om je hakken uit te drukken, niet om je tenen op te trekken. Wanneer je uit ontspanning van je onderbeen rijdt, zorgt het gewicht van je been alleen al dat je enkel iets meeveert en je hak het laagste punt is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:31

kleinvosje schreef:
Door je hakken laag te houden, komt je kuitspier op spanning, en daar moet je mee aandrijven. Als je je hakken niet laag houdt, drijf je niet meer met je kuiten maar met je hakken.

Wat ook helpt is op de fiets je voeten zo houden alsof je ze in de beugels hebt. Als je dan ook nog met losse handen fietst kun je gelijk je evenwicht oefenen!

Totdat je stuur omklapt en je met je smoeltje contact maakt met het asvalt (geen fijn gevoel kan ik je uit ervaring vertellen).
Neem voor evenwichtsoefeningen een gymbal, stuk veiliger.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:39

die heb ik ook wel eens gevoeld idd auwie

CharlieLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:57

hoi,
beetje laat antwoord maar je hakken uitdrukken is inderdaad voor je balans ,zodat je je beugel minder snel kwijt raakt
en omdat het netter staat,
maar wat ik altijd geleerd heb is dat je ook betere hulpen kunt geven.
voor je paard is het duidelijker om er achter te komen wat je wilt.

en over het oefenen,
ik had er in het begin ook moeite mee.
het is gewoon oefenen oefenen oefenen maar vooral er elke keer weer aan denken.
je kan het dat ook op je fiets gaan oefenen dat werkt heel goed
ik heb er ervaring mee!

Succes ermee he! /3