Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:40

Voorwaarts en dan rechtrichten.
Omgekeerd heeft absoluut geen zin omdat het paard zich moeilijk kan ontspannen zonder dat hij tempo maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:43

Ik heb echt nog nooit een paard meegemaakt, wat zijn rug ontspande enkel door buigoefeningen.
En wat doet een paard wat niet voorwaarts is, die gaat slingeren. Ook niet heel handig met rechtrichten lijkt me.
Ik werk vanuit de achterhand, eerst voorwaarts, dan gaan buigen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:43

Mooi vraagstuk. Mijn inziens kijk je inderdaad per geval maar mijn voorkeur ligt toch (zoals ik het zelf dus doe, geen feit) bij het rechtrichten vóór het vooruit rijden, mits het paard wel gewoon aan het been is. Ik ga geen tempo maken met een paard wat in onbalans loopt. Wanneer hij recht is kan hij met tact en afdruk gaan lopen, wat imo eerlijker is dan het hem eerst zelf uit laten zoeken en naar voren rijden en daarna uitleggen dat hij dat ook rechtgericht kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:45

Maar wat verstaan we nu onder voorwaarts dan? Onder voorwaarts versta ik aan het been, geen uitgestrekte draf oid.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:45

Een paard kan niet scheef het gas erop zetten. die van mij gaat dan als een wokkel met haar kop in de lucht lopen en gooit haar kont een kant op.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:46

Het ligt eraan wat je precies qua snelheid wil doen. Aan het been en voorwaarts zijn is iets anders dan hard lopen. Ik rijd af en toe een behoorlijk scheef paard, als ik hem flink laat draven zet ie helemaal vast (draver in koersmodus krijg ik dan). Ik laat hem dus vaak wat langzaam draven ook. Hij zoekt dan vaak wat te veel de diepte op, maar hij ontspant wel zijn lijf. Hij moet alleen wel sneller gaan als ik dat wil (het is voor hem dan moeilijker om ontspannen door het lijf te lopen, dus als hij eenmaal zachtjes mag draven vind hij het wel prima zo). Dat ging even wat moeilijk, maar hij had wat tijd nodig om meer op mij te vertrouwen, en al snel was hij weer helemaal goed aan het been.

Ik vergaf het hem dus dat hij wat minder aan het been en voorwaarts was, omdat hij langzamer wat rustiger zijn balans kon zoeken. En daarna werd hij vanzelf weer goed aan het been. Ik deed het dus een beetje gelijk denk ik.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:47

amykimmie schreef:
Ik heb echt nog nooit een paard meegemaakt, wat zijn rug ontspande enkel door buigoefeningen.
En wat doet een paard wat niet voorwaarts is, die gaat slingeren. Ook niet heel handig met rechtrichten lijkt me.

Het is niet of-of, ik werk namelijk ook vanuit het principe dat de achterhand de motor is en door hand mooi mee te geven kan hij gewoon door zijn lijf stappen maar voordat hij van mij flink door moet marcheren of middendraf laat zien (waar inderdaad vaak te vroeg in een uur of in de opleiding mee begonnen wordt) wil ik eerst dat hij recht gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:49

Die van mij kunnen dat heel goed! Een merrie onder het zadel die jaar of 2 geleden zo scheef was als maar kan in galop. Maar tempo maken, dat kon ze!
Het is maar net wat je verstaat onder voorwaarts. Met een scheef paard zie je mij inderdaad geen middendraf doen.
Maar ik zorg wel dat hij actief is, ik laat hem niet sloffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:50

Bonita_Bon schreef:
amykimmie schreef:

Het is niet of-of, ik werk namelijk ook vanuit het principe dat de achterhand de motor is en door hand mooi mee te geven kan hij gewoon door zijn lijf stappen maar voordat hij van mij flink door moet marcheren of middendraf laat zien (waar inderdaad vaak te vroeg in een uur of in de opleiding mee begonnen wordt) wil ik eerst dat hij recht gaat..

Onder voorwaarts versta ik dus actief aan het been, geen versnelde versie van stap draf of galop.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:53

Cassidy schreef:
Omgekeerd heeft absoluut geen zin omdat het paard zich moeilijk kan ontspannen zonder dat hij tempo maakt.

Disagree, paardlief staat heeeel ontspannen stil, zijn stap over de rug kan ik ook zo traag maken als we willen, heeft voor mij in elk geval weinig met tempo te maken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:55

amykimmie schreef:
Bonita_Bon schreef:

Onder voorwaarts versta ik dus actief aan het been, geen versnelde versie van stap draf of galop.

Ik denk dat ts het meer bedoelde zoals oa bent branderup, het stelt..
(by the way is middendraf geen versnelde versie van de draf hè)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:00

amykimmie schreef:
Bonita_Bon schreef:

Ik denk dat ts het meer bedoelde zoals oa bent branderup, het stelt..
(by the way is middendraf geen versnelde versie van de draf hè)[/quote]

Tja, ik weet niet hoe ts denkt, maar als ze zo denkt, dan denkt ze goed imo.
Ik weet ook wel dat middendraf geen versnelde draf is, maar dat de passen dan veruimd worden ;)

Bij actief aan het been denk ik aan het basistempo van de gang. Lijkt me dat je eerst dat wat voor mekaar moet hebben.
Een sloffend paard kun je niet zo veel mee.
Maar als TS het heeft over voorwaarts als in harder gaan lopen, dan zeg ik inderdaad ook eerst rechtrichten, dan pas harder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:00

Bonita_Bon schreef:
Cassidy schreef:

Disagree, paardlief staat heeeel ontspannen stil, zijn stap over de rug kan ik ook zo traag maken als we willen, heeft voor mij in elk geval weinig met tempo te maken.

En waaruit maak jij op dat een in stilstaand paard recht is.
Tempo maken kan ook in stap. Een vlot doorstappend paard is makkelijker recht te richten dan een paard dat met een lang teugeltje loopt te sloffen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:04

Cassidy schreef:
Bonita_Bon schreef:

En waaruit maak jij op dat een in stilstaand paard recht is.
Tempo maken kan ook in stap. Een vlot doorstappend paard is makkelijker recht te richten dan een paard dat met een lang teugeltje loopt te sloffen.

Dat doe ik toch niet?! Ik ga alleen in op jouw quote dat paard zich moeilijk kan ontspannen zonder tempo.
Bovendien vind ik het jammer dat je nu stelt dat een paard OF vlot doorstapt OF "met een lang teugeltje loopt te sloffen".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:11

Ontspanning heeft in mijn ogen wel degelijk met tempo te maken.
Als je bewust in gaat houden, gaat het paard verkrampen. Helemaal aan het begin van zijn opleidingstraject. Voorwaarts/neerwaarts is altijd het devies.
Ik lees nooit langzaam/neerwaarts.....

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:15

Maar wat verstaan jullie onder rechtrichten? Rechtrichten is niet iets wat je in tien minuten doet en dan verder gaat met andere oefeningen. Je kan je paard rechtrichten door rechtrichtende oefeningen te doen zoals travers, renvers, appuyementen etc. Volgens de klassieke rijkunst moet men het paard eerst recht richten dmv deze oefeningen en komt de aanleuning daarna. In moderne dressuur is het andersom; het paard wordt eerst in de aanleuning gereden om vervolgens oefeningen aan te leren zoals travers, renvers en appuyement.

Als het gaat om voorwaarts lopen is het duidelijk dat een paard beter 'rechtdoor' (wat iets anders betekent dan het paard dat 'rechtgericht' is) kan lopen als hij/zij in beweging is. Zie het als een fiets/schaats of iets dergelijks. Met een fiets is het ook veel makkelijker om over een rechte lijn te fietsen als je meer snelheid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:17

Ik zorg eerst voor aanleuning :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:18

Wat ik onder rechtrichten versta (en ik kom uit een western basis) is dat het lijf recht is, maakt niet uit waar dat koppie is. En uit een rechtgericht lijft, al dan niet met constante aanleuning, kun je verder gaan werken.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:19

Cassidy schreef:
Ontspanning heeft in mijn ogen wel degelijk met tempo te maken.
Als je bewust in gaat houden, gaat het paard verkrampen. Helemaal aan het begin van zijn opleidingstraject. Voorwaarts/neerwaarts is altijd het devies.
Ik lees nooit langzaam/neerwaarts.....

Nou, op een goede manier voorwaarts lopen is anders ook heel moeilijk voor jonge paarden. En dan bedoel ik echt met een goede balans bochten nemen etc. Voor een jong paard is het erg zwaar om laag en lang te lopen en vervolgens ook nog zijn balans te bewaren en in een goed tempo te lopen. Ik denk dat voor jonge paarden het vaak zelfs makkelijker is om eerst verzameling te vragen en bepaalde oefeningen te doen die de balans te versterken, en dan pas een paard in de aanleuning te laten lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:22

En dat is de valkuil van de meeste trainers.
Kijken eerst naar het plaatje en dan naar het doel.
Tempo is belangrijk, maakt niet uit hoe rommelig het oogt.
Je maakt het paard daardoor wel sterker en leert hem op zijn eigen benen te lopen.
Maar het kan best dat je het paard deze taak niet toevertrouwd.
Dat is het verschil tussen western en dressuur, en het verschil tussen het aanleren van zelfvertrouwen en verantwoording bij een paard, en het micromanagen wat je in de dressuur zo vaak ziet...

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:23

Zeker weten eerst voorwaarts, maar dan moet hij ook nog actief zijn van achteren, anders heeft het nog geen zin. Motor zit aan de achterkant, en die moet eerst aan zijn wil je kunnen rijden..

Het rechtrichten gaat een beetje moeilijk met een niet actief/voorwaarts paard :)

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:24

Cassidy schreef:
Wat ik onder rechtrichten versta (en ik kom uit een western basis) is dat het lijf recht is, maakt niet uit waar dat koppie is. En uit een rechtgericht lijft, al dan niet met constante aanleuning, kun je verder gaan werken.

Ik denk dat ik iets anders versta onder het rechtrichten van een paard. Je kan niet zomaar je paard even rechtrichten. Dat kost heel veel oefening en kan soms wel jaren duren.

Dit is een goede pagina die het hele begrip van rechtrichten helemaal uitlegt :) (ik mag toch gewoon een link naar een andere website hier neerzetten toch!?)

http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:26

Als ik een jong paard onder mn gat krijg, ga ik ook niet meteen met de aanleuning aan de gang.
Ik zorg eerst dat er een stuur op komt te zitten, figuren rijden!
Ondertussen zorg ik er wel voor dat het paard actief aan het been is en niet gaat sloffen.
Pas als het paard het sturen snapt en het druk van het been (rechts druk is links en andersom) ga ik met de aanleuning bezig. Tegen die tijd is de balans al een stuk verbeterd.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 23:27

ShauniBef schreef:
Het rechtrichten gaat een beetje moeilijk met een niet actief/voorwaarts paard :)

Helemaal waar natuurlijk!

Ik had het meer over rechtrichten vs in de aanleuning rijden :)

Maar dat is ook een beetje off topic van mij :o

Als je een paard iets wil laten doen, dus in aanleuning rijden of oefeningen laten doen of figuren rijden, moet het paard voorwaarts (en dus met een ondertredend achterbeen) lopen

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 00:08

Cassidy schreef:
En dat is de valkuil van de meeste trainers.
Kijken eerst naar het plaatje en dan naar het doel.
Tempo is belangrijk, maakt niet uit hoe rommelig het oogt.
Je maakt het paard daardoor wel sterker en leert hem op zijn eigen benen te lopen.
Maar het kan best dat je het paard deze taak niet toevertrouwd.
Dat is het verschil tussen western en dressuur, en het verschil tussen het aanleren van zelfvertrouwen en verantwoording bij een paard, en het micromanagen wat je in de dressuur zo vaak ziet...

Ik weet niet of dit aan mij gericht is maar zo zie ik het absoluut niet!
Ik zie het paard als doel en dressuur het middel, en niet andersom
Wat betekent dat het doel dus veel belangrijker is dan het plaatje, en dit heb ik ook nergens anders gesuggereerd.
Maar veel blessures bij paarden hebben als oorzaak het niet rechtgericht (een paard wat dus 'links of rechthandig' is) zijn van een paard. Dus als jij met een jong paard wat nog niet rechtgericht is goed hard door de bak gaat draven is het wel degelijk kwalijk als het er rommelig uit ziet. Als het er rommelig uitziet betekent het namelijk dat het paard geen goede balans heeft en dat is slecht voor zijn lijf. Een paard leer je op zijn eigen benen te lopen door oefeningen met hem te doen aan de hand.
Dus door het longeren waarin hij voorwaarts/neerwaarts loopt en zijn binnenbeen ondertreed, en verschillende buigings oefeningen te doen. Door eerst een goede basis te creeren aan de hand, en er daarna pas op te stappen heeft het paard al voor een groot deel geleerd om op zijn eigen benen te lopen.