Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

amykimmie schreef:Ik heb echt nog nooit een paard meegemaakt, wat zijn rug ontspande enkel door buigoefeningen.
En wat doet een paard wat niet voorwaarts is, die gaat slingeren. Ook niet heel handig met rechtrichten lijkt me.
Ik werk vanuit de achterhand, eerst voorwaarts, dan gaan buigen.
Bonita_Bon schreef:amykimmie schreef:Ik heb echt nog nooit een paard meegemaakt, wat zijn rug ontspande enkel door buigoefeningen.
En wat doet een paard wat niet voorwaarts is, die gaat slingeren. Ook niet heel handig met rechtrichten lijkt me.
Ik werk vanuit de achterhand, eerst voorwaarts, dan gaan buigen.
Het is niet of-of, ik werk namelijk ook vanuit het principe dat de achterhand de motor is en door hand mooi mee te geven kan hij gewoon door zijn lijf stappen maar voordat hij van mij flink door moet marcheren of middendraf laat zien (waar inderdaad vaak te vroeg in een uur of in de opleiding mee begonnen wordt) wil ik eerst dat hij recht gaat..
Cassidy schreef:Voorwaarts en dan rechtrichten.
Omgekeerd heeft absoluut geen zin omdat het paard zich moeilijk kan ontspannen zonder dat hij tempo maakt.
amykimmie schreef:Bonita_Bon schreef:
Het is niet of-of, ik werk namelijk ook vanuit het principe dat de achterhand de motor is en door hand mooi mee te geven kan hij gewoon door zijn lijf stappen maar voordat hij van mij flink door moet marcheren of middendraf laat zien (waar inderdaad vaak te vroeg in een uur of in de opleiding mee begonnen wordt) wil ik eerst dat hij recht gaat..
Onder voorwaarts versta ik dus actief aan het been, geen versnelde versie van stap draf of galop.
amykimmie schreef:Bonita_Bon schreef:
Onder voorwaarts versta ik dus actief aan het been, geen versnelde versie van stap draf of galop.

Bonita_Bon schreef:Cassidy schreef:Voorwaarts en dan rechtrichten.
Omgekeerd heeft absoluut geen zin omdat het paard zich moeilijk kan ontspannen zonder dat hij tempo maakt.
Disagree, paardlief staat heeeel ontspannen stil, zijn stap over de rug kan ik ook zo traag maken als we willen, heeft voor mij in elk geval weinig met tempo te maken.
Cassidy schreef:Bonita_Bon schreef:Disagree, paardlief staat heeeel ontspannen stil, zijn stap over de rug kan ik ook zo traag maken als we willen, heeft voor mij in elk geval weinig met tempo te maken.
En waaruit maak jij op dat een in stilstaand paard recht is.
Tempo maken kan ook in stap. Een vlot doorstappend paard is makkelijker recht te richten dan een paard dat met een lang teugeltje loopt te sloffen.

Cassidy schreef:Ontspanning heeft in mijn ogen wel degelijk met tempo te maken.
Als je bewust in gaat houden, gaat het paard verkrampen. Helemaal aan het begin van zijn opleidingstraject. Voorwaarts/neerwaarts is altijd het devies.
Ik lees nooit langzaam/neerwaarts.....

Cassidy schreef:Wat ik onder rechtrichten versta (en ik kom uit een western basis) is dat het lijf recht is, maakt niet uit waar dat koppie is. En uit een rechtgericht lijft, al dan niet met constante aanleuning, kun je verder gaan werken.
(ik mag toch gewoon een link naar een andere website hier neerzetten toch!?)ShauniBef schreef:Het rechtrichten gaat een beetje moeilijk met een niet actief/voorwaarts paard

Cassidy schreef:En dat is de valkuil van de meeste trainers.
Kijken eerst naar het plaatje en dan naar het doel.
Tempo is belangrijk, maakt niet uit hoe rommelig het oogt.
Je maakt het paard daardoor wel sterker en leert hem op zijn eigen benen te lopen.
Maar het kan best dat je het paard deze taak niet toevertrouwd.
Dat is het verschil tussen western en dressuur, en het verschil tussen het aanleren van zelfvertrouwen en verantwoording bij een paard, en het micromanagen wat je in de dressuur zo vaak ziet...