Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Cassey

Re: Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:39

Zadeltje wennen kan wat mij betreft al vroeg (voordat ze 3 zijn), maar dan liever met longeersingel. Ik zou voor 3.5 niet gaan rijden, en waarschijnlijk pas met 4 (zit je ook net voor de zomer, zodat je veel tijd hebt om met een fijne temperatuur te beleren). Met 4 kunnen ze toch al een stuk breder zijn dan met 3, en daar zit je dan met je zadel op maat :-).

Ik vind ook dat de reacties op stemhulpen bevestigd moeten zijn. Dat maakt het rijden een stuk relaxter voor je paard, en hij zal minder onzeker zijn.

Als ik bij wijze van spreken een 5-jarige zou kopen die nog niet beleerd was, zou ik ook eerst longeren en wandelen om de stemhulpen te leren. Dan zit ik er een halfjaar tot een jaar later pas op, ook prima. Kunnen we meteen de sport in, want dat wordt met 6 jaar wel tijd hoor! Whahahaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:45

En dat vind ik dus veel sneuer voor een paard - dan wordt ´ie beleerd en hup, meteen elke dag een uur gereden want ja de baas moet de sport in. Dan doe ik dat liever met 3 en dan eerst een zomer lang het land op gecombineerd met wat stapritjes in het bos.

Overigens heb ik een doof paard dus stemhulpen kan ik niet aanleren, laat staan bevestigen... daarom ben ik ook al eerder bezig, zodat we elkaars lichaamstaal al voor 100% snappen tegen de tijd dat ik er ook maar aan denk om op te stappen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 13:54

Tijdje terug stond ik te praten met een meisje die op haar pas beleerde halfarabier zat. Ze was al een tijdje bezig en ik zeg ' Zou je er niet even af gaan, je zit er al best lang op namelijk' . Dus zij: ' Nee hoor dat kan ze wel. Toen ze net beleerd was reed die mevrouw elke dag een uur op haar'

|o

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:27

Ffortuna schreef:
En dat vind ik dus veel sneuer voor een paard - dan wordt ´ie beleerd en hup, meteen elke dag een uur gereden want ja de baas moet de sport in. Dan doe ik dat liever met 3 en dan eerst een zomer lang het land op gecombineerd met wat stapritjes in het bos.

Was een grapje... *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:48

Van jou misschien :D maar vaak genoeg gaan mensen wel meteen vol aan de bak met een jong ding. Hoe verklaar je anders dat (ook hier op Bokt) mensen met 4-jarigen al gaan starten?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:56

Ffortuna schreef:
Van jou misschien :D maar vaak genoeg gaan mensen wel meteen vol aan de bak met een jong ding. Hoe verklaar je anders dat (ook hier op Bokt) mensen met 4-jarigen al gaan starten?

Het was een reactie op mijn post, dus ik wijs erop dat het een grapje is. Anders gaat men nog denken dat ik dit soort dingen serieus meen *D

Verder sluit ik me aan bij wat jij erover zegt. Zoals ik zei zou ik pas met een jaar of 4 gaan rijden, dus je snapt dat ik geen type ben om met een 4-jarige te starten. Ik doe overigens niet aan wedstrijden, maar dat terzijde.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:01

zoveel mensen zoveel meningen.

Als je proffesioneel kijkt, de hengstenkeuring endergelijke hengsten die potentie hebben worden op 2,5 jaar aangereden en met 3 jaar moeten ze behoorlijk al wat laten zien op de keuring.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:03

Goos_Horses schreef:

Als je proffesioneel kijkt, de hengstenkeuring endergelijke hengsten die potentie hebben worden op 2,5 jaar aangereden en met 3 jaar moeten ze behoorlijk al wat laten zien op de keuring.

Klopt, maar dat is bekeken vanuit de mens en niet vanuit het paard. Iemand kan wel met 1.5 erop gaan zitten, maar wat zegt dat?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:06

persoonlijk vind ik 4 jaar een mooie leeftijd op echt te gaan beginnen met erop zitten enz

daarvoor kan je zeker al laten wenen aan het zadel, bit enz.

bij mij ligt er ook aan of de pony er klaar voor is. als het echt nog zon puppy is liever wat later.

maar 3 of 4 vind ik een prima leeftijd

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:07

voor paarden zou het ideaal zijn als ze zijn uitgegroeid, zowel mentaal als fysiek
voor mensen is het ideaal wanneer het paard het minimaal aankan

tijd = geld

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:11

Bo_Cassey schreef:
Goos_Horses schreef:

Klopt, maar dat is bekeken vanuit de mens en niet vanuit het paard. Iemand kan wel met 1.5 erop gaan zitten, maar wat zegt dat?

tja wat zegt het??
Het geeft in ieder geval aan dat ondanks dat die dieren op 2,5 jarige leeftijd al behoorlijk aan de bak moeten ze wel tot latere leeftijd presteren waarvan een deel toch echt aan de top. Om dan toch even aan te halen dat het in het opzicht van sommigen slecht zou (kunnen) zijn omdat de schijven en dergelijke nog niet volledig volgroeid zijn, als het echt zo ontzettend slecht zou zijn om die leeftijd te hanteren zou men het niet al zo ontzettend lang doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:13

ik heb zelf nu een twee jarige staan, en volgend jaar? Ik zie wel :j

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:19

Is er eigenlijk een historische achtergrond waarop ooit is besloten dat 3 jaar oud genoeg is om in te rijden etc ?? Ik ben zelf van de latere aanpak. 4-5 jaar en dan kijkend per paard. Dat terzijde zou ik het reuze interessant vinden of er een reden is achter de gekozen leeftijd om te beginnen.
Iets in de trend van dat vroeger de soldaten van links moesten opstappen omdat ze anders met hun wapens (sabel/zwaard...) in de knoei kwamen. Veel mensen stappen nog steeds van links op ofwel het eigenlijk niet uitmaakt en zelf beter is om af te wisselen etc. Dus is er een historische achtergrond/reden ... waarom paarden met 2-3 beleerd worden ofwel hun lichaam dan nog niet volgroeid is. Ik wil hier niemand mee aanvallen is gewoon nieuwsgierigheid van mij. Weet dat mensen/kinderen vroeger ook veel sneller lichamelijk zwaar moesten werken en we nu al opletten dat de schooltassen niet te zwaar worden en de wegen niet te lang.
Waar komt het bv vandaan dat hengsten al op 3 jarige leeftijd moeten laten zien wat ze kunnen? (Keuring)
Niet om te rellen maar enkel om te weten wie dat ooit besloten heeft en waarom.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:30

Ik ben ook heel blij dat mijn paard met 4 jaar langzaam beleert is. Hij is nu 5, en we zijn nog steeds aan het opbouwen in het basiswerk (dus gewoon stap, draf en galop zonder zijgangen). Liever alles langzaam, en voor mijn paard duidelijk, als snel, maar daarna spijt.

Prima om vroeg met je paard aan het werk te gaan, maar dan wel rechtuit, en niet onder het zadel. Van een 2 jarige die super braaf mee als handpaard het bos in gaat, kan ik namelijk best blij worden (als dat geen rit is van een uur of langer). Ook fijn als een jong dier het werk aan de lange lijnen kent, dat is een fijne opbouw voor ze als ze daarna onder het zadel gebracht worden.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:35

Ik vind 4 jaar ook een prima leeftijd om rustig aan te beginnen een paard aan het werk te zetten.
Wel vind ik het fijn om een 2jarige te laten wennen aan vaststaan, poetsen, voetjes geven, daar heb je veel profijt van later.
Ik vind het te zot dat mensen op een nauwelijks 3 ( soms 2 jarig!!) paard kruipen.
Ik denk dat als je een paard wat langer laat uitgroeien je uiteindelijk ook langer plezier hebt van je beestje.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:36

Ik geloof wel dat het wat paard afhankelijk kan zijn. Vroegrijp en laatrijp, ook lichamelijk. De mijne was met 3 jaar overbouwd, slungelig en groeide als kool. Daar moet je niet hard mee aan de slag gaan. Nu met 4,5 jaar gaat hij echt aan de bak

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:41

Om terug te komen op de vraag... waarom beleren we een 3 jarige...heeft dat in mijn ogen meer te maken met de leiderschap van een paard.
In een groep zal een 3 jarige nog ondergeschikt zijn, terwijl ze op b.v 5 jaar al meer de leiding willen overnemen.
Dat zie je vaak terug als je je paard in een gemengde kudde laat opgroeien. het verschil tussen 2 of 4 jaar is al heel groot w.b.t het willen overnemen van de rangorde in de groep.
Dus een 3 jarige zal eerder mee komen met wat wij mensen willen dat hij of zij moet doen dan een paard van 5 jaar.
Beetje simpel verwoord, maar wel duidelijk hoop ik.
Zelf vind ik 3 jaar prima, mits niet belast, 3 1/2 of 4 pas belasten.
En echt intensief trainen nog een stuk later, zeg 5 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 15:59

Angela schreef:
Prima om vroeg met je paard aan het werk te gaan, maar dan wel rechtuit, en niet onder het zadel. Van een 2 jarige die super braaf mee als handpaard het bos in gaat, kan ik namelijk best blij worden (als dat geen rit is van een uur of langer). Ook fijn als een jong dier het werk aan de lange lijnen kent, dat is een fijne opbouw voor ze als ze daarna onder het zadel gebracht worden.

Hiermee bedoel je denk ik dagelijks een uur wandelen met een 2-jarige? Dat lijkt mij namelijk ook teveel. Mijn paard (2,5) gaat superbraaf mee het bos in, en die neem ik gerust een uur mee - maar dan eens per maand. Vinden we allebei erg gezellig :D

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 16:02

Wow wat een reacties al! :D

aerdenhout1: zeker een duidelijke uitleg!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:07

Mijn paard is ''al'' 5 en ben ik net aan het zadelmak maken. Ik merk dat ze er echt aan toe is, zowel lichamelijk als geestelijk. Ze is erg nieuwsgierig maar absoluut niet schrikkerig doordat ze al vrij veel ervaring heeft in die 5 jaar. Ze is ook op een leeftijd waarbij ze mij vertrouwd en ik dus zo op kan stappen.
Voordat ik haar had zijn we ook wel bij 3 jarige paarden gaan kijken, maar het meerendeel was nog heel jeugdig, rank of erg druk in de kop door de vele indrukken.

Silpanzano94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:01

Ik heb zelf sinds kort (juli) een 3,5 jarige merrie. Vanaf dat moment ben ik haar met iemand van stal zadelmak gaan maken. Dit hebben we heel rustig aangepakt want vooral eerst veel met longeer werk. Maar na een tijdje zag je gewoon dat zij er klaar voor was. Haar lichaam lijkt namelijk niet op een 3,5 jarige maar op een 5 jarige ofzo.. en in haar hoofd was ze er ook klaar voor. Daarom zijn we met haar aan de slag gegaan. Maar als ze er nog niet klaar voor was en haar lichaam ook nog veel moest ontwikkelen had ik het ook nog niet gedaan.. Ik vind dat het dus vooral ook aan het paard ligt of die er klaar voor is..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 08:52

Weet je wat ik altijd zo wonderlijk vind van dit soort topics? Bijna niemand zegt het paard vroeg in te rijden. Maar waarom zie je dan in de echte wereld dat de meeste paarden gewoon met 2,5/3 jaar uit de opfok worden getrokken, hup zadel erop, aan de longe, ruiter erop en rijden maar? Durven die mensen hier soms niet voor uit te komen in een topic als dit, dat doorgaans overheersd wordt door naturals die menen dat je vooral tot 5/6 jaar moet wachten (grijns, ik ken 1 persoon die dat doet en omdat ze zo lang wacht kan ze haar paarden niet aan en heeft ze dus 2 paarden waarvan de schijfjes mooi dichtgegroeid zijn maar waar ze dus niet op kan rijden)? Als je je kop boven het maaiveld steekt wordt deze er bijna afgehakt door gebruikers die je vaak terug ziet komen in dergelijke topics... Ik vertel dus lekker ook niks over hoe ik mijn 2-jarige beleer, heb geen zin in gezeur :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:38

Ik geef eerlijk toe dat ik mn eerste paard met drie heb ingereden, wist ik veel. Zijn zoon is pas bereden met vijf a zes.

Luominen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 09:53

Mijn merrie heb ik aangekocht op drie en een half-jarige leeftijd. Zij had toen nog een erg jeugdige uitstraling in haar ogen. Om haar spieropbouw te bevorderen werd ze af en toe gelongeerd en maakte ze spelenderwijs kennis met enge dingen zodat zij een echte boost in haar zelfvertrouwen kreeg. Inmiddels is ze bijna 5,5 jaar en zijn we sinds 2 maanden actief aan het werk onder het zadel (reining). Mentaal is ze er volledig klaar voor; ze vindt het geweldig en doet ontzettend haar best (wat een confidence heeft ze gekregen doorheen de jaren)!

Een deel paarden zal beduidend last krijgen wanneer zij vroegtijdig belast worden (vóór ze zijn volgroeid), een ander deel zal gerust tot het einde der dagen kunnen rondhobbelen. Men moet steeds de feiten in gedachten houden wanneer men beslist voor zichzelf om hun paardje te belasten met zadel en ruiter. Elke beslissing heeft gevolgen.