Warmbloeden zijn niet geschikt voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:43

Abacab schreef:
Femke schreef:
Maar om dan te zeggen dat PRE's minder sterk zijn op uitgestrekte gangen, en dat 't maar zwakjes is... Dan heb je denk ik nog niet voldoende PRE's in real life zien bewegen.

Waarom geven de meeste sport ruiters dan toch de voorkeur aan een warmbloed?

Waarschijnlijk (maar ik kan natuurlijk niet voor een andere persoon spreken), omdat het KWPN hier in Nederland het dominante / meest voorkomende paardenras is voor sportpaarden.

De PRE's die je hier vindt zijn er niet zo heel erg veel.
En het aantal topfokkers (voor een top paard) is ook op 1 of 2 handen te tellen.

Dus de manier om aan een goed sportpaard te komen zal minder gemakkelijk zijn.
En geïmporteerde paarden uit Spanje zijn meestal niet Engels maar Spaans bereden, dat geeft bij sommige ruiters ook weer communicatie problemen waar een ruiter niet op zit te wachten. Die wil 't liefst gewoon een fijn doorgereden start-klaar paard.

EN bij de groep horen. Want hier in NL is het vaak zo, dat als je met een niet-warmbloed ras de ring in komt, de jury dat toch vaak minder waardeert.
Dat zou natuurlijk niet zo moeten zijn. Maar ook al rijd je met een ander ras beter en netter, dan is het kei hard werken om aan dezelfde punten te komen als iemand die met een standaard warmbloed voor de jury verschijnt. 't Is toch een jurysport, en men is hier "gewend" aan KWPNners in de ring. Veel mensen staan niet echt 'open' voor 't idee van wat "anders" dan zo'n warmbloed. Best jammer eigenlijk, want als je er met een open blik eens naar kijkt, kun je behoorlijk positief verrast worden (kijk maar 'ns naar die prachtige witte schimmel die het publiek waanzinnig bespeelde tijdens de olympische spelen).

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:51

Femke schreef:
En als ik een paard moest uitkiezen om een machtige, uitgestrekte galop te laten zien op de foto, zou ik in 100% van de gevallen JUIST voor een barok ras kiezen vanwege de extreem krachtige uitgestrekte galop.

Mooi op de foto staan lijkt me niet zo relevant voor de dressuursport..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 15:56

Ik spreek over op de foto, omdat ik zelf geen paarden (meer) bezit en zelf dus niet meer actief ben in de wedstrijd sport, maar wél nog in de fotografie.
Dus ik kan wel zeggen: "als ik een paard opzadel voor een wedstrijd"... Maar dat doe ik niet meer, dus is dat niet op mij van toepassing ;)

De principes zijn hetzelfde.
Wat voor de foto een krachtige galop is, is diezelfde gang in de ring natuurlijk ook. Het wordt niet plotseling een ander paard ofzo als ik mijn fototoestel weg haal ;)

En ja, natuurlijk.... Voor de foto heb je maar 1 pas nodig die mooi is, in de ring moet iedere pas tellen.
Maar dat betekend niet dat een paard 't alleen leuk doet op de foto en niet in de ring...
De gang is de gang, en die blijft zowel op de foto als in de ring precies 't zelfde.

En ja, ook als ik wedstrijden fotografeer, heb ik er meer plezier in als daar een barok paard voorbij komt.
Omdat die in de meeste gevallen juist veel expressiever zijn in het gangenwerk dan het relatief matte/vlakke gangenwerk van de gemiddelde warmbloed.
Maar nogmaals: jurysport = punten door een mening.
En zo lang je met een barok paard tot de minderheid behoort, zal het niet eenvoudig zijn om daarmee hoge ogen te scoren, ook al doe je het nog zo goed.

Voor mijn persoonlijke mening...
ALS ik ooit weer een paard zou kopen met als doel om er de dressuur mee in te gaan, dan werd het zónder twijfel een barok ras. Waarschijnlijk een Lusitano.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:04

Uiteraard blijven het paard en de gang hetzelfde, alleen zal jij die op andere criteria (nl wat is mooi de foto) beoordelen dan de internationale dressuurjury en ruiters. En mij lijkt dat die toch beter in staat zijn om te beoordelen welk paard het best geschikt is voor de dressuursport, en dat het merendeel voor de warmbloed kiest zal heus geen toeval zijn ;) .

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:14

Als de Spaanse of Portugese paarden echt zo veel beter zouden zijn voor de dressuur, dan zou je er toch wel meer zien in de sport?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:15

@Femke ik denk niet dat het 'm daar in zit. Ook in Nederland kun je makkelijk aan goede PRE's komen. Ze zijn ook lang zo duur niet meer als 15 jaar terug. Een goede PRE is net zo duur als een goed sportpaard.

Waarom zouden jury's een PRE doorgaans niet waarderen vraag ik me af. het kan wel. Rafael Soto doet het erg goed. in heb op de hele OS 2 PRE's gezien. De spaanse amazone die op de OS reed deed dat niet met een spanjaard maar met ónze eigen' Painted Black. Waarom zou ze dat doen? Waarom rijden Spanjaarden zelf ook graag op warmbloeden als het om top-sport gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:17

Ik denk dat je dat 't beste aan de ruiters zelf kunt vragen ;)
Maar vergeet niet dat de warmbloed fokkerij een miljoenen industrie is met een erg sterke lobby.
Onderschat de kracht daarvan niet. Ook al "merk" je daar als publiek niets van, het is wel degelijk heel sterk aanwezig.

Als top ruiter ben je in vrijwel alle gevallen heel erg afhankelijk van sponsors en de paarden die je via de eigenaren van die paarden onder je kont krijgt.

Lang niet alle (sterker nog; de meeste niet) top ruiters kunnen zelf een paard uitkiezen, laat staan aanschaffen.

Je hoort mij overigens ook niet zeggen dat warmbloeden slecht zijn hoor ;)
Ik schreef alleen even een verweer op de reactie hier in het topic dat "alle PRE's" een zwakke uitgestrekte draf en galop hebben.
En dat is gewoon niet zo.

En mijn eigen voorkeur ligt inderdaad juist wel op de barokke type paarden.
Dat andere ruiters liever een ander paard kiezen: prima. Dat staat iedereen natuurlijk vrij. En daar veroordeel ik ook niemand over.

Ik wilde alleen even uit de wereld helpen dat PRE's niet zouden kunnen bewegen.

Op de discussie hoe "makkelijk" je aan een paard kan komen...
Ik weet de exacte cijfers niet hoor, maar het aantal KWPN veulentjes dat hier in NL geboren wordt is wel extreem vele malen hoger dan 't aantal PRE veulentjes.
Puur statistisch gezien is het dus echt heel erg veel makkelijker om een top warmbloed te vinden dan een top PRE. Omdat er gewoon meer paarden van gefokt worden.
Enorme keuze om precies dat paard te selecteren dat je zoekt, terwijl dat met de PRE in Nederland echt vrij beperkt is. Ze zijn er wel, de toppers. Maar het zijn er geen honderden of duizenden, zoals bij 't KWPN.

De kans dat je dus net die ene topper er uit pakt is vrij klein.
Dat is het al als je een (op papier) waanzinnig goed paard hebt. Maar 'n paard moet z'n papier ook waar kunnen maken. En daar zit nogal een brug tussen...

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:27

Een PRE of een lusitano is een warmbloedpaard en ook nog eens een keer een ras met een rastypische morfologie aangezien ze vierkant gebouwd horen te zijn zijn ze makkelijker om te verzamelen en hogeschool oefeningen te doen , ze zijn hier dus over het algemeen voor gefokt en niet voor de moderne sport dressuur maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en men probeert wel meer sporteigen te fokken ook wordt de (sport)dressuur wat bekender in Spanje dus daarom zien we steeds meer lusitanos en PRE 's in de ring op hoger niveau.

Dat van H en H is gewoon slap gel.l van iemand die geen verstand heeft van de huidige kwpn fokkerij waar iid een tuigpaardenlijn gefokt word :D

Een goede PRE kost geld maar een goede kwpner ook :j

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 16:34

PRE's kunnen zéker goed bewegen, ik vind het ook een fantastisch ras hoor, ze hebben mijn hart echt gestolen en ik hoop dat er over enkele jaren net zo 1tje hier bij mij in de weide kan staan :j

Maar mijn punt is (ik spreek nu enkel over de topsport), als je de warmbloeden tegenover de PRE's bekijkt, dan zie je bij de meeste warmbloeden wel dat die in de proef een betere uitgestrekte draf en galop tonen, dat wil ik maar zeggen (er zijn natuurlijk ook warmbloeden tussen die het wat minder doen dan een PRE, maar het merendeel toont het toch beter, wat ook wel aan de punten van de jury valt te zien).

En zoals ik al zei in mijn vorige post, PRE's zijn dan weer stukke beter in de verzameling, de piaffe die zij kunnen neerzetten zijn vaak vele male beter dan de warmbloeden (alweer spreek ik op topniveau !).

Ik breek de PRE's helemaal niet af, begrijp me niet verkeerd, ik geef toe ik heb alleen nog maar de PRE's uit de topsport gezien tegenover de warmbloeden, en op dat gebied valt mij wel op dat de uitgestrekte gangen minder zijn dan die van de warmbloeden.
Ik geloof je als je zegt dat jij al PRE's hebt ontmoet die een hele sterke uitgestrekte draf/galop kunnen laten zien, daarvoor heb ik er inderdaad nog te weinig zien lopen :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 17:54

pillow schreef:
ik denk dat een warmblood in Engeland iets anders is dan de warmbloed in Nederland. Wij bedoelen al onze rij en tuigpaarden en zij de volbloed Die zijn idd op de voorhand gebouwd. Denk ik hoor weet niet zeker.

Volbloed is thoroughbred ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:04

Ik kan me herinneren dat Imke ooit zoiets heeft gezegd in de trant van, dat de moderne, langgelijnde paarden moesten leren om niet echt te gaan zitten in de piaffe, want anders hadden ze te veel moeite om weer voorwaarts te gaan in passage. Dat kunnen veel barokke paarden wel heel goed, want die hebben kennelijk minder moeite daarmee. Daarom houden sommigen hun langgelijnde paarden in de piaffe meer op horizontaal evenwicht. Dus op de 1 of ander manier compenseren ze dus de mindere punten van de langgelijnde paarden. Of het daarmee wel een goede uitvoering is van de piaffe, is een ander verhaal, maar je krijgt er in ieder geval wel punten voor en de overgang piaffe-passage levert ook hogere punten op dan met storingen. Dus op dat punt kan ik het een beetje begrijpen, maar verder :n

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 19:14

Hmmm ik vind dat ze wel een punt heeft ergens. Ik denk namelijk dat zij zowieso commentaar heeft op de moderne dressuur en trainingsmethoden (zoals rollkur) an sich. Dus het argument van "kijk maar naar de os, daar zie je voornamelijk warmbloeden" gaat dus niet op omdat je je kan afvragen of juryleden tegenwoordig kijken naar de juiste dingen. Goede verzameling en ontspanning zijn rekbare begrippen. Dus het is meer een discussie tussen moderne en klassieke dressuur. En ik kan me voorstellen dat quamorfologie het barokke paard. Meeraanleg heeft aangezien het al eeuwen wordt gefokt met dit doel voor ogen. Het is zeker een interessante discussie, je kan je afvragen of bepaalde rassen meer aanleg hebben voor bepaalde disciplines.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:14

Vind het zoiezo raar dat deze supertopdressuursportpaarden die " getraind" zijn aan een lijntje moeten bij een prijsuitrijking , dressuur is toch eigenlijk een gehoorzaamheid , maar goed dat is weer offtopic

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:25

jus schreef:
Vind het zoiezo raar dat deze supertopdressuursportpaarden die " getraind" zijn aan een lijntje moeten bij een prijsuitrijking , dressuur is toch eigenlijk een gehoorzaamheid , maar goed dat is weer offtopic

Naja zeg, een paard blijft een paard he..
Dressuur is idd gehoorzaamheid maar als je een heel stadium vol klappende en voetstampende mensen voor je hebt, élk paard is daar onder de indruk van, dan speel je het toch echt wel liever veilig dan een ongeluk te riskeren..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:37

Ik kan het allleen maar eens zijn met de persoon in kwestie; maar dat zal deels ook een persoonlijke voorkeur zijn! Ik zie veel liever een Iberisch paard ( PRE of Lusitano) in de ring die door zijn lijf loopt, sensibel is en mooie verzamelde gangen laat zien; veel van de warmbloeds zijn daar niet toe in staat, maar er zijn zeker warmbloeds die het wel kunnen. Hangt sterk van het type paard af, de grote lange paarden kunnen nou eenmaal minder makkelijk verzamelen en dat resulteert in te veel teugeldruk en uitwassen als LDR/ Rollkur om het dier bij elkaar te houden.
Dus geef mij maar een Iberier, ik zie ze graag lopen, ik ga er graag mee om en persoonlijk vind ik ze dus ook het ultieme dressuurpaard.
Overigens worden er nu veel Iberiers gefokt met wat meer maat en ruimere gangen, ik heb er zelf een aardig aantal van gezien, waar de warmbloeds ( KWPN, etc.) straks een zware dobber aan krijgen om ze te verslaan; die paarden kunnen nl. enorm uitstrekken, hebben een dijk van een galop en kunnen ook nog eens verzamelen als geen ander. Die paarden piafferen zoals het hoort; rond, soepel en met een lage achterhand, die gaan echt zitten. Veel warmbloeds kunnen dat niet , daarbij vind ik dat het uitstrekken ( of wat daar voor door moet gaan....) veel te hoog beloond wordt. Bij veel paarden zwaaien de voorbenen hoog op maar gebeurt er achter niks...................

Maar zoals ik al zeg; dat is mijn persoonlijk mening! :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:32

Twist1991 schreef:
Hmmm ik vind dat ze wel een punt heeft ergens. Ik denk namelijk dat zij zowieso commentaar heeft op de moderne dressuur en trainingsmethoden (zoals rollkur) an sich. Dus het argument van "kijk maar naar de os, daar zie je voornamelijk warmbloeden" gaat dus niet op omdat je je kan afvragen of juryleden tegenwoordig kijken naar de juiste dingen. Goede verzameling en ontspanning zijn rekbare begrippen. Dus het is meer een discussie tussen moderne en klassieke dressuur. En ik kan me voorstellen dat qua morfologie het barokke paard. Meer aanleg heeft aangezien het al eeuwen wordt gefokt met dit doel voor ogen. Het is zeker een interessante discussie, je kan je afvragen of bepaalde rassen meer aanleg hebben voor bepaalde disciplines.

Ik denk ook dat de engelse mevrouw van de h& discussie daar zo overdenkt. :j

Je kan je afvragen of het mogelijk is om een paardenras in enkele tientallen jaren om te schakelen van paard voor licht landbouw- en koetswerk naar top in dressuurwerk.

ElCid schreef:
Die paarden piafferen zoals het hoort; rond, soepel en met een lage achterhand, die gaan echt zitten. Veel warmbloeds kunnen dat niet , daarbij vind ik dat het uitstrekken ( of wat daar voor door moet gaan....) veel te hoog beloond wordt. Bij veel paarden zwaaien de voorbenen hoog op maar gebeurt er achter niks...................

Eens!

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:54

ZarcoTje schreef:
jus schreef:

Dressuur is idd gehoorzaamheid maar als je een heel stadium vol klappende en voetstampende mensen voor je hebt, élk paard is daar onder de indruk van, dan speel je het toch echt wel liever veilig dan een ongeluk te riskeren..

Weet niet of ze aan het stampvoeten waren misschien aan het klappen maar een beetje getraind paard zou hier niet op moeten reageren , bedoel Valegro was lekker los aan het rondgaloperen bijv Heb jij de ere ronde weleens gezien van Reiner Klimke mensen gingen te keer en hij was gewoon aan het wisselen om de pas

http://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0

Dressuur hoort meer te zijn dan alleen een reprise te rijden in een 60x20

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:31

jus schreef:
ZarcoTje schreef:

Weet niet of ze aan het stampvoeten waren misschien aan het klappen maar een beetje getraind paard zou hier niet op moeten reageren , bedoel Valegro was lekker los aan het rondgaloperen bijv Heb jij de ere ronde weleens gezien van Reiner Klimke mensen gingen te keer en hij was gewoon aan het wisselen om de pas

http://www.youtube.com/watch?v=UbLXpW5-DG0

Dressuur hoort meer te zijn dan alleen een reprise te rijden in een 60x20

1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Gini

Re: Warmbloeden zijn niet geschikt voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:33

Maar het is wel een mooi streven.
Nu streeft men daar niet meer naar en verschuilt zich achter excuses.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:51

De warmbloeden zijn juist gemaakt voor de sport, zowel dressuur als springen.
Hier kun je ze opdelen, er zijn er die gefokt worden voor de dressuur en er zijn er die gefokt worden om te springen ...
Zijn uitleg slaagt nergens op vind ik...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:22

Dubai_x3 schreef:
De warmbloeden zijn juist gemaakt voor de sport, zowel dressuur als springen.
Hier kun je ze opdelen, er zijn er die gefokt worden voor de dressuur en er zijn er die gefokt worden om te springen ...
Zijn uitleg slaagt nergens op vind ik...

Heb je enig idee hoelang (of in verhouding kort) geleden die specifieke splitsing in de fokkerij is gekomen?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:26

Voor zover ik weet zijn PRE en lusitano warmbloed paarden

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:29

Fransje23 , nee geen idee van ? Maakt me niet uit, maar duidelijk is het wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:30

Seasons schreef:
Kijk nou eens hoeveel Warmbloeden er meelopen in de topsport!

Ja, en hoe lopen die warmbloeden er bij?

Ik ben het aan de ene kant met de discussiepartner van TS eens in de zin dat de standaard sportwarmbloed niet het meest geschikte paard is voor dressuuroefeningen. Dan kun je inderdaad beter een makkelijk verzameld paard hebben. Daarnaast vind ik dat veel dressuurpaarden, en daarvan zien we nu eenmaal vooral warmbloeden, onvakkundig worden gereden. Met als voornaamste doel het bereiken van een bepaald plaatje. Met wat dat plaatje is (steekdraf met het hoogste punt van het paard ergens halverwege de hals bijvoorbeeld) en hoe het tot stand komt (met geweld: scherpe bitten, sporen, strakke neusriemen die protest maskeren, achteroverhangende ruiters, ruk- en sleurwerk. JA ook in de hogere klassen) ben ik het volstrekt niet eens. Waarom nou niet een paard fatsoenlijk opleiden en begeleiden, echt alleen uit eerzucht en vanwege de centen?

Aan de andere kant is dressuur natuurlijk het dresseren, dwz opleiden van een paard, en heeft elk paard dressuur nodig. Alleen lijkt tegenwoordig de nadruk te zijn verschoven van opleiden naar africhten. En dat is een kwalijke zaak.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:32

Hanoveraans, grondslag napolitaanse en spaanse paarden vereeld met arabisch en engels volbloed.
Gefokt om en op het land te werken en als rij en tuigpaard. Praten we over 1750 ongeveer.
Voor het KWPN en haar voorlopers is het niet anders, stamboek mag dan jonger zijn maar de grondslag is hetzelfde.
Veredelde krijgspaarden van weleer, geschikt voor het werk op het land, zondags voor de wagen naar de kerk en onder het zadel.

Oa door WO II is het aantal paarden terug gelopen.

Het KWPN mag dan jong zijn, haar fundering dateerd uit 1880
Een samenvoegsel van meerdere Nederlandse stamboeken.