lichtrijden in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:49

Op het NHforum is hier een heel topic over, waardoor diverse mensen dit ook zijn gaan proberen. Hier worden o.a. de voordelen genoemd, zowel voor jezelf (betere rompstabiliteit ontwikkelen) als voor het paard (ontlasting van de rug op lange afstand, soms een beter behoud van ritme).

Het klinkt inderdaad vreemd, maar met een beetje oefening lukt het prima. Aanvankelijk voel je je net een beginner die leert lichtrijden in draf :o . Het is een goede oefening voor je balans, als je daarbij de teugels niet gebruikt om jezelf in evenwicht te houden.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:49

haha ik heb het wellis gedaan met buitenrijden :+ . Dan wel zorgen dat je gewoon netjes blijft rijden en rustig neerkomt! ;)

Maureen95

Re: lichtrijden in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:37

Ok ja calippo ik heb ook een account op nHforum ja. Maar zit ik niet zo heel veel meer op. Maar ik ga zeker kijken

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:40

Hahaha, ik doe het zelf ook wel eens voor de grap :+
Het zit zo grappig :')

Esmee1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:42

Ik heb wel eens licht gereden in galop dat kwam omdat mijn paard niet meer terug wilde in draf en op die manier wel (was met inrijden). Als het niet nodig is moet je het niet doen je verstoord de gang en is niet echt bevorderlijk voor de rug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:43

Ik denk dat dit nuttig is voor veel ruiters maar dat komt met name omdat niet veel mensen weten hoe ze moeten zitten in galop (meebewegen met het bekken in een omgekeerde ovaal-vorm) en maar wat mee ´bouncen´. lijkt me nog minder bevorderlijk dan oefenen met dit ´lichtrijden´.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:23

lijkt me heel apart zitten niet?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:27

Ffortuna schreef:
Ik denk dat dit nuttig is voor veel ruiters maar dat komt met name omdat niet veel mensen weten hoe ze moeten zitten in galop (meebewegen met het bekken in een omgekeerde ovaal-vorm) en maar wat mee ´bouncen´. lijkt me nog minder bevorderlijk dan oefenen met dit ´lichtrijden´.

Dat was de reden dat er op een manege waar ik vroeger reed het lichtrijden in galop aan de orde kwam.
Er was 1 lesser die echt niet kon zitten, dus waren we met zijn allen de klos (achteraf ben ik er blij mee)
en volgden er diverse sessies, lichtrijden in galop.

De lesser waar het om ging, had echter ook hiermee best wel problemen, maar het paard minder ;) :D .

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:29

Esmee1988 schreef:
Ik heb wel eens licht gereden in galop dat kwam omdat mijn paard niet meer terug wilde in draf en op die manier wel (was met inrijden). Als het niet nodig is moet je het niet doen je verstoord de gang en is niet echt bevorderlijk voor de rug!

dit snap ik niet helemaal.... dus je zegt dat lichtrijden in galop (wat dus gewoon normaal is en hetzelfde is als in de draf, want dan sta-zit je ook om de sprong) niet bevordelijk is voor de rug en het de gang verstoord, waarom verstoord het het in de draf dan niet en is het dan ineens niet niet bevordelijk voor de rug? ik kan hartstikke goed doorzitten in galop, maar kan ook makkelijk lichtrijden in galop en nee ik spring niet ;) maar springruiters doen dit ook gewoon, dit is niet mee "bouncen" maar gewoon écht lichtrijden in de galop en is dus nergens mis mee :)

robienjo1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:46

verlichtezit wel

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:48

robienjo1994 schreef:
verlichtezit wel

??? we hebben het hier over lichtrijden in galop, niet over de verlichte zit :+

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:49

Ik doe dit echt heel vaak. Het is zo makkelijk, je gaat inderdaad gewoon met de beweging van de galop mee.. het gaat een stuk langzamer dan de draf, maar telkens als het paard terugkomt uit het zweefmoment beweeg ik mee terug in het zadel. Als het paard dan weer af heeft gezet om weer het zweetmoment in te gaan dan beweeg ik weer mee uit het zadel en zo verder.. Voor mijn rugpijn erg handig omdat ik niet altijd een galop uit kan zitten..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:39

Ik doe het zelf regelmatig (verschilt per paard en training), een sprong 'zitten' een sprong 'staan' om regelmatiger te galoperen, geen idee hoezo, vind t ook wel een leuke oefening voor mezelf, lichtrijden in galop is moeilijk, zie t als een extratje zodra je netjes kunt lichtrijden en doorzitten in draf.

nouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:48

Ik dacht altijd dat dit beter 'zit' omdat bij die professionele springruiters de beugels zo idioot kort zitten :D

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 18:56

winnie03 schreef:
Viel me op dat veel springruiters op de Olympische Spelen dit ook doen. :j

Nee, omdat de beugels zo kort zijn, zetten ze druk op de beugels en dan komen ze bij een galopsprong iets meer omhoog.
Dat is puur om de beweging te volgen.
Maar lichtrijden in galop?! Lijkt me vervelend voor je paard, niet?

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:02

Arc_En_Ciel schreef:
winnie03 schreef:
Viel me op dat veel springruiters op de Olympische Spelen dit ook doen. :j

Nee, omdat de beugels zo kort zijn, zetten ze druk op de beugels en dan komen ze bij een galopsprong iets meer omhoog.
Dat is puur om de beweging te volgen.
Maar lichtrijden in galop?! Lijkt me vervelend voor je paard, niet?

wat je bij de hoge sport, bij de springruiters ziet is wel degelijk lichtrijden in galop, dat is niet het uit het zadel gewipt worden, ze lichtrijden in galop en niet anders :+ en is absoluut niet vervelend voor je paard, want je gaat gewoon om de sprong staan en zitten, het is hetzelfde principe als lichtrijden in draf, maar gaat een stuk langzamer

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:43

Ik doe het ook vaak, met springen, met polo en met buitenrijden.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:40

Heb hier eigenlijk nooit over nagedacht om het bewust te doen. Ga het mijn eerstvolgende rit eens uitproberen. Mischien.verbeterd het mijn balans wel op mijn rijdier. Deze heeft geen fijne galop en het is lastig om goed in het zadel te zitten. Maar misschien gaat het met lichtrijden makkelijker

Daissje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:52

ik doe het ook wel regelmatig, leuke oefenening voor jezelf

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 20:56

Ik doe t ook wel eens als ik wat last van me rug heb en niet echt zin heb in verlichte zit
Tis meegaan.in.de galop rustig omhoog en weer zacht terug in t zadel ik vind t heeerlijk

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:00

Ik heb het ook wel eens gedaan en je moet er in het begin zeker aan wennen, maar al ken je het ritme van je paard goed, heb je het zo onder de knie.

Ik heb nou niet bepaald gemerkt dat mijn paard hier onder leedt. Bleef gewoon netjes rustig door galopperen, geen oren naar achter, wat ze normaal gesproken doet als haar iets niet zint.

Voor jezelf is het een leuke oefening en het helpt je makkelijker zitten uiteindelijk op een moeilijk zitbaar paard.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:01

Ik doe het altijd met springen, super fijn om licht te zitten maar toch een beetje met je zit je paard bij elkaar wil rijden. Ik denk dat veel ruiters het gewoon nooit doen en nooit leren en dus ook niet weten hoe het ''goed'' moet en daardoor maar snel weer óf gaan staan of gaan zitten.

luckyfarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:11

Ik heb het ook wel eens moeten doen van een instructeur in een jumping clinic tijdens de warming up. Dit om meer takt in de galop van het paard te behouden (hij zei ook steeds tegen mij "zit", "sta", "zit","sta" om het ritme vast te houden. Als je het eenmaal door hebt, is het heel handig. Je blijft eenzelfde tempo houden. Soms doe ik het nog, het paard vindt het eerder fijn, verlichting vd rug tijdens het sta moment.

maloutje211

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:24

Heb het ook geprobeerd, vond het wel lekker zitten. Je ziet het Indd vaak met springen vind het ook fijner als je met korte beugels zit

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 21:27

Ik doe het eigelijk standaard tijdens het losrijden voor het springen. Het werkt erg fijn om het ritme van de galop vast te houden en je verbeterd je houding en balans ermee. Op het begin is het even wennen, maar ik vind het zelf een fijne oefening :j