Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:32

Heb jij iets nieuws in de punten van de TS gelezen dan? Iets dat je denkt "nou, daar had ik nog nooit aan gedacht bij het werken met m'n paard, :)* )

Dan maar kort door de bocht, maar we willen toch allemaal op een zo eerlijk mogelijke manier met ons paard omgaan. Ik heb het dus niet nodig dat we daar dan weer een of andere (duik)term aan gaan hangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:40

Nee, ik zie er niets nieuws maar hopelijk iemand anders wel. Al is er maar één bokker die zich bedenkt dat ´t anders kan, dan heeft het topic al nut gehad.

Ik moet overigens bekennen dat ik het op twee punten met TS niet eens ben. Er zullen altijd verschillende opvattingen zijn over wat goed is voor het welzijn van je paard en hoe je een paardvriendelijke ruiter kunt zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:32

germie schreef:
Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.

Dit is al zo'n punt dat onmogelijk te controleren is. Ik lees hier zo veel misstanden en leed, en de baasjes proberen er van alles aan te doen met de beste bedoelingen. Hoe wordt je je als ruiter bewust van je onkunde? Sommige leren door schade en schande, en willen graag leren van fouten, andere nemen voorzorgsmaatregelen omdat ze geen fouten willen maken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:49

Abacab schreef:
germie schreef:
Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.

Dit is al zo'n punt dat onmogelijk te controleren is. Ik lees hier zo veel misstanden en leed, en de baasjes proberen er van alles aan te doen met de beste bedoelingen. Hoe wordt je je als ruiter bewust van je onkunde? Sommige leren door schade en schande, en willen graag leren van fouten, andere nemen voorzorgsmaatregelen omdat ze geen fouten willen maken.

Dit is echt zo makkelijk om te voelen/merken, als je er maar voor open staat. Gewoon acht slaan op hoe je paard reageert op wat jij doet en van ´m vraagt in plaats van je paard de schuld te geven als iets niet werkt. En regelmatig lessen bij een goede instructeur.

Abacab

Re: Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:53

Zo makkelijk is dat niet Koper. Bij heel veel mensen zit hun ego in de weg. En soms geven mensen wel een stukje toe in hun onkunde maar vaak is het een gebrek aan kennis, inzicht of doorzettingsvermogen van de ruiter. Wat doe je daar dan aan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:28

Mensen blijven lastigvallen met topics zoals dit.

Het is veel beter voor je ego als je harmonieus met je paard aan het samenwerken bent dan wanneer je keer op keer ten overstaan van een hele pensionstal afgaat omdat je alleen maar kunt vechten met je "lastige" paard. Of niet?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:33

Anoeska schreef:
:O :O :O De zoveelste die denkt de wijsheid in pacht te hebben, en er een titeltje op wil plakken. Het is toch de ene open deur na de andere. Voegt niets toe. Dus lariekoek.

_/-\o_

En zo reageer ik niet gauw.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:34

Koper schreef:
Nee, ik zie er niets nieuws maar hopelijk iemand anders wel. Al is er maar één bokker die zich bedenkt dat ´t anders kan, dan heeft het topic al nut gehad.

Ik moet overigens bekennen dat ik het op twee punten met TS niet eens ben. Er zullen altijd verschillende opvattingen zijn over wat goed is voor het welzijn van je paard en hoe je een paardvriendelijke ruiter kunt zijn.

Denk je dat? Ik denk eigenlijk dat er sowieso geen bokkers meer zijn die niet met dit soort onzin en wijsheid zijn doodgegooid...

Dan helpt een topic als dit ook helemaal niets. Of nog eerder andersom.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:43

Als het topic niets zou uithalen zou er ook geen discussie in ontstaan. Dan denk ik dat ´t topic blijkbaar toch nodig is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:46

Koper schreef:

:D

Misschien kom je het grootste ego-probleem nog wel tegen bij de mensen die zich uitgeven als instructeur [al dan niet met of zonder een ORUN diploma]. De meesten hebben echt niets zinnigs te melden maar vinden het gewoon heerlijk dat ze met de status van lesgever aanzien verwerven. En vaak zijn de dingen die ze zeggen helemaal niet schokerend, maar wel het feit dat ze niet opmerken dat een paard/pony [teugel]kreupel door de baan gaat, laat staan dat ze weten wat ze moeten doen om de ruiter en het paard te helpen.
Het lastige is dat een welwillende ruiter ook niet meteen kan beoordelen of hij-zij met deze lesgever een juiste weg is ingeslagen. Daar kom je pas na een jaartje achter

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:46

Koper schreef:
Als het topic niets zou uithalen zou er ook geen discussie in ontstaan. Dan denk ik dat ´t topic blijkbaar toch nodig is.

Omdat er discussie ontstaat is het nodig? Maar er staan al tienduizenden van dit soort topics op bokt, die hebben niets bereikt hoor... Zo nodig waren ze niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:49

Abacab schreef:
Koper schreef:

:D

Misschien kom je het grootste ego-probleem nog wel tegen bij de mensen die zich uitgeven als instructeur [al dan niet met of zonder een ORUN diploma]. De meesten hebben echt niets zinnigs te melden maar vinden het gewoon heerlijk dat ze met de status van lesgever aanzien verwerven. En vaak zijn de dingen die ze zeggen helemaal niet schokerend, maar wel het feit dat ze niet opmerken dat een paard/pony [teugel]kreupel door de baan gaat, laat staan dat ze weten wat ze moeten doen om de ruiter en het paard te helpen.
Het lastige is dat een welwillende ruiter ook niet meteen kan beoordelen of hij-zij met deze lesgever een juiste weg is ingeslagen. Daar kom je pas na een jaartje achter

Dan ben je na een jaar toch alsnog opgeschoten? Je weet dan in elk geval wat je niet wil. En zelfs al heb je wél een erg goede lesgever en doe je er 3 jaar over om erachter te komen dat je instructeur weliswaar heel goed is maar een heel ander doel heeft dan jij dan heb je daar toch ook van geleerd?

Skygirl, als het topic volgens jou niet nodig is, vanwaar dan je waanzinnig inhoudelijke reactie?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:51

Vanwege je cirkelredenering.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:18

Ben ik de enige die mist wat roken te maken heeft met paardenwelzijn :?

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:20

stef schreef:

nee dat snap ik ook niet helemaal

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:24

Ik lees zoals zovelen zeer weinig nieuws. Alleen wil je dr kennelijk een termpje aan vast plakken.
Wel viel me iets op:

germie schreef:
- Bitloos of een normaal bit. Dit bit mag enkel of dubbelgebroken zijn en in de Z-dressuur mag het gewoon stang en trens zijn. Maar geen waterfordtrensen, tongspelers, rare ribbels enz.

Je vergeet op je skies achter een paard hangen dat een liverpool-trens in heeft. Tenminste, zie in je profiel dat je dat zelf doet. ;)

En:
germie schreef:
- Sperriem niet te strak, neusriem uiteraard ook niet.

Maar ook niet te los. Volgens mij zijn schuurwondjes ook niet echt paardvriendelijk. ;)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:29

stef schreef:

Neem aan dat ze bedoeld dat mensen zitten te roken op het paard.
Ga ik vanuit tenminste.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:30

Dan nog, merkt t paard niks van hoor :n

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:32

Anoeska schreef:
De zoveelste die denkt de wijsheid in pacht te hebben, en er een titeltje op wil plakken. Het is toch de ene open deur na de andere. Voegt niets toe. Dus lariekoek

:j Ik mis alleen nog dat er ook merchendise bij te koop is en clinics van te volgen zijn :+

Overigens is het er al, o.a.: disciplinereglement dressuur en springen bijvoorbeeld.

Koper schreef:
Zo lang het nog fout gaat tussen ruiter en paard is het alleen maar goed dat er af en toe op gewezen wordt. Ook al is het maar met een topic op bokt.

Er wordt op bokt zoveel onzin als 'fout' (en ook als 'goed') bestempeld, doorgaans door mensen die zelf nauwelijks wat gedaan kunnen krijgen van een paard, dat ik een leek echt niet zou aanraden hier zijn info op te duikelen.

Koper schreef:
Gewoon acht slaan op hoe je paard reageert op wat jij doet en van ´m vraagt in plaats van je paard de schuld te geven als iets niet werkt.

Zolang antopomorfisme nog hoogtij viert gaat er een hele grote categorie ruiters niet 'gewoon' even acht slaan op hoe een paard reageert, en dus volledig de plank misslaan bij de interpretatie van paardengedrag.

Koper schreef:
Het is veel beter voor je ego als je harmonieus met je paard aan het samenwerken bent dan wanneer je keer op keer ten overstaan van een hele pensionstal afgaat omdat je alleen maar kunt vechten met je "lastige" paard.

Wat je ook kan krijgen van dit soort geneuzel is dat mensen ampere hun paard durven te corrigeren omdat ze bang zijn om af te gaan... En soms is een keer een finke correctie gewoon nodig. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:32

Nee vind ik ook niet maar ja menig niet-roker heeft liever dat je dat in een afgesloten hokje van 50 cm bij 50 cm doet.
Zodat je vooral niet gezien wordt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:34

stef schreef:
Ben ik de enige die mist wat roken te maken heeft met paardenwelzijn

Buiten het gegeven dat het een reteordinair gezicht is als je op je paard zit te roken, zie ik ook niet in wat het met welzijn te maken heeft. Behalve dan als je je peuk uitdrukt op je paard...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:38

Totdat het bos in de fik vliegt :P

Niet roken = voor brandveiligheid in en om de stallen.

Volgens TS mag ik bv geen martingaal op jonge pony hangen zometeen, want niet springen. Pech, afwegend dat hij (heel soms!) overeind komt als er teveel druk komt en dat ik iets aan de grote kant kan zijn voor hem gaat die om. En voor mijn veiligheid (anders kan ik hem ook niet helpen) en om te zorgen dat bit correct blijft inwerken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:46

tamary: Dat wordt nergens gezegt, er wordt alleen gezegt roken op een paard.
Roken op paard in een zand binnenbak geeft geen brandgevaar.
Bos wat in de fik vliegt, ja, heel vervelend, maar heeft niks met paardenwelzijn te maken :n

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:00

Maar nogmaals: het is er toch al? De reglementen van de KNHS? Die moeten welzijn en fair-play borgen. Die geven al aan met wat voor zadel/bit/hulpteugels etc etc je wel niet mag rijden en dat je niet je paard af mag rossen en zo. Dus waarom wil TS het wiel opnieuw uit gaan vinden?

Dan krijg je natuurlijk de opmerking: ja maar die reglementen werken dan niet want waarom zie ik dan nog zo vaak...

Tsja.... Er zijn ook verkeersregels en toch gebeuren er ongelukken en stappen mensen met drank achter het stuur. Je kunt onmogelijk alles handhaven en controleren. Ergens moet je uit kunnen gaan dat mensen zelf verantwoordelijkheid nemen. Dat dat niet altijd gebeurd is triest, maar helaas...

Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Als mensen zich eens wat meer zouden richten op hun eigen kennis en kunde, ipv op het (vermeende) gebrek aan kennis en kunde bij een ander... Dat zou al een hele stap zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:05

germie schreef:
DIR:
- Geen hulpteugels tijdens de dressuur onder het zadel. Met springen alleen een losse martingaal die niet te strak mag staan. Met dressuur dus geen slof, gogue, martingaal of wat dan ook. Dit is allemaal niet nodig, zelfs niet op een manegepaard. Met longeren mag er gebruik gemaakt worden van een enkele of dubbele longe met een eerlijke hulpteugel waarbij de longeur weet wat hij/zij doet.
- Correct zweep en spoorgebruik.
- Bitloos of een normaal bit. Dit bit mag enkel of dubbelgebroken zijn en in de Z-dressuur mag het gewoon stang en trens zijn. Maar geen waterfordtrensen, tongspelers, rare ribbels enz.
- Passend zadel, hoofdstel, bit en halster. Merk of prijs doet er niet toe, wel of het op het paard past en geschikt is voor de ruiter. Halster wordt expliciet genoemd omdat die op de jukbeenderen wel eens voor schuurplekken zorgen indien ze niet goed passen. Met omdoen van een halster dient hierop gelet te worden. Sperriem niet te strak, neusriem uiteraard ook niet.
- Als ruiter ben je je bewust van je kunde en onkunde. Je kent je zwakke punten en doet je best ze te verbeteren. Je werkt elke training weer aan het ruitergevoel. Indien nodig laat je je corrigeren en bijsturen door een instructeur met oog en verstand van zaken.
- Met de paarden wordt paardvriendelijk omgegaan, dat betekent dat ze elke dag buiten komen, los wel te verstaan. Verder een schone stal en voldoende te eten. Een paard mag paard zijn, en krijgt dus de kans om om te gaan met soortgenoten.

En zo kan het DIR principe verder uitgewerkt te worden.
Moeilijk is dit toch niet?
Waarom zie je dan nog zo veel getrek, sloffen, butsende ruiters , rokers te paard, slecht passende zadels, enz?

Sorry hoor, maar het eerste punt vind ik al onzin, mijn inziens zou je hulpteguel ergens onderaan moeten zetten en niet bovenaan het lijstje en punt 2, zoals dat je het hebt over kunde en onkunde, zo geld dat ook voor de hulpteugels, je gebruikt de hulpteugels als je kunde hebt om die te gebruiken... ik wordt zo moe van dat altijd en eeuwige gezeik over hulpteugels... :roll:
dan over het bit, Sommige paarden kunnen geen enkel of dubbel gebroken bit handele, een ongebroken bit wel...
andere paarden lopen juist fijner op een pessoabitje etc etc etc...

ofwel, je hebt vrolijk een lijstje opgesteld en daarbij alleen rekening gehouden met jezelf en niet met het paard...
een super DIRlijstje dus |o