Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dit was helaas niet mogelijk wegens tijdsgebrek fotografe 
) waardoor hij, als ik hem niét laat vw nw gaan, zichzelf gaat 'boosmaken' en zich dus gaat opkroppen.
dit was op een wedstrijd waarbij hij niet lekker wou los laten en dat zie je meteen! 

) daarmee maak je het paard sterk in de achterhand en draagspieren die belangrijk zijn om de ruiter goed in balans te kunnen dragen en in balans te kunnen bewegen.
ben er wel vreselijk mee aan het werk trouwens.. zat eerst zo:ArGieVai schreef:@ nombrado; dat probleem ken ik. zoals je zietben er wel vreselijk mee aan het werk trouwens.. zat eerst zo:
http://i49.tinypic.com/2uhvoyp.jpg (en daarvoor nog veel erger..)

Megan_ schreef:@ change3x ; op jou foto lijkt het paard wat impuls te missen, ook oogt ie wat strak in de hals. Wellicht wat spanning omdat het jullie eerste keer was? zou hem graag wat voorwaartser en ronder ingesteld zien, zal de ontspanning denk ten goede komen
@carmenbrum ; aan de teugel moet lopen vind ik zelf erg dwingend klinken voor zo'n jong ding. Ik zou eerst zorgen voor gas, rem en stuur. Als je dan van achter naar voor rijdt komt de rest gauw genoeg!
Aleeneh schreef:Geryon schreef:Maar Aleeneh, de héle hals kan toch niet rond worden bij een niet opgerichte houding?
Kun je dit even verder uitleggen? Wat bedoel je precies?
Maar er is wel verschil. Vaak zie je bij een valse knik dat het begin van de hals bijna hol wordt in plaats van bol, en anders is het gewoon vlak. Dan zie je ergens op één plek in de hals ineens een knikje. Ik heb zelf nog een oude foto van mij waar ik heel duidelijk het paard in een valse knik getrokken had, misschien dat dat helpt 

*
Heb er zelf ook heel veel van geleerd, dit soort topics. In alle jaren pre-bokt dat ik reed (ben begonnen toen ik 7 was) was ik echt zo'n manegeruitertje dat lekker aan de voorkant liep te sjorren om paardje maar in de houding te krijgen, en daar is die bovenstaande foto dus een schoolvoorbeeld van. Zo zie je ook heel duidelijk het verschil: daar was ik voornamelijk bezig met de voorkant, en wat z'n achterhand er achteraan sjokte boeide me niet zo. Het resultaat was dat hij lichamelijk heel weinig deed en alleen z'n hals maar een beetje afboog.
Waar bokt toch allemaal niet goed voor is he.
Nu ik bij de paarden rijd, leer ik pas echt rijden!
En toen werd ik lid van bokt en ging ik me inlezen en er ging een wereld voor me open joh! Is nog maar een jaar geleden, maar ik heb in dat jaar meer geleerd dan in al de 13 jaren ervoor. Nu heb ik ook een instructrice die me erin ondersteunt, dat scheelt ook. En het is nog niet altijd perfect, maar ik weet nu wel echt waar ik mee bezig ben, waarom ik dingen doe en hoe het hoort.