[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:19

Maar Aleeneh, de héle hals kan toch niet rond worden bij een niet opgerichte houding?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:25

Okay, weer wat geleerd :D
Ik ben ook slecht in het beoordelen van foto's :')
maar ik ga het wederom weer proberen :+

@Silkaay ; Ik vind je paard ook wat strak ogen, heb het idee dat hij zijn kaak niet lekker loslaat op de eerste paar foto's, de laatste lijkt beter te zijn maar dat kan ik niet echt goed zien. Heb ook het idee doordat hij zijn kaak vast houdt de rest ook allemaal wat strak houdt. (Correct me if I'm wrong)
De laatste foto vind ik ook al een stuk beter ogen dan de rest, gewoon lekker de ontspanning op zoeken en van daaruit verder werken, ontspanning is immers het belangrijkste. Loopt hij dus beter bij voorwaarts neerwaarts neem je dat mee, pak je hem weer wat op en zodra hij weer begint vast te houden rij je hem weer voorwaarts neerwaarts. :=

Silkaay

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 18:28

jes_sam, dat is het exact! Meestal komt hij er wel lekker door, maar daarvoor moet ik hem ook van begin af aan lekker vw nw kunnen rijden. :) Dit was helaas niet mogelijk wegens tijdsgebrek fotografe :=
Meestal laat ik hem ook vw nw gaan na de eerste galop aan beide kanten. (dit begint hij al te kennen. :P ) waardoor hij, als ik hem niét laat vw nw gaan, zichzelf gaat 'boosmaken' en zich dus gaat opkroppen. :=

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 18:33

Ja precies, dat heb ik zelf ook met mijn eigen paard, heeft zelf ook wat moeite om los te laten. Dit gaat te laatste tijd al veel beter trouwens! Ik laat de mijne soms ook wel lekker rond en dan afwisselen van laag naar rond maar niet opgekropt wel lekker lang.

Hier een voorbeeldje dit is al van 2 maand terug, hoop gebeurd in die 2 maand :+ dit was op een wedstrijd waarbij hij niet lekker wou los laten en dat zie je meteen!

Afbeelding

Zijn vast gezette kaak, waarbij die spanning doorvloeit in zijn hals en rug. :(
Mijn houding is hier niet al te best daar is aan gewerkt :+

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 18:36

Klopt :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:12

Hier ook weer een stipje..

Ik ga zo veel mogelijk proberen mee te lezen, en waar kan ook reageren, maar leek mij ook leuk om zelf eerst even foto's neer te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een merrie van een vriendin van mij, welke bij mij staat tot ze verkocht is. Ik ben sinds vorige week weer hard met haar aan het werk na zij een hele tijd zo goed als niks heeft gedaan. Dit is ook de reden dat zij vrij zwak bespierd is. Zij is ooit M geklasseerd geweest, maar hier is momenteel weinig van te merken. Ik merk vooral heel erg dat zij te weinig kracht van achter heeft om echt lekker door te pakken, hierom gaan wij ook vanaf komende week proberen 2 keer per week galoptraining te gaan doen in het duin.

We zijn nu voornamelijk bezig met een stabiele aanleuning, en veel voltes, van hand veranderen etc. Taloom is een nogal flegmatieke merrie, dus ook haar tempo is iets waar wij veel mee bezig zijn. Regelmatig pakken wij zijgangen mee, en tempowisselingen en overgangen doen wij ook heel veel.

Dit zijn overigens foto's van vandaag, zij was vandaag heel sloom (mede door het weer denk ik) en wilde net niet lekker nageven voor mijn gevoel. Door de foto's (zijn stills uit een filmpje) en het filmpje, ben ik er wel achter dat ik echt aan mijn houding moet werken (wist ik ook wel al) en dat mijn teugels ook wel een stuk korter mogen. (+ handen naar voren, rug naar voren, benen naar achter, schouders naar achter etc.)

Alle tips en kritiek is overigens welkom!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:21

Wat mij in het algemeen aan alle foto's die ik hier zie opvalt is dat er nogal veel wordt gewerkt met de handen, i.p.v. achter naar voor gereden. Deze laatste foto's vind ik helemaal afgrijselijk. Helemaal achterover hangend. Tja, dan is het nogal logisch dat een paard niet ontspannen kan lopen. Aan de teugel krijg je niet doordat je met je handen het hoofd naar beneden duwt. Maar door de achterhand goed aan het werk te zetten. Zodat het paard over de rug gaat lopen.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:27

Laat ik even duidelijk zijn dat ik totaal geen gewicht in mijn armen heb, zoals gezegd zijn we voornamelijk bezig met naar voren rijden, maar doordat ik af en toe nog wat uit balans ben zit ik heel erg naar achter. Als het filmpje bekeken word zie je ook regelmatig een te losse teugel. Ik heb ook nergens gezegd dat zij normaal niet ontspannen loopt, zij liep vandaag niet lekker omdat ze niet goed aan het been en niet goed voorwaarts was.

Wel heb ik een vraag; waarom zou iemand die achterover zit gelijk meer druk op zijn/haar hand moeten hebben? Zoals je ziet op de foto's compenseer ik dit (onbewust) door de teugels langer te laten dan "normaal".

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:30

Mooi om te zien dat jullie verder gaan met het topic +:)+

Ik heb helaas niet zoveel tijd als ik zou willen om actief te posten.. maar zal afentoe proberen mee te kijken.

Agossie, graag gedaan uiteraard.

(ik ga komende tijd ook nog een paar PB's proberen te beantwoorden n.a.v. het topic := )

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:55

Nieuw topic, leuk! Ik zal kijken of ik in dit topic ook wat actiever kan posten, blijft een leuke opzet. Zal zo op de laptop (zit nu op de ipad, tiept zo lastig) naar de foto's op deze pagina kijken :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:06

Hoe leer jij een paard te gaan dragen dan? Met welke oefeningen begin jij om de achterhand sterker te maken?

(de rest van de discussie ga ik niet in mee (niet echt van toepassing), dat is tussen jou en esther en die heeft zich al verduidelijkt)

Ik begin juist in een langzaam tempo (en maak me niet druk waar en hoe ver het paard zijn achterbeen onder de massa zet ;) ) daarmee maak je het paard sterk in de achterhand en draagspieren die belangrijk zijn om de ruiter goed in balans te kunnen dragen en in balans te kunnen bewegen.
Er wordt tegenwoordig veel te veel gekeken waar en hoe ver het paard zijn achterhand onder de massa zet.
Voor mij is dit onbelangrijk in mijn training en niet van belang
het plaatsen van het achterbeen onder de massa is namelijk altijd belangrijk aan het tempo waar je in rijd.
Dus rijd je een uitgestrekte draf, dan zal het paard altijd zijn achterbeen verder onder de massa plaatsen
echter in een langzamer tempo altijd kleinere passen en minder ver.
niets mis mee.
Als ik dat zou bepalen, raakt het paard in onbalans,
Ik zou een mens ook niet willen vertellen dat hij beter gaat bewegen als hij zijn benen verder naar voren zet.
Blijf dus vooral van de balans af van je paard.....
Let meer als ruiter op je eigen zit, ontspanning en balans! Middelpunt boven je paard en niet als surfer (wat je veel ziet tegenwoordig) op je paard zitten.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:34

@ nombrado; dat probleem ken ik. zoals je ziet :') ben er wel vreselijk mee aan het werk trouwens.. zat eerst zo:

http://i49.tinypic.com/2uhvoyp.jpg (en daarvoor nog veel erger..)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:36

ArGieVai schreef:
@ nombrado; dat probleem ken ik. zoals je ziet :') ben er wel vreselijk mee aan het werk trouwens.. zat eerst zo:

http://i49.tinypic.com/2uhvoyp.jpg (en daarvoor nog veel erger..)

zitles :D ;) :+
zonder zadel rijden wil wel helpen hoor...

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:11

wat vinden jullie van dit, we zijn er nog lang niet, we zijn nu vooral bezig met tempowisselingen en veel overgangen en figuren rijden, meer niet. foto's zijn op 2 verschillende dagen genomen voor de verschillen per dag

Afbeelding
Hier was ze erg druk en wou alleen maar remmen, om haar in te houden had ik veel moeite waardoor ik mijn lichaam vast ga zetten, dat is echt een punt waaraan ik moet gaan werken... verder ga ik tever voorover zitten in de galop, en dus ook uit het zadel. Verder vind ik dat de achterhand er redelijk onderstaat, maar mag naar mijn idee nog wat meer. En mijn benen ja dat is redelijk medisch probleem door een afwijking aan mijn heup kan ik mijn benen niet goed in de juiste houding houden (vooral mijn tenen), dan gaat mijn hele lichaam pijn doen, daarvoor zit ik nu bij een therapeut.
Afbeelding
Hier zit ik ook tever naar voren, en hier valt ze teveel op de voorhand. Wel gaat ze meer ontspannen.

Dit was een ong 4 maanden geleden.

Vinden jullie dat we de goeie kant op gaan?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:14

Megan_ schreef:
@ change3x ; op jou foto lijkt het paard wat impuls te missen, ook oogt ie wat strak in de hals. Wellicht wat spanning omdat het jullie eerste keer was? zou hem graag wat voorwaartser en ronder ingesteld zien, zal de ontspanning denk ten goede komen :)

@carmenbrum ; aan de teugel moet lopen vind ik zelf erg dwingend klinken voor zo'n jong ding. Ik zou eerst zorgen voor gas, rem en stuur. Als je dan van achter naar voor rijdt komt de rest gauw genoeg!

Ze is inderdaad erg slecht aan het been, haar baasje rijdt haar met sporen en zweep dus dat heeft ze zich helemaal aangewend. Ze is ook erg strak in de hals en ze is nooit echt over de rug gereden. Ben ook een beetje met lang en laag bezig geweest zodat ze dr rug beter gaat gebruiken wat nu niet zo is. ;s

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:30

Geryon schreef:
Maar Aleeneh, de héle hals kan toch niet rond worden bij een niet opgerichte houding?

Kun je dit even verder uitleggen? Wat bedoel je precies? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:32

Aleeneh schreef:
Geryon schreef:

Kun je dit even verder uitleggen? Wat bedoel je precies? :)

Je zegt dat de hals vanuit de schoft rond moet worden, anders is het een valse knik. Maar als het paard zijn hoofd niet hoog heeft, dan loopt het toch sowieso eerst een stuk recht vanuit de schoft? Hoe hoger het hoofd, hoe meer oprichting, hoe meer de hals rond wordt, vanuit de schoft. Tenminste, zo zie ik het voor me.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:43

Nee klopt ook :) Maar er is wel verschil. Vaak zie je bij een valse knik dat het begin van de hals bijna hol wordt in plaats van bol, en anders is het gewoon vlak. Dan zie je ergens op één plek in de hals ineens een knikje. Ik heb zelf nog een oude foto van mij waar ik heel duidelijk het paard in een valse knik getrokken had, misschien dat dat helpt :)

Afbeelding
Hier zie je duidelijk dat holle en dan verderop ineens een knik.

En dan heb ik hier nog eens een foto gegoogled die op zich wel mooi laat zien wat ik bedoel. Het is een longeerfoto maar dat maakt op zich niet zo veel uit:
Afbeelding
Deze houdt hier zijn hals laag, maar je ziet wel heel duidelijk de bolling van de hele hals in plaats van alleen dat ene knikje.

Is het zo duidelijker?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:45

Oh, zo bedoel je. *pietje precies hier hoor :P*
Ja, nu wel duidelijk ja :j

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:47

Wat fijn dat hier zo duidelijk uitgelegd wordt! Lees het met plezier en wordt er veel wijzer van. :D

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:47

@Aleeneh goed voorbeeld! Denk dat heel veel mensen er wat aan hebben! Ik ga hier zeker opletten, kijken of ik het kan zien

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:57

Ja ik hou ook van dit topic, hihi :D Heb er zelf ook heel veel van geleerd, dit soort topics. In alle jaren pre-bokt dat ik reed (ben begonnen toen ik 7 was) was ik echt zo'n manegeruitertje dat lekker aan de voorkant liep te sjorren om paardje maar in de houding te krijgen, en daar is die bovenstaande foto dus een schoolvoorbeeld van. Zo zie je ook heel duidelijk het verschil: daar was ik voornamelijk bezig met de voorkant, en wat z'n achterhand er achteraan sjokte boeide me niet zo. Het resultaat was dat hij lichamelijk heel weinig deed en alleen z'n hals maar een beetje afboog.
Als ik nu aan het rijden ben, zet ik eerst de achterhand aan het werk, dan komt die onder het lichaam, wordt hij in zijn lichaam ronder en buigt als resultaat daarvan de hals ook door, en dan krijg je een plaatje zoals op die tweede foto: een paard dat ook werkelijk aan het werk is.

In feite is die hals op zich dus niet iets waar je naar moet streven. Het is iets wat komt als resultaat van heel veel andere puzzelstukjes die samen allemaal op hun plek vallen. Maar je kunt aan de halshouding en de halsbespiering van een paard vaak wel heel veel aflezen over hoe een paard gereden wordt.

:+ Waar bokt toch allemaal niet goed voor is he.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:59

Dat had ik ook toen ik met de pony's mee reed. :j Nu ik bij de paarden rijd, leer ik pas echt rijden!
En laatst keek ik de foto's van de pony nog terug, jeetje.... Veel te diep en de achterhand er ook absoluut niet bij. :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:01

Haha echt he! En trots dat ik op die foto was toen die net genomen was! :P En toen werd ik lid van bokt en ging ik me inlezen en er ging een wereld voor me open joh! Is nog maar een jaar geleden, maar ik heb in dat jaar meer geleerd dan in al de 13 jaren ervoor. Nu heb ik ook een instructrice die me erin ondersteunt, dat scheelt ook. En het is nog niet altijd perfect, maar ik weet nu wel echt waar ik mee bezig ben, waarom ik dingen doe en hoe het hoort.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:10

Wat mij bij jou opvalt ArGieVai is dat je absoluut niet mee zit in de beweging.