Nog een jonge paarden - discussie..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Nog een jonge paarden - discussie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:14

Moet je het hier in belgie eens proberen (op de een of andere manier lopen wij 10 jaar achter ...)
Paarden in de weide? neuh, is niet nodig
paarden niet volgroeid op drie jaar? maar ze zien er toch sterk genoeg uit?
:D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:26

Ik hoor hier herhaaldelijk: Het ene paard is het andere niet. Klopt voor een deel. Ieder paars reageert anders en de één kan werk makkelijker aan dan de ander, geestelijk en/of lichamelijk.
Ik hoor niemand over belasting van het onvolgroeide skelet. Groeischijven die nog niet gesloten zijn..
Alles draait om: Kijk mij nou met mijn paard ! Of: Wat brengt ie op? (geld).
Hoeveel paarden worden er niet " in de soep" gereden....

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:30

Ik las ooit ergens iets, was geschreven door Hans Peter Minderhoud geloof ik. Dat wanneer een paard iets makkelijk kan of doet, dat het weinig slijtage zal geven, en wanneer het moeilijker word, dat het verslijten sneller gaat omdat je grenzen van het paard op zoekt.
Was echt een 'oja wat logisch'-kwartje die bij mij viel.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:17

Jetta schreef:
Ik hoor hier herhaaldelijk: Het ene paard is het andere niet. Klopt voor een deel. Ieder paars reageert anders en de één kan werk makkelijker aan dan de ander, geestelijk en/of lichamelijk.
Ik hoor niemand over belasting van het onvolgroeide skelet. Groeischijven die nog niet gesloten zijn..
Alles draait om: Kijk mij nou met mijn paard ! Of: Wat brengt ie op? (geld).
Hoeveel paarden worden er niet " in de soep" gereden....

Hoe en door wie worden ze in de soep gereden?
20 jaar geleden was ook al lang en breed bekend dat een 3-jarige niet was uitgegroeid.
Maar hier op bokt betekent dat, dat het dierenmishandeling is als je er dan op gaat zitten.
Imo is dat grote onzin. Als je met beleid rijdt en met beleid africht, kan een 6-jarige met gemak een z-proef lopen, dat kan echt met 3x per week een half uurtje rijden.
Maar dan moet de ruiter dat wel kunnen en daar gaat het vaak mank, zodat het toch meer rij- uren kost (en met name vaak eerst verkeerde belasting) om op niveau te komen. Dat is alleen weer een andere discussie

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:53

Het is beter voor een 3- of 4-jarige om een paar keer in de week correct door een goede ruiter gereden te worden, dan een 8-jarige die een paar keer in de week slecht gereden word, door een ruiter die scheef zit en niet zo veel gevoel heeft.

Die slecht gereden 8-jarigen zijn er meer dan goed gereden 3-jarige. Alleen als het beest 8 is vind men het niet meer zielig, omdat ie volgroeid is. Dat dat paard helemaal vast gereden word in het lichaam en zo veel op de voorhand loopt dat zijn pezen en gewrichten overbelast worden, word vaak niet gezien, omdat de meeste mensen daarin niet zo'n getraind oog hebben.
Vaak zie je dan ook nog dat dat die mensen het meeste kritiek hebben op de profs, die jonge paarden correct opleiden, want jonge paarden rijden is zielig.

Dat wat Pentax zegt, klopt. Voor een paard dat de oefening makkelijk doet is het geen zware oefening. Ik praat hierin even over springpaarden, omdat dat mijn afdeling is.
Een 4 jarige, met veel vermogen, die lekker los en al redelijk krachtig in zijn lijf is, kan makkelijk af een toe een 1.10m proef lopen. Dat zelfde paard kan met zijn 6 jaar waarschijnlijk ook makkelijk 1.30m lopen, zonder daarvoor elke week op concours te zijn geweest. Als ze niet te kijkerig zijn en verder goed getraint worden kunnen ze onder een goede ruiter makkelijk na 5 à 10 wedstrijden promoveren naar een hogere klasse. Ze hoeven dan dus niet verschrikkelijk veel concoursen te lopen.
Een paard dat wat beperkt is in het vermogen, of wat stram of slap in het lichaam is, zal eerder overbelast raken als je daar hetzelfde traject mee af wilt leggen als het eerder genoemde paard. Dit paard zul je langer in een klasse moeten houden en voor dit paard is een 1.30m misschien al topsport, terwijl het voor dat eerste paard een lachertje is. Dit 2e paard zal hier ook meer moeite mee houden als hij 8 of 9 is en het zal voor hem op die leeftijd misschien wel een grotere belasting zijn als voor dat eerste paard op 6-jarige leeftijd.
Daarbij komt natuurlijk ook nog het mentale deel van het paard. Als een jong paard alles spannend vind en snel gestresst raakt, zul je als ruiter ook wat meer tijd moeten nemen met zo'n dier.

Het is heel belangrijk dat de ruiter hierin aan kan voelen, wat voor een paard hij onder zijn kont heeft. Merk je dat je paard moe is na een intensieve dag werken, dan weet je dus dat je rustiger aan moet doen. Voel je dat je paard makkelijk door een paacours springt, dat je als ruiter dus weinig hoeft te doen of helpen, dan heeft je paard het makkelijk en kun je dus iets sneller doorstromen, maar je moet met ditzelfde paard ook een stap terug durven doen wanneer dat nodig is. Elk paard kan een keer een kleine tegenslag krijgen.

Belasting en overbelasting van een jong paard heeft imo dus vooral te maken met de mentale en fysieke gesteldheid van het paard, de rijkunst van de ruiter en minder met de leeftijd van het paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:25

Wat is erger:

Een paard onder een goede getalenteerde ruiter die weet hoe je een paard goed opleidt (en dat is echt geen 'uren maken' :n )

of

Een paard onder elke willekeurig andere ruiter die geen idee heeft en maar wat aan klutst?

You say it....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:27

Een door ons gefokte ruin liep met 9 jaar Gran Prix. Gewoon een super goed paard dat het werk heel makkelijk aanpakte. Ze hebben erg rustig aan gedaan met hem en hij heeft door koliek en een operatie zelfs nog een hele poos stil gestaan. Dit paard is nooit écht heel zwaar belast geweest.

Zou ik mijn merrie met 9 jaar Z2 hebben lopen dan was het ws al veels te belastend geweest. Die zou ik dan kapot gereden hebben! Mijn merrie is gewoon (helaas) niet zo'n toppertje en ik ook niet! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:39

Mijn paarden waren ruim de vier jaar gepasseerd toen ik er voor het eerst op ging. Persoonlijk vind ik dat de beste leeftijd. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk zijn ze dan volwassener en sterker.

Ik houd me verder afzijdig van wedstrijden, dus daar oordeel ik niet over. Ik stel alleen voorop dat een dier nooit de dupe zou mogen zijn van de ambities van de eigenaar/ruiter.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:06

Jessix schreef:
Mijn paarden waren ruim de vier jaar gepasseerd toen ik er voor het eerst op ging. Persoonlijk vind ik dat de beste leeftijd. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk zijn ze dan volwassener en sterker.

En dan kan een getalenteerd paard met een getalenteerde ruiter nog steeds op heel jonge leeftijd al vergevorderd zijn, zonder dat zo'n paard ernstig belast wordt :j .

Even ter illustratie geknipt en geplakt uit een voorgaand topic over dit onderwerp:

Praktijkvoorbeeld:

Paard zadelmak gemaakt toen hij ruim 4 jaar was, 3 maanden rust en vervolgens doorgereden. Met 5 jaar L1 gestart, met 6 jaar Z1. Paard is nu 10 jaar en
loopt Inter I en is GP klaar.
Heb even nageteld, maar is in die 5 jaar 50x meegeweest op concours (altijd 2x gestart per concours), dat is dus 10x per jaar gemiddeld.
En dit paard is altijd zonder merkwaardige kunst en hulpmiddelen gereden, ook niet dag in dag uit uren getraind (zijn max is altijd een uurtje geweest, nu nog), heeft tussendoor meerdere keren een aantal maanden stilgestaan. Is nooit geblesseerd, ziek, onwillig geweest en staat nog op de benen als een 3 jarige.

En dat laatste is plezierig, want als dat niet het geval was dan kon je een GP start verder ook wel op je buik schrijven.
Paard is gewoon heel getalenteerd en doet alles met 2 hoeven in zijn neus. Ons belang is altijd geweest om hem heel een happy te houden zodat we hem
niet voortijdig af hoeven te schrijven.

En dat is niet uniek, want dat is het belang van de meeste ruiters

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:14

Ik denk inderdaad ook dat het ligt aan hoe het paard is. Ieder paard is natuurlijk anders, en de een heeft meer in zijn mars dan de ander. Ik denk dat als je verstand hebt van paarden dat wel goed komt:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:21

Lijkt mij dat het gewoon aan het paard ligt en de ruiter.
Zijn beiden voldoende getalenteerd zal alles stuk sneller gaan dan met minder getalenteerden.
De getalenteerden zullen ook met minder trainingsuren toekunnen om het zelfde te bereiken als minder getalenteerden.

Niets mis mee, gewoon kwestie van wat kan het paard en wat kan de ruiter?
(en passen ze bij elkaar)

En dan heb je nog, wat wil de ruiter? De een zal vaker trainen dan de ander, om wat voor redenen dan ook.
Ook dat maakt uit en welke trainer heb je? (ook al heb je getalenteerd paard)

PattyPreston

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 12:29

Het ligt aan het paard en ruiter en hoe je er mee om gaat
Ik heb genoeg jonge paarden gezien die hoog op nivo lopen en die nooit iets hebben maar ook paarden die de eerste jaren heel rustig aan mee wordt gedaan en van het minste of geringste een blessure hebben

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 08:58

Volgens mij ligt er een hoop aan de ruiter..en goede ruiter/amzone die weet waar hij mee bezig is en het paard rustig sterker maakt kan heel snel heel ver komen met een jong paard..oefeningen zijn niet zo moeilijk,een paard echt correct opleiden echter wel..en daar gaat het snel mis imo..ik zie veel jonge paarden waarbij er te lang door wordt gereden per keer omdat de ruiter niet kundig genoeg is en toch iets wilt bereiken..wat dus ten koste gaat op dat moment van het paard..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:17

Enerzijds ben ik van mening dat in de bouw elk paard hetzelfde is (schofthoogte buiten beschouwing gelaten ). Elk paard is pas richting het 7e levensjaar uitgegroeid, kwpn, shetlander, haflinger, arabier, geen verschil in uitgroeien.
WEL ben ik van mening dat elk paard een andere ondersteuning krijgt in het groeien.
Op zich ben ik er absoluut niet tegen een paard met 3 jaar te beleren, maar begeleid het dan goed. Zet het niet 23 uur per dag op stal om het vervolgens een half uur te rijden en daarna weer stil te zetten.
Geef het diertje dag en nacht de ruimte om te kunnen bewegen en zijn eigen lijf/bewegingen/balans te leren kennen. Dit zijn factoren die zo van belang zijn om überhaupt een mens te kunnen dragen.
Maar helaas zie ik om me heen heel vaak diertjes van nog onder de 3 dag en nacht op stal staan..

Op die manier probeer ik niet direct alle stal-mensen met jonge paarden te benadelen, maar ga er dan op een correctie manier mee om.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:36

schoentje schreef:
Het is beter voor een 3- of 4-jarige om een paar keer in de week correct door een goede ruiter gereden te worden, dan een 8-jarige die een paar keer in de week slecht gereden word, door een ruiter die scheef zit en niet zo veel gevoel heeft.

Die slecht gereden 8-jarigen zijn er meer dan goed gereden 3-jarige. Alleen als het beest 8 is vind men het niet meer zielig, omdat ie volgroeid is. Dat dat paard helemaal vast gereden word in het lichaam en zo veel op de voorhand loopt dat zijn pezen en gewrichten overbelast worden, word vaak niet gezien, omdat de meeste mensen daarin niet zo'n getraind oog hebben.
Vaak zie je dan ook nog dat dat die mensen het meeste kritiek hebben op de profs, die jonge paarden correct opleiden, want jonge paarden rijden is zielig.

Dat wat Pentax zegt, klopt. Voor een paard dat de oefening makkelijk doet is het geen zware oefening. Ik praat hierin even over springpaarden, omdat dat mijn afdeling is.
Een 4 jarige, met veel vermogen, die lekker los en al redelijk krachtig in zijn lijf is, kan makkelijk af een toe een 1.10m proef lopen. Dat zelfde paard kan met zijn 6 jaar waarschijnlijk ook makkelijk 1.30m lopen, zonder daarvoor elke week op concours te zijn geweest. Als ze niet te kijkerig zijn en verder goed getraint worden kunnen ze onder een goede ruiter makkelijk na 5 à 10 wedstrijden promoveren naar een hogere klasse. Ze hoeven dan dus niet verschrikkelijk veel concoursen te lopen.
Een paard dat wat beperkt is in het vermogen, of wat stram of slap in het lichaam is, zal eerder overbelast raken als je daar hetzelfde traject mee af wilt leggen als het eerder genoemde paard. Dit paard zul je langer in een klasse moeten houden en voor dit paard is een 1.30m misschien al topsport, terwijl het voor dat eerste paard een lachertje is. Dit 2e paard zal hier ook meer moeite mee houden als hij 8 of 9 is en het zal voor hem op die leeftijd misschien wel een grotere belasting zijn als voor dat eerste paard op 6-jarige leeftijd.
Daarbij komt natuurlijk ook nog het mentale deel van het paard. Als een jong paard alles spannend vind en snel gestresst raakt, zul je als ruiter ook wat meer tijd moeten nemen met zo'n dier.

Het is heel belangrijk dat de ruiter hierin aan kan voelen, wat voor een paard hij onder zijn kont heeft. Merk je dat je paard moe is na een intensieve dag werken, dan weet je dus dat je rustiger aan moet doen. Voel je dat je paard makkelijk door een paacours springt, dat je als ruiter dus weinig hoeft te doen of helpen, dan heeft je paard het makkelijk en kun je dus iets sneller doorstromen, maar je moet met ditzelfde paard ook een stap terug durven doen wanneer dat nodig is. Elk paard kan een keer een kleine tegenslag krijgen.

Belasting en overbelasting van een jong paard heeft imo dus vooral te maken met de mentale en fysieke gesteldheid van het paard, de rijkunst van de ruiter en minder met de leeftijd van het paard.

Ik ben het met je eens, met de kanttekening dat juist ook de paarden die ´alles makkelijk doen´ snel overvraagd kunnen worden. Voor sommige paarden kan het niet hard, hoog en snel genoeg gaan. De ruiter dient dan de grenzen te bepalen.