Paarden in de weide? neuh, is niet nodig
paarden niet volgroeid op drie jaar? maar ze zien er toch sterk genoeg uit?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jetta schreef:Ik hoor hier herhaaldelijk: Het ene paard is het andere niet. Klopt voor een deel. Ieder paars reageert anders en de één kan werk makkelijker aan dan de ander, geestelijk en/of lichamelijk.
Ik hoor niemand over belasting van het onvolgroeide skelet. Groeischijven die nog niet gesloten zijn..
Alles draait om: Kijk mij nou met mijn paard ! Of: Wat brengt ie op? (geld).
Hoeveel paarden worden er niet " in de soep" gereden....
Jessix schreef:Mijn paarden waren ruim de vier jaar gepasseerd toen ik er voor het eerst op ging. Persoonlijk vind ik dat de beste leeftijd. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk zijn ze dan volwassener en sterker.
.schoentje schreef:Het is beter voor een 3- of 4-jarige om een paar keer in de week correct door een goede ruiter gereden te worden, dan een 8-jarige die een paar keer in de week slecht gereden word, door een ruiter die scheef zit en niet zo veel gevoel heeft.
Die slecht gereden 8-jarigen zijn er meer dan goed gereden 3-jarige. Alleen als het beest 8 is vind men het niet meer zielig, omdat ie volgroeid is. Dat dat paard helemaal vast gereden word in het lichaam en zo veel op de voorhand loopt dat zijn pezen en gewrichten overbelast worden, word vaak niet gezien, omdat de meeste mensen daarin niet zo'n getraind oog hebben.
Vaak zie je dan ook nog dat dat die mensen het meeste kritiek hebben op de profs, die jonge paarden correct opleiden, want jonge paarden rijden is zielig.
Dat wat Pentax zegt, klopt. Voor een paard dat de oefening makkelijk doet is het geen zware oefening. Ik praat hierin even over springpaarden, omdat dat mijn afdeling is.
Een 4 jarige, met veel vermogen, die lekker los en al redelijk krachtig in zijn lijf is, kan makkelijk af een toe een 1.10m proef lopen. Dat zelfde paard kan met zijn 6 jaar waarschijnlijk ook makkelijk 1.30m lopen, zonder daarvoor elke week op concours te zijn geweest. Als ze niet te kijkerig zijn en verder goed getraint worden kunnen ze onder een goede ruiter makkelijk na 5 à 10 wedstrijden promoveren naar een hogere klasse. Ze hoeven dan dus niet verschrikkelijk veel concoursen te lopen.
Een paard dat wat beperkt is in het vermogen, of wat stram of slap in het lichaam is, zal eerder overbelast raken als je daar hetzelfde traject mee af wilt leggen als het eerder genoemde paard. Dit paard zul je langer in een klasse moeten houden en voor dit paard is een 1.30m misschien al topsport, terwijl het voor dat eerste paard een lachertje is. Dit 2e paard zal hier ook meer moeite mee houden als hij 8 of 9 is en het zal voor hem op die leeftijd misschien wel een grotere belasting zijn als voor dat eerste paard op 6-jarige leeftijd.
Daarbij komt natuurlijk ook nog het mentale deel van het paard. Als een jong paard alles spannend vind en snel gestresst raakt, zul je als ruiter ook wat meer tijd moeten nemen met zo'n dier.
Het is heel belangrijk dat de ruiter hierin aan kan voelen, wat voor een paard hij onder zijn kont heeft. Merk je dat je paard moe is na een intensieve dag werken, dan weet je dus dat je rustiger aan moet doen. Voel je dat je paard makkelijk door een paacours springt, dat je als ruiter dus weinig hoeft te doen of helpen, dan heeft je paard het makkelijk en kun je dus iets sneller doorstromen, maar je moet met ditzelfde paard ook een stap terug durven doen wanneer dat nodig is. Elk paard kan een keer een kleine tegenslag krijgen.
Belasting en overbelasting van een jong paard heeft imo dus vooral te maken met de mentale en fysieke gesteldheid van het paard, de rijkunst van de ruiter en minder met de leeftijd van het paard.