Geschiedenis: de Olympische Cross Country in 1936

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 20:25

LizzyO schreef:
Eventing competition that resembles the current three-day were first held in 1902, at the Championnat du Cheval d'Armes in France, but were not introduced into the Olympic Games until 1912. Dressage originally demonstrated the horse's ability to perform on the parade ground, where elegance and obedience were key. Cross-country began as a test of stamina, courage, and bravery over difficult terrain, important for a charger on long marches or if the horse was asked to carry a dispatch across country. The stadium jumping phase sought to prove the horse's continuing soundness and fitness after the difficult cross-country day.

Mooie samenvatting.
In dat geschreven verslag wat hier hogerop staat kan je ook zien dat de dressuurtest er totaal anders uit zag als vandaag. De rijpiste was zeker drie keer zo lang als breed, en de figuren die bijgevoegd zijn, zijn daaraan aangepast.
Ik denk dat ik nu eindelijk begrijp waarom er na zo'n zware dag nog een jumpingproef werd/wordt gehouden :D

LizzyO

Re: Geschiedenis: de Olympische Cross Country in 1936

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:39

En nog wat moois van Wikipedia over die waterbak:

Germany managed to win both individual and team gold medals, and there is some speculation as to whether, as the home nation, they knew some of the pitfalls of the cross-country course that the other teams did not. ... The 1936 Olympics produced controversial results, with the Germans winning all 6 gold medals, the only time in Olympic history where one team has made a clean sweep. One incident occurred on the cross-country course in the eventing competition, where the 4th fence, a 3 ft post-and-rail dropping into a pond, produced a great number of falls. The landing was much deeper than anticipated and the footing underneath did not hold up well. However, all of the German team members made it through without a problem, suggesting that the host team might have known the true condition of the obstacle (http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian ... r_Olympics op 24-7-2012).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 22:08

LizzyO schreef:
En nog wat moois van Wikipedia over die waterbak:

Germany managed to win both individual and team gold medals, and there is some speculation as to whether, as the home nation, they knew some of the pitfalls of the cross-country course that the other teams did not. ... The 1936 Olympics produced controversial results, with the Germans winning all 6 gold medals, the only time in Olympic history where one team has made a clean sweep. One incident occurred on the cross-country course in the eventing competition, where the 4th fence, a 3 ft post-and-rail dropping into a pond, produced a great number of falls. The landing was much deeper than anticipated and the footing underneath did not hold up well. However, all of the German team members made it through without a problem, suggesting that the host team might have known the true condition of the obstacle (http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian ... r_Olympics op 24-7-2012).

Wauw wat een mooie aanvulling!! :j

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:38

Wauw, gaaf zeg...! Leuk dat je het hebt geplaatst!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 06:54

Jammer dat ik nu geen fimpjes kan kijken, ga ik straks gelijk doen als ik thuis ben!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 07:04

Wat leuk om te zien. Wat is de sport veranderd zeg.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:20

Kaus schreef:
Gaaf zeg!
Dat water was toch steeds wat dieper dan ze verwachten :x
Die ene man die ook z'n paard mee probeert te trekken, paard wil niet mee, en die man trekt zo het hoofdstel er af :')
Die ene sprong bij die afdaling lijkt me ook wel eng! :=

En hij laat dat beest ook gewoon staan :')

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:35

Zal straks in m'n pauze eens kijken, altijd leuk die ouderwetse filmpjes! :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:00

Dus als ik het goed gelezen heb is het een klein feestje voor de sgw op de OS, namelijk 100 jaar geleden voor het eerst op de OS.

Die waterbak was echt gesaboteerd. Je kan ook zien dat de paarden die er langzaam overgaan en wat dichter achter het hek landen lang niet zo diep staan als de paarden die verder landen. Ook zit er absoluut een diepte verschil :) .
Op 3.00 (van de waterbak) komt een paard het water uit met een hele berg planten op zijn hoofd. :D

Tja gelukkig is de sport wel verbeterd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 10:18

Cowgirl schreef:
Die waterbak was echt gesaboteerd. Je kan ook zien dat de paarden die er langzaam overgaan en wat dichter achter het hek landen lang niet zo diep staan als de paarden die verder landen. Ook zit er absoluut een diepte verschil :) .

Ja dat denk ik ook, je kan het gewoon duidelijk zien op de beelden..

Ergens wel grappig dat daar toen geen rekening mee gehouden werd, dat je op die beelden, zeker de vertraagde, tot in het einde der tijden zou kunnen zien dat er iets niet klopt met die waterbak. Nu zou men zo'n opzichtig vals spelen wel uit het hoofd laten. Maar mensen waren niet gewoon om gefilmd te worden, en ook niet van zelf naar beelden te kijken. Er is volgens mij niet bij stil gestaan dat het bedrog zo zichtbaar zou zijn op beeld.
Televisie bestond nog niet, en wat je in de filmzaal kon gaan bekijken had vaak niet de kwaliteit van wat Leni Riefenstahl produceerde.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:33

Plus het feit dat de 2e wereldoorlog elk moment uit kon breken. Ik denk niet dat er in die tijd veel mensen tegen de Duisters in durfde te gaan want dan was het enkeltje kogel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:54

Kaus schreef:
Die ene man die ook z'n paard mee probeert te trekken, paard wil niet mee, en die man trekt zo het hoofdstel er af :')

En hij kijkt achterom en denkt 'ach laat maar' en loopt weg, paard gaat doodleuk staan drinken :+

Maar ik vind die waterhindernis wel erg unfair tegenover de paarden, zelfs de ruiters die er wel rustig en gecontroleerder in komen gaan over de kop, dat water komt tot aan de borst bij die paarden, daar kunnen ze zich gewoon niet op voorbereiden.
Mag hopen dat ze daarna nog ooit een waterbak in willen.

Maar de meeste hindernissen zijn niet eens zo hoog (de hoogsten zijn 1,10 denk ik), het vraagt alleen wat beter horsemanship ipv als een dolle aan komen rijden en hopen dat ie niet meer op tijd kan stoppen :P

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:02

Heel gaaf om naar te kijken!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:07

anneliesdj schreef:
En hij kijkt achterom en denkt 'ach laat maar' en loopt weg, paard gaat doodleuk staan drinken :+

Zo te zien had je alleen uiterst rechts kans van slagen.

Aan de lichaamstaal van de man die weg loopt denk ik te zien dat die eigenlijk gewoon kwaad is, misschien had die gelijk begrepen dat dat geen eerlijke hindernis was?

In de vertraagde beelden zitten wel een paar echte evenwichtskunstenaars, eentje gaat met paard en al overkop en onder water, en heeft toch nog netjes de teugels vast. Een andere gaat er volledig langs, neemt zijn rechtkrabbelend paard bij de hals, en weet er vreemd genoeg vanaf de flank ook nog vlot bovenop te komen. Medaille voor doorzettingsvermogen! 8-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:09

Ja die zat op de kont haha, geluk dat het paard met andere dingen bezig was.

Uiterst rechts voor ons ja, daar lijkt het wat minder diep maar nog is er geeneen die gewoon door kan lopen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:27

Nog een aanvullend Olympisch filmpje uit de oude doos.

Hier enkele van de dressuurruiters in 1960 (Rome).
http://youtu.be/umhzBxRT1mM

Sergei Filatov en Absent (een Akhal Teke) wonnen voor Rusland.
Maar een makkelijke overwinning was het niet:

The previous Games had resulted in a serious judging scandal after the German and Swedish judges favored their own countrymen. These two judges were subsequently suspended by the FEI. Following this controversy, the IOC threatened to remove dressage from the Olympics, but the FEI managed to come to a compromise, removing the team competition from the 1960 Games and only allowing individual competitors (up to 2 per country). Additionally, 3 of the judges had to be from non-participating countries, and ride-offs were filmed and reviewed for a day before the final results were announced publicly.

17 riders competed, from 10 nations. Despite the small number of riders, the competition still took a long time as the judges, conscious of not playing favoritism, conferred for up to 20 minutes following each ride. 5 riders total qualified for the ride-off (2 from the Soviet Union, and 1 each from Switzerland, Germany, and Sweden), and repeated the original test. The ride-off was filmed and reviewed, the judging panel decided not to change the original placings, and the results were announced to the public 3 days following the ride.

http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian ... r_Olympics

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:35

Weer wat wijzer geworden vandaag. Ik had geen idee dat tot 1952 ruitersport op de OS echt een puur miltaire (en dus mannelijke) aangelegenheid was.

Die hindernissen zijn echt pittig. Heb laatst een *** CIC wedstrijd bijgewoond als hindernisjury, maar dat was een ritje in het park vergeleken met dit parcours. Gelukkig is het wel veel veiliger geworden voor mens en paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 13:46

anneliesdj schreef:
Uiterst rechts voor ons ja, daar lijkt het wat minder diep maar nog is er geeneen die gewoon door kan lopen.

Ja links voor hen..

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:15

erg gave filmpjes.

die waterbak, het viel mij tijdens het filmpje al op dat vooral de duitsers er goed door kwam, eerst dacht ik, ohhh dat zijn de geweldige duitse paarden :'), maar na het lezen van het topic ben ik er toch wel zeker van dat die gesaboteerd was. die hollander die blijft even hangen en klimt er zo hop weer op, erg knap. en ook die ene die even op de kont zat.

die hindernis van sprong naar beneden, beneden een sprong en weer omhoog. ik zou 7 kleuren scheiten, ik vind naar beneden en omhoog al moeilijk, laat staan met sprongetjes ertussen. daar moet ik nog even voor 'oefenen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 19:31

die waterbak :') die paarden doen gewoon een bommetje :')

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:46

ik zat net door die pdf te bladeren en daar staat dit over de waterbak
"The pond was
drained on the day after the test to determine whether holes, unevenness, stones or other peculiarities
of the ground could have caused the many falls. It was found that the ground had no faults, no
holes or hollows, but that it was a little higher on the left side, so that the water was more shallow
there. This, however, did not affect the falls. Just as many of the horses who landed on the left
side had fallen as of those who landed in the middle or the right portion of the pond."

Toch zal er heus wel mee geknoeid zijn als je naar al die duikboot-paarden kijkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 23:51

Ik kan de filmpjes nu niet kijken want tis al laat en zonder geluid is zo boring. :P Maar wat een leuk en interessant topic zeg!!!! :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:12

pjer schreef:
Toch zal er heus wel mee geknoeid zijn als je naar al die duikboot-paarden kijkt

En dat verslag is natuurlijk wel geschreven door de Duitsers.
Ik vind de beelden ook niet liegen.
Het zijn allemaal ervaren paarden en ruiters, en je ziet bij de meeste bij die hindernis totale verrassing en verbazing.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:34

Toch mooi dat we meer dan 90 jaar na datum nog een discussie kunnen hebben over de sabotage van de waterbak ;)

Dat dressuurfilmpje is ook wel leuk om te zien. Ik vraag me af of die vent z'n paard voor een training altijd vlecht/laat vlechten, of dat het nu alleen zo was, omdat er een filmploeg bij was.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 15:37

Ik denk dat dat nog moeilijk uit te vissen gaat zijn ;)

Hier nog een leuke animatie over de geschiedenis van de Olympische spelen:
http://gu.com/p/399vk