Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:52

Bij mijn paard heb je geen keuze, je gaat er gewoon af. :+

Zelf ga ik automatisch naar achteren zitten als een paard bokt. Als ze vies bokken is dat inderdaad geen feest voor je rug.

Darija_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:54

Als je het fijn vindt om zo te zitten naar voren en je blijft er gewoon op dan kan het wel volgens mij is het geen kwaad

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:58

vroegah op de manege kreeg ik ooit de tip, om juist in mn beugels te gaan staan toen het paard de stuiters kreeg. Moet zeggen, ik heb die tip altijd goed ter harte genomen :j Vind het bokken veel makkelijker uit te 'zitten' juist door te gaan staan. Zo vloeien de meeste bokken gewoon onder je door en vang je ze juist makkelijker op. En zie ik ook eerder kans het paard weer in het gareel te krijgen juist doordat ik zelf het evenwicht kan behouden. Maargoed, er zullen ook mensen zijn die juist liever achterover zitten.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:09

geerke schreef:
paard hoort niet te bokken....dat doet hij maar in de wei.

Zo'n typische reactie. Een paard is een paard, als hij schrikt van iets mag hij van mij bokken as hell. Een beetje met mijn voeten spelen, tjah tis nou eenmaal een paard! Tuurlijk mag die dit niet en moet je het corrigeren maar je hebt een beest onder je reet met eigen gevoelens en gedachten :=

suikermeisje

Re: Is het slecht om je paard onder je door te laten bokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:16

Ik sta ook altijd, door een vervelende shet geleerd, die bokte de eerste tien minuten als je erop zat en daarna was ze braaf. Uiteindelijk is ze er wel mee gekapt. Maar dan ging ik juist in de beugels staan. Mijn beugels zijn nooit heel erg lang dus kan ik makkelijk gaan staan. Met dressuurbeugels in een dressuurzadel lijkt me toch iets minder prettig.

Maar het kan opzich geen kwaad hoor, en als jij dan kan blijven zitten, waarom niet?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:19

Ik ga een klein beetje staan en achteruit zitten (denk ik) want meestal denk ik er niet bij na, maar zo gaat het bij mij:

Ja nu gaat dit topic volgespamt worden vrees ik over het filmpje dat mijn paard iets dwars zit en dat hij in pijn is omdat hij in contragalop zit en dat hij aan het bokken is. Haha, please be smart. Als je de reden écht wilt weten waarom hij dit deed stuur dan even een pb, maar ik ga het niet blijven zeggen, het gaat nu alleen maar om bokken uitzitten hee :Y)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:12

Ik ga ook altijd staan in mn beugels, veel makkelijker :Y) Anders lig ik er binnen 3 sec af... -O-

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:14

als ik in mijn beugels zou gaan staan, en het paar zou een hoge bok geven, zou ik zo met een knal tegen mijn kont gelanceerd worden :P

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:33

xTitanic: Dit ziet er toch niet al te prettig uit voor je rug af en toe.
Ben wel nieuwsgierig naar het bokken idd ;), zonder reden zou je denken dat je paard van kangaroo's afstamd ;)

Je ziet het vaak op hoger niveau dat een ruiter/amazone in de beugels gaat staan en het paard even onder zich door laat bokken, vaak is het makkelijker uit te zitten zo als je de ervaring ervoor hebt. Net zo goed in de dressuur, alleen is dat wat lastiger met lange beugels..

Ik ken het alleen van de manege dat er wordt geroepen: Achterover zitten.. Maarja, niet echt een pretjes als je paard aan beide kanten omstebeurt omhoog komt. En zeker voor je rug niet de beste oplossing.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:00

Als je het mij vraagt maakt het me niet uit hoe je doet, zolang je er maar op kunt blijven. Al zou dit achterstevoren zijn :)
Maar hoe dan ook, zul je achterover moeten zitten / staan / hangen ofzo, opdat je er niet voorover afkukelt.
Bij paarden die "gewoon rechtuit" bokken ga ik altijd staan en laat ze idd onder me door springen. Krijg ik tenminste zo min mogelijk klappen in mijn rug.
Bij paarden die alle kanten op bokken stuiteren en / of draaien, blijf ik wel zo diep mogelijk (achterover) zitten, om zo goed mogelijk mee te kunnen draaien (welke kant dan ook op). Ga ik bij zo'n paard in mijn beugels staan, en draait ie onder me weg, dan ben ik namelijk zandruiter.....

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:26

Ik zit meestal net zoals jouw op mijn pony.

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:27

Ik ga gewoon zitten, met mijn voeten redelijk plat, zodat ik kan gaan staan als het te gek gaat.
Probeer niet te ver achterover te gaan zitten, want heb toch wel een zwakke rug, en die kan als ik achterover zit die klappen gewoon niet goed opvangen, doet te veel pijn.
Verder, kop omhoog en doorgaan, en aan het werk zetten.

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:22

Yvonne_Mika schreef:
Hai bokkers,

Al zolang als ik paarden rijd,
Heb ik al dezelfde manier van 'blijven zitten' (of eigenlijk, blijven staan :+ ) als een paard bokt.
Staan in de beugels, hoofd omhoog krijgen, door rijden, klaar.
Op die manier sta ik gewoon stabiel en heb ik controle over wat er onder me gebeurt.
Van de bokken voel ik dan eigenlijk niets, die gaan gewoon onder me door.

Toch krijg ik hier vaak commentaar op..
Als een paard de bokkenpruik op zet,
Hoor ik juist mensen vaak roepen: 'ACHTEROVER ZITTEN' 'ZITTEN BLIJVEN'
Maar al doe ik dit, kukel ik er zo naast.
Ben het staan in de beugels zo gewend..

Wat vinden jullie van deze methode?
Het zou toch geen kwaad kunnen of wel?
Zijn er nog meer die op deze manier hun evenwicht beter kunnen bewaren?

Ben wel eens benieuwd wat jullie visie hier op is!

Als mijn pony bokt (gebeurt bijna nooit, maar dan is ze gewoon chagrijnig ofzo) dan ga ik ook staan hoor, als ik hem aan voel komen. Ik hou niet van die klappen in me rug, dat gaat me veel te hard als je blijft zitten :)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:38

Waha ik dacht echt dat ik de enige was die ging staan in de beugels, mensen altijd commentaar, maar ik geen pijn in mijn rug die al slecht is en mijn paard staand in de beugels naar voren schoppen. Werkt bij mij prima en val er zo ook niet af! Dus antwoord op jouw vraag ts: nee dat is niet erg als het voor jouw prettiger is.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:40

Het is een stuk minder schadelijk voor beide van jullie ruggen :j

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:43

Om heel eerlijk te zijn, weet ik niet eens hoe ik het doe. Volgens mij ga ik uit reflex wel achterover zitten...
Wat ik wel doe is heel hard "HEE!" schreeuwen, want dan houdt die van mij op met zijn rodeo, maar goed dat is natuurlijk ook per paard verschillend.

Ik denk dat als dit jouw methode is om te blijven zitten dat je die gewoon lekker moet blijven behouden hoor, lijkt me dat dit geen kwaad kan.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:45

Ik ben het een met Geerke, maar weet ook dat het voor je rug een stuk beter is om ze onder je door te llaten bokken. Je moet je alleen wel afvragen waarom ze bokken!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:46

Ik ga ook automatisch staan, puur om mn rug te ontzien en het is automatisme. Ook als ie er vandoor rent ga ik staan, ook zoiets automatisch.
Mja eigen paard, eigen knopjes :)

En hoezo hoort een paard niet te bokken? :roll:

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:48

Ik weet heel goed wanneer mijn paard een rodeo geeft, en dat is wanneer hij geen race mag maken van een buitenrit :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:50

Jorinda__ schreef:
Ik weet heel goed wanneer mijn paard een rodeo geeft, en dat is wanneer hij geen race mag maken van een buitenrit :+

Dat is een opvoedingskwestie :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:51

Zijn we ook heel druk mee bezig :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:51

Abiola schreef:
Ik ben het een met Geerke, maar weet ook dat het voor je rug een stuk beter is om ze onder je door te llaten bokken. Je moet je alleen wel afvragen waarom ze bokken!

De mijne als ze de bak uit wil :')

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:53

MaritAriel schreef:
Abiola schreef:

De mijne als ze de bak uit wil :')

Ehm, ook een opvoedingskwestie ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:58

Abiola schreef:
Ehm, ook een opvoedingskwestie ;)

Het was in de periode dat ze vijf jaar was en heerlijk aan het puberen was. Na ong. een half uurtje (meestal) heerlijk gereden te hebben ging ze ineens in de hoek stil staan wachtend tot dat ik af zou stappen, deed ik dat niet... Bokte mevrouw mij over het hek heen :')

Na een half jaar was ze hier gelukkig helemaal vanaf, toen begon ze met andere dingen als been klemmen tussen het hek *D

Maar sinds haar 7e is het een toppertje :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:00

Gelukkig maar. Een beetje temperament en eigen wil hebben ze ook nodig. Het is alleen vervelend als ze echt lelijk tegen je gaan doen. Streng doch rechtvaardig behandelen, net als met mensenkinderen :D