Rechtrichten als oplossing voor ongelijke voeten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:42

Doma_clasica schreef:
Abacab schreef:
Die is voor de geboorte van het veulen al aanwezig in de baarmoeder.

+:)+
Het juiste antwoord. Fijn te lezen dat er meer mensen zijn die er over nagedacht hebben.

En deze word versterkt door het feit dat de meeste mensen vaak de dingen aan 1 kant(links over het algemeen) doen, denk aan opstappen, paard aan de hand meenemen, om en af doen van dekens, zadels, halster/hoofdstel ed.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:47

Doma_clasica schreef:
Waar denken jullie dat de natuurlijke scheefheid van het paard vandaan komt?

hangt ook van de oorzaak af, mijn vorige paard had een kraakbeenbeschadiging in 1 kogel en liep scheef om te compenseren; zijn 'goede' voet werd breder omdat hij die meer belastte. door hem goed recht te trainen hebben we de schade proberen te beperken :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 15:50

@jade: een paard is bij zijn geboorte al scheef, net als wij mensen. Dit is normaal, je kunt het wel wat vergelijken met links of rechtshandig zijn.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:01

ijssnuiver schreef:
@jade: een paard is bij zijn geboorte al scheef, net als wij mensen. Dit is normaal, je kunt het wel wat vergelijken met links of rechtshandig zijn.

dat verandert weinig aan mijn verhaal hoor :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:03

Interessant onderwerp

Ben wel benieuwd,ik heb zelf ook een met ongelijke voeten en inderdaad zij is veel sneller scheef..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:05

Jade schreef:
ijssnuiver schreef:

Het kwam op mij over dat je zei: Mijn paard is scheef geworden door de beschadiging in de kogel. Ipv "de beschadiging heeft de scheefheid nog eens extra in de hand gewerkt".
Vandaar mijn reactie ;) .

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:09

ijssnuiver schreef:
Jade schreef:

Het kwam op mij over dat je zei: Mijn paard is scheef geworden door de beschadiging in de kogel. Ipv "de beschadiging heeft de scheefheid nog eens extra in de hand gewerkt".
Vandaar mijn reactie ;) .

dat zou kunnen, dat weet ik niet, hij heeft die chip gehad zolang ik hem ken, en is dus ook zolang scheef geweest die kant op. of hij ermee geboren is weet ik dus niet. als jij rechtshandig bent en je krijgt rechts chronische muisarm ga jij je ook aanpassen om rechts te ontlasten, waardoor het na verloop van tijd zal lijken alsof je linkshandig bent :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:13

Tuurlijk dat ben ik met je eens.
Maar ik denk dan dat je een onderscheid (moet) maken in de natuurlijke scheefheid en de scheefheid die een aanwijsbare oorzaak heeft door trauma oid.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:18

ijssnuiver schreef:
Maar ik denk dan dat je een onderscheid (moet) maken in de natuurlijke scheefheid en de scheefheid die een aanwijsbare oorzaak heeft door trauma oid.

dat weet ik niet, beide worden veroorzaakt door beperkingen in het skelet, en voorzover ik weet probeer je beide zoveel mogelijk op te lossen door correct te trainen en paard zo recht mogelijk te houden :)
waarom zou jij onderscheid willen maken?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:41

pasdedeux schreef:
Ik denk zelf ook dat je alleen aan schadebeperking kan doen maar op sommige sites van de klassieke rijschool hebben ze het erover dat bij hun mannier van trainen dan ook de voetvorm veranderde. Ik was daar benieuwd naar.

Ik ben wel benieuwd naar de sites waar ze dat beweren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:32

Jade schreef:
ijssnuiver schreef:

dat weet ik niet, beide worden veroorzaakt door beperkingen in het skelet, en voorzover ik weet probeer je beide zoveel mogelijk op te lossen door correct te trainen en paard zo recht mogelijk te houden :)
waarom zou jij onderscheid willen maken?

Ik ga kijken of ik mezelf goed kan verwoorden hoor, als je het niet snapt moet je het maar zeggen ;) .
Ik neem mijn 2 paarden even als voorbeeld:
1. een 5 jarige super groene ruin.
Hem pak ik nu net op in het werk en wat ik tegenkom bij hem is echt de natuurlijke scheefheid, de onbalans die daarbij hoort en het jonge paarden zijn. Dat is ook iets wat redelijk makkelijk te trainen is, er is geen extra lichamelijk trauma aanwezig en trainingstechnisch is er qua spieropbouw weinig mee gebeurd.

2. een 12 jarige kwpn merrie, heeft veel meegemaakt. Beleerd toen ze 1,5 jaar oud was(ja echt, maar dat terzijde), kissing spines precies onder het zadel. Verkeerd getraind, vastgezet op de hulpen en tegen de hulpen(aangeleerd gedrag). Dit is een paard met serieus lichamelijk beperkingen/uitdagingen. Naast die kissing spines, kan het niet anders dan dat er ergens artrose aan het ontwikkelen is en heeft ze door een val een scheef bekken wat altijd extra aandacht zal vergen.
Trainingstechnisch een hele uitdaging dus.

In mijn ogen is er qua training en dingen waar je op moet letten, wel zeker een verschil tussen deze 2 paarden. Een paard met echt lichamelijk trauma heeft wel dezelfde soort training nodig, maar moet dit misschien heel anders aangeboden krijgen dan een paard waar nog nooit iets meegedaan heeft. Een ouder paard heeft geleerd om zijn onbalans op te lossen, vaak op een verkeerde manier en zie dat dan weer eens om te buigen, terwijl een jonger paard een stuk sneller van je aan wil nemen dat iets helpt om zijn balans te houden.

Ik ben het zeker met je eens dat beide dingen scheefheden zijn en opgelost(zo ver als mogelijk) moeten worden, maar in mijn ogen zit er een verschil in de benadering en oplossing van de verschillende (natuurlijke) scheefheden.

Jade

Re: Rechtrichten als oplossing voor ongelijke voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:12

zit het verschil er voor jou dan in dat het oudere paard reeds heeft geleerd om onder het zadel te blijven compenseren? want dat zou voor een ouder paard met enkel 'natuurlijke' scheefheid wat niet correct gereden is ook gelden, en om er nog een geval aan toe te voegen :+ mijn vorige paard heeft achteraf gezien bij zadelmak maken reeds beperkingen gehad. dat is indertijd zonder twijfel aan 'natuurlijke' scheefheid toegeschreven, maar werd achteraf gezien veroorzaakt door een chip in de kogel. daarom is voor mij de grens tussen 'natuurlijke' scheefheid en scheefheid door trauma/beschadigingen niet zo scherp, dat je onderscheid maakt tussen dieren die een tijd scheef gelopen hebben en dieren die van zichzelf erg scheef zijn, maar correct of nog niet gereden zijn zou ik dan logischer vinden :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:56

Voor mij zit er wel een verschil in, hooguit in de benadering van iets. Maargoed, misschien wil ook wel graag een naam geven aan iets. Uiteindelijk komt alles voort uit de natuurlijke scheefheid in combinatie met dingen van buitenaf(slecht passend tuig, verkeerde training ed).
Het geeft het rechtrichten een dermate andere demensie als je bezig bent met corrigeren/revalideren, het vergt een heel ander stukje kennis uit het rechtrichten, dan wanneer je puur bezig bent met een paard wat veel minder gecorrigeerd hoeft te worden.
En ik spreek uit ervaring, onwijs veel geleerd daardoor. Maar het was/is een lange en zware weg.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:04

revalideren is inderdaad heel leerzaam, ben ik helemaal met je eens :+ die van mij had naast een probleem in de kogel ook een lichte vorm van kissing spines in de lendenen en was daarnaast verkeerd getraind en is in een halfjaar tijd omgeschoold, heb dus enig idee wat je bedoelt :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:38

Ik weet het een ouder topic, maar het heeft me aan het denken gezet ......
mijn paard heeft met grazen altijd zijn rechterhoef naar voren, linksvoor is steiler in de hielen. Watvoor effect heeft dit op de schouders volgens jullie ? Welke schouder is meer ontwikkeld en welke buiging vindt hij gemakkelijk volgens jullie ?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:44

De schouder met de steilere voet is stijver, paard zal met dat been een kortere pas maken, de buiging vind hij moeilijk naar de kant waar de stijve schouder het buitenbeen is, dan moet hij nl op een volte het been meer naar voren zetten ;) dus links een hogere hoef is Linkerbeen korter en rechtsom lastiger, tenzij hij een s vorm heeft dan kan het afwijken :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:50

Ik doe altijd tteam oefeningen om de stijvere schouder los te houden,moet zeggen dat het wel helpt bij mijn merrie met ongelijke voeten..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:51

Mijn paard is nu idd rechtsom moeilijker qua buiging ( maar is heel lang juist linksom geweest ).
Maar volgens mij zegt pasdedeux juist dat als linksvoor de steile hoef is, die schouder hoger is ( logisch ) en dat een paard dan moeite heeft met buiging naar links .... Of ??? Als ik het tenminste zelf uitprobeer dan draai ik gemakkelijker naar rechts met een linkse hogere schouder.

tteam oefeningen als in massage ?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:53

Kan je het niet oplossen met bijvoorbeeld zooltjes dat de hoefsmid ze eronder zet?

Je ziet het vaak al bij een veulen als ze bv grazen of als je hooi op de grond legt en ze eten dat altijd hetzelfde been naar voren staat.
Zo heeft de hoefsmid het bij mij uitgelegd. Maar dit gaat wel om een ouder paard is al 19 jaar ondertussen.
Hij heeft het verder niet gehad over rechtrichten enz.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:55

linnie050 schreef:
Kan je het niet oplossen met bijvoorbeeld zooltjes dat de hoefsmid ze eronder zet?

Je ziet het vaak al bij een veulen als ze bv grazen of als je hooi op de grond legt en ze eten dat altijd hetzelfde been naar voren staat.
Zo heeft de hoefsmid het bij mij uitgelegd. Maar dit gaat wel om een ouder paard is al 19 jaar ondertussen.
Hij heeft het verder niet gehad over rechtrichten enz.

mijn paard heeft geen ijzers onder ;) Plus dat het misschien behoorlijk belastend is om een paard opeens recht te zetten voor alle pezen etc ?!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:59

Tteam oefeningen zoals de voorbenen/schouders losschudden,rondjes naar links en rechts draaien tot aan de grond en dan op de toon proberen te laten staan..Tteam als in massage is ook leuk om erbij te doen,maar die oefeningen zijn super icm met rechtrichten..Laat maar weten als je precies wil weten hoe en wat :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:01

Nou ik wil wel weten hoe en wat ...... ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:04

En ik snap zowel de beredenering van splinter als die van pasdedeux.... Alleen is die precies tegenstrijdig qua welke buiging nu gemakkelijker is :Y)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:04

Toen ik mijn paard kocht was zijn rechterachtervoet scheef. Ook leek het alsof de straal er scheef in zat. Die zit natuurlijk gewoon in het midden maar de voet was scheef afgesleten. Paard zette zijn rechter achterbeen ver buiten de massa. Was heel scheef. Ik ben het paard recht gaan richten en nu is zijn voet normaal. Ik rij veel over harde ondergrond. Nu hij zijn been recht naar voren plaats en onder de massa. Is zijn voet weer recht. Dus het kan zeker. Maar het is natuurlijk iets wat je moet blijven trainen....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:06

Ha TinePine ;) dus ook achterhoeven worden beinvloed door rechtrichten. Logisch !
Maar die ongelijke voorhoeven + schouders is misschien nog moeilijker te corrigeren ????