Losrijden: lang en laag of direct in de krul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:03

ik ben vergeten om de losmakende oefeningen te duiden: wijken in allerlei variaties in stap maakt het jonge paard bijzonder goed los in de spieren en gewrichten. dit is daarna dan weer tot voordeel in de aanleuning die daardoor verbetert. en deze oefening kan mooi met een wat langere teugel waardoor het paard de hals kan laten vallen maar wel in de hand gesteld kan blijven, worden uitgevoerd. een wat verder opgeleid paard kan met wijken en de diverse zijgangen in stap verder worden losgewerkt. en vervolgens hetzelfde in de draf.

vervolgens overgangen en een aantal grote voltes in arbeidsgalop.

dit als aanvulling op zowel mijn eigen post als die van Jerich0.

het boek 'opleiding van het jonge paard' van klimke is overigens een echte aanrader, daar staan nog meer oefeningen en adviezen in voor het correct loswerken van een paard.

Babootje

Re: Losrijden: lang en laag of direct in de krul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:51

Ik ben het eens met Jerich0 en Willem47. Lang en laag is zo'n vergaarnaam (als we maar lang en laag gaan, gaan we goed...). Het risico van lang en laag is dat het paard zich op de voorhand gooit en dan bereik je er ook niks mee. Naar mijn mening is lang en laag gewoon ook een oefening, die je in het loswerken meeneemt.
Meestal stap ik eerst enkele rondjes aan een lange teugel (als dat lukt, want als ie te "wakker" is moet ie maar meteen met de aandacht bij mij). Vervolgens stap ik nog een kleine 10 minuten waarbij ik hem in de hand stel en oefeningen stap (vooral de travers op de rechterhand is voor hem een goede losmaker :D ) Ik vraag hem daarbij steeds ronder te worden. Als hij fijn loslaat in kaak en lichaam, schuif ik hem uit zolang als hij kan ( het achterbeen onderblijft en het ruggebruik goed en stappen zo nog een paard rondjes (even lekker rekken en strekken). Vervolgens pak ik hem weer op en beginnen we aan het werk met galop. Etc. Bij de cooling down doe ik hetzelfde uitschuiven.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 12:29

@Babootje, dat klinkt zeker weloverwogen en logisch. Hoewel travers niet bij ieder paard of ruiter bekend is, zijn iig zijgangen en wijk oefeningen vaak erg goed om los te komen.
Mag ik wel zo brutaal zijn om te vragen of met een lange teugel stappen ook niet tot op de voorhand lopen resulteert?
Zou je ook willen aangeven wat je met uitschuiven precies bedoeld?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 13:40

Met lange teugel is hij wel geneigd om op de voorhand te gaan alhoewel dat wel steeds minder wordt doordat hij steeds beter draagt. Het wordt voor hem steeds meer gewoon om met het achterbeen onder te stappen ook met lange teugel. Overigens doe ik dat kort ook om even te voelen hoe hij stapt zonder in de hand gesteld te zijn. Vervolgens stel ik hem in de hand en stappen we een korte tien minuten oefeningen (wijken op de volte, rechte lijn, schouder voor, binnenwaarts etc etc, Omdat mijn paard linksgebogen is maakt bijvoorbeeld een travers op de rechterhand hem losser. Met uitschuiven bedoel ik dus lang en laag, maar ik gebruik dat gewoon als oefening tussen alle andere oefeningen. En pas als hij in lichaam en kaak helemaal loslaat. Dan laat ik de teugels langzaam vieren zodat hij mijn hand volgt tot zover hij kan zonder van het achterbeen af te lopen.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 14:31

Ik heb een 15 jarige tinkerkruising, zijn nu weer bezig met de basis aangezien we nogsteeds aan het opbouwen zijn na haar blessure(artrose, loopt nu weer goed maar moet er altijd rekening mee houden)

ik moet eerst 15 min over de weg naar de bak dus begin ik meestal al met (licht) contact. In de bak stap ik nog eens 5 min met lange teugel, daarna neem ik contact en begin ik met de 'training'

Sylvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:13

Met mijn laatste verzorgpaard stapte en draafde ik altijd eerst goed los met lange teugel, daarna gingen we pas aan het werk :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:16

In principe begin ik lang en laag, totaal 10 min in alle gangen even.
Maar als hij veel gaat duiken en niet nageeft pak ik de teugels gelijk meer op maat, in de krul hoeft dan niet perse maar hij moet wel op eigen benen lopen en zn eigen hoofd dragen (is nogal overbouwd dus best lastig)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:22

ik stap eerst 10 minuutjes met een lange teugel, dan draaf ik twee rondjes op elke hand met een lange teugel (zonder contact).
Vervolgens Ga ik vooral in draf en galop aan het werk met contact, maar wel wat langer en lager. Dat doe ik zo'n 10-20 minuten.
Dan pak ik hem soms nog even op om zo nog 10-20 minuten oefeningen te rijden of ik laat het voor die dag, niet elke dag hoeven we hard te werken :D . Eventjes een paar rondjes uitgalopperen, uitdraven en daarna een rondjes buiten uitstappen (tenzij het regent natuurlijk).
Het is een 7jarige NRPSer, we zijn net gestart in de B dressuur.

Saarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:34

Ik rijd verschillende rassen, meestal kruisingen (pintaloosa x haflinger, new forest x quarter, fries x nrps, en een fjord) tussen de 5 en 15 jaar. Losrijden doe ik meestal altijd hetzelfde. Eerst met hele lange teugel allebei de kanten stappen rond de 10 minuten, dan teugels wat op maat, nog steeds erg losjes en dan figuren rijden, licht stelling vragen en lichte oefeningen op het lijf wat soepel te maken. Dan in draf met langere, losse teugel een aantal minuten, dan figuren rijden allebei de kanten met nog steeds een vrij losse teugel. Naarmate het rijden, hoe meer contact ik zoek met de mond en meer en moeilijkere oefeningen ga vragen. ;)

Riannnnnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:03

Ik stap eerst goed en actief in met een totaal lang teugeltje, Daarna pak ik ze iets korter waardoor hij laag ronddoor komt. hier verschillende figuurtjes rijden. Daarna draf nog steeds laag. Een beetje wijken aan bij de kanten zodat hij lekker los komt. Naar mate hij lekker warm is pak ik hem wat meer op en veel overgangen rijden.
Het is een 10jarige b-pony

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:08

Ik begin altijd lang/laag, laat mijn paard goed instappen. Het is nl net een dieseltje, hij komt langzaam op gang. Ik rijdt dan veel figuurtjes en overgagen en pak hem pas op wanneer ik merk dat hij los is. Dat kan soms best even duren

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:21

Mijn 3 jarige BWP merrie is nogal heet, maar ik probeer haar toch minstens 5 minuten aan "lange" teugel te laten stappen voor ik ga draven. Dan draaf ik haar laag en rond, en daar is ze heel goed in. Ik richt haar niet op, het is een springpaard dus opgericht nagefelijk hoeft voor mij niet.
Ik rij ook een 10 jarige. Afstamming en ras onbekend, maar hij ziet eruit zoals een kleine fries met vlekken.
Die laat ik 5 minuten aan de lange teugel stappen, daarna ga ik aan de lange teugel draven. Ook 5 minuten langs elke kant. Hij is namelijk altijd stijf, maar na die 5 minuten is hij helemaal los en ga ik aan het werk. Hij loopt uit zichzelf opgericht, maar ik probeer hem ook wat lager in te stellen om zijn rug te ontspannen.

Andere paarden probeer ik ook laag en rond te rijden, ik ben ook een springruiter. Buiten het paard van mijn vriend. Dat is een echt dressuurpaard, en dan vind ik het ook leuk om hem zo te rijden, opgericht en hem al zijn "truukjes" laten doen (travers, renvers, ...)

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:37

Agnes67 schreef:
Graag zou ik willen weten of je eerst met een lange (contact)teugel stapt/draaft/galoppeert, hoe oud je paard/pony is, welke klasse en welk ras, of dat je je paard/pony direct al redelijk in de juiste houding laat lopen.

Ik stap in met een lange teugel, hierna ga ik over op de draf, ook met een lange teugel in het begin. Galop niet, hierbij haal ik de teugels vaak eerst aan, eventueel bij het loswerken tijdens de galop een keer de teugels laten vieren.

Paard is net 6 jaar, B dressuur, Gelders paard (klassiek kruis).

Begin is dus lang/laag, tijdens inrijden langzaamaan de teugels aannemen en meer houding vragen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:32

Miekemuis_ schreef:
Mijn 3 jarige BWP merrie is nogal heet, maar ik probeer haar toch minstens 5 minuten aan "lange" teugel te laten stappen voor ik ga draven. Dan draaf ik haar laag en rond, en daar is ze heel goed in. Ik richt haar niet op, het is een springpaard dus opgericht nagefelijk hoeft voor mij niet.
Ik rij ook een 10 jarige. Afstamming en ras onbekend, maar hij ziet eruit zoals een kleine fries met vlekken.
Die laat ik 5 minuten aan de lange teugel stappen, daarna ga ik aan de lange teugel draven. Ook 5 minuten langs elke kant. Hij is namelijk altijd stijf, maar na die 5 minuten is hij helemaal los en ga ik aan het werk. Hij loopt uit zichzelf opgericht, maar ik probeer hem ook wat lager in te stellen om zijn rug te ontspannen.

Andere paarden probeer ik ook laag en rond te rijden, ik ben ook een springruiter. Buiten het paard van mijn vriend. Dat is een echt dressuurpaard, en dan vind ik het ook leuk om hem zo te rijden, opgericht en hem al zijn "truukjes" laten doen (travers, renvers, ...)

Ik vind het altijd apart dat springruiters vinden dat die "truukjes" niet nodig zijn. Die "truukjes" zijn nu juist nodig om het paard zich gelijk te laten ontwikkelen (in de spieren). Een soepel lichaam en krachtige achterhand lijkt me juist ook voor een springpaard belangrijk.
We dressuren met ons paard (M1) en springen (B). De pony springt zelfs erg goed en door de dressuurbasis die hij heeft is hij gemakkelijk door het parcours te sturen. Hij changeert namelijk ook erg gemakkelijk. Ik denk dat die dressuurbasis juist erg belangrijk is bij het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:36

Eerst stappen aan de lange teugel, dan gaan draven aan lange teugel en dan teugel langzaamaan wat korter nemen als het paard ontspannen loopt en dan aan de teugel rijden. Draf/galop/draf aan de teugel. Even 10 minuutjes stappen aan de lange teugel en dan weer draf/galop/draf aan de teugel. En weer uitstappen aan de lange teugel.

Leeftijd verschilt (rijd meerdere paarden) en rijd geen wedstrijden. Soms oefenparcours op l/m niveau, maar dat is meer voor de fun en het is dus geen echte wedstrijd. Rassen zijn holsteiner/hannoveraan/KWPN/arabierxwelsh
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-12 08:38, in het totaal 2 keer bewerkt

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:37

Paard, 10 jaar, L2 dressuur, B springen, KWPN..
Ik stap eerst altijd vijf minuutjes met lange teugel, mag hij heen kijken waar hij wil. Daarna pak ik hem om maar stel hem in als hals strekken dan stap ik noch een paar rondjes links en rechts en dan draaf ik aan. Met der tijd het draven rijd ik hem omhoog.
Doordat ik hem eerst laag loswerk gaat hij beter over de rug lopen en kan ik beter stelling krijgen.. en wordt hij ook lekker los in hals/nek..

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 08:38

Babootje schreef:
Met lange teugel is hij wel geneigd om op de voorhand te gaan alhoewel dat wel steeds minder wordt doordat hij steeds beter draagt. Het wordt voor hem steeds meer gewoon om met het achterbeen onder te stappen ook met lange teugel. Overigens doe ik dat kort ook om even te voelen hoe hij stapt zonder in de hand gesteld te zijn. Vervolgens stel ik hem in de hand en stappen we een korte tien minuten oefeningen (wijken op de volte, rechte lijn, schouder voor, binnenwaarts etc etc, Omdat mijn paard linksgebogen is maakt bijvoorbeeld een travers op de rechterhand hem losser. Met uitschuiven bedoel ik dus lang en laag, maar ik gebruik dat gewoon als oefening tussen alle andere oefeningen. En pas als hij in lichaam en kaak helemaal loslaat. Dan laat ik de teugels langzaam vieren zodat hij mijn hand volgt tot zover hij kan zonder van het achterbeen af te lopen.

Bedankt voor je uitleg :)
Als je lang en laag als oefening gebruikt, hoe zorg je er dan voor dat je paard zijn achterbeen blijft gebruiken en ondertreed en niet op de voorhand valt?

Ik vraag dit omdat ik dit prima voor elkaar krijg als hij in de hand gesteld is, maar niet (altijd) als ik lang en laag rijd.
Als ik van uit het in de hand gesteld ga uitschuiven, dus inderdaad wat jij zegt, zodra hij in lichaam en kaak loslaat, langzaam mijn hand laten volgen gaat het goed, maar na een rondje of 2 als zijn neus bij of voorbij zijn knieen is, kom ik toch steeds meer/weer op die voorhand terecht.

Overigens ben ik het met je eens betreft springen en springpaarden.
Dressuur is de basis, ook voor elke springruiter.
Een juiste aanleuning is essentieel, ook voor een springpaard! Dit betekend niet in de krul trekken, maar gewoon zoals ik het zeg, een juiste aanleuning. Zijgangen zijn minstens zo belangrijk ook in springen. Ik heb M gesprongen en heb met mijn springinstructeur tot in den treure de zijgangen behandeld, is uiterst handig in het parcours.
Vind truukjes overigens een naar woord... oefeningen klinkt wat beter :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:41

Daarom doe ik lang en laag ook alleen maar zolang als hij op het achterbeen blijft. Dus zodra hij van het achterbeen afloopt stel ik hem weer in de hand. Hij weet nu dat lange teugel gelijk afgelopen is als hij met zijn been er niet bij blijft ;) Maar zonder dollen, lang en laag moet nut hebben en het nut voor mij is het over de rug rekken van de rugspieren; dat heeft geen zin als het achterbeen er niet bij blijft. Een oefening dus. Overigens is het ook zo dat je dit traint. (Jij kan ook niet gelijk in spagaat)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:00

Ik rijd alle paarden ( van jong tot oud, van net zadelmak tot hoog niveau ) laag, diep en rond los. Het ene paard dieper en ronder dan de ander, dat verschilt dan uiteraard wel weer per paard.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:52

Bij mij verschilt het per paard. Een merrie die ik reed was vooral heel heet en reed ik extra lang en laag los om zo vanaf het begin ontspanning te zoeken. Een ruin waar ik nu zo af en toe op zit is vooral heel traag. Bij deze is het nodig om eerst de motor aan te krijgen, bij deze doe ik in het begin niets met de voorkant maar ben ik alleen veel bezig met schakelen om hem vooral actief te maken.

diekje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:39

Ik heb geen eigen paard en rijd vooral dezelfde manegepony. Bij haar begin ik (tijdens de les) met minimaal 5 minuten stappen aan de lange teugel zonder druk en contact. Hierbij stap ik zowel linksom als rechtsom. Na 5 tot 10 minuten, als iedereen er eindelijk goed opzit zoek ik wat contact en gaan we naar draf.
Dan rijd ik 10 tot 15 minuten links en rechtsom veel voltes en wendingen waarbij activiteit en ontspanning voor mij heel belangrijk zijn. Als de groep het toelaat galloppeer ik al wat rondjes links en rechtsom anders doe ik dat met de groep mee na ongeveer 35 minuten. Pas na de galop pak ik haar echt op en gaan we aan de slag met verdere oefeningen.
Als ik niet zo ontspannen begin is het echt een heethoofd die als een gek door de bak vliegt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:42

Die van mij loopt erg graag in zijn eigen houding bovenin, dus wij zijn bezig om hem daar lang laag over de rug te laten lopen. Hij durft steeds meer te zakken :)

Afbeelding

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:50

Ik rijd een 10-jarige Friese merrie en begin met ontspannen. Of ze dan nageeflijk loopt of niet, maakt mij niets uit.
Ik ben van mening dat een paard pas de lang spieren die van de staart tot de oren lopen, kan rekken en strekken als hijwarm is.
ik durf te wedden dat het minder comfortabel is om koud in een spagaat te zitten dan dat je er al een hele training op hebt zitten.

Willem47

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:22

moelly schreef:
Ik rijd een 10-jarige Friese merrie en begin met ontspannen. Of ze dan nageeflijk loopt of niet, maakt mij niets uit.
Ik ben van mening dat een paard pas de lang spieren die van de staart tot de oren lopen, kan rekken en strekken als hijwarm is.
ik durf te wedden dat het minder comfortabel is om koud in een spagaat te zitten dan dat je er al een hele training op hebt zitten.

Een spagaat staat meer gelijk aan een piaffe/passagetour qua zwaarte dan aan gewoon een beetje nageeflijk lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:28

PercyLeen schreef:
Die van mij loopt erg graag in zijn eigen houding bovenin, dus wij zijn bezig om hem daar lang laag over de rug te laten lopen. Hij durft steeds meer te zakken :)

[ Afbeelding ]

Dat ziet er wel goed uit PercyLeen, misschien kan ie nog wat lager en over de rug als je je handen nog wat lager zet. Nu krult ie zich nog iets teveel op en het neusje moet naar voren. Moet ie niet van het achterbeen aflopen want dan zet je hem weer terug.
En dan weer uitschuiven. Op een gegeven moment snappen ze dat ze daar (op het achterbeen) moeten blijven en ze lang krijgen. Goede training van de rug. Maar voorwaarde blijft achterbeengebruik.