Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:10

ik doe rechts uit de beugel, dan zwaai ik mn rechterbeen erover en ''sta'' ik nog in links, dan doe ik links uit en laat me zakken. Ik spring sowieso nooit want ik heb niet zulke fijne knietjes en zeker na het rijden doet dat behoorlijk zeer als ik zo op de grond bonk. Ik kan sowieso nooit ergens van af springen, ook niet van een krukje oid.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:10

hahaha ben benieuwd :D Maar als mij t lukt (ben zo onhandig als wat) gaat t jou ook lukken hoor! :j

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:14

Ik wil wel een filmpje zien van iemand die met twee benen uit de beugels afstijgt :=
Ik doe altijd eerst rechts, dan overhangen en links eruit en dan glij ik naar benee. Ik zit er steeds langer over na te denken en ik denk niet dat ik met twee benen tegelijk uit de beugel mijn rechter been naar de linker kan kan krijgen? :=

Anoniem

Re: Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:18

Je moet het in een vloeiende beweging doen. Je zwaait met beide benen naar voren, dan weer naar achteren en breng je bovenlichaam naar de hals toe, zodat je als het ware recht wordt en je rechterbeen de ruimte krijgt om over de kont te zwiepen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:31

Dat kan ook wel, maar het is niet bepaald een rustige beweging...als je vaker paarden hebt ingereden of op debieltjes rijdt leer je dat wel af, haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:31

MirandaFuego schreef:
Dat kan ook wel, maar het is niet bepaald een rustige beweging...als je vaker paarden hebt ingereden of op debieltjes rijdt leer je dat wel af, haha!

Daarom zeg ik, ik doe dat niet met mn jonge spul :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:40

Ik heb de methode geleerd van beide voeten uit de beugels en pas toen ik paarden ging rijden ben ik op de andere manier af gaan stappen.
Als ik nu mensen leer rijden leer ik ze om beide voeten uit de beugels te halen. Simpelweg omdat ze vergeten die linker voet uit de beugel te halen en dan achterover vallen. Daarnaast is het ook handig om van een paard te kunnen springen als je je beugels al kwijt bent.
Zelf hou ik meestal mijn linkervoet in de beugel totdat mijn rechterbeen over het zadel heen is. Tenzij ik zonder beugels heb gereden/uitgestapt.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:47

Milord schreef:
En als je met opstijgen geen krukje gebruikt hang je toch ook met 1 voet en je hele gewicht in je stijbeugel? Ook dan kan het paard toch opzij springen?
Ik stijg dus af zoals ik opstijg. En hou mijn linkervoet in de beugel tot de rechter op de grond staat. Mijn paard had/heeft er wel een handje van weg om met opstijgen alvast te gaan lopen en dan vind ik het wel zo fijn om niet van een krukje getrokken te worden maar gewoon mezelf op te kunnen trekken naar het zadel. Daarom hou ik mijn stijgbeugel ook met afstijgen aan tot ik op de grond sta. Dan kan ik mezelf nog wel optrekken als het nodig is.

Het is daarom belangrijk dat je leert zo snel mogelijk op te stijgen, zo snel mogelijk al je gewicht omhoog en been over het zadel en gewicht verdelen in het zadel en blik vooruit en ingrijpen wanneer je paard aan de wandel is gegaan. :P
Ik heb geleerd rechterhand aan het zadel, linkerhand met teugels en de manen vastgrijpen.
2 handen aan het zadel zorgt alleen maar dat je zadel mee verschuift en laat je paard uit balans gaan.
Zorg dat je paard zijn gewicht op 4 benen heeft. Het ene paard is rustiger met lange teugels het andere met teugels strakker.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:51

Bedouin, idd, manen vasthouden, zo kun je de teugels ook beter op maat houden.
Wat ik heel vaak zie met opstijgen, dat mensen de teugels niet kort vasthebben, gewoon los, ze kunnen zo weglopen, je kan echt heel duidelijk het verschil zien bij mensen die een heel mak paard zijn gewend! :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:56

Afstijgen gaat officieel zo:
De teugels worden gekruist in de linkerhand genomen. De ruiter steunt met de linkerhand voor de schoft op de manenkam, de recht op de voorboom en doet de rechtervoet uit de stijgbeugel. Hij verheft zich uit het zadel en steunt op beide handen. Het rechterbeen wordt gestrekt over het kruis gebracht, zonder dit aan te raken. Steunend op beide handen, sluit de ruiter het rechterbeen tegen het linker, neemt de linkervoet uit de stijgbeugel en laat zich vlug op de grond zakken. Vervolgens worden voorboom en manenkam losgelaten.

In de praktijk zie je vaak dat de rechterhand verplaatst word naar de achterboom.

Afstijgen met 2 voeten tegelijk is meer een voltige oefening (afvlanken) en de meeste paarden beschouwen het als eng en onaangenaam.
Met 1 voet naar de grond is gevaarlijker, er is kans dat je voet door de beugel schiet of dat je meegesleurd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:57

Ik deed (zoals je vast wel is hebt gezien Lies,) altijd maar 1 beugel uit, eroverheen, hangen, andere beugel uit en eraf.

Tot dat dus een keer fout ging omdat mijn instructeur nét de schuifdeur aan het dichtdoen was en paard dat niet zo heel fijn vond.
Gelukkig niks gebeurt en gaf komische beelden maar ik stond wel half in een split/spagaat.

Nu dus voor mij ook, beugels uit en desnoods nog even met je onderbeen op de kont van je paard een zetje geven zodat je recht beneden komt en niet half gedraait.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:58

Ik heb correct leren afstijgen met het ruiterbewijs, maar dat is al wel een jaar of 7 geleden. Zoals ik het daar moest doen: Eerst je rechter voet uit de beugel, dan zwaai je voorzichtig je rechter been over de rug van je paard. Op dat moment sta je nog met je linker voet in de beugel. Daarna haal je je linker voet uit de beugel en dan het laatste stukje rustig naar beneden.

Bij een braaf paard doe ik gerust beide voeten uit de beugels en ga ik in 1 zwaai naar beneden, maar bij jonge of schrikkerige paarden neem ik dat risico niet. Die schrikken zich dan idd kapot als je naast ze neer ploft. Ik vind het wel prettig om mijn voet nog in de beugel te hebben, je hangt namelijk tegen het zadel aan, dus als je paard wegloopt zwaai je zo je ben weer over het zadel en zit je weer. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wanneer je paard alvast de benen neemt tijdens het opstijgen, dan sta je ook al met je linker voet in je beugel en kan je juist makkelijk je rechterbeen over het zadel zwaaien omdat je al grip hebt in de beugel en je de teugels en het zadel al vast hebt.

Edit: Zoals Veulen dus zegt ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:01

Doanique schreef:
Nu dus voor mij ook, beugels uit en desnoods nog even met je onderbeen op de kont van je paard een zetje geven zodat je recht beneden komt en niet half gedraait.

Uuuh, lees ik dat nou goed, of bedoel jij wat anders dan ik denk? Want zo als ik het lees zet je jezelf dus nog even af met je onderbeen, op de kont van het paard. Dan moet je dus een heel braaf paard hebben!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:02

bij ons leren de jonkies dat je een voetje krijgt om op te stappen en gezien onze stalknecht zijn krachten niet echt kent zijn de jonkies het allemaal gewend dat de ruiters met een grote zwaai op hun rug belanden.
Bij de vluchters is het eigenlijk ook niet echt mogelijk om met 1 voet in de stijgbeugels te blijven tot je met beide voeten aan 1 kant hangt. Zadel zou niet eens blijven liggen. Dus dat is steeds beide voeten uit de stijgbeugels en been erover zwaaien en in 1keer op de grond laten zakken...
Ik denk alleen niet dat we zoals iemand hier zei, 2 benen naar voren zwaaien om dan in 1x been over de achterhand te doen en eraf te springen...

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:06

Als ik een jong paard rij doe ik juist bijde beugels uit en dan met een zwaai eraf. Het is binnen een seconde gedaan en als ie schrikt als ik er naast sta, who cares? Liever niet als ik met een voet nog in de beugel zit.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:10

Als je je linkervoet nog in de beugel hebt met hangen, komt daar niet veel gewicht op, omdat je hangt, dus het is niet zo dat je zadel één kant op schuift.
Bij jonge paarden doe ik in het begin zo rustig mogelijk, als ze schrikken kun je straks niet eens meer opstijgen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:13

Juist bij jonge paarden is volgens de 'correcte' manier afstappen zo belangrijk. Zo leren ze voor hun leven dat het zo moet. Bij abrupt zwaaien heb je kans dat ze volgende keren elke keer weer schrikken van de beweging. Of het niet snappen als je het ineens wel op de correcte manier gaat doen.

Oh en even met je knie afzetten op je kont? Me paard zou je lanceren.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:14

Het ligt er vind ik ook wel aan hoe "mooi" je afstijgt.
Als je lekker lening bent en zachtjes kan landen dan is dat beter dan als je je paard schopt en met een klap op de grond terecht komt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:16

Whaha, ja, daarom zeg ik al, je kunt wel merken welke mensen er alleen gewend zijn op heel makke paardjes te rijden :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:17

De manier zoals het moet bij de afdelingdressuur is:

Teugels in de linkerhand
Rechtervoet uit de beugel
Rechterbeen over de rug
Rechterhand aan de lepel steunend
2 voeten naast elkaar:linkervoet uit de beugel
Met 2 voeten landen op de grond

Maar ik doe met enige regelmaat ook al beide voeten uit de beugels om er met een zwaaitje af te gaan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:17

Ik heb het geleerd op TS haar manier. Echter toen ik zo een keer afstapte op van mijn pony, schrok hij daarvan waardoor ik dus op de grond lag. :') Sindsdien doe ik dus gewoon beide benen eraf en dan afstappen. En ik heb een watje van een paard wat alles eng vind, maar dat dan weer net niet. :+ Hij vind het juist eng als ik met mijn been in de beugel blijf en dan afstap.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:18

Ik doe ook beide voeten uit het zadel, leun dan met linkerhand op de manenkam en doe mijn rechtervoet over het zadel en laat me dan rustig op de grond glijden. Volgens mjj doe ik het precies hetzelfde als iemand die de beugel wel inhoud alleen verdeel ik me gewicht met me handen ipv te steunen op me been in de beugel.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:20

Somebitch schreef:
Ik heb het geleerd op TS haar manier. Echter toen ik zo een keer afstapte op van mijn pony, schrok hij daarvan waardoor ik dus op de grond lag. :') Sindsdien doe ik dus gewoon beide benen eraf en dan afstappen. En ik heb een watje van een paard wat alles eng vind, maar dat dan weer net niet. :+ Hij vind het juist eng als ik met mijn been in de beugel blijf en dan afstap.

Dat heb ik dus ook.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 12:22

Ja Danique,kan je toch zien dat we van de zelfde les komen. Die deur gooien ze ook altijd zo lekker open (en dicht) daar. :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:09

Ik dacht dat dit de juiste manier was...
Afbeelding