Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Milord schreef:En als je met opstijgen geen krukje gebruikt hang je toch ook met 1 voet en je hele gewicht in je stijbeugel? Ook dan kan het paard toch opzij springen?
Ik stijg dus af zoals ik opstijg. En hou mijn linkervoet in de beugel tot de rechter op de grond staat. Mijn paard had/heeft er wel een handje van weg om met opstijgen alvast te gaan lopen en dan vind ik het wel zo fijn om niet van een krukje getrokken te worden maar gewoon mezelf op te kunnen trekken naar het zadel. Daarom hou ik mijn stijgbeugel ook met afstijgen aan tot ik op de grond sta. Dan kan ik mezelf nog wel optrekken als het nodig is.
Doanique schreef:Nu dus voor mij ook, beugels uit en desnoods nog even met je onderbeen op de kont van je paard een zetje geven zodat je recht beneden komt en niet half gedraait.
Sindsdien doe ik dus gewoon beide benen eraf en dan afstappen. En ik heb een watje van een paard wat alles eng vind, maar dat dan weer net niet.
Hij vind het juist eng als ik met mijn been in de beugel blijf en dan afstap. Somebitch schreef:Ik heb het geleerd op TS haar manier. Echter toen ik zo een keer afstapte op van mijn pony, schrok hij daarvan waardoor ik dus op de grond lag.Sindsdien doe ik dus gewoon beide benen eraf en dan afstappen. En ik heb een watje van een paard wat alles eng vind, maar dat dan weer net niet.
Hij vind het juist eng als ik met mijn been in de beugel blijf en dan afstap.