Stelling correct of andersom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stelling is juist?

Stelling 1
161 (94%)
Stelling 2
9 (5%)

Totaal aantal stemmen: 170

Anoniem

Re: Stelling correct of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:07

Als je me dan toch voor paal gaat zetten, moet je het toch wel doen met hetgeen wat ik écht gezegd heb..
En alsnog, ik blijf bij wat ik zei. Ik heb dit geleerd van een welgerespecteerde paardenvrouw, en gelezen in een aantal boeken. Zolang je niet begrijpt wat ik zeg moet je het niet op Bokt gooien. Want wat jij beweerd dat ik zei klopt niet. Ik leg het nog wel uuuuit.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 01:12

verschilt per paard per ruiter... Ik rijd mijn ene paard wat ''strakker'' dus volgens stelling 2. Ik houd voor wat tegen druk achter en met mijn been onder drukt ze de neus eruit houd ik even vast... Ik heb het geluk dat deze dan meteen weer nageeft. Als ik dit bij mijn andere merrie doet gaat deze '' terug trekken' dus gebruik ik bij deze stelling in

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 06:53

MarZarascha schreef:
Als je me dan toch voor paal gaat zetten, moet je het toch wel doen met hetgeen wat ik écht gezegd heb..
En alsnog, ik blijf bij wat ik zei. Ik heb dit geleerd van een welgerespecteerde paardenvrouw, en gelezen in een aantal boeken. Zolang je niet begrijpt wat ik zeg moet je het niet op Bokt gooien. Want wat jij beweerd dat ik zei klopt niet. Ik leg het nog wel uuuuit.

Ik vind het wel interessant wat jouw theorie is en ik denk dat er meer mensen geinteresseerd zijn. Misschien zijn dan meer mensen het met je eens :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:00

WhySoWhite schreef:
Ik rijd mijn ene paard wat ''strakker'' dus volgens stelling 2. Ik houd voor wat tegen druk achter en met mijn been onder drukt ze de neus eruit houd ik even vast... Ik heb het geluk dat deze dan meteen weer nageeft.

Heel erg mee opletten WSW, ik heb mijn paard zo hartstikke vast gereden, die is op een gegeven nl. gestopt met het nageven en is nou heel moeilijk los te rijden, nageven gaat nu vaak op zijn condities en daar word je niet blij van. Het begin ging hartstikke goed, paard ging enorm spectaculair lopen en gaf een enorme lossigheid, tot het moment dat hij dus stiekem vast bleef zetten in de kaak, mooi plaatje nog voor het oog maar rijtechnisch geen flikker waard.
Met de andere paarden zoek ik nu dus eerst naar het vrijwillig willen zakken in de hand, dan pas verder 'regelen'.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 07:08

Ik heb niet gestemd, omdat ik geloof in een wisselwerking, of wat whysowhite zegt, het verschilt per paard. Natuurlijk kan een paard vol spanning nooit volledig nageven, en aan een totaal ontspannen paard hoeft niet perse na te geven.

Mijn vorige paard was eigenlijk altijd wel ontspannen, maar was ongelooflijk moeilijk (goed) nageeflijk te krijgen en met alleen die ontspanning ging zij uit zichzelf niet nageven, dan moest ik haar af en toe echt eerst in de houding zetten, en vanuit daar weer naar ontspanning en een correcte aanleuning toe rijden. Zo staat het misschien niet in 'het boekje', maar die had zij nooit gelezen ;) (meerdere 'betere' ruiters dan ik, kregen het ook niet anders voor elkaar).

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:42

Urielle schreef:
Heel erg mee opletten WSW, ik heb mijn paard zo hartstikke vast gereden, die is op een gegeven nl. gestopt met het nageven en is nou heel moeilijk los te rijden, nageven gaat nu vaak op zijn condities en daar word je niet blij van. Het begin ging hartstikke goed, paard ging enorm spectaculair lopen en gaf een enorme lossigheid, tot het moment dat hij dus stiekem vast bleef zetten in de kaak, mooi plaatje nog voor het oog maar rijtechnisch geen flikker waard.
Met de andere paarden zoek ik nu dus eerst naar het vrijwillig willen zakken in de hand, dan pas verder 'regelen'.

Precies om wat je hier uitlegt ga ik dus ook voor stelling 1. Om te voorkomen dat de kaak vast komt te zitten. Al denk ik dat menig ruiter niet in de gaten heeft wanneer een paard zijn kaak vast zet. Of er wordt wel opgemerkt dat er iets 'mis' is met het paard (zet zich vast, flegmatiek enz.) maar de oorzaak wordt vaak niet gevonden, laat staan rijtechnisch correct opgelost. Voor mij is ontspanning de sleutel.. vanuit daar ga je naar de correcte houding toe. Niet eerst in de houding zetten (= dwingen?) en dan hopen dat het paard gaat ontspannen. Dan krijg je volgens mij in de meeste gevallen voor het oog een leuk plaatje maar is idd rijtechnisch niets waard!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 09:44

Heb dit eens moeten leren voor een toets :D

Nageeflijkheid is ontspanning vanuit het kaak- en nekgewricht, dus het lijkt mij wel duidelijk dat het correcte antwoorde stelling 1 is :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 09:49

MarZarascha schreef:

Ehm, we hadden samen besloten het op Bokt te gooien :')?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:09

ik ga voor:
het hangt af van paard tot paard, en zelfs van situatie tot situatie.

Sommige paarden moet je eerst ontspannen rijden vooraleer ze kunnen nageven. andere paarden moet je een beetje in de houding helpen vooraleer ze ontspannen.

Mijn eigen paard moet ik eerst ontspannen rijden, MAAR, in situaties waar alles interessanter is dan ik, en ze niks anders doet dan op en neer te hupsen, dan help ik ze wel een beetje in de houding (want uiteindelijk bepaal IK nog altijd hoe ze loopt, en waar haar hoofd moet zijn op een bepaald moment)
eenmaal ze terug "in de houding" loopt, kan ik er gaan aan werken dat die ontspanning terug komt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:29

@ Duhelo: bedoel je met 'helpen' een ophouding maken of echt in de houding zetten? Voor mij betekent in de houding zetten langere tijd vasthouden en dus niet een korte ophouding en zodra je (een tijdje) vast gaat houden komt de kaak op spanning. Ik denk dat het vervolgens per paard verschilt of het paard daarna nog los kan laten in de kaak of niet. Maar dat moet je als ruiter wel echt heel goed kunnen voelen en zien, anders gaat het fout.
Daarnaast wil ik nog in algemeenheid opmerken dat oefeningen (sbw, travers enz.) bijdragen aan het correct door het lijf krijgen van het paard mits in ontspanning uitgevoerd. Maar daar loopt volgens mij al een andere discussie over.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 10:34

Ansie schreef:
@ Duhelo: bedoel je met 'helpen' een ophouding maken of echt in de houding zetten? Voor mij betekent in de houding zetten langere tijd vasthouden en dus niet een korte ophouding en zodra je (een tijdje) vast gaat houden komt de kaak op spanning. Ik denk dat het vervolgens per paard verschilt of het paard daarna nog los kan laten in de kaak of niet. Maar dat moet je als ruiter wel echt heel goed kunnen voelen en zien, anders gaat het fout.
Daarnaast wil ik nog in algemeenheid opmerken dat oefeningen (sbw, travers enz.) bijdragen aan het correct door het lijf krijgen van het paard mits in ontspanning uitgevoerd. Maar daar loopt volgens mij al een andere discussie over.

dat hangt ook weer af van paard, of van de situatie
Meestal helpt het door een ophouding te maken (paard heeft een hele zachte mond, eigenlijk door gewoon de buitenteugel met contact te houden, en een halve ophouding op de binnenteugel te geven, knikt ze praktisch direct af. dan is het gewoon een kwestie van los te laten, bij te drijven vanachter, en ze geeft na in ontspanning.)
Heel soms, als ze echt echt echt afgeleid is,zet ik ze wel in de houding door gewoon vast te houden tot ze nageeft. echter, op het moment dat ze nageeft laat ik ALTIJD terug los (en meestal nogal overdreven door de teugels echt los te gooien, ben ik ze dan weer kwijt geeft dat niet, want dan moet ik gewoon maar contact nemen en is ze weer als gewoon, het vasthouden is enkel om ze terug bij de les te krijgen :) )

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:34

@ Duhelo: heldere uitleg. Dat laatste heb ik ook wel eens geprobeerd maar ben er niet helemaal over uit of het werkt.. Wat volgens mij beter werkt (in mijn situatie dan) is het paard op een volte zetten en weer opnieuw focussen op het ondertreden van het achterbeen, lengtebuiging vragen. Op dat moment vraag je automatisch ook weer meer aandacht van het paard omdat het weer even moeilijker wordt, herbalans zoeken op de volte. Of ik kap het rijden af en ga met longeren weer aandacht vragen, maar dat ligt aan het paard. Bij de ene krijg ik juist met longeren de aandacht er weer beter bij en kan ze makkelijker ontspannen. Tijdens het longeren ben ik dan ook echt bezig met overgangen, groter kleiner maken van de cirkel zodat geen rondje hetzelfde is, maar wel zo mogelijk met behoud van correcte lengtebuiging.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:25

dank je :D
het aan het werk zetten is ook een goede optie, mits je geen paard hebt dat vrolijk zijn oefeningetjes loopt met zijn aandacht bij de maan :D
ikzelf los het liever wat harder maar korter op, dan dat ik eindeloos rondjes rij tot mevrouw zin heeft om zich te concentreren op mij. (ook omdat ik een koudbloed rij, die na een 3kwartier draven/galopperen, het al aardig gehad heeft kwa conditie :D )
Mijn tijd is kostbaar dus in dit geval.
Maargoed, dit zal heus niet bij ieder paard werken, ieder paard heeft een andere aanpak nodig. belangrijkste is dat je je er als ruiter aan aanpast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:07

BaileyMix schreef:
MarZarascha schreef:

Jaa, maar dan moet je het wel goed zeggen. Ik bedoelde:
Wanneer je een paard in de houding zet ( in stilstand ) en je laat hem stappen of draven gaat het paard (meestal) langzaamaan ontspannen. Omdat je paard, als hij in de houding loopt, en hij ontpant niet niet lekker loopt en gaat hij vanzelf weer uit de houding lopen.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-12 22:09

MarZarascha schreef:
BaileyMix schreef:

Wanneer je een paard in de houding zet ( in stilstand ) en je laat hem stappen of draven gaat het paard (meestal) langzaamaan ontspannen. Omdat je paard, als hij in de houding loopt, en hij ontpant niet niet lekker loopt en gaat hij vanzelf weer uit de houding lopen.

Maar hoe zet je 'm dan 'in de houding' en wat versta jij daaronder :=

P.S: Wil je even naar PBtje kijken :P In je Inbox

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 22:14

Heb ik al gedaan, en hoe ik voordeed bij Zafira.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:25

Stelling 1, alhoewel dat wel een beetje zwart wit is om zo te zeggen :j
Er komt zoals meermaals gezegd meer bij kijken dan alleen dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 11:27

Trouwens, Bill Baileymix, ik doe het zaterdag wel voor. Moet toch op Amira.. :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:56

MarZarascha schreef:

Dank je voor de verduidelijking!

Ik ben het dan iig nog steeds niet met je eens.
Ten eerste ben ik geen voorstander van je paard zonder impuls in de houding te zetten (dan werk je van voor naar achter in plaats van van achter naar voren).

Daarnaast heb ik het perfecte voorbeeld staan van een paard wat dus wel braaf in de houding blijft maar ondertussen lekker opgefokt blijft doen en stiekem vasthoudt in de kaken. In de rug kan dat zelfs nog vrij redelijk aanvoelen maar in de hand voel je het echt pas als je probeert hem nog iets dieper door te stellen. Hij blijft dan een beetje doordazen in zijn eigen houding. Oplossing daar is toch om hem eerst los in het lijf te krijgen en ontspannen tussen de oortjes en dan voel je het verschil wel in elasticiteit en lossigheid! Wat dan ook enorm opvalt is het verschil in paslengte, je ziet mn het achterbeen enorm verkorten als je vooraan meer begrenst dan je er achterin insteekt.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:37

Ik zie dan iemand met veel kracht in de handen een paard in de houding zetten voor me.

persoonlijk vind ik juist met halt houden het moeilijk een paard nageeflijk te hebben als hij daar nog moeite mee heeft.
Hij mist dan de voorwaarts drang. Een paard dat verder opgeleid is blijft wel voorwaarts denken.

Ga zelf met ontspannen handen en armen rijden en heb een heel licht contact.
En zorg dan dat hij bij een kleine aanraking van je been naar boren gaat.
Ga vandaaruit figuren rijden en binnen de kortste keren heb je op een juiste manier je paard in de houding die gewenst is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:03

Wat ik geleerd heb bij Grondwerk is, dat wanneer het paard zijn hoofd hoog houdt, wordt er adrenaline aangemaakt -> vlucht. Wanneer hij zijn hoofd laag houdt = graashouding, dan wordt de antagonist geproduceerd.
Om je paard in drukke situaties dus kalm te krijgen vraag je het hoofd laag. Dit doe je door druk te geven naar beneden aan het halstertouw, het paard geeft hierop na = laat kaak los en zakt in halshouding en je paard gaat zich ontspannen.

Met dit als achtergrond kun je wel in stelling 2 geloven, je kan hem dus gebruiken om daarna over te gaan naar Stelling 1.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:56

Dan zal ik wel eigenwijze paarden hebben. Als die druk zijn en im heef dan druk aan het halstertouw werkt dat averechts. Dan komen ze daar juist tegen in.
Zijn ze ontspannen of in ieder geval niet druk werkt dat wel.
Maar een druk-angstig vluchtdier eisen zijn hoofd omlaag te doen werkt hier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:55

schrikdraad schreef:
Ik zie dan iemand met veel kracht in de handen een paard in de houding zetten voor me.

persoonlijk vind ik juist met halt houden het moeilijk een paard nageeflijk te hebben als hij daar nog moeite mee heeft.
Hij mist dan de voorwaarts drang. Een paard dat verder opgeleid is blijft wel voorwaarts denken.

Ga zelf met ontspannen handen en armen rijden en heb een heel licht contact.
En zorg dan dat hij bij een kleine aanraking van je been naar boren gaat.
Ga vandaaruit figuren rijden en binnen de kortste keren heb je op een juiste manier je paard in de houding die gewenst is.

Uhm, sorry maar da's de vraag niet. Ik vind het juist in stilstand makkelijker. Ik wacht net zo lang totdat het paard zakt, en dan trek ik mijn teugels beetje voor beetje langzaam aan. Op een gegeven moment zit het paard in de houding. Zo heb ik het mijn ex-verzorgpony geleerd. En zo heeft het ook altijd geholpen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 21:02

Dat is wel een antwoord op de vraag. :)
Ik kan me ook niet vinden in jou manier. Dat heeft naar mijn idee niets met nageeflijk te maken maar puur met i een bepaalde houding staan.

Een paard hoeft het ook niet te leren
Het gaat bijna vanzelf. Als hij maar genoeg impuls heeft. En een ruiter vertrouwde hand.

Wat jij doet is van voor naar achter werken en in mijn ogen dus verkeerd en bewerkstelligd geen nageeflijk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 22:03

Nee hoor. De vraag is niet wat het wél is of hoe het wél moet. Anders had dat er wel gestaan. En mijn paard moet leren dat nageeflijk rijden veel fijner loopt dan constant met het hoofd omhoog.

Van voor naar achter werken kan ook, als je maar weet hoe het moet en het ook goed doet.
Ieder heeft er een andere mening over.