Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MarZarascha schreef:Als je me dan toch voor paal gaat zetten, moet je het toch wel doen met hetgeen wat ik écht gezegd heb..
En alsnog, ik blijf bij wat ik zei. Ik heb dit geleerd van een welgerespecteerde paardenvrouw, en gelezen in een aantal boeken. Zolang je niet begrijpt wat ik zeg moet je het niet op Bokt gooien. Want wat jij beweerd dat ik zei klopt niet. Ik leg het nog wel uuuuit.
WhySoWhite schreef:Ik rijd mijn ene paard wat ''strakker'' dus volgens stelling 2. Ik houd voor wat tegen druk achter en met mijn been onder drukt ze de neus eruit houd ik even vast... Ik heb het geluk dat deze dan meteen weer nageeft.
(meerdere 'betere' ruiters dan ik, kregen het ook niet anders voor elkaar). Urielle schreef:Heel erg mee opletten WSW, ik heb mijn paard zo hartstikke vast gereden, die is op een gegeven nl. gestopt met het nageven en is nou heel moeilijk los te rijden, nageven gaat nu vaak op zijn condities en daar word je niet blij van. Het begin ging hartstikke goed, paard ging enorm spectaculair lopen en gaf een enorme lossigheid, tot het moment dat hij dus stiekem vast bleef zetten in de kaak, mooi plaatje nog voor het oog maar rijtechnisch geen flikker waard.
Met de andere paarden zoek ik nu dus eerst naar het vrijwillig willen zakken in de hand, dan pas verder 'regelen'.

MarZarascha schreef:Als je me dan toch voor paal gaat zetten, moet je het toch wel doen met hetgeen wat ik écht gezegd heb..
En alsnog, ik blijf bij wat ik zei. Ik heb dit geleerd van een welgerespecteerde paardenvrouw, en gelezen in een aantal boeken. Zolang je niet begrijpt wat ik zeg moet je het niet op Bokt gooien. Want wat jij beweerd dat ik zei klopt niet. Ik leg het nog wel uuuuit.
? Ansie schreef:@ Duhelo: bedoel je met 'helpen' een ophouding maken of echt in de houding zetten? Voor mij betekent in de houding zetten langere tijd vasthouden en dus niet een korte ophouding en zodra je (een tijdje) vast gaat houden komt de kaak op spanning. Ik denk dat het vervolgens per paard verschilt of het paard daarna nog los kan laten in de kaak of niet. Maar dat moet je als ruiter wel echt heel goed kunnen voelen en zien, anders gaat het fout.
Daarnaast wil ik nog in algemeenheid opmerken dat oefeningen (sbw, travers enz.) bijdragen aan het correct door het lijf krijgen van het paard mits in ontspanning uitgevoerd. Maar daar loopt volgens mij al een andere discussie over.
) 

)BaileyMix schreef:MarZarascha schreef:Als je me dan toch voor paal gaat zetten, moet je het toch wel doen met hetgeen wat ik écht gezegd heb..
Ehm, we hadden samen besloten het op Bokt te gooien?
MarZarascha schreef:BaileyMix schreef:
Ehm, we hadden samen besloten het op Bokt te gooien?
Jaa, maar dan moet je het wel goed zeggen. Ik bedoelde:
Wanneer je een paard in de houding zet ( in stilstand ) en je laat hem stappen of draven gaat het paard (meestal) langzaamaan ontspannen. Omdat je paard, als hij in de houding loopt, en hij ontpant niet niet lekker loopt en gaat hij vanzelf weer uit de houding lopen.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.
In je Inbox
MarZarascha schreef:Jaa, maar dan moet je het wel goed zeggen. Ik bedoelde:
Wanneer je een paard in de houding zet ( in stilstand ) en je laat hem stappen of draven gaat het paard (meestal) langzaamaan ontspannen. Omdat je paard, als hij in de houding loopt, en hij ontpant niet niet lekker loopt en gaat hij vanzelf weer uit de houding lopen.
Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb.
schrikdraad schreef:Ik zie dan iemand met veel kracht in de handen een paard in de houding zetten voor me.
persoonlijk vind ik juist met halt houden het moeilijk een paard nageeflijk te hebben als hij daar nog moeite mee heeft.
Hij mist dan de voorwaarts drang. Een paard dat verder opgeleid is blijft wel voorwaarts denken.
Ga zelf met ontspannen handen en armen rijden en heb een heel licht contact.
En zorg dan dat hij bij een kleine aanraking van je been naar boren gaat.
Ga vandaaruit figuren rijden en binnen de kortste keren heb je op een juiste manier je paard in de houding die gewenst is.