Correcte stelling en buiging zonder teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:22

jensvl schreef:
Ik heb niets tegen het bit als het heel goed past in de mond en als er goed mee gereden wordt, maar zolang het niet echt nodig is rij ik zonder. Het valt mij verder op dat enorm veel problemen door een bit wordt veroorzaakt. Ik train soms paarden van mensen met uiteenlopende problemen. Bij een groot deel van die gevallen verdwijnen de problemen bij een overstap op bitloos. Het bit is echt veel vaker een probleem dan velen denken.

De problemen zullen niet veroorzaakt worden door het bit maar door degene die aan het bit/teugels vast zit.
Er zijn veel mensen die aan een bit hangen of zelf bitloos zie je er ook genoeg hangen. Het ligt eraan hoe je ermee omgaat.

jensvl

Re: Correcte stelling en buiging zonder teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:42

Vaak komt het voor dat hoewel het bit goed schijnt te passen, het toch het paard hier of daar pijn oplevert.
Mogelijke problemen:
Blokkades.
Te snel willen gaan.
Niet willen stoppen.
Niet fijn in het sturen.
Bokken en steigeren.
En ga zo maar verder.
Ook de ruiters zelf hebben bij bitloos geen problemen meer.
Natuurlijk heeft het er ook mee te maken hoe je ermee omgaat. Dit is zelfs nog belangrijker. Maar mijn ervaring leert dat het bit hoofdoorzaak of mede-oorzaak is van veel problemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:07

Wordt dit nu een bit - bitloos discussie? Of gaan we terug ontopic waar de vraag luidt: kan er correct stelling en buiging verkregen worden zonder verbinding met het hoofd (dus bit, bitloos hoofdstel versus neckrope, geen tuig).

Op het filmpje op de vorige pagina zie ik geen enkele keer een correct buiging en stelling. De foto's van Motje zijn iets moeilijker te beoordelen. De eerste vind ik niet echt dressuurmatig correct (maar goed, moet dressuurtechnische perfectie altijd het doel zijn?), de tweede foto is uit een slechte hoek genomen.
Even een vraag: wordt dit paard ook met teugels geschoold?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:21

Jazeker, dat had ik er ook bij gezet: :)

Motje11 schreef:
We rijden ook dressuurwedstrijden (M1 + 6) met zadel en hoofdstel en daarbij loopt hij natuurlijk wel nageeflijk. :)

Ik heb de foto's puur geplaatst om te laten zien dat stelling en buiging met de halsriem mogelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:55

Sorry ja, daar had ik overheen gelezen. Dan kan ik idd wel aannemen dat wanneer een paard "perfect" afgericht is met hoofdcontact, dat een paard uit "gewenning" met minder tuig, maar dezelfde hulpen zoiets aanneemt als wat op stelling en buiging lijkt.
Maar is dit de correcte stelling? Kan jij het hoofd plaatsen zoals jij wil. Kan je vijf meter stelling vragen, vijf meter rechtstellen, drie meter lichte stelling vragen om dan de laatste meters van de zijde even goed door te stellen? Ik kan me niet voorstellen dat je kan "spelen" met de hoofd-hals positie zoals je dat wel zou kunnen doen met een hoofdverbinding.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:05

Al deze problemen zijn of door een te harde ruiter of door tandproblemeb. Dan gaat het paard anders reageren op het bit. Ipv over te gaan naar bitloos,wordt beter naar de oorzaak gezocht en daaraan werken.
Uiteraard is et paard plots makkelijker,hij mag toerist spelen met zijn hoofd,houden waar hij wil en kan. Hij ontwijkt dat hij bek en rugspieren moet gebruikeb, want spieren trainen is lastig. Een kind zal ook makkelijker zijn als je hem gewoon in zn zetel laat zitten ipv de afwas te laten doen...
Verder kan je gerust wat buiging nemen met enkel benen,maar geen echt correcte lengtebuiging,want daarvoor is stelling nodig en kan niet zonder een begrenzende buitenteugel
jensvl schreef:
Vaak komt het voor dat hoewel het bit goed schijnt te passen, het toch het paard hier of edaar pijn oplevert.
Mogelijke problemen:
Blokkades.
Te snel willen gaan.
Niet willen stoppen.
Niet fijn in het sturen.
Bokken en steigeren.
En ga zo maar verder.
Ook de ruiters zelf hebben bij bitloos geen problemen meer.
Natuurlijk heeft het er ook mee te maken hoe je ermee omgaat. Dit is zelfs nog belangrijker. Maar mijn ervaring leert dat het bit hoofdoorzaak of mede-oorzaak is van veel problemen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 15:35

Ik zoek liever naar de oorzaak van tandproblemen. En daar speelt het bit ook een rol in. Het bit is goed voor mij als het goed past en er goed mee gereden wordt, maar het veroorzaakt meer pijn (en problemen) dan velen denken.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:49

jensvl schreef:
Ik zoek liever naar de oorzaak van tandproblemen. En daar speelt het bit ook een rol in. Het bit is goed voor mij als het goed past en er goed mee gereden wordt, maar het veroorzaakt meer pijn (en problemen) dan velen denken.

Nou, hoe veroorzaakt een bit dan haken.op de tanden? Wel straf. Vriendin van me heeft een oud paard, zeker al 10 jaar niet meer bereden en nu heeft die haken en vroeger nooit. Mag ik dan verklaren dat dit is door bitloos te zijn?? Wat een suffe redenering. Paarden slijten hun tanden nooit helemaal evenredig, en het ontstaan van haken hangt af van zoveel factoren zoals al een te weinig aan vers weide gras, teveel voordroog, korrels,... en gewoon het gebruik door hin malende beweging. Als u paard zijn tanden gebruikt tegen uw bit, dan bent u serieus fout bezig met uw bit te gebruiken. Het bit ligt namelijk in een zone waar geen tanden voorkomen...
Als u stelling neemt moet het paard namelijk loskomen in het kaakgewricht. Als die haken heeft, gaat dit gewoon schuren tegen de binnenzijde. Als u bitloos rijdt, zal het paard daar niet nageven, of maar in weinige mate om zichzelf te ontlasten. Dat is de reden...

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:40

Het is niet mogelijk.
Je rijdt altijd met halve ophoudingen en als je zonder hoofdstel rijdt kun je deze niet geven. Daarnaast geef je stelling aan een paard doormiddel van je binnenbeen en verbeter je deze met je binnenteugel. Stelling is minimaal en in het nek en kaakgewricht. Niet in de hals.
Buiging is van staartwortel tot oor en gaat samen met stelling. Je kunt wel stelling hebben zonder buiging maar geen buiging zonder stelling.

Een paard kan niet nageven als je het zonder hoofdstel rijdt. Dus kan het niet nageven, niet in de hand gesteld worden, kan er geen aanleuning ontstaan, kan het paard niet in de juiste houding gaan en kan er nooit sprake zijn van nageeflijkheid.
Een paard kan niet rechtgesteld en rechtgericht worden. Dus kan het paard ook niet getraind worden.
Wanneer men wel zonder hoofdstel rijdt is men aan het hobbelen ipv paardrijden.

Hier op bokt zie je veel voorbeelden van mensen die oefeningen doen met hun paard, die oefeningen zijn eigenlijk kunstjes want ze worden niet op de juiste manier uitgevoerd of op de juiste manier gebruikt. Dan heeft het paard daar geen baat bij.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:59

Motje11 schreef:
Ik ben van mening dat het wel mogelijk is met de halsriem.
Ik kan bij mijn paard volledig met mijn zit tempo en richting bepalen. De oefeningen uit een B-proef kunnen we rijden zonder alles, dus ook zonder halsriem. Zo blijft de halsriem over om bijvoorbeeld stelling te vragen, of om de schouder te begrenzen bij wijken en zijgangen. De halsriem werkt op de hals in, maar dichter bij de schouder dan bijvoorbeeld een teugel. Daardoor heb je minder invloed en moet de communicatie met je paard dus beter op elkaar afgestemd zijn, hij moet fijner aan de hulpen staan.

Ik heb gisteren even een filmpje gemaakt naar aanleiding van dit topic, maar die krijg ik er nog niet op. (heeft iemand me via Facebook gestuurd, weet iemand hoe ik hem op Bokt kan krijgen?)
Hier laten we zeker geen perfecte stelling zien (dat zal ik mèt zadel en hoofdstel ook nooit beweren :) ) maar we laten wel zien dat het mogelijk is.

Ik heb nog wel twee fotootjes gevonden. Er valt heus wel het één en ander op aan te merken :P , maar geeft wel een indruk wat mogelijk is met de halsriem.

Schouderbinnenwaarts:
[ Afbeelding ]

Wijken:
[ Afbeelding ]

Mooi voorbeeld van wat ik bedoel.
Bij een schouderbinnenwaarts heb je minimale stelling ipv halsbuiging wat op deze foto goed te zien is. De achterhand gaat rechtuit en de schouder wordt naar binnen gebracht. Hierdoor kruisen de voorbenen maar de achterbenen niet. De achterbenen hebben een dragende functie en daardoor kunnen ze pas goed ondertreden. Niet doordat het naar het ‘zwaartepunt’ stapt.
Bij deze foto kunnen de achterbenen geen dragende functie hebben (en dus ook geen ondertredende) omdat het paard op de voorhand gaat. Het wordt niet in evenwicht gereden omdat het ook niet kan. Er kunnen geen juiste hulpen gegeven worden omdat er geen handhulpen gegeven kunnen worden (die samengaan met zit en beenhulpen) en zonder hoofdstel is dat dus niet mogelijk.
Het paard gaat dus over de buitenschouder. Het 'wijkt' maar zo kun je het ook weer niet noemen want ook daar hebben we minimale stelling.
Dat is weer goed te zien bij de wijkfoto. Het paard wordt hier weer met halsbuiging gereden waardoor het over de buitenschouder gaat ipv opzij wijkt.

Er is bij deze foto's totaal geen sprake van training voor het paard. Omdat het paard niet in de houding gereden wordt. Er is geen sprake van verbinding tussen ruiter(hand) en paard(enmond).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 18:03

Wat apart dat er mensen zijn die zeker weten dat het kan, en mensen die zeker weten dat het niet kan.

Motje11, inderdaad lef dat je de foto's hier plaatst, en bedankt!
Maar ook ik denk dat dit alleen trucjes of wenning zijn. Voor mij dezelfde vragen als Gini. Is het puur dat het paard de oefeningen 'herkent' en het daarom doet, of kan jij stelling vragen wanneer je dat wilt, dus bijv. om de 5 meer enz.

Jerich0, vraagje aan jou. Je zegt het volgende: ''Als u bitloos rijdt, zal het paard daar niet nageven, of maar in weinige mate om zichzelf te ontlasten.'' Gaat dit over het algemeen of wanneer er sprake van haken is? Bedoel je een gewoon bitloos hoofdstel of geen tuig?

Sombra, waarom zou een paard niet na kunnen geven zonder hoofdstel? Niet dat ik denk dat het wél kan hoor. Maar toch lees ik vaak dat voor aanleuning geen teugels voor nodig zijn. Zelf dacht ik altijd van wel. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou geloven, of het wel of niet mogelijk is, nageeflijkheid zonder hoofdstel. Het zou wel verklaren waarom het mij zo zonder hoofdstel tegen valt :D

Trouwens, om even antwoord te geven op de vraag waarom ik zonder hoofdstel zou willen rijden. Ik vind ons dressuurniveau wel goed zo, hoger hoef ik niet. We trainen op M/Z-niveau en het is nu nog een questie van weer wat bespiering erop krijgen, alle oefeningen die ik 'nodig' vind, zitten er al op.
Dus wil ik wat afwisseling. Ik train nu met bit, bitloos hoofdstel, met cross rope bridle (touwhalster, dus zonder contact maar wel teugels) en met neckrope. Ik vind het leuk om via meerdere manieren te trainen, om te kijken of het mogelijk is en of het ons lukt.

Trainen kan ik zonder hoofdstel rijden niet echt noemen. Wat we zo wel kunnen trainen is een nog betere reactie op zit, benen en neckreining. We nemen oefeningen zoals wijken etc. ook mee, maar deze zijn natuurlijk niet correct uitgevoerd. Of, zoals de mensen die zeggen dat dit wel degelijk kan, NOG niet.

Het enige wat ik kan verkrijgen is een paard die zakt in de hals en ontspant, maar niet genoeg actief blijft. Ik krijg hem niet op het achterbeen zonder teugels, en ben dan ook van mening dat dat niet kan. Je vraagt het paard actief te worden, en dat vang je op aan de voorkant. Anders gaat hij harder. Maar dit kan je niet opvangen aan de voorkant.

En nu ik dit zo typ, kan ik mij wel vinden in de stelling dat een paard niet kan nageven zonder teugels. Deze stelling heeft wel veel te maken met deze discussie.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 18:33

Geryon schreef:
Sombra, waarom zou een paard niet na kunnen geven zonder hoofdstel? Niet dat ik denk dat het wél kan hoor. Maar toch lees ik vaak dat voor aanleuning geen teugels voor nodig zijn. Zelf dacht ik altijd van wel. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou geloven, of het wel of niet mogelijk is, nageeflijkheid zonder hoofdstel. Het zou wel verklaren waarom het mij zo zonder hoofdstel tegen valt :D

Trouwens, om even antwoord te geven op de vraag waarom ik zonder hoofdstel zou willen rijden. Ik vind ons dressuurniveau wel goed zo, hoger hoef ik niet. We trainen op M/Z-niveau en het is nu nog een questie van weer wat bespiering erop krijgen, alle oefeningen die ik 'nodig' vind, zitten er al op.
Dus wil ik wat afwisseling. Ik train nu met bit, bitloos hoofdstel, met cross rope bridle (touwhalster, dus zonder contact maar wel teugels) en met neckrope. Ik vind het leuk om via meerdere manieren te trainen, om te kijken of het mogelijk is en of het ons lukt.

Trainen kan ik zonder hoofdstel rijden niet echt noemen. Wat we zo wel kunnen trainen is een nog betere reactie op zit, benen en neckreining. We nemen oefeningen zoals wijken etc. ook mee, maar deze zijn natuurlijk niet correct uitgevoerd. Of, zoals de mensen die zeggen dat dit wel degelijk kan, NOG niet.

Het enige wat ik kan verkrijgen is een paard die zakt in de hals en ontspant, maar niet genoeg actief blijft. Ik krijg hem niet op het achterbeen zonder teugels, en ben dan ook van mening dat dat niet kan. Je vraagt het paard actief te worden, en dat vang je op aan de voorkant. Anders gaat hij harder. Maar dit kan je niet opvangen aan de voorkant.

En nu ik dit zo typ, kan ik mij wel vinden in de stelling dat een paard niet kan nageven zonder teugels. Deze stelling heeft wel veel te maken met deze discussie.

Een paard geeft na op de ruiterhand. Dit zou bitloos kunnen, is naar mijn mening minder subtiel. Bitloos werkt op de bovenkaak, de hulp gaat via het neusbeen en komt eerst in de nek en dan in de mond en daardoor is de reactie tijd minder snel dan wanneer men met bit rijdt. Daarom praat ik constant over het hoofdstel want een bitlooshoofdstel is ook een hoofdstel. Zonder hoofdstel rijden is rijden zonder hulpen en dus niet rijden maar hobbelen.
Maar om even alleen over het bit te spreken. Men rijdt een paard van achter naar voren, je drijft het paard, hierdoor onstaat er druk op de onderkaak, het paard opent de mond, geeft na. De ruiter moet ook nageven en dat is vaak het struikelblok.

Pas in een hoger stadium (hoge school oefening zoals passage) kun je aanleuning hebben terwijl de teugels in een boogje hangen. Dat wil niet zeggen dat er geen verbinding is. Zelfs dan voel je door de teugels de mond en kun je hulpen geven (en met je zit kun je dan hele subtiele, duidelijke hulpen geven). Alleen dan is het paard al zo ver in de africhting en is het zo sterk dat de teugels kunnen doorhangen, bij deze oefening is dat trouwens ook van belang. Want een passage moet vanuit het paard komen en de ruiter moet deze rijden met de zit. Door contact te houden met de voorkant kun je het paard belemmeren in de beweging, daarom is een licht contact van groot belang.

Maar voor aanleuning zijn de teugels zeker van groot belang. De verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is aanleuning.
Negeeflijkheid is de ontspanning in de spieren en gewrichten. Nageven is iets anders.

Even op je verhaal daar onder te reageren. Hoezo afwisseling? Je zegt dat de oefeningen die jij nodig vindt er op zitten? Wat bedoel je daarmee? Rijdt je oefeningen als kunstjes?
Je rijdt oefeningen omdat je paard daar beter van wordt en M/Z is niet het einde van de opleiding van het paard, dan ben je de basis nog niet eens door.
Rijden draait niet om oefeningen kunnen maar om het begrijpen, op de juiste manier gebruiken en het uitvoeren van oefeningen. Dit maakt je paard en jou als ruiter beter. En daar draait het om.
Als je namelijk op die manier rijdt dan zal het rijden nooit saai worden, dan zal je nooit afwisseling nodig hebben omdat zowel paard als ruiter hier plezier aan beleven omdat het paard er beter van wordt. Zowel mentaal als fysiek. Je krijgt dus een gemotiveerd, leergierig en beter paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:22

Sombra schreef:
Een paard geeft na op de ruiterhand. Dit zou bitloos kunnen, is naar mijn mening minder subtiel. Bitloos werkt op de bovenkaak, de hulp gaat via het neusbeen en komt eerst in de nek en dan in de mond en daardoor is de reactie tijd minder snel dan wanneer men met bit rijdt. Daarom praat ik constant over het hoofdstel want een bitlooshoofdstel is ook een hoofdstel. Zonder hoofdstel rijden is rijden zonder hulpen en dus niet rijden maar hobbelen.
Maar om even alleen over het bit te spreken. Men rijdt een paard van achter naar voren, je drijft het paard, hierdoor onstaat er druk op de onderkaak, het paard opent de mond, geeft na. De ruiter moet ook nageven en dat is vaak het struikelblok.

Pas in een hoger stadium (hoge school oefening zoals passage) kun je aanleuning hebben terwijl de teugels in een boogje hangen. Dat wil niet zeggen dat er geen verbinding is. Zelfs dan voel je door de teugels de mond en kun je hulpen geven (en met je zit kun je dan hele subtiele, duidelijke hulpen geven). Alleen dan is het paard al zo ver in de africhting en is het zo sterk dat de teugels kunnen doorhangen, bij deze oefening is dat trouwens ook van belang. Want een passage moet vanuit het paard komen en de ruiter moet deze rijden met de zit. Door contact te houden met de voorkant kun je het paard belemmeren in de beweging, daarom is een licht contact van groot belang.

Maar voor aanleuning zijn de teugels zeker van groot belang. De verbinding tussen ruiterhand en paardenmond is aanleuning.
Negeeflijkheid is de ontspanning in de spieren en gewrichten. Nageven is iets anders.

Even op je verhaal daar onder te reageren. Hoezo afwisseling? Je zegt dat de oefeningen die jij nodig vindt er op zitten? Wat bedoel je daarmee? Rijdt je oefeningen als kunstjes?
Je rijdt oefeningen omdat je paard daar beter van wordt en M/Z is niet het einde van de opleiding van het paard, dan ben je de basis nog niet eens door.
Rijden draait niet om oefeningen kunnen maar om het begrijpen, op de juiste manier gebruiken en het uitvoeren van oefeningen. Dit maakt je paard en jou als ruiter beter. En daar draait het om.
Als je namelijk op die manier rijdt dan zal het rijden nooit saai worden, dan zal je nooit afwisseling nodig hebben omdat zowel paard als ruiter hier plezier aan beleven omdat het paard er beter van wordt. Zowel mentaal als fysiek. Je krijgt dus een gemotiveerd, leergierig en beter paard.

Bedankt voor de heldere uitleg. Sommigen beweren dat aanleuning dus ook kan zonder contact, terwijl ik inderdaad altijd gedacht heb dat dat de verbinding tussen je hand en de mond is. Heb dat gelezen in het topic 'achterhand onderzetten aan de losse teugel' waarin Arent geloof ik dat duidelijk maakt.

Nee, ik rijd de oefeningen niet als trucjes. Dat dat gedacht wordt over mij.. -O- ( :Y) )
Mijn paard staat super aan de hulpen, is ontzettend fijn te rijden met een erg licht contact, zowel met bit als bitloos, en is erg los in het lichaam, mist alleen nu nog wat bespiering (er is een jaar niet meer dan B-niveau met hem getraind door een ander persoon, ik train hem nu weer een paar maanden) en daardoor is hij nog niet helemaal goed in de oprichting omdat zijn achterhand nog niet goed ondertreed. Wij trainen en dit komt vanzelf wel weer.

Dat is altijd mijn hele doel van het rijden geweest, niet de trucjes. Nee. De oefeningen die mijn paard er beter op maken.
Ik ben door zijn peesblessure over gegaan op het recreatief rijden, maar rijd dressuur om alles wat ik hierboven neer heb gezet te behouden (en het laatste stukje moet nog getraind worden).
Dát behouden (basis) is mijn doel, niets meer, niets meer.
Daarbij vind mijn paard afwisseling gewoon leuker, zowel afwisseling als dressuur/springen/bos als in afwisseling in de 'dressuur' op zich, dus bit/bitloos/crb/neckrope.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:17

Aanleuning kan er ook zijn zonder teugelcontact (of beter gezegd een contact zoals je op basis nivo hebt, waarbij de teugel niet langer gelaten wordt dan nodig is. Hoe verder je komt hoe meer je de teugel kunt laten 'vieren' en het paard door de krachten die hij bezit door de goede training in dezelfde juiste houding blijft gaan) alleen kan dat alleen als je al ver bent in de africhting. Dan is er nog steeds aanleuning alleen een hele andere aanleuning dan die je op basis nivo hebt.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:19

Gini schreef:
Kan jij het hoofd plaatsen zoals jij wil. Kan je vijf meter stelling vragen, vijf meter rechtstellen, drie meter lichte stelling vragen om dan de laatste meters van de zijde even goed door te stellen? Ik kan me niet voorstellen dat je kan "spelen" met de hoofd-hals positie zoals je dat wel zou kunnen doen met een hoofdverbinding.

Geryon schreef:
Maar ook ik denk dat dit alleen trucjes of wenning zijn. Voor mij dezelfde vragen als Gini. Is het puur dat het paard de oefeningen 'herkent' en het daarom doet, of kan jij stelling vragen wanneer je dat wilt, dus bijv. om de 5 meer enz.

Ja dat kan, maar met een hoofdstel gaat het wel makkelijker. Het is net als met een jong paard, hij reageert iets minder scherp op de hulp. Waar ik met hoofdstel misschien drie passen links, drie passen recht en drie passen rechts kan instellen, neem ik met de halsriem iets meer passen voor het omstellen. Dat geldt ook voor het voorwaarts en terug rijden, ik neem wat meer passen de tijd voor de wisselingen. Maar een paar meter naar links stellen, een paar meter recht en dan een paar meter naar rechts stellen (enzovoort) dat lukt wel. Ook meer en minder ver instellen.
Misschien wordt dat ook wel beter als we verder doortrainen, net zoals hij in de loop van de jaren scherper aan de andere hulpen is geworden. Ik train niet zo vaak zonder hoofdstel, gewoon af en toe eens.
Het wordt lastig dit op foto of film vast te leggen. Misschien vinden jullie het leuk om een keer langs te komen? Dan kun ook tegen me zeggen "Stel 'm eens wat meer of wat minder in, of nu naar links en nu naar rechts.". En als je wilt kun je zelf ook even voelen. :) Otto luistert ook gewoon naar een andere ruiter. Wel graag alleen oprecht geïnteresseerde mensen. :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:18

Geryon schreef:

Ik snap het nut daar niet zo van? Misschien kun je dat beter uitleggen... Je gebruikt zo dus iedere keer andere optomingen en dus andere middelen om met je paard te communiceren. Dan kan voor een paard alleen maar verwarrend zijn, denk ik zo. Het is al een hele opgave om je paard fijn af te stemmen op één manier van rijden. Daarvoor moet je al super consequent zijn in het geven van je hulpen.

Sombra schreef:

Maar ja, wat heb je er aan als je je paard op verschillende andere optomingen eigenlijk niet goed kunt trainen? Zonder optoming kun je een paard dressuurmatig gewoon niet goed trainen...

Paarden zijn gewoontedieren die zich veilig voelen bij enige mate van voorspelbaarheid. Verwarring door steeds verschillende optomingen en rijstijlen toe te passen, en zo steeds 'ruis' in de communicatie met het paard te krijgen helpt volgens mij echt niet mee om het paard te motiveren. Als je paard de ene dag volledig uit elkaar mag lopen en over de schouder weg mag vallen omdat je zonder teugels rijdt... En de volgende dag weer niet omdat je dan met bit rijd en hem dan dus weer met teugelhulpen gaat begrenzen... Dat slaat nergens op. Ik denk dat je beter de afwisseling kunt zoeken in variatie in de intensiteit van je training, in de plaatsen waarop je traint (bak, bos, strand, weiland, galloppeerbaan etc) en evt. in de afwisseling van springen en dressuur. Imo moet je nooit gaan varieren in de wijze waarop je je hulpen geeft. Kies voor een rijstijl/optoming en houdt het daarbij.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 00:34

Sombra schreef:
Het is niet mogelijk.
Je rijdt altijd met halve ophoudingen en als je zonder hoofdstel rijdt kun je deze niet geven. Daarnaast geef je stelling aan een paard doormiddel van je binnenbeen en verbeter je deze met je binnenteugel. Stelling is minimaal en in het nek en kaakgewricht. Niet in de hals.
Buiging is van staartwortel tot oor en gaat samen met stelling. Je kunt wel stelling hebben zonder buiging maar geen buiging zonder stelling.

Een paard kan niet nageven als je het zonder hoofdstel rijdt. Dus kan het niet nageven, niet in de hand gesteld worden, kan er geen aanleuning ontstaan, kan het paard niet in de juiste houding gaan en kan er nooit sprake zijn van nageeflijkheid.
Een paard kan niet rechtgesteld en rechtgericht worden. Dus kan het paard ook niet getraind worden.
Wanneer men wel zonder hoofdstel rijdt is men aan het hobbelen ipv paardrijden.

Hier op bokt zie je veel voorbeelden van mensen die oefeningen doen met hun paard, die oefeningen zijn eigenlijk kunstjes want ze worden niet op de juiste manier uitgevoerd of op de juiste manier gebruikt. Dan heeft het paard daar geen baat bij.

helemaal mee eens! :j

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 05:43

Ik heb het over in het algemeen en met bitloos hooffstel. Met neckrope ed geloof ik er niets van. Paard kan leren op neusdruk "na te geven" of toch de spieren te gaan gebruiken. Men moet er altijd mee rekening houden dat er een verschil is tussen een onyspannen werkend paard de de spieren wel nog traint en een ontspannen toeristisch paard die gewoon hobbelt zonder spieren te trainen.

Verder aanvulling op sombra om misverstanden tegen te gaan, als een aard nageeft doet hij niet enkel de mond oen, maar knabbelt als het ware op het bit. Als men anders wer naar de uiterlijke vorm vam "oent de mond" gaat kijken, zijn die ldr paarden plots ook aan het nageven. Hier vergeet de ruiter na te geven en blijven ze zo lopen, wat ook fout is.
Geryon schreef:
Wat apart dat er mensen zijn die zeker weten dat het kan, en mensen die zeker weten dat het niet kan.

Jerich0, vraagje aan jou. Je zegt het volgende: ''Als u bitloos rijdt, zal het paard daar niet nageven, of maar in weinige mate om zichzelf te ontlasten.'' Gaat dit over het algemeen of wanneer er sprake van haken is? Bedoel je een gewoon bitloos hoofdstel of geen tuig?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 06:30

jasmijn78 schreef:
Sombra schreef:

Maar ja, wat heb je er aan als je je paard op verschillende andere optomingen eigenlijk niet goed kunt trainen? Zonder optoming kun je een paard dressuurmatig gewoon niet goed trainen...

Paarden zijn gewoontedieren die zich veilig voelen bij enige mate van voorspelbaarheid. Verwarring door steeds verschillende optomingen en rijstijlen toe te passen, en zo steeds 'ruis' in de communicatie met het paard te krijgen helpt volgens mij echt niet mee om het paard te motiveren. Als je paard de ene dag volledig uit elkaar mag lopen en over de schouder weg mag vallen omdat je zonder teugels rijdt... En de volgende dag weer niet omdat je dan met bit rijd en hem dan dus weer met teugelhulpen gaat begrenzen... Dat slaat nergens op. Ik denk dat je beter de afwisseling kunt zoeken in variatie in de intensiteit van je training, in de plaatsen waarop je traint (bak, bos, strand, weiland, galloppeerbaan etc) en evt. in de afwisseling van springen en dressuur. Imo moet je nooit gaan varieren in de wijze waarop je je hulpen geeft. Kies voor een rijstijl/optoming en houdt het daarbij.

Je moet even de rest van mijn teksten lezen want dan kun je zien dat ik niet veel anders zeg dan dat jij zegt.

Ik heb al aangegeven, goede training (met dus de juiste optoming) maakt je paard beter. Hierdoor heb je een gemotiveerd en leergierig paard die geen afwisseling nodig heeft want de training opzich is heeft al meer dan voldoende afwisseling. En hoe verder je komt hoe meer oefeningen je kunt gebruiken om je paard te trainen. Dan beleeft zowel paard als ruiter meer dan voldoende plezier aan het rijden.
Daarom dat ik ook de vraag aan Geryon stelde, Hoezo afwisseling?

Jerich0, ik denk dat mensen wel weten wat ik bedoel en dat ik het absoluut niet over LDR of Rollkur heb. Het openen van de mond is voelbaar maar minimaal zichtbaar. Het is de reactie die nu eenmaal plaatsvindt bij het nageven.
Knabbelen op het bit is niet juist wij willen dat het paard gecontroleerd kauwt op het bit.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:13

jerich0 schreef:
jensvl schreef:

Nou, hoe veroorzaakt een bit dan haken.op de tanden? Wel straf. Vriendin van me heeft een oud paard, zeker al 10 jaar niet meer bereden en nu heeft die haken en vroeger nooit. Mag ik dan verklaren dat dit is door bitloos te zijn?? Wat een suffe redenering. Paarden slijten hun tanden nooit helemaal evenredig, en het ontstaan van haken hangt af van zoveel factoren zoals al een te weinig aan vers weide gras, teveel voordroog, korrels,... en gewoon het gebruik door hin malende beweging. Als u paard zijn tanden gebruikt tegen uw bit, dan bent u serieus fout bezig met uw bit te gebruiken. Het bit ligt namelijk in een zone waar geen tanden voorkomen...
Als u stelling neemt moet het paard namelijk loskomen in het kaakgewricht. Als die haken heeft, gaat dit gewoon schuren tegen de binnenzijde. Als u bitloos rijdt, zal het paard daar niet nageven, of maar in weinige mate om zichzelf te ontlasten. Dat is de reden...

Ik wist niet dat haken op de tanden de enige problemen zijn? Vraag me nu niet precies welke problemen dan wel, want ik ben geen dierenarts en heb ook nooit tandproblemen gehad met mijn paarden, maar voor zover ik er info over heb kunnen vinden doen ze dat wel. Hoewel ze eerder pijn in de mond veroorzaken op veel verschillende manieren, en dat daar veel andere problemen uit voort komen.

Ik moet wel toegeven dat een paard op andere plaatsen nageeft, maar wat is daarbij het probleem? Het paard is zelfs over het algemeen beter bestuurbaar, werkt liever en ga zo maar door.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 07:58

jasmijn78 schreef:
Geryon schreef:

Ik snap het nut daar niet zo van? Misschien kun je dat beter uitleggen... Je gebruikt zo dus iedere keer andere optomingen en dus andere middelen om met je paard te communiceren. Dan kan voor een paard alleen maar verwarrend zijn, denk ik zo. Het is al een hele opgave om je paard fijn af te stemmen op één manier van rijden. Daarvoor moet je al super consequent zijn in het geven van je hulpen.

Sombra schreef:

Ik wissel niet elke keer af hoor. Ik rijd twee keer per week met een bithoofdstel en ongeveer twee keer per week rijd ik met touwhalster/neckrope. Rest ben ik recreatief bitloos buiten aan het rijden, waar hij niet hoeft te werken.

Ik pas mijn 'training' aan op de optoming, zo train ik verschillende dingen. Hij weet en merkt dat.
- Met bit trainen we gewoon (afwisseling, ene keer pak ik hem wat meer op, de andere keer trainen we alleen lang en laag etc. maar dat lijkt mij logisch)
- Bitloos trainen doe ik eigenlijk bijna nooit meer, ik rijd wel bitloos als we naar buiten gaan, en dus niet gaan trainen
- Als we met touwhalster rijden, trainen we voornamelijk mijn zit- en beenhulpen, en neckreining (dmv sturen, slalommen met pionnetjes, sprongetjes, balkjes die ik neerleg om overheen maar ook doorheen te gaan, veel tempowisselingen, overgangen enz.). Met neckrope hetzelfde. 'Hobbelen' dus, maar toch effectief. Ik noem het altijd werken aan de beginnersbasis zegmaar (links gaan, rechts gaan, remmen en harder :D ) Maar omdat ik al langer benieuwd ben naar deze stelling, dacht ik het eens uit te gaan proberen, wat niet bepaald lukte, en aangezien de reacties van dit topic, probeer ik dat ook niet meer.

En ik merk dat hij echt meer bereid is om dingen te leren, om een training eens wat langer door te gaan, om meerdere dagen te trainen enz. Ik heb hem altijd moeten motiveren (sommige paarden blijven nou eenmaal niet gemotiveerd ookal merken ze zelf verbetering in hun lijf enz.) om veel in de bak te trainen, en daar is nu geen sprake meer van. Hij vindt het leuk, hij heeft elke keer zin in het rijden. Dus ik blijf sowieso zo door gaan.

Ik kan heel goed begrijpen dat het voor ruis zou veroorzaken, vooral hoe jij het uitlegt, maar dat is bij ons dus (gek genoeg) niet zo. Het is alleen maar positief uitgepakt. En sinds ik ''train'' met neckrope en touwhalster, gaat het 'normale' rijden ook beter, omdat hij nog meer is afgestemd op mijn hulpen, hij concentreert zich daar veel beter op, en ik geef mijn hulpen echt minimaal. Ik ben hier zeer tevreden over :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:07

Motje11 schreef:
Ja dat kan, maar met een hoofdstel gaat het wel makkelijker. Het is net als met een jong paard, hij reageert iets minder scherp op de hulp. Waar ik met hoofdstel misschien drie passen links, drie passen recht en drie passen rechts kan instellen, neem ik met de halsriem iets meer passen voor het omstellen. Dat geldt ook voor het voorwaarts en terug rijden, ik neem wat meer passen de tijd voor de wisselingen. Maar een paar meter naar links stellen, een paar meter recht en dan een paar meter naar rechts stellen (enzovoort) dat lukt wel. Ook meer en minder ver instellen.
Misschien wordt dat ook wel beter als we verder doortrainen, net zoals hij in de loop van de jaren scherper aan de andere hulpen is geworden. Ik train niet zo vaak zonder hoofdstel, gewoon af en toe eens.
Het wordt lastig dit op foto of film vast te leggen. Misschien vinden jullie het leuk om een keer langs te komen? Dan kun ook tegen me zeggen "Stel 'm eens wat meer of wat minder in, of nu naar links en nu naar rechts.". En als je wilt kun je zelf ook even voelen. :) Otto luistert ook gewoon naar een andere ruiter. Wel graag alleen oprecht geïnteresseerde mensen. :)

Ik vind het een erg leuk en gedurfd voorstel. Ik ben erg benieuwd, maar denk niet dat het op korte termijn kan lukken.
Ik vind het knap van je dat je dat met je paard bereikt hebt, maar ik denk toch dat het geen correcte en stelling (en buiging) is omdat ik denk dat dat dus niet mogelijk is. Maar ik doe het je alsnog niet na :j

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:20

IK heb maar 1 voorbeeld besproken. Er zijn genoeg tandproblemen,maar zoals ik al zwi ligt het bit in het tandloos gedeelte van de mond. Hoe veroorzaakt dit dan problemen? Dan ben je gewoon bruut en dan moet je in het algemeen van een paard afblijven.
Als het paard nageeft op een andere plaats is dit gewoon niet nageven,maar iets wat de bitloze aanhangers alweer hebben uirgwvonden en een klassieke term aan hebben gegven door weinig inspiratie die voor verwarring zorgt.
In mijn ogen is bitloos rijden uitgevonden door iemand die te weinig van paarden kent en beweert alles te down voor et paard,niet eseffende dat as de spierwn van het paard net goed getraind zijn,het net meer schade doet als het paard constant het extra gewicht van de ruiter moet dragen en kunstjes moet doen zonder de nodige spierwn te hebben waardoor meer slijtage ontstaat in de rugwervels en gewrichten.
Denkt u nu echt dat een bit meer pijn doet dan even op dat super dun en gevoelig neusbeen te trekken??
jensvl schreef:
jerich0 schreef:

Ik wist niet dat haken op de tanden de enige problemen zijn? Vraag me nu niet precies welke problemen dan wel, want ik ben geen dierenarts en heb ook nooit tandproblemen gehad met mijn paarden, maar voor zover ik er info over heb kunnen vinden doen ze dat wel. Hoewel ze eerder pijn in de mond veroorzaken op veel verschillende manieren, en dat daar veel andere problemen uit voort komen.

Ik moet wel toegeven dat een paard op andere plaatsen nageeft, maar wat is daarbij het probleem? Het paard is zelfs over het algemeen beter bestuurbaar, werkt liever en ga zo maar door.[/quote]

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:30

jerich0 schreef:
IK heb maar 1 voorbeeld besproken. Er zijn genoeg tandproblemen,maar zoals ik al zwi ligt het bit in het tandloos gedeelte van de mond. Hoe veroorzaakt dit dan problemen? Dan ben je gewoon bruut en dan moet je in het algemeen van een paard afblijven.
Als het paard nageeft op een andere plaats is dit gewoon niet nageven,maar iets wat de bitloze aanhangers alweer hebben uirgwvonden en een klassieke term aan hebben gegven door weinig inspiratie die voor verwarring zorgt.
In mijn ogen is bitloos rijden uitgevonden door iemand die te weinig van paarden kent en beweert alles te down voor et paard,niet eseffende dat as de spierwn van het paard net goed getraind zijn,het net meer schade doet als het paard constant het extra gewicht van de ruiter moet dragen en kunstjes moet doen zonder de nodige spierwn te hebben waardoor meer slijtage ontstaat in de rugwervels en gewrichten.
Denkt u nu echt dat een bit meer pijn doet dan even op dat super dun en gevoelig neusbeen te trekken??

Goh. Dan ben ik toch wel erg raar bitloos bezig... Mijn leasepaard is supergespierd, en toch rijden we bitloos. Waarom? Omdat ze het bit niet accepteert: de laatste keer dat ik met een bit op haar rug zat was ze alleen maar rondjes aan het rennen. Toen mijn instructrice even een sidepull hoofdstelletje omdeed bij haar was het direct over. En ja, ze kan ook prima ontspannen en nageven, zonder dat ik er even op los trek aan het neusbot.
Ik denk niets over bitloos vs bitloos, dat doet mijn paard voor me :)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:37

[/quote]
Sombra schreef:
Je moet even de rest van mijn teksten lezen want dan kun je zien dat ik niet veel anders zeg dan dat jij zegt.

Ik heb de verkeerde gequote, sorry :o

Geryon schreef:
Ik wissel niet elke keer af hoor. Ik rijd twee keer per week met een bithoofdstel en ongeveer twee keer per week rijd ik met touwhalster/neckrope. Rest ben ik recreatief bitloos buiten aan het rijden, waar hij niet hoeft te werken.

?? Niet elke keer afwisselen? Ergens zeg je ook nog met bit te rijden, dus dan rij je in een week tijd toch met 3 verschillende optomingen? En al zou je een hele week met het een en een hele week met het ander rijden... Dan nog zie ik daar geen meerwaarde in?

Geryon schreef:
Als we met touwhalster rijden, trainen we voornamelijk mijn zit- en beenhulpen, en neckreining (dmv sturen, slalommen met pionnetjes, sprongetjes, balkjes die ik neerleg om overheen maar ook doorheen te gaan, veel tempowisselingen, overgangen enz.). Met neckrope hetzelfde. 'Hobbelen' dus, maar toch effectief. Ik noem het altijd werken aan de beginnersbasis zegmaar (links gaan, rechts gaan, remmen en harder )

Ik heb niet zo veel met 'hobbelen', sorry ;) Als je geen goede aanleuning hebt kun je wendingen, overgangen en tempowisselingen rijden tot je een ons weegt... maar dan train je helemaal niets. Dus de effectiviteit ervan ontgaat mij totaal.

Geryon schreef:
Ik kan heel goed begrijpen dat het voor ruis zou veroorzaken, vooral hoe jij het uitlegt, maar dat is bij ons dus (gek genoeg) niet zo.

Ik kan mij dat niet zo goed voorstellen. Maar misschien is jou definitie van 'goed' anders dan die van mij :) Het is maar net waar je voor jezelf de lat legt. Het ene paard komt ook eerder in verzet tegen 'ruis in de communicatie' dan de andere. Maar of je met jouw manier van training echt progressie zal boeken op rijtechnisch/dressuurmatig vlak, dat betwijfel ik sterk.

Geryon schreef:
Ik ben hier zeer tevreden over

Als jij tevreden bent dan moet je het vooral zo houden. :) Zoveel mensen zoveel wensen. ;)