Wat apart dat er mensen zijn die zeker weten dat het kan, en mensen die zeker weten dat het niet kan.
Motje11, inderdaad lef dat je de foto's hier plaatst, en bedankt!
Maar ook ik denk dat dit alleen trucjes of wenning zijn. Voor mij dezelfde vragen als Gini. Is het puur dat het paard de oefeningen 'herkent' en het daarom doet, of kan jij stelling vragen wanneer je dat wilt, dus bijv. om de 5 meer enz.
Jerich0, vraagje aan jou. Je zegt het volgende: ''Als u bitloos rijdt, zal het paard daar niet nageven, of maar in weinige mate om zichzelf te ontlasten.'' Gaat dit over het algemeen of wanneer er sprake van haken is? Bedoel je een gewoon bitloos hoofdstel of geen tuig?
Sombra, waarom zou een paard niet na kunnen geven zonder hoofdstel? Niet dat ik denk dat het wél kan hoor. Maar toch lees ik vaak dat voor aanleuning geen teugels voor nodig zijn. Zelf dacht ik altijd van wel. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou geloven, of het wel of niet mogelijk is, nageeflijkheid zonder hoofdstel. Het zou wel verklaren waarom het mij zo zonder hoofdstel tegen valt
Trouwens, om even antwoord te geven op de vraag waarom ik zonder hoofdstel zou willen rijden. Ik vind ons dressuurniveau wel goed zo, hoger hoef ik niet. We trainen op M/Z-niveau en het is nu nog een questie van weer wat bespiering erop krijgen, alle oefeningen die ik 'nodig' vind, zitten er al op.
Dus wil ik wat afwisseling. Ik train nu met bit, bitloos hoofdstel, met cross rope bridle (touwhalster, dus zonder contact maar wel teugels) en met neckrope. Ik vind het leuk om via meerdere manieren te trainen, om te kijken of het mogelijk is en of het ons lukt.
Trainen kan ik zonder hoofdstel rijden niet echt noemen. Wat we zo wel kunnen trainen is een nog betere reactie op zit, benen en neckreining. We nemen oefeningen zoals wijken etc. ook mee, maar deze zijn natuurlijk niet correct uitgevoerd. Of, zoals de mensen die zeggen dat dit wel degelijk kan, NOG niet.
Het enige wat ik kan verkrijgen is een paard die zakt in de hals en ontspant, maar niet genoeg actief blijft. Ik krijg hem niet op het achterbeen zonder teugels, en ben dan ook van mening dat dat niet kan. Je vraagt het paard actief te worden, en dat vang je op aan de voorkant. Anders gaat hij harder. Maar dit kan je niet opvangen aan de voorkant.
En nu ik dit zo typ, kan ik mij wel vinden in de stelling dat een paard niet kan nageven zonder teugels. Deze stelling heeft wel veel te maken met deze discussie.