Sammy_xxs schreef:Intressante discuSsie, want dit vraag ik mij nou ook altijd af.
Je hoort iedereen zeggen, niet aan de voorkant kloten.
Als de achterhand goed word gebruikt, komt je paard vanzelf van voren ook goed.
Maar dan lees ik ook, dat je wel degelijk aan de voorkant moet zitten, en je een aanleuning nodig heb.
Dus wat nu het juiste is vraag ik me dus ook al enige tijd af.
Kijk dit vind ik een goede vraag Sammy en Sabine V stelt hem op een andere manier. Iemand die net begint te rijden zal toch echt eerst moeten leren om het paard te voelen en in balans te zitten. Twee vriendinnen van mij krijgen op vraag van hen paardrijles van mij op mijn oudste paard (dus echt pas paar lessen gehad). Die moeten gewoon van de bek af blijven en ze krijgen überhaupt pas een teugel in de hand als ze deze niet meer nodig hebben om zelf "in" het paard te zitten. Je kunt beter een paard goed voorwaarts buiten rijden en van voren af blijven als dat je te streng bent van voren en niet weet hoe na te geven. Mijn mening is dat je beter niets kunt doen van voren dan dat je te streng bent of niet weet na te geven want dan rijd je het paard vast en ben je verder van huis. Via zit en kijken waar je naar toe wilt kun je ook sturen, heb je teugel ook niet voor nodig tenminste bij een beleerd paard (zoals die van mij). als ik buiten rijd en ik kijk waar ik naar toe wil dan gaan ze. Maar dat is wat anders als wat Liljebo hier vraagt.
Dan ga ik helemaal met Cherie78 mee leer eerst maar eens heel goed zitten en voelen wat het paard doet en jij met je beenhulpen kunt doen en hoe het paard kan ontspannen. De meeste leerlingen beginnen al met de voorkant (neusje naar beneden rijden, daar gruw ik van van dat zinnetje want dat wordt afgedwongen en gaat met teveel druk gepaard) zonder dat ze zelf in balans zitten, zonder dat ze weten hoe een paard los te werken in kaak, nek en hals en het belang hiervan. Dus het advies dat jij wellicht van je instructeur hebt gehad kan een heel goed advies zijn.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-06-12 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt