Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lielle schreef:ook interessant was de dressuurles met een ander paard waar we hard aan het trainen waren om de galop beter te sluiten. Dat is zwaar werk (dacht ik) terwijl je haar hartslag daarna in het uitdraven juist weer zag stijgen.
Lielle schreef:dan snap ik het wel. Aeroob kun je idd uitbouwen door gerichte training, en daar doe je dus je galopwerk voor (om de vier dagen ivm die supercompensatie). In de cross wordt voor iedere klasse een bepaalde snelheid gevraagd (in het 460 meter/minuut, in de internationale klasses ga je richting 600 m/m), en om dat te halen moet je dus op de rechte stukken harder rijden aangezien je in dat tempo geen hindernis kunt aanrijden. De bedoelign is dus dat je die ca 30 k m/uur aeroob kunt volhouden, als daar de hartslag al te hoog is (paardafhankelijk, richtlijn voor mij 160) gaan ze verzuren als je dat te lang doet.
Correct toch?
Lielle schreef:Maar dan snap ik het verhaal van een krachttraining bij een paard nog niet. Los van het verzuren, op het moment dat je gericht een spiergroep aanspreekt (bv door galop te sluiten) kom je toch ook in die anaerobe verbranding uit, maar dat zie je niet aan de hartslag? (omdat het lokaal is?)
blackpromise schreef:je kan ook varieren in je trainings moeilijkheid.
dus 1 dag een zware training
en 2 dagen een lichte training.
dan heeft het paard toch wel de mogelijkheid om alles te verwerken en aan te sterken maar staat deze niet twee dagen stil.
Citaat:Supercompensatie
Die supercompensatie geeft die training een doel, het paard wordt beter. ‘Normaal gesproken duurt dit herstel ongeveer twee dagen. Wie eerder opnieuw traint, zorgt juist voor verval. Lichte hersteltrainingen zijn wel toegestaan.’
Urielle schreef:Idem met een simpel stapritje buiten, al snurkend en passagerend en alles wat thuis en op wedstrijd het bekijken niet waard is, is buiten doodeng. Je voelt zijn hart door het zadel heen bonken van de stress. Weet jij daar iets van hoe dat de hartslagmeter beinvloedt Lielle?