Conditie gebaat bij minder trainen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ga je met deze kennis minder trainen?

Ja
7 (21%)
Nee
19 (57%)
Misschien
7 (21%)

Totaal aantal stemmen: 33

Lielle

Re: Conditie gebaat bij minder trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:42

Dank, dat was precies wat Carolien ook vertelde in de workshop.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:47

Leuk dat jullie daar ook getest hebben met de hartslag meter! Superinteressant :D ! Heb nog nooit paarden getest maar wel mensen en soms is dat zo'n eye-opener als je kijkt naar de uitslagen die je dan krijgt. Soms denk je juist dat je heel hard aan het trainen bent geweest maar geven de metingen hele andere resultaten en andersom ook. Kan ontzettend veel waarde hebben in de training als je weet hoe het werkt :) .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:27

Ik vraag me wel af in welke mate stress nog invloed heeft op de scores. Ik laat bijv. de paarden wel eens vrijspringen. De hengst is daarin heel laconiek, die spring ik ook wel eens onder het zadel en daar kan ik redelijk veel mee doen voor hij moe aanvoelt. Ik denk wel dat het op zich een inspanning is omdat er spieren op een andere manier worden aangesproken dan in het dressuurwerk?
Maar mijn ruin raakt mentaal volkomen van de kook, die is na twee sprongetjes over 20 cm wat dus fysiek echt niks voorstelt drijfnat met de vlokken wit schuim van zijn lijf spattend en ik denk dat de hartslagmeter ook als een idioot zou uitslaan. Idem met een simpel stapritje buiten, al snurkend en passagerend en alles wat thuis en op wedstrijd het bekijken niet waard is, is buiten doodeng. Je voelt zijn hart door het zadel heen bonken van de stress. Weet jij daar iets van hoe dat de hartslagmeter beinvloedt Lielle?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:42

De stress zal zeker terug te zien zijn in de resultaten van de hartslagmeter. Wanneer je 2 mensen afzonderlijk van elkaar op een hometrainer zet met een hartslagmeter waarvan er 1 serieus onder schot wordt gehouden zal deze ongetwijfeld ook een hogere hartslag hebben dan de ander en na die tijd waarschijnlijk veel vermoeider zijn (vooral mentaal) van de gebeurtenis.

Stress kan dus zeker invloed hebben op de scores. Topsporters worden ontzettend veel getest en uit bepaalde testen (die niet zijn bedoeld op stress op te sporen!) kan toch blijken dat de sporter last heeft stress. De scores kunnen dan ineens hoger uitvallen dan goed voor de sporter is zonder dat daar een trainingstechnische reden achter kan zitten bijvoorbeeld.

Edit: het gebeurt wel dat trainers erachter komen dat hun sporters privéproblemen hebben door gewone fysieke testen die dus niet gericht zijn op het opsporen van stress.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:52

dat kan enorm verschillen. Ik reed toen een paard dat zich enorm druk leek te maken (wilde de rest inhalen op de galoppeerbaan), die de laagste hartslag van allemaal bleek te hebben. Bij een ander paard zag je eerst de hartslag van de ruiter oplopen en dan pas die van het paard, en weer een ander paard leek heel erg rustig maar had een extreem hoge hartslag.

Bij Ojee en mij zag je een paar keer een extreme piek, toen we een paar slechte afstanden kregen, en verder hebben we nauwelijk de 150 gehaald. En dat was dus inclusief galoprondje in crosstempo en een crosstraining. Dat was dus voor dat paard geen zware training in de zin waar Carolien het over heeft.
ook interessant was de dressuurles met een ander paard waar we hard aan het trainen waren om de galop beter te sluiten. Dat is zwaar werk (dacht ik) terwijl je haar hartslag daarna in het uitdraven juist weer zag stijgen.

lieflehietje, ik rijd nu regelmatig met hartslagmeter (en gebruik het zelf ook in de sportschool) en het is idd razend interessant. Het artikel in de Hoefslag is overigens geschreven nav de clinic waar ik dus aan meedeed en bovendien had georganiseerd O:) )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:57

Wel heel interessant om zo allemaal te lezen!
EDIT: zit er bij paarden ook een afwisseling tussen krachttrainen en cardiotrainen zoals bij een menselijk fitnessprogramma en hoe moet die verhouding bij paarden liggen?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:23

Lielle schreef:
ook interessant was de dressuurles met een ander paard waar we hard aan het trainen waren om de galop beter te sluiten. Dat is zwaar werk (dacht ik) terwijl je haar hartslag daarna in het uitdraven juist weer zag stijgen.

maar een hartslagmeter zegt dacht ik toch vooral iets van de hart-long actie. Die loopt bij krachtinspanning toch minder hoog op terwijl je daar wel heel veel inspanning vraagt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:33

nou, bij mezelf werkt dat iig niet zo. Krachttraining in de sportschool levert een behoorlijk hoge hartslag op. Maar ben wel benieuwd of liefhelietje hier iets over kan zeggen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:46

Bij mij ligt de hartslag bij krachttraining altijd een stuk lager dan bij cardio [train altijd met hartslagmeter]. Ik train zelf altijd wel tot aan de verzuring zodat mijn spierweefsels echt beschadigen.
Daarom ben ik altijd wel voorzichting bij krachttraining voor mijn paard, veel kleine stukjes kracht met veel lange teugel, en bij een zware training altijd minimaal 2 hersteldagen in acht nemen.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:10

Dat klopt Abacab. Het heeft er mee te maken in welk energiesysteem je aan het trainen bent (ATP/Anaeroob/Aeroob). Je spreekt je ATP-systeem aan wanneer je met je maximaalkracht aan de slag gaat. Bijvoorbeeld een gewichtsheffer/kogelstoter/100-meter sprinter (ik bekijk het allemaal nog even vanuit het menselijk lichaam hoor, projecteren op het paard moet je er zelf even bij denken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een paard dat een afzet moet maken voor een sprong etc.). Het ATP-systeem werkt bij een normaal persoon ongeveer 10 seconden. Dan is het leeg. Een topsporter kan dat door training uitbreiden naar zo'n 14 tot 15 seconden maar meer kan het nooit worden. Wanneer je dan toch doorgaat zal het lichaam overschakelen naar een ander energiesysteem, namelijk het anaerobe systeem. Dat kun je ongeveer tot 1,5 a 2 minuten volhouden, maar op dit systeem zal je nooit je maximaalkracht bereiken. Het lichaam verbrand tijdens dit proces koolhydraten zonder daarvoor zuurstof te gebruiken (die koolhydraten zijn opgeslagen in de spieren in de vorm van glycoceen). Bij deze verbranding zonder zuurstof blijft er melkzuur achter in de spieren (even kortgezegd) en wanneer je dus compleet verzuurd houden je spieren ermee op. Sporters die dit systeem veel aanspreken zijn bijvoorbeeld korteafstandschaatsers (1500 meter) of atleten die bijvoorbeeld 400 of 800 meter lopen. Wanneer ik dat vergelijk met een paard denk ik aan een paard dat voor de marathonwagen door een hindernis heen loopt. Vaak wordt de verzuring bij topsporters bijgehouden door middel van steeds een beetje bloedprikken om het lactaatgehalte te bekijken.
Bij duursporters wordt het aerobe systeem aangesproken. Dit systeem verbrand wel met behulp van zuurstof en als je dus niet te intensief traint kun je dit heel erg lang volhouden omdat er geen lactaat achterblijft in de spieren tijdens de verbranding. In dit systeem kun je ook goed een hersteltraining doen omdat door deze verbrandingswijze alle restjes die bij ATP/Anaeroob achter blijven in de spieren wel worden 'weggespoeld'.

Even geknipt en geplakt waarom hartslag niet zo belangrijk is bij krachttraining:

De hartfrequentie bekomen tijdens een kortdurende inspanning is echter niet of veel minder bruikbaar als intensiteitmeter. Onder korte inspanning verstaan we : krachttraining, snelheidstraining of weerstandstraining (zeer belastende, maar korte training).

Het probleem bij dit type inspanningen is dat er geen eenduidig verband bestaat tussen de verrichte arbeid en het zuurstofverbruik. Het lichaam doet voor dit type inspanningen beroep op brandstoffen die overwegend zonder gebruik van zuurstof energie kunnen leveren (indien voldoende rust tussen elke inspanning gerespecteerd wordt). Daardoor vervalt in dit geval de lineaire relatie tussen zuurstofopname en hartslag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:16

Het is toch ATP/aeroob/anaeroob? ATP is echt explosief (weg uit de startbox), aeroob is circa 1/2 minuten, daarna ga je over op anaeroob en ga je verzuren (even heel kort door de bocht). En door systematisch te trainen kun je die aerobe conditie uitbouwen. Uitgangspunt voor de cross was volgens carolien dat je afstand van de cross in crosstempo moet kunnen afleggen zonder in de anaerobe verbranding te komen. Dan heb je in de cross alleen de hindernissen als extra belasting.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:17

of ben ik nu helemaal de weg kwijt?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:31

Nee hoor je bent niet helemaal de weg kwijt, behalve dat aeroob niet die 1 tot 2 minuten is maar anaeroob. Je moet dus inderdaad zorgen dat je bij je crosspaard het aerobe vermogen goed traint omdat ze dat ontzettend lang vol kunnen houden zonder te verzuren. Ik cross nooit maar ik kan me voorstellen dat je niet als een idioot van start gaat (ATP) om vervolgens zo hard als je paard kan lopen de hele cross te rijden. Hij zal dan namelijk heel snel verzuren. Je zult denk ik net als bij een top-marathonloper wél een behoorlijk stevig basistempo aan willen houden. Wanneer je door training ervoor kunt zorgen dat dat aeroob is kan je paard dat heel lang volhouden. Wanneer dat tempo je paard echter zo'n inspanning kost dat het anaeroob wordt dan zal hij dat niet lang vol kunnen houden.
Linkje naar plaatje:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CA&dur=406

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:40

dan snap ik het wel. Aeroob kun je idd uitbouwen door gerichte training, en daar doe je dus je galopwerk voor (om de vier dagen ivm die supercompensatie). In de cross wordt voor iedere klasse een bepaalde snelheid gevraagd (in het 460 meter/minuut, in de internationale klasses ga je richting 600 m/m), en om dat te halen moet je dus op de rechte stukken harder rijden aangezien je in dat tempo geen hindernis kunt aanrijden. De bedoelign is dus dat je die ca 30 k m/uur aeroob kunt volhouden, als daar de hartslag al te hoog is (paardafhankelijk, richtlijn voor mij 160) gaan ze verzuren als je dat te lang doet.

Correct toch?

Maar dan snap ik het verhaal van een krachttraining bij een paard nog niet. Los van het verzuren, op het moment dat je gericht een spiergroep aanspreekt (bv door galop te sluiten) kom je toch ook in die anaerobe verbranding uit, maar dat zie je niet aan de hartslag? (omdat het lokaal is?)

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:01

Lielle schreef:
dan snap ik het wel. Aeroob kun je idd uitbouwen door gerichte training, en daar doe je dus je galopwerk voor (om de vier dagen ivm die supercompensatie). In de cross wordt voor iedere klasse een bepaalde snelheid gevraagd (in het 460 meter/minuut, in de internationale klasses ga je richting 600 m/m), en om dat te halen moet je dus op de rechte stukken harder rijden aangezien je in dat tempo geen hindernis kunt aanrijden. De bedoelign is dus dat je die ca 30 k m/uur aeroob kunt volhouden, als daar de hartslag al te hoog is (paardafhankelijk, richtlijn voor mij 160) gaan ze verzuren als je dat te lang doet.

Correct toch?

Klopt helemaal! Je kunt het, als je je paard met een hartslagmeter traint, ook ongeveer zien wanneer je de hartslag in een grafiek zet. De lijn zal dan eerst redelijk gelijkmatig omhoog gaan en plotseling zal hij dan afbuigen. Op dat moment treedt de verzuring in.

Lielle schreef:
Maar dan snap ik het verhaal van een krachttraining bij een paard nog niet. Los van het verzuren, op het moment dat je gericht een spiergroep aanspreekt (bv door galop te sluiten) kom je toch ook in die anaerobe verbranding uit, maar dat zie je niet aan de hartslag? (omdat het lokaal is?)

Je kunt dat denk ik vergelijken met wanneer je zelf een sprintje trekt op maximale kracht. De eerste 10 seconden gebruik je je ATP, daar heb je geen last van, maar de daarop volgende seconden zit je dus al in je anaerobe verbranding (want volle kracht). Je hartslag zit echter niet binnen 10 of 15 seconden op de hartslag die je hebt als je van je aerobe systeem in je anaerobe belandt. Wanneer je bijvoorbeeld een omslagpunt van 160 hartslagen per minuut hebt zal je die dan nog lang niet hebben bereikt, dus in dat opzicht heb je niks aan de hartslag op dat moment. Is dat wat je bedoelt?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:08

Interessant topic!
Mijn paard is op zich vrij stijf en nogal sloom, daarom dacht ik eerst: "veel trainen, dan wordt hij losser". Inmiddels ben ik eruit dat ik hem beter wat minder rijd, dan is hij gemotiveerder en wil zijn lijf ook duidelijk beter mee.
De dag voor de wedstrijd laat ik hem dan ook altijd staan.

Jullie posts over aeroob/anaeroob en hartslagen ga ik nu even grondig doornemen ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 09:59

Zelf begeef ik mij in de wereld van de rensport en de endurance. Opmerkelijk is dat beide disciplines toch wel een ongeschreven regel hanteren wat betrefd een dag arbeid en dan een dag rust en zo ga je de hele week door. Die dag rust bestaat dan ook echt uit de hele dag in de wei/paddock, stukje wandelen/stapmolen of bij de endurance ook wel eens een rondje naast de fiets en dan echt alleen maar met doel om de benen te strekken en de spierpijn eruit te lopen. Zelf deed ik dat ook met m'n vorige paard omdat ik tijdens training in de sportschool ook te horen kreeg dat elke dag sporten niet gezond was omdat je spieren moeten herstellen.

Waarom ben ik dit topic begonnen? Omdat ik toch wel benieuwd ben of mensen met deze kennis anders gaan trainen of niet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 10:19

even een vraag vanuit nieuwsgierigheid. Ik heb nog nooit met een hartslagmeter gereden, hoe bevestig je deze bij een paard?

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 15:56

je kan ook varieren in je trainings moeilijkheid.

dus 1 dag een zware training
en 2 dagen een lichte training.

dan heeft het paard toch wel de mogelijkheid om alles te verwerken en aan te sterken maar staat deze niet twee dagen stil.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:08

blackpromise schreef:
je kan ook varieren in je trainings moeilijkheid.

dus 1 dag een zware training
en 2 dagen een lichte training.

dan heeft het paard toch wel de mogelijkheid om alles te verwerken en aan te sterken maar staat deze niet twee dagen stil.

Dat doe ik dus, want rustdagen zijn bij mij geen dagen dat ze niks doen. Ze trainen dan gewoon lichter en korter en op de trainingsdag train ik intensief. Het viel mij we op in alle artikelen die erover verschenen zijn, dat dressuurtraining dus niks voor stelt. Voor conditieopbouw moet je toch het bos in en flink galopperen volgens mij.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 21:30

Die van mij krijgt aardig wat rustdagen tussen het trainen door! Als we dan een zware training hebben gedaan, dan krijgt ze minstens 2 dagen rust! Zorg er wel voor dat ze niet stijf kan worden, maar ga er dan niet opzitten!

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:01

Intressante topic zeg! Ik doe eigenlijk het altijd al zo, dagje trainen 2 dagen niks...soms 1 dag er tussen maar meestal 2 dagen.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 23:42

de verwarring: zijn eigenlijk 4 fases. de verzuring komt aan het einde weer terug. (na de aerobe fase)

die getallen ken ik van mensen, heeft iemand cijfers over paarden?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:07

Citaat:
Supercompensatie
Die supercompensatie geeft die training een doel, het paard wordt beter. ‘Normaal gesproken duurt dit herstel ongeveer twee dagen. Wie eerder opnieuw traint, zorgt juist voor verval. Lichte hersteltrainingen zijn wel toegestaan.’

Dit is echt niets nieuws. Supercompensaties is al bekend bij mensen sinds jaar en dag. Het paard moet alleen pas echt herstellen, wanneer hij ook daadwerkelijk spiercellen kapot gemaakt heeft (in jip&janneke taal). En dat gebeurt bij een getraind paard niet door 20 minuutjes rustig loswerken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:09

Urielle schreef:
Idem met een simpel stapritje buiten, al snurkend en passagerend en alles wat thuis en op wedstrijd het bekijken niet waard is, is buiten doodeng. Je voelt zijn hart door het zadel heen bonken van de stress. Weet jij daar iets van hoe dat de hartslagmeter beinvloedt Lielle?

Ik denk wel dat dit de hartslag beinvloedt. Laatst was ook eens een onderzoek geweest, waar uit kwam dat paarden wel degelijk veel stress kunnen ervaren op een buitenrit. Onder het mom van dat ruiters een buitenritje maken 'ter ontspanning' na een zware training, terwijl een paard dan nog wel meer stress kan hebben dan tijdens deze training.