Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Geryon schreef:Monster_tos schreef:Mijn paarden springen aan op een hulp van de zitbeenknobbels. Links om beweeg ik mijn linkerzitbeenknobbel naar voren, rechtsom mijn rechter. Heb mijn benen of handen helemaal niet nodig.
Ze springen dan veel verzamelder aan dan op een beenhulp is mijn ervaring.
En hoe wil jij ze dan verzameld rijden? Aangezien je normaal aangeeft dmv de galophulp dat je niet naar draf wilt maar richting verzameling? Hoe rijdt jij je wissels? Springen ze ook contra aan?
. Lara_Silver schreef:Wat lees ik hier toch veel 'in de hoek aanspringen'....... Een ongelooflijk achterhaalde methode. Je paard heeft nooit stelling nodig om aan te galopperen. Een paard moet gewoon correct recht zijn met het aanspringen. In de hoek is voor jonge paarden die nauwelijks onder het zadel zijn, deze worden op die manier in de galop 'gegooid' als het ware. Vaak gaat dit in combinatie met een ruiter die achterlijk ver naar binnen hangt en de benen om het paard heen klauwt, vrij logisch dat ieder paard de benen neemt om niet om te vallen en om van die druk te vluchten.
Wat er vervolgens gebeurd is dat 9 van de 10 keer dat het paard de eerste passen net na het aanspringen heerlijk over de schouder kan weglopen. Dit terwijl juist zonder stelling aanspringen imo een veel grotere gymnastiserende werking heeft. Je paard moet kracht gebruiken om zich na het aanspringen ook recht te houden. En hier kweekt hij op den duur een mooie bespiering en veel kracht mee.
Heeft je paard moeite met correct aanspringen rijdt dan een volte en op het moment dat je op de hoefslag komt neem je je buitenteugel er goed bij en geef je de hulp. Het feit dat je op de hoefslag aankomt (en hij dus begrenst word door de bakrand) vertraagt het buitenvoorbeen en stimuleert binnenvoorbeen om als eerste te 'grijpen'.
Met je handen doe je niets, je komt dan wel uit een volte maar deze rijd ik in dat geval gewoon zonder stelling omdat het niet het doel van dat moment is. Zelf zit je gewoon helemaal recht boven je paard. Bekken recht bovenlijf recht, en je kijkt naar voren. Niet naar binnen hangen of naar beneden kijken. Mijn buitenbeen ligt achter de singel en mijn binnenbeen op de singel. Met een beweging van mijn heupen laat ik mijn pony aanspringen. Is je pony nog niet op zit gereden geeft je lichte kuitdruk.
Gaat het aanspringen na een tijdje beter ga je gewoon ook op andere plekken aanspringen. Op het rechte stuk van de hoefslag, of een voor de lol vanuit een gebroken lijn als je weer naar de hoefslag toe aan het rijden bent, of als je van hand veranderd. Gewoon proberen. Je pony zal er op den duur erg gehoorzaam van worden en waar en wanneer je wilt kunnen aanspringen in de galop.
Veel succes!