Hoe gallopeer je aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TannoLiszet

Re: Hoe gallopeer je aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:45

Ik ga óf op een volte, of gewoon in de hoek. Ik houd mijn binnenteugel van de hals, en herhaal steeds deze hulp, tot er een reactie komt: binnenbeen op singel, en buitenbeen beetje achter. Dit helpt altijd super bij mij :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:00

Geryon schreef:
Monster_tos schreef:
Mijn paarden springen aan op een hulp van de zitbeenknobbels. Links om beweeg ik mijn linkerzitbeenknobbel naar voren, rechtsom mijn rechter. Heb mijn benen of handen helemaal niet nodig.
Ze springen dan veel verzamelder aan dan op een beenhulp is mijn ervaring.

En hoe wil jij ze dan verzameld rijden? Aangezien je normaal aangeeft dmv de galophulp dat je niet naar draf wilt maar richting verzameling? Hoe rijdt jij je wissels? Springen ze ook contra aan?

Wissels en contra net zo. Bij de wissels wel wat stelling naar de "nieuwe" kant, wil ik van de rechter naa de linkergalop maak ik met mijn linkerzitbeenknobbel een sprongetje naar voren.
Contra is heel simpel, paard springt in de galop die ik aangeef, dus of linker of rechter zitbeenknobbel naar voren. Maakt niet uit of we dan links of rechts om galloperen.
Je vraag over verzameling snap ik niet helemaal?

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 15:49

binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en binnenhand wat naar binnen brengen!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 16:03

Linksom meestal in een hoek of op de volte maar kan in principe overal.
Rechtsom meestal vanuit een gebroken lijn aangezien die kant nog niet bevestigd is en ze bijna 9 vd 10 keer links aanspringt.
De hulp die ik geef is hetzelfde als al een paar keer besproken hier :) .

Louss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:12

Het is voor het paard en jouzelf het makkelijkst om in een hoek of volte aan te springen, omdat ze dan *bijna altijd* in de goede galop zitten. Vooraf doorzitten, voorwaarts laten lopen en buitenbeen achter de singel leggen en met je binnenbeen drijven.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:20

Ik vind dat mijn paard elk moment moet kunnen aan galloperen. Me handen doe ik niks mee dat is immers je "rem" en "stuur" gewoon buiten been iets naar achter en binnenbeen op plek houden

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:41

Ik galoppeer altijd aan in een hoek. Zo weet ik zeker dat mijn paard in de goede galop gaat, en ze vindt dit ook makkelijker. Als commando doe ik mijn buitenbeen iets naar achter en geef dan een kneepje met mijn kuiten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:55

Wat lees ik hier toch veel 'in de hoek aanspringen'....... Een ongelooflijk achterhaalde methode. Je paard heeft nooit stelling nodig om aan te galopperen. Een paard moet gewoon correct recht zijn met het aanspringen. In de hoek is voor jonge paarden die nauwelijks onder het zadel zijn, deze worden op die manier in de galop 'gegooid' als het ware. Vaak gaat dit in combinatie met een ruiter die achterlijk ver naar binnen hangt en de benen om het paard heen klauwt, vrij logisch dat ieder paard de benen neemt om niet om te vallen en om van die druk te vluchten.

Wat er vervolgens gebeurd is dat 9 van de 10 keer dat het paard de eerste passen net na het aanspringen heerlijk over de schouder kan weglopen. Dit terwijl juist zonder stelling aanspringen imo een veel grotere gymnastiserende werking heeft. Je paard moet kracht gebruiken om zich na het aanspringen ook recht te houden. En hier kweekt hij op den duur een mooie bespiering en veel kracht mee.

Heeft je paard moeite met correct aanspringen rijdt dan een volte en op het moment dat je op de hoefslag komt neem je je buitenteugel er goed bij en geef je de hulp. Het feit dat je op de hoefslag aankomt (en hij dus begrenst word door de bakrand) vertraagt het buitenvoorbeen en stimuleert binnenvoorbeen om als eerste te 'grijpen'.

Met je handen doe je niets, je komt dan wel uit een volte maar deze rijd ik in dat geval gewoon zonder stelling omdat het niet het doel van dat moment is. Zelf zit je gewoon helemaal recht boven je paard. Bekken recht bovenlijf recht, en je kijkt naar voren. Niet naar binnen hangen of naar beneden kijken. Mijn buitenbeen ligt achter de singel en mijn binnenbeen op de singel. Met een beweging van mijn heupen laat ik mijn pony aanspringen. Is je pony nog niet op zit gereden geeft je lichte kuitdruk.

Gaat het aanspringen na een tijdje beter ga je gewoon ook op andere plekken aanspringen. Op het rechte stuk van de hoefslag, of een voor de lol vanuit een gebroken lijn als je weer naar de hoefslag toe aan het rijden bent, of als je van hand veranderd. Gewoon proberen. Je pony zal er op den duur erg gehoorzaam van worden en waar en wanneer je wilt kunnen aanspringen in de galop.

Veel succes!

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:26

Volgens mij doet iedereen dit inderdaad anders, ik hoef alleen maar iets naar voor te gaan zitten en te zeggen: ga maar. Dan weet ze dat ze mag galopperen:)

123demio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:09

Ik doe altijd gewoon binnen been op de singel buiten been naar achtere!
Dat werkt bij mij altijd.

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:20

is maar net hoe je paard het aangeleerd is denk ik, ik hoef maar een geluid te maken en hij gaat vanuit stap in galop

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:28

En die mensen hier die hun paard laten aanspringen op geluid. (Stefannnnie en Priske29) Hoe stuur je de galop? Als je nou eens een contragalop wil rijden, springt jullie paard dan automatisch in de gewenste (dus in de 'verkeerde') galop aan? Lijkt me sterk, maar ben benieuwd? :)

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:33

ik galoppeer meestal in de hoek aan, aangezien hij soms problemen heeft met de verkeerde galop, natuurlijk zijn we hier wel aan aan 't werken, zodat hij overal aan kan galopperen. :D

corolla28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 16:10

Jackie1996 schreef:
binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en binnenhand wat naar binnen brengen!

en door blijven zitten, zo hoor ik het tenminste vaak ;)

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:17

Stelling vragen en dan binnenbeen aanleggen en buitenbeen achter de singel

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:27

mij is aangeleerd om in de hoek of op de volte aan te galopperen, dan 'ligt' je paard het beste

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:09

Meestal doe ik vanuit een (kleine) volte of vanuit de hoek. Doorzitten, stelling vragen, buitenbeen achter de singel, been geven en galoperen maar :) En als ik stap/galop of halt/galop doe klik ik er ook nog bij, anders galoppeert ze niet direct aan.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:11

principe is de hoek het makkelijkst omdat je paard dan buiging heeft. ik rij miin paard voor het aangaloperen eerst . goede controle over de draf. niet de snel.te langzaam enz. daarna doorzitten. buitenbeen naar achterena(achter de singel) binnen been drijven. een een een geluidje er bij als het nodig is

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:19

Ik zorg dat mijn pony netjes recht gestelt loopt, en als ik in een bocht of op een volte aangalopeer neem ik natuurlijk links/rechts stelling. Ook zorg ik dat ik zelf rustig doorzit. Mijn binnenbeen druk ik gewoon goed uit. Mijn buiten been net iets achter de singel, en dan geef ik met beide benen druk. Voor laat ik haar op dat moment even wat meer los, zodat ze de ruimte voelt om beheerst naar voren te springen.
Als ze moeite heeft met in de juist galop springen, maak ik meer gebruik van mijn kont, door meer op mijn linker/rechterhelft te gaan zitten ,en haar zo te helpen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:04

Mijn paard springt overal aan. Gewoon binnenbeen heel lichtjes aandrukken en ze gaat al, haha.
Ik denk alleen wel dat het voor veel paarden makkelijker is in de hoek of op een volte, maar ik denk persoonlijk niet dat er echt een juiste manier is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:41

Lara_Silver schreef:
Wat lees ik hier toch veel 'in de hoek aanspringen'....... Een ongelooflijk achterhaalde methode. Je paard heeft nooit stelling nodig om aan te galopperen. Een paard moet gewoon correct recht zijn met het aanspringen. In de hoek is voor jonge paarden die nauwelijks onder het zadel zijn, deze worden op die manier in de galop 'gegooid' als het ware. Vaak gaat dit in combinatie met een ruiter die achterlijk ver naar binnen hangt en de benen om het paard heen klauwt, vrij logisch dat ieder paard de benen neemt om niet om te vallen en om van die druk te vluchten.

Wat er vervolgens gebeurd is dat 9 van de 10 keer dat het paard de eerste passen net na het aanspringen heerlijk over de schouder kan weglopen. Dit terwijl juist zonder stelling aanspringen imo een veel grotere gymnastiserende werking heeft. Je paard moet kracht gebruiken om zich na het aanspringen ook recht te houden. En hier kweekt hij op den duur een mooie bespiering en veel kracht mee.

Heeft je paard moeite met correct aanspringen rijdt dan een volte en op het moment dat je op de hoefslag komt neem je je buitenteugel er goed bij en geef je de hulp. Het feit dat je op de hoefslag aankomt (en hij dus begrenst word door de bakrand) vertraagt het buitenvoorbeen en stimuleert binnenvoorbeen om als eerste te 'grijpen'.

Met je handen doe je niets, je komt dan wel uit een volte maar deze rijd ik in dat geval gewoon zonder stelling omdat het niet het doel van dat moment is. Zelf zit je gewoon helemaal recht boven je paard. Bekken recht bovenlijf recht, en je kijkt naar voren. Niet naar binnen hangen of naar beneden kijken. Mijn buitenbeen ligt achter de singel en mijn binnenbeen op de singel. Met een beweging van mijn heupen laat ik mijn pony aanspringen. Is je pony nog niet op zit gereden geeft je lichte kuitdruk.

Gaat het aanspringen na een tijdje beter ga je gewoon ook op andere plekken aanspringen. Op het rechte stuk van de hoefslag, of een voor de lol vanuit een gebroken lijn als je weer naar de hoefslag toe aan het rijden bent, of als je van hand veranderd. Gewoon proberen. Je pony zal er op den duur erg gehoorzaam van worden en waar en wanneer je wilt kunnen aanspringen in de galop.

Veel succes!

"Achterhaalde methode"?? Aangezien je in de lagere klassen van de dressuur toch echt moet aanspringen in de wending, zul je dit ook moeten oefenen. Ook is je beschrijving van wat er gebeurt de beschrijving van hoe je NIET hoort aan te springen in de wending, dat wil dus niet zeggen dat aanspringen in de wending achterhaald is en niet mag, maar dat je het wel op de juiste manier moet doen, dus met je paard in balans in de wending, en zelf ook in balans boven je paard.

Verder is er natuurlijk een groot verschil tussen de ideale situatie bij een vergetraind paard, en de stappen ernaar toe, waardoor de één nog niet verder is dan het paard in galop zien te krijgen en de ander altijd en overal op alle plaatsen de juiste galop kan vragen, met of zonder stelling. Waarbij gezegd moet worden dat als je meer verzameld wilt aanspringen, dit alleen maar gaat als het paard los is op de binnenkant en kan gaan zitten op het binnenachterbeen, wat met een beetje stelling en buiging lichtjes schoudervoor naar die kant een heel stuk gemakkelijker wordt en dus wel aan te raden is.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:45

Hoe doen jullie dat dan als jullie bijvoorbeeld op buitenrit zijn, een lang recht pad voor jullie hebben, en dan willen aangalloperen? welke galop kiezen jullie dan? Of laat je dan je paard/pony zijn eigen galop kiezen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:00

Paard kiest op buitenrit altijd haar eigen galop, meestal is dat met linkerbeen voor.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:33

Ik probeer zelf wel toch de galopkant te kiezen. Als ik het paard haar gang laat gaan zit ze standaard overkruist, wat ik niet wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:24

Overal in de bak, ik galoppeer aan dmv mijn binnenbeen aan te drukken en mijn gewicht iets te verplaatsen.