Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:13

rox_en_wilvy schreef:
Ik rij zonder sporen, paard heeft het absoluut niet nodig! En in onze tak van de paardensport zijn ze zelfs verboden *\o/*

Verboden in endurance? Dat wist ik niet. Je hebt ze ook niet nodig in de endurance, maar toch. Weer wat geleerd :=

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:23

Ik rij heel af en toe met spoor.
Mijn pony is goed aan het been, geeft een snelle reactie en is ook actief (in vertrek).
Af en toe met spoor , doe ik enkel om hem weer even wakker te krijgen hij heeft ook wel eens lamme dagen, of als ie wijken gaat verwarren met bijv keerwending , met een spoor kan ik hem net wat duidelijker maken wat ik bedoel omdat sommige hulpen dicht bij elkaar liggen.

Maar zoals Angela zegt moet je ermee kunnen rijden helaas zie ik veeeel mensen die constant dat spoor erin hangen.

Op concours rij ik de 1ste proef zonder spoor, 2de proef met omdat ie lauw word.
Heb laatst nog een compliment gehad van de jury dat ik mn benen mooi stil hou, ik kan niet zo heel goed met complimenten omgaan dus ik veranderde in tomaat hihi.
Asra maakt zich gewoon zo druk op vreemd terrein dat ie dus met de 2de proef inkakt, vandaar.

Ik heb laatst nog een discussie gehad met een ruiter die constant met de sporen erin zit/opgetrokken hakken/tenen naar buiten dus hakken aan de buik waardoor die sporen er langs wrijven of erin prikken.
De meneer hield stellig voor dat hij dat helemaal niet doet,(We wouden het bijna ff voor hem filmen) totdat paard wondjes vertoonde.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:28

Ik rijd met sporen: Mijn pony is dat altijd al gewend. Toen ik vroeg waarom de vorige eigenaren dat deden, kreeg ik als antwoord dat ze dat fijner vonden rijden, niet om een speciale reden, maar omdat het net ietsje fijner rijd.
Bij mijn shetlander in de winter wel: Dan heeft ze een dikkere vacht dus dan is dat wat makkelijker. En meestal rond het lekkere weer wanneer ze een kortere vacht heeft dan kan het zonder. En als ze met kortere vacht niet goed op het been is, dan pak ik er af en toe even een zweepje bij, geef een klein tikje, leg de zweep weer weg en dan is dat ook weer opgelost.

Maar TS, nou ben ik we eens nieuwsgierig waarom je dit vraagt, ik bedoel ermee: Heb je informatie nodig, of is het gewoon uit nieuwsgierigheid?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:37

Angela schreef:
In uitzonderingsgevallen kunnen spoortjes wel fijn zijn om een paard voorwaartser te krijgen

En hier wordt ik toch zo moe van, hoe komt iedereen hier bij? Een paard dat niet voorwaarts is, is niet aan het been. Dan kun je leuk een spoor gaan gebruiken maar daar wordt het paard alleen nog maar slechter van aan het been. Dit is dus precies de onzin waarom iedereen graag met sporen rijdt, mijn paard is niet aan het been of het paard is lui voor het been.

Magrathea schreef:
Je hebt ze ook niet nodig in de endurance, maar toch. Weer wat geleerd :=

En waarom zouden we in de endurance geen sporen nodig hebben? Zou overigens tijd worden dat ze in de B en L ook sporen zouden verbieden voor dressuur en springen. Maarja vind het ook nog steeds belachelijk dat je in de dresuur verplicht bent om stang en trens in je paard zijn mond te hangen en volgens mij(maar dat weet ik niet 100% zeker) ben je ook verplicht om vanaf een bepaald niveau met sporen te rijden.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:44

Magrathea schreef:

daffie1986 schreef:
En waarom zouden we in de endurance geen sporen nodig hebben? Zou overigens tijd worden dat ze in de B en L ook sporen zouden verbieden voor dressuur en springen. Maarja vind het ook nog steeds belachelijk dat je in de dresuur verplicht bent om stang en trens in je paard zijn mond te hangen en volgens mij(maar dat weet ik niet 100% zeker) ben je ook verplicht om vanaf een bepaald niveau met sporen te rijden.

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:14

daffie1986 schreef:
Magrathea schreef:

En waarom zouden we in de endurance geen sporen nodig hebben?

Omdat ik meen dat je sporen gebruikt om je hulp te verfijnen bij manoeuvres als appuyeren, pirouette etc. En dat soort dingen zie ik nou echt niet gebeuren in de endurance gek genoeg :=

Je klinkt nu net alsof ik endurance als minderwaardig beschouw. (Wat dus niet zo is)

Edit: ik zie nu ineens voor me dat je bij een controlepost een pirouette moet maken voor je een stempel krijgt _O-

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:20

Magrathea schreef:
Je klinkt nu net alsof ik endurance als minderwaardig beschouw. (Wat dus niet zo is)

Edit: ik zie nu ineens voor me dat je bij een controlepost een pirouette moet maken voor je een stempel krijgt _O-

Zo kwam het op mij ook over, dus vandaar de vraag waarom je dat zei. En als sporen gebruikt worden om een paard voorwaartser te krijgen dan zouden ze in de endurance ook wel voor sommige goed gebruikt kunnen worden. Ik zeg nu niet dat jij dat zei maar dat blijkt meer dan ééns de reden, zo ook weer in dit topic, om maar met sporen te gaan rijden.

Sommige paarden lopen in passage hoor :D en die pirouette levert je natuurlijk wel extra credits op :D

Magrathea

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 10:28

Maar ik weet wél waarom je sporen gebruikt :D En ik vraag me sowieso af of je wel endurance wil gaan rijden met een paard dat uit zichzelf niet al goed voorwaarts is. Maar goed dat is offtopic :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:11

Het belangrijkste vind ik waarom en hoe er met de sporen gereden wordt. Niet of het al dan niet gebeurd.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:22

Ik rijd mijn pony met sporen , puur om de hulpen een beetje te verfijnen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:17

Dat lijkt mij goede reden en een goede manier.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:47

In de 16 jaar dat ik rijd heb ik nog nooit een spoor omgehad en moet zeggen dat ik daar heel trots op ben :j
Vind het vreselijk onvriendelijke dingen, maar dit is geen topic om daar een discussie om te voeren. Mensen die hoog in de dressuur rijden en ze gebruiken kan ik goed begrijpen, al is dressuur ook niet mijn ding :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:29

Mijn ding ook niet, en ik draag ze ook nooit. Maar evenals jou begrijp ik het gebruik. Ik zou ze ook nooit gebruiken omdat een paardenflank toch echt wel gevoelig is, en mezelf nooit genoeg zou vertrouwen dat ik het paard er echt geen pijn mee zou doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:45

daffie1986 schreef:

Zover ik weet is het niet meer verplicht om vanaf M met spoor te rijden. Net als stang en trens ook niet verplicht is in de basissport.

Daarnaast kan een spoor ook voor een hoop duidelijkheid zorgen. Mijn eigen paard had al Z2 gelopen terwijl ik zelf nog maar een B ruiter ben als het om wedstrijden gaat. Het paard heeft veel meer "knopjes" op een oppervlak dan dat ik gewend ben. Hierdoor ontstonden er behoorlijk was miscomminucaties. Been een cm te veel naar achter, en in plaats van galop kreeg ik een travers. Met de les doen we nu ook al wat moeilijkere oefeningen waarbij de comminucatie beter verloopt met spoortje.
Onder toeziend oog van mijn instructrice rij ik nu met een spoortje en we gaan nu met sprongen vooruit.

lotje1108

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:29

Ik rij mijn eigen pony met spooren, mijn pony is namelijk totaal niet aan het been. Dus we zijn hard aan het oefenen om dat goed te krijgen.
En ik rij nog een paar ponys van iemand anders en daar rij ik 2 van met sporen en de rest is prima aan het been...

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 00:33

daffie1986 schreef:
Angela schreef:
In uitzonderingsgevallen kunnen spoortjes wel fijn zijn om een paard voorwaartser te krijgen

En hier wordt ik toch zo moe van, hoe komt iedereen hier bij? Een paard dat niet voorwaarts is, is niet aan het been. Dan kun je leuk een spoor gaan gebruiken maar daar wordt het paard alleen nog maar slechter van aan het been. Dit is dus precies de onzin waarom iedereen graag met sporen rijdt, mijn paard is niet aan het been of het paard is lui voor het been.

Volledig mee eens !!!

Ik rij trouwens geen van mijn jonge paarden met spoor, ook niet de paarden die lange tijd hebben stilgestaan en terug in training gaan!
Deze paarden moeten enkel voorwaarts rijden, geen moeilijke oefeningen.
Voorwaarts rijden heeft niets met sporen te maken noch met een zweep !!!

Mijn paarden die verder staan in training worden bij mij wel gereden met sporen.
Ik vergelijk het altijd met een touch screen...
Neem je platte hand --> computer/gsm zal niet begrijpen wat je wil aanduiden
Neem een pennentje --> veel precieser om iets aan te duiden
Net het zelfde bij een paardenbuik !!!

Sporen dienen niet om mee geprikt te worden, wel om bepaalde oefeningen op een fijne en duidelijke manier te vragen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 01:00

Nope, ik rijd ook zonder sporen. Heb het ook nog nooit gedaan... heb ook niet echt het vertrouwen in mezelf, waarschijnlijk prik ik mijn pony tijdens een of andere lompe actie en schrikt ze daar zo van dat ik er niet op blijf zitten := voor zover ik weet is ze ook nog nooit met sporen gereden, lijkt me niet dat ze haar daarmee hebben ingereden. Ze reageert prima op been, en ik ben helemaal niet toe aan verfijning van een hulp.

Zweepje gebruik ik trouwens ook niet, die was vroegâh bij ons op de manege verplicht in de les en toen heb ik 'm bij mijn eigen pony nog jarenlang bij me gehad, puur uit gewoonte, terwijl ik hem echt nooit gebruikte :+

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 12:10

@Appelmoes_11
Jij bent er laat bij!

Trouwens, ontstaat hier nu een hele discussie...?

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:24

Hangt geheel af van de ruiter en het paard. Met name het eerste.
Goed gebruik, fout gebruik ik zeg maar als het niet nodig is waarom dan zoveel poespas.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:28

Appelmoes_11 schreef:
Zweepje gebruik ik trouwens ook niet, die was vroegâh bij ons op de manege verplicht in de les en toen heb ik 'm bij mijn eigen pony nog jarenlang bij me gehad, puur uit gewoonte, terwijl ik hem echt nooit gebruikte :+

Huh, verplicht een zweepje? Ik ben wel bekend met dat het eerder een uitzondering is dat je geen zweepje draagt _O-
Waar ik nu rijd pakken we bij ongeveer dan de helft van de paarden een zweepje, en dan gebruik je hem in de helft van die gevallen niet eens := .
Sporen alleen met toestemming vna de instructie en in de masterclass :)

lisette_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 14:42

Ik rijd al mijn paarden met sporen, hoe vaak gebruik ik mijn sporen? Zelden..
Ik heb lange benen en heb een hele stille beenligging, dus wil ik mijn spoor gebruiken, dan moet ik dat bewust doen. Dus een soort gemakzucht kun je het wel noemen, heb ik ze nodig dan zijn ze er, zo niet dan hebben zowel paard als ik er ook geen last van!

Met zadelmak maken en op mijn springzadel, heb ik dan weer zelden sporen om. Hier ligt je been toch al meer tegen de buik aan en is het risico dat je je paard ongewild "aanprikt" een stuk groter.

Wel heb ik altijd sporen met een glad wiel, mij is vroeger geleerd en is uit ervaring gebleken, dat het wieltje een zachtere werking heeft doordat deze over de huid heen rolt in plaats van er tegen aan prikt op het moment dat je hem juist gebruikt.

Heb je een paard wat traag aan de hulpen is en bij wijze van een keer flink aangetrapt moet worden, dan gaat mijn voorkeur uit naar een zweepje. Hiermee krijg je dan toch een beter effect dan wanneer je je sporen er flink inzet. Hier krijg je waarschijnlijk alleen maar verzet op als reactie.

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:55

Angela schreef:
Dat is geheel afhankelijk van de ruiter, en van het paard. Sporen zijn voor het verfijnen van de hulpen, en niet om het paard "aan te sporen". Meestal is een zweepje daarvoor veel beter. In uitzonderingsgevallen kunnen spoortjes wel fijn zijn om een paard voorwaartser te krijgen, maar daarvoor moet de ruiter nog wel steeds een super stille beenligging hebben, en precies weten wanneer het een beenhulp, en wanneer het een spoorhulp aan het geven is/moet geven.

Dat van de stille beenligging is altijd een vereiste wat mij betreft, je moet heel goed weten wat je been/voet aan het doen is, zodat je geen onbedoelde hulpen geeft, en daarmee je paard aan het afstompen bent.

hier ga ik helemaal in mee!!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:28

X
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 19-09-23 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 09:48

daffie1986 schreef:
Angela schreef:

Het uitzonderingsgeval is: paard is niet aan het been, maar wordt helemaal panisch van een zweepje (en dus moet je iets anders kiezen) OF reageert zelfs niet op een zweepje. Dan kan een spoortje (tijdelijk) een oplossing zijn om het paard weer respect te laten krijgen voor je been. Je geeft dan de volgende hulp: been, geen reactie, groter been, geen reactie: been met zweephulp (als paard daar niet panisch van wordt, anders sla je deze stap over), geen reactie: hulp met spoortje. Je moet dan dus echt wel onderscheid kunnen maken tussen een kuithulp, een grotere beenhulp, en een spoorhulp. Zo kun je de hulp opbouwen. Spoor wordt dan inderdaad gebruikt om mee voorwaarts te gaan, maar dus niet bij iedere hulp. Doel is dan ook om de sporen weer zsm af te hebben, omdat het paard dan gewoon op de kuit reageert.

Natuurlijk is er bij verkeerd gebruik de kans dat het paard ook op de spoor niet gaat reageren, maar ik vraag me dan af: hoe zou jij het dan doen? Je gaat niet net zo lang been lopen geven tot er een keer reactie op komt, en als het paard niet op zweep reageert, danwel er panisch van wordt, dan is dat ook geen paardvriendelijke oplossing. Maar je wilt wel naar je doel toe: een paard dat aan je been is en op een kleine hulp reageert.

lamoriniere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:03

ZONDER !!! komaan ... en de zweep is ook gewoon fout !

als je met je zit je paard niet vooruit krijg, dan moet je les gaan volgen ! en als je paard (meest mak en tam kuddedier ooit!) dan nog altijd weigert om je leiderschap te volgen, dan moet je je afvragen of je de juiste sport gekozen heb...

mijn mening
don't like it ? won't change it ! no need to argue about it :)