Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:32

gekvanfleur schreef:
ik denk dat degene van die quote vooral niet wil geloven in zijn of haar eigen fouten..

Quote heb ik geschreven... :j

En ik sta er nog steeds achter. In een hoop reacties zie ik dat jullie de nuancering missen waarmee ik het stel.

Sjolvir schreef:
Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten).

Mijn ervaring is en blijft dat het een dure hobby is. Als je verder komt ga je gewoon merken dat een goed kwaliteitszadel gewoon verschil maakt. Ga je ervaren dat goed les gewoon meer geld kost. En ga je ook ervaren dat je je als (dressuur) ruiter sneller kunt ontwikkelen op paarden die aanleg hebben voor dressuur. Op een draver kun je nu eenmaal moeilijk leren het galopwerk als ruiter onder de knie krijgen. Bijvoorbeeld. Natuurlijk kun je een draver een beetje gymen etc. Maar je gaat op een draver niet heel goed leren hoe een goed gedragen mooi doorgesprongen verzamelde galop aanvoelt. Want dan kan een doorsnee draver niet (goed).

De nuancering in mijn post ligt in het gegeven of je doel is optimaal de (dressuur) rijkunst onder de knie te krijgen of wanneer je de dressuur ziet als middel om je (recreatie)paard gewoon een beetje soepel, los en gehoorzaam te maken. Wil je dus je (dressuur)rijkunst perfectioneren, dan heb je een paard met enige dressuuraanleg nodig. Wil je gewoon een beetje doorsnee/functioneel dressuur rijden, dan ligt je lat gewoon lager en kun je prima af met een paard met minder aanleg.

BTW: mijn quote was afkomstig uit een topic over rijkunst en waar die gebleven was... Als je even de rest van mijn post er bij zoekt, dan vindt je mogelijk nog meer nuancering.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 21:48

jasmijn78 schreef:
gekvanfleur schreef:
ik denk dat degene van die quote vooral niet wil geloven in zijn of haar eigen fouten..

Quote heb ik geschreven... :j

En ik sta er nog steeds achter. In een hoop reacties zie ik dat jullie de nuancering missen waarmee ik het stel.

Sjolvir schreef:
Goed dressuur rijden blijft nu eenmaal een dure hobby. Wil je echt vooruitgang boeken kom je er niet met een prive-lesje van 15,- een zadeltje van de zadelmarkt en een doorsnee goedkoop rasloos huis-tuin en keukenpaardje (uitzonderingen daargelaten).

Mijn ervaring is en blijft dat het een dure hobby is. Als je verder komt ga je gewoon merken dat een goed kwaliteitszadel gewoon verschil maakt. Ga je ervaren dat goed les gewoon meer geld kost. En ga je ook ervaren dat je je als (dressuur) ruiter sneller kunt ontwikkelen op paarden die aanleg hebben voor dressuur. Op een draver kun je nu eenmaal moeilijk leren het galopwerk als ruiter onder de knie krijgen. Bijvoorbeeld. Natuurlijk kun je een draver een beetje gymen etc. Maar je gaat op een draver niet heel goed leren hoe een goed gedragen mooi doorgesprongen verzamelde galop aanvoelt. Want dan kan een doorsnee draver niet (goed).

De nuancering in mijn post ligt in het gegeven of je doel is optimaal de (dressuur) rijkunst onder de knie te krijgen of wanneer je de dressuur ziet als middel om je (recreatie)paard gewoon een beetje soepel, los en gehoorzaam te maken. Wil je dus je (dressuur)rijkunst perfectioneren, dan heb je een paard met enige dressuuraanleg nodig. Wil je gewoon een beetje doorsnee/functioneel dressuur rijden, dan ligt je lat gewoon lager en kun je prima af met een paard met minder aanleg.

BTW: mijn quote was afkomstig uit een topic over rijkunst en waar die gebleven was... Als je even de rest van mijn post er bij zoekt, dan vindt je mogelijk nog meer nuancering.

Hoi Jasmijn, welkom hier, helaas zat andere topic op slot, vandaar dat ik de discussie van de laatste pagina elders wou voortzetten.
Ik had inderdaad stukje van jouw tekst geqoute, waarbij het mij er niet om ging van wie hij afkomstig was.
(overigens staat er nu een stukje als quote van mij in jouw tekst dat indirect via mij weer van jou was, maar maakt verder niet uit)

Alleen sluit het een nog steeds het ander niet uit, ik probeer, met nadruk op probeer (aangezien ik nou eenmaal niet de beste ruiter ben)
wel degelijk de dressuur rijkunst onder de knie te krijgen (tot op het niveau dat voor mij haalbaar is).
En doe dat met een recreatie paard, dat inderdaad soepel en los dient te worden, echter van dit recreatie paard kan ik heel veel leren
en daarmee mezelf allicht niet perfectioneren, maar wel verbeteren en daarmee mijn paard verbeteren.

En mijn doel is dan ook niet G.P, hoewel ik dat fantastisch zou vinden, begrijp me niet verkeerd!
(heb op zoektocht naar sportpaard door wending van het lot, wederom niet sportpaard gekocht, dus allicht mede eigen keuze,
hoewel ik ernstig betwijfel dat ik met een top paard het wel zou gaan halen, wegens gebrek van mijn kant.)
Maar gewoon lekker trainen met een paard, samen verbeteren, samen leren en ja, ik rijdt wedstrijden, zou het leuk vinden
ooit het Z2 of ZZlicht te halen, maar lukt dat niet, ook prima.
De weg ergens naar toe, kan heel mooi zijn, mits je oog hebt voor al het moois wat je tegen komt ;)
En dan is de bestemming ineens stuk minder belangrijk (qua wedstrijden, heb het niet over het feit dat ik dagelijks plezier wil
hebben van mijn paarden.)

Overigens hier wel iets duurdere privelesjes dan 15 euro... :+ anders gaan we het echt niet redden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:16

jasmijn78 schreef:

Integendeel,de rijkunst onder de knie krijgen( je ontwikkelen als ruiter)gaat juist beter met paarden die niet de ideale bouw hebben.
Daargelaten dat in jouw ogen ontwikkeling gelijk staat met slepen verzamelen.
Verder ga je ervan uit dat iemand die functioneel dressuur wil rijden de lat lager legt.
Het grappige is dat paarden die niet aan het huidige showbeeld voldoen veel kundiger gereden moeten worden om
prijzen te behalen.
Ook is er bij dit soort rassen veel minder speelruimte vwbt shortcuts;die tonen veel duidelijker,niet gecompenseerd door anatomische
eigenschappen.
Ik zou graag eens een topruiter een fjord naar het Z zien rijden;dat is pas knap.
Ik zou het niet na willen doen.
Misschien vind jij je uitspraken genuanceerd,zo komen ze niet over.
Als ik jouw posts lees denk ik steeds aan Superprix van Michelle Guillot.
Dan laat ik me nog niet uit over je termen als Jan Modaal etc. niet chique.
De eigenlijke vraag moet zijn:is de huidige sport een miss-verkiezing voor paarden of word er rijkunst beoordeeld?
Ik denk dat ik het antwoord al weet (en ben blij in het bezit van een miss :') )

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:22

Maar hoe kan het mindere gevoel van een paard met weinig aanleg je rijkunstig gevoel beter doen ontwikkelen dan wannneer je de kans krijgt het goede gevoel krijgen van een paard met meer aanleg?

Oryani

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:25

Een paard zonder aanleg doet dingen niet 'zomaar', daar moet je zelfs al aan een goeie stap werken bijvoorbeeld. Je moet je erg bewust zijn van wat je doet en wat je wilt verbeteren, en op welke manier dat dan moet. Denk dat dat bedoeld wordt?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:27

Ik snap het idee wel, als je een paard wat niet geschikt is naar een 'hoger' niveau kan rijden, zal een geschikter paard ook wel lukken. Als je een geschikt paard naar 'hoger' niveau rijdt kan je niet per definitie een ongeschikt paard naar zo'n niveau rijden. Lijkt me.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:31

Midnight16 schreef:
Maar hoe kan het mindere gevoel van een paard met weinig aanleg je rijkunstig gevoel beter doen ontwikkelen dan wannneer je de kans krijgt het goede gevoel krijgen van een paard met meer aanleg?

Daar zit in mijn ogen wel een denkfout.
Heb je wel enig idee hoe moeilijk het is om op een heel klein bewegend paard verschillen in beweging te voelen?
Voor mij schreeuwt mijn zwarte in dat opzicht tegen me als een groot letterboek, terwijl mijn fjord naar me fluisterd, heel heel zachtjes...
Maar door dat fluisteren heb ik wel geleerd te luisteren!

Dus je rijkunstig gevoel ontwikkelen kan wel degelijk op een minder getalenteerd paard, mits je bereid bent om te luisteren en open staat
voor dat wat ze je kunnen leren.

En meer aanleg zoals jij dat stelt zegt niet dat het een fijner paard is.
bv... fijn gereden tinker.. versus scheef getrokken stug van huis uit getalenteerd paard,
welke zal een fijner gevoel geven?
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 06-06-12 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:34

Midnight16 schreef:

Je zal correcter moeten rijden om de oefening te kunnen laten zien.
Natuurlijk is het altijd goed om te leren op een leermeester-paard.
Op een paard wat opgeleid moet worden echter zal je als ruiter minder je rijvaardigheden ontwikkelen
als het paard van nature al een gewenst-beeld bouw heeft.
Een verticaal paard zal veel beter gereden en gegymnasticeerd moeten worden om een gedragen galop te tonen.
Het zal daadwerkelijk de schoft moeten openen om schoudervrijheid te verkrijgen.
Een bergop gebouwd paard met snel achterbeen lijkt al snel een gedragen galop te tonen terwijl dat het vaak in werkelijkheid niet is.
dat bedoel ik met anatomische compensatie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:55

Sjolvir schreef:
Alleen sluit het een nog steeds het ander niet uit, ik probeer, met nadruk op probeer (aangezien ik nou eenmaal niet de beste ruiter ben)
wel degelijk de dressuur rijkunst onder de knie te krijgen (tot op het niveau dat voor mij haalbaar is).
En doe dat met een recreatie paard, dat inderdaad soepel en los dient te worden, echter van dit recreatie paard kan ik heel veel leren
en daarmee mezelf allicht niet perfectioneren, maar wel verbeteren en daarmee mijn paard verbeteren.

Het uitgangspunt is dat je realistisch bent over de capaciteiten van jezelf en je paard. Maar vaak missen ruiters dat. Vaak wordt het verschil aangehaald tussen degene met dat hete prachtige dressuurpaard die even de pan uitflipt, maar toch nog dikke punten behaald en de underdog: de ruiter met een niet-dressuurras die braaf een proefje hobbelt waarbij het er allemaal constant, ontspannen en 'vriendelijk' uit ziet.

Vaak, als je beter gaat kijken, zie je dat bij de laatste er dan vaak sprake is van net geen aanleuning, net geen goede buiging, net niet voldoende impuls, nauwelijks ruggebruik, versnellen ipv verruimen etc. Maar omdat het er dan allemaal 'netjes' uitziet denkt men snel dat het goed is. Maar van goed dressuurrijden is dan niet echt sprake. Als de hals gestrekt moet worden vallen dit soort combi's vaak meteen door de mand. Dan is er de verbinding weg, valt het paard stil, volt het paard de hand niet of blijft gewoon stoicijns in dezelfde houding doorhobbelen. Er wordt dan niet gereden, maar meegelift. Er worden figuurtjes gereden ipv dat met actief bezig is de basisvoorwaarden van het scala te behouden tijdens de gevraagde onderdelen. Ook veel juryleden zien niet altijd het verschil. Of weten niet wat ze er mee aanmoeten. Het is allemaal net-niet. Als ze, ook in de B en L echt volgens het boekje zouden jureren zouden ze continu 4 en 5 moeten geven. Maar dat doet bijna geen jury. Dan worden het van die 6-proeven. Zo worden puntjes gesprokkelt. Ruiters denken dat ze goed bezig zijn. Stromen door naar het M en Z en daar begint de ellende. het is ellende die niet goed zichtbaar is. Want vaak blijft dat type paard ook in die klasses zonder al te veel zichtbaar 'verzet' zijn proefjes hobbelen. Gooit in de traver een beetje het kontje naar binnen, maar verliest takt, impuls etc. Maar bijvoorbeeld bij een paard met van nature een minder goede draf valt dat minder op. Bij een paard dat van zichzelf met weinig takt, afdruk en balans loopt, valt het minder op als die takt/balans/afdruk verslechterd in de gevraagde oefening.

Bij een paard dat van nature met heel veel takt, afdruk en balans loopt, valt een taktfout des te meer op. Dat kan zelfs iedere leek zien.

En als je dan eens goed naar die combi met dat hoog in het bloedstaande dressuurpaard gaat kijken, dan zie je bijvoorbeeld dat dat paard weliswaar een keer de pan uitflipt, maar de ruiter heel snel het paard weer terug kan brengen naar de ontspanning. Dat het dier van zichzelf misschien een prachtig front heeft, maar ook graag de schoft een beetje naar beneden drukt. dat het bij zulke paarden juist heel veel gevoel vraagt om die in verbinding te houden. Dat het rijden van een sensibel, schrikachtig paard van een ruiter heel veel gevoel, snelle reacties met een juiste dosering vraagt. Als je het mij vraagt komt dus bij het goed voorstellen van zo'n paard meer rijkunst, ruitergevoel kijken. Men ziet vaak niet dat dat soort paarden van nature vaak veel 'kwalijknemender' zijn voor ruiterfouten. waar je bij een belg misschien best eens een keer ongecontroleerd aan de teugels kunt hangen zonder dat die verblikt of verbloost, heb je met een hoog in het bloed staand paard soms al oorlog als je je pink een keer verkeerd beweegt.

Ik vind dit een duidelijke tendens. Er wordt wel altijd geklaagd over dat dressuurpaard dat flipt maar met dikke punten naar huis gaat. Maar ik hoor nooit iemand zeggen: Tsja, ik weet dat mijn paard geen aanleg heeft voor dressuur, en ik vind het helemaal niet erg dat ik iedere keer met 160 punten naar huis ga en voor altijd in de B te blijven

(en natuurlijk zitten tussen deze uitersten ook een heel grijs gebied. Daarom stelde ik dat een paard 'enige' dressuuraanleg zou moeten hebben om je als ruiter te ontwikkelen. Tussen een Belg en een Totilas zit nog een hele range waar je je als ruiter prima op kunt ontwikkelen)

Ik vind dat je een paard in zijn waarde moet laten. Met een Fries moet je geen Z-spring ambities willen hebben. En ook niet in het B uitkomen met de gedachte 'we-zien-wel-waar-het-schip-strandt' en dan hopen op een wonder dat de balken blijven liggen. Daarmee doe je het paard en de springsport geen eer aan. Hou het dan lekker bij balkjes draven en een keer een kruisje springen voor de afwisseling thuis in de bak.

Idem voor een Belg in de dressuur (om maar een uiterste te noemen). Prima als je en dier dat is gefokt om lasten te trekken als rijdier wilt gebruiken en hem dmv een beetje dressuur wat gehoorzamer wilt maken. Als de dressuur er is voor je paard, waarom dan met zo'n dier naar een wedstrijd gaan? Waarom zo'n dier langs de lat van het Skala leggen? Als je bevestiging wilt hebben of je op de goede weg bent, heb je daar toch geen jury voor nodig? Ieder paard kun je, als je die als rijdier wilt gebruiken, wat 'verbeteren' dmv dressuur rijden. Maar niet ieder gezond paard is geschikt voor de dressuursport en om je dressuurrijkunst te perfectioneren.

Bovendien ben ik van mening dat een paard gelukkiger word van werk waar hij goed in is en aanleg voor heeft. Ik ben heel slecht in rekenen. Natuurlijk moet ik dat in mijn werk een beetje kunnen. Maar als mijn baas mij steeds op rekencursus zou sturen, en steeds rekenwerk zou geven, dan zou ik daar doodongelukkig van worden.

In de praktijk blijkt dat heel veel paarden in het Z komen. Daardoor leeft de stelling dat je met ieder gezond paard in de Z kunt komen. En dus dat ieder gezond paard dat werk voldoende zou moeten kunnen uitvoeren. Ik onderschrijf die stelling NIET. Als je echt kritisch gaat kijken naar de gevraagde oefeningen in het Z2 en de aspecten van het skala, dan besef je dat een paard toch enige aanleg voor dressuur moet hebben om dat naar behoren (lees: voor een 6) te kunnen uitvoeren. En ik zeg dit niet omdat ik niet graag varieteit op wedstrijd zie. In tegendeel. Soms is het best saai als 95% van de paarden donkerbruin en zwart en hoogbenig is. Ik zeg dat omdat ik vind dat je een paard in zijn waarde moet laten.

Als ruiter vind ik er geen moer aan met een paard te trainen die van nature gallopeert voor een 4, met jarenlange training op te plussen met veel pijn en moeite naar een mager 6-je. Om er dan op Z2 niveau achter te komen dat de kwaliteit van de galop NOOIT goed genoeg zal worden om series wissels en pirouettes voor een voldoende te kunnen springen. Dan gaat bij mij de lol er af. dan denk ik niet van: goh, wat heb ik veel geleerd. Dan denk ik: ik had veel verder kunnen zijn, mij veel meer kunnen ontwikkelen met een iets beter paard. (Ter info: ik heb ook geen Totilassen op stal hoor. Maar wel paarden met enige aanleg, maar ook met aandachtspunten)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:07

Ik vind niet dat deze paarden er doodongelukkig uit zien of niet in hun waarde worden gelaten

Afbeelding

Afbeelding

Mijn mening blijft, het is heel knap als je een paard dat niet voor (bijv.) dressuur is gefokt toch met plezier en op een fijne manier als dressuurpaard inzet.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:08

Nog even ter verduidelijking: Sommige paarden/rassen missen de aanleg om de basisvoorwaarden te kunnen behouden in bepaalde, op hoger niveau gevraagde oefeningen.

Een paard met een verticaal aangezette hals, een hele holle rug en een heel stijl achterbeen kan prima gezond zijn. Maar zo'n dier zal fysiek NOOIT in staat zijn om om zich goed te kunnen verzamelen. Verzameling heb je nodig om bepaalde oefeningen goed, volgens het skala te kunnen uitvoeren. Als een paard fysiek niet kan verzamelen, kun je die basisvoorwaarde dus niet laten zien. En kun je ook niet tonen dat je alle basisvoorwaarden in een oefening kunt behouden. Dus stopt je ontwikkeling als ruiter op zo'n paard daar. En als je kritisch gaat kijken, dan wordt enige mate van verzameling al gevraagd vanaf de M.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:09

Mbt degene die mij quote:
Z is inderdaad nog basis maar bij z verwacht je al stukken meer verzameling/zwaartepunt naar achter. Sommige koudbloeden zijn hier simpelweg niet toe in staat door de bouw (ook warmbloeden overigens maar dat percentage is denk ik kleiner).
Ik ken een paar die z lopen (haflinger fjord tinker). Ja ze doen alle oefeningen maar dat ik nou zeg hier gaat een fijn rijpaard nee. (overigens score sommige wel boven de 220 soms hoe is mij een raadsel ;)).
Als je als ruiter voor de sport/hoogst haalbare voor jezelf rijdt koop je toch geen paard dat dat bij voorbaat al niet aankan? Als je leuk paard zoekt voor ernaast bosritjes en een koele kikker tja dan is zoiets wel geschikt de gemiddelde kwpner is niet meer voor iedereen weg gelegd om ook mee door et bos te gaan ;).
Moeten we perse alle ruiters op hoger niveau hebben? Kan iemand niet ook gewoon een goede ruiter zijn als hij paarden fijn kan zadelmak maken of juist ervaring op wedstrijd t/m m te geven?
Ik ken best wel wat hele goede ruiters die zelden z of hoger rijden maar gewoon enorm goed
Kunnen opleiden... Zo ken ik ook best wel wat ruiters die al vaker z hebben gereden doorrijden tot peesblessure en dan de volgende pakken....
Ben je een betere ruiter als je papa eem ex-GP paard voor je koopt waar jij Z/ZZ mee rijdt en hopelijk elke keer prijs hebt? O ben je een betere ruiter als je in het b een keer de dag niet ebt maar een paard eerlijk behandeld en zorgt dat hij elke week met plezier op concours gaat... Geen 200pnt rijdt geen 0 rijdt maar wel een heel sympathiek rondje neer zet waar best een foutje gemaakt mag worden... Van fouten leeer je (en het paard) immers...

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:13

Dat is al een stuk genuanceerder Jasmijn en kan ik deswegen respecteren als jouw mening.
Je blijft vrij chargerend maar okay.
Je verhaal over takt is een slecht voorbeeld:veel paarden in de huidige sport/sportfok laten +DAP zien
wat dan benoemd word als spectaculair voorbeen maar feitelijk een taktfout is.
Ook worden veel paarden over hun tempo gereden(dat noemt men actief).
Met een paard wat geen ideale bouw heeft kan dat niet omdat het onmiddelijk zeer vlak wordt(geen compensatie van opwaartse bouw)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:18

Authentic schreef:
Ik vind niet dat deze paarden er doodongelukkig uit zien of niet in hun waarde worden gelaten

Ik vind plaatje nr. 1 nou niet echt HET voorbeeld van een 'happy athlete'... sorry. En een Fries over 1 hindernis of een parcours van 80 cm rijden kan wellicht prima. Maar je WEET dat dat dier het gewoon niet gaat redden als het hoger en technischer wordt. Daarvoor mist hij de aanleg.

Uiteindelijk blijft de ruiter die kan rijden voor een 8 of een 9 gewoon beter als een ruiter die kan rijden voor een 6-je. Als je wilt rijden voor een 8 of een 9 heb je een paard nodig die dat kan laten zien. Kwaliteit van rijkunst drukt zich niet uit in hoeveel jaar je bezig was om een paard iets voor een 6-je te laten uitvoeren. Kwaliteit van (dressuur) rijkunst drukt zich uit in wie in staat is het 'ideaal-beeld' van harmonie en een happy athlete het dichts kan benaderen.

Nogmaals: dat wil niet zeggen dat je NIETS leert van een kwalitatief minder paard. Maar als je je volledig wilt ontwikkelen (mits je daar als ruiter het gevoel en de aanleg voor hebt, want net als met paarden heeft ook niet ieder mens dan) dan heb je een goed paard nodig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:46

colette_007 schreef:
Moeten we perse alle ruiters op hoger niveau hebben? Kan iemand niet ook gewoon een goede ruiter zijn als hij paarden fijn kan zadelmak maken of juist ervaring op wedstrijd t/m m te geven?
Ik ken best wel wat hele goede ruiters die zelden z of hoger rijden maar gewoon enorm goed
Kunnen opleiden... Zo ken ik ook best wel wat ruiters die al vaker z hebben gereden doorrijden tot peesblessure en dan de volgende pakken....

de vraag uit het vorige topic was: waar is de rijkunst gebleven. Iemand die de rijkunst ECHT onder de knie heeft kan het allemaal. EN op leiden EN corrigeren EN een kwalitatief wat minder paard verbeteren EN alles uit een kwalitatief goed paard halen.

Iemand die de rijkunst echt onder de knie heeft herken je pas als die rijdt voor een 9 of een 10, als die het ideaalbeeld het dichts benaderd. Een nadeel van de acceptatie van niet-dressuurgefokte rassen in de dressuur kan zijn dan de ruiters, hoe goed ze wel niet mogen zijn, dus op zo'n 'niet-geschikt dressuur paard' op wedstrijd niet kunnen tonen waartoe ze rijkunstig in staat zijn omdat het paard het fysiek niet kan.

Als je dus heel sec gaat kijken draagt de acceptatie van niet geschikte dressuur-rassen dus niet echt bij aan het niveau van rijkunst op wedstrijden. Dat zou dus een van de mogelijke verklaringen, naast vele anderen, kunnen zijn op de vraag waar de rijkunst is gebleven. Ik ben niet voor het uitsluiten van bepaalde rassen op wedstrijden hoor. Want het blijft een lastige discussie. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en er is een heel groot grijs gebied.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:06

Als je ziet wat een mr Spahn uit een Fries haalt......en zo ken ik er meer,is dat dus ook een geschikt ras.
Overigens moet je je afvragen of het zuiver op dressuur fokken,het paarden welzijn wel bevordert.
Er worden momenteel veel paarden op lange benen gefokt.....OK ziet er mooi uit,maar breke beentjes zijn het wel,en als ze die lange benen werkelijk nodig hadden ,sja dan hadden ze ze van nature wel gehad.
overigens wordt een wat minder ras,als hij wel goed loopt in de regel wel goed door de jury wordt gewaardeerd...zo hebben we hier een hafje staan,wat voor een middendraf die hooguit een 7 waard is regelmatig een 8 krijgt,omdat de jury een krabbelkont verwacht en dus verrast wordt door de niet verwachte ruime draf.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:21

Kennen jullie Judith Pietersen? Die gaat als een speer met haar Friezen en zo'n fijne, handige, eerlijke ruiter. Top!

Verder ben ik van mening dat het met een "gewoner" paard wat moeilijker gaat, wat langzamer misschien ook. Je word er wel handig van, en snel. Ik vind het moeilijker punten scoren met de Friesjes dan met de KWPNers. Maar ik geniet met rijden van alle rassen evenveel.

En och, ik rij nog geen subtop en ik ben niet gezegend met een bult talent, maar dessalniettemin ben ik dolgelukkig met mijn Friezen en hoe ze zich houden in de "sport" (tussen aanhalingstekens omdat sommigen de basissport niet onder sport vinden vallen. :D ).. Ik wil dolgraag op steeds hoger niveau gaan rijden, maar je moet ergens beginnen niet waar?

Heb een Haflinger gehad die beter sprong als de gemiddelde KWPNer. Ongelooflijk, daar stond mijn springinstructeur heel raar van te kijken. :D

Ik zie niet in waarom de mensen die misschien niet als doel hebben Nationaal te gaan rijden niet af zouden kunnen met een minder goed paard, en een minder duur zadel. Zolang men maar de juiste begeleiding blijft krijgen zullen paard én ruiter er niet slechter van worden. Gun een ieder z'n lol. Ook als hij met z'n Shet×Belg mee wil doen aan de dressuur.

Edit: Papagroom: Goed veranderd in duur. :D
Laatst bijgewerkt door Chaos op 07-06-12 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:24

@chaos....ben het grootdeels met je eens,maarrrr,,ieder paard verdient een goed zadel.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:27

Absoluut. Maar een goedkoper zadel hoeft niet per defenitie een slecht zadel te zijn.
Kijk, voor €100 hoef je niks te verwachten maar bijvoorbeeld mijn Pfiff zadel gaat al 8 of 9 jaar mee en ligt nog altijd super op diverse paarden en is nog altijd mooi van kwaliteit.

Tweedehands is overigens ook goedkoper én goed. :D
Heb net een 'nieuwe' gekocht, nieuw in de winkel 2000€, half jaar mee gereden, pastte niet op het paard en geen gehoor verkoper zadel dus in de verkoop gedaan. Heb nu een machtig mooi en goed zadel voor maar €500.

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:28

Ik denk dat het echt niet uit maakt of je nou een Irish cob hebt of een new forest als je zelf maar wat meer ervoor over hebt :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:45

Ehm... :\

Ik vind rassen verbieden in de dressuursport echt het domste idee dat er bestaat. Ieder paard (en iedere mens!) is anders gebouwd, maar als de jury kijkt naar wat je paard laat zien, kan eigenlijk ieder ras op subtopniveau meedraaien. Moet je dat willen verbieden?

Ik heb een pony, daar begint de ellende al. Ze kan leuk springen, heel erg leuk zelfs, en ze heeft van zichzelf al wat horizontale gangen die mooi van pas komen in de dressuur, en ze zou het in de westernsport ook goed doen, maar ze is nergens écht goed in en bovendien te klein, te bont, te papierloos en niet slim. Ze heeft redelijk wat aanleg voor dingen, maar net niet genoeg om ook echt ergens in uit te blinken. Moet je haar willen verbieden om op wedstrijd te gaan? Zou ik dat moeten laten omdat ik haar nooit in de GP zal uitbrengen? Dat ik geen wedstrijden rijd is niet omdat het niet kan, namelijk. Om het nou te verbieden omdat ze van een verkeerd ras is... kom nou zeg, het is niet eens een ras.

Ik geloof best dat sommige paarden van nature spectaculairdere gangen hebben dan anderen en een andere nekaanzet en weet ik het allemaal, en dat zal er wel leuker uitzien maar ik geloof niet dat dat echt het totaalplaatje bepaalt. Dressuurpaarden zouden idealiter sowieso getraind worden om op de kleinste aanwijzing de reageren, dus dat je bij een BelgxShet wel lekker aan de teugels kunt trekken en bij een Arabier niet gaat niet op.

Ik vind plaatje 1 er overigens niet slechter uitzien dan veel andere dressuurplaatjes met hoger in het bloed staande paarden erop. :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 01:52

Ik zou Meneer Spahn en Judith Pietersen (die trouwens niet de minste Friezen rijden)wel eens op een IJslander in de dressuurring willen zien....Net zoals Edward Gal, Anky en noem maar op denk ik niet dat ze dan nog negens of tienen zouden rijden. :D
En dan vraag ik me ook nog eens af of ze ooit het rijtechnische niveau wat ze nu hebben ooit zouden hebben bereikt als ze enkel en alleen IJslanders of bv. dravers gereden hadden.

Zowel meneer Spahn als Mevrouw Pietersen rijden op Friezen die 'modern' gefokt zijn wat betreft exterieur ( minder grof, wat langer in de rug en een wat langer voorbeen waardoor ze meer in het rechthoekmodel staan, een wat minder grove en langere hals, schuine schouder enz) en beweging (betere galop, niet enkel knieaktie maar ook ruimte).
Ook bij de Haflingers en Fjorden wordt steeds meer het 'sportmodel', (rijtypisch ipv. robuust om zware lasten te kunnen trekken) gefokt. (Sorry Papagrooom, toch dat langere been :P )

Natuurlijk kun je je eigen ruitergevoel op elk paard verbeteren. Ik denk wel dat het op een 'geschikt' paard onder dezelfde omstandigheden een stuk makkelijker is.
Ter verduidelijking: een correcte pirouette rijden met een Belg lijkt me een bijna onmogelijke zaak, met een paard dat makkelijk galoppeerd zul je dat doel eerder bereiken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 02:15

ik vraag me juist af of de 'dressuurmutsen'(om het even een naam te geven) die wel gewend zijn aan dure coaching, een gefokt dressuurpaard en dure tuigage... Of die personen weg kunnen rijden op de paarden van 'jan modaal'.
In mijn ogen lijkt de dresuursport juist te koop en heeft het niet veel te maken met talent. Als je een paard koopt met veel aanleg, een goede trainer kan betalen en niets te kort komt wat materiaal en luxe betreft, dan lijkt het al snel heel wat.

Maar probeer maar eens met een meer 'simpeler' paard een dressuurproefje te rijden. Ik heb juist respect voor ruiters die op ieder paard netjes kunnen rijden en die rijtechnische problemen kunnen oplossen, voor alle paarden kunnen dressuuroefeningen nuttig zijn, het heeft veel baat als ze soepel en sterk in het lijf zijn.

Bij wijze van spreken; als jij een Fjord onder je kont krijgt die tijdens het rijden sterren loopt te kijken en lekker eigenwijs de bak door baggert met korte pasjes, dan vind ik dat een goede dressuurruiter ook uit dit paard het goede moet kunnen halen.
Helaas zijn er veel ruiters die daar hun neus voor lijken op te halen en alleen maar op een goed aangereden sportpaard stappen. (misschien zijn ze eigenlijk bang om door de mand te vallen als ruiter).

Stel je hebt een dressuurdoel. Bijvoorbeeld: ik wil over 2 jaar in de Z1 rijden.
Dan vind ik het heel knap als je dit voor elkaar krijgt met een 'meer simpel, niet dressuur gefokt' paard. Als jij niet veel middelen hebt voor dure instructie. Als jij het met simpel harnachement moet doen en als jij in weer en wind moet trainen, zelfs als je buitenbak een groot zwembad is. Ik vind dat nog wel een grotere kunst dan dat je alle middelen in je voordeel hebt.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:01

Een paard dat goed gebouwd is, daar leer je het gevoel veel beter en veel sneller op. Op dat soort paarden kan de ruiter zijn of haar talent veel beter vinden en verder ontwikkelen.
Maar dat neemt niet weg dat een ruiter dat niet kan op een paard die minder goed gebouwd is. Daar kan de ruiter ook ontzettend veel van leren maar zal het nooit het gevoel krijgen wat het wel kan krijgen als het op een goed gebouwd paard zal zitten.

Dat wil nog steeds niet zeggen dat je met een minder goed gebouwd paard niet ver kunt komen. De oefeningen die men rijdt die rijdt men omdat het paard daardoor verbeterd. Je kunt door middel van oefeningen van een minder goed gebouwd en dus een minder goed gaand paard een paard maken die in een beter houding gaat en soepel door het lichaam beweegt.
Door de training veranderen de spieren en vooral paarden die overbouwd zijn, zijn vaak erg lang in de spieren en het lichaam zit vaak vast op veel plekken. Als je deze paarden dus goed traint zullen de spieren korter worden waardoor het hele lichaam beter in proportie komt en het paard in de wei en in de training een beter houding van zichzelf zal aannemen. Daarnaast beweegt het paard beter en gelijkmatig door het lichaam en dit kun je alleen maar verbeteren, als je weer een stap verder komt in de training.

Men hangt naar mijn idee te veel vast aan de klasses. 'Ver komen' wat bedoeld men daarmee? En waarom ligt de focus daarop? In plaats van je paard trainen en dan naar een aantal jaar kijken door middel van bijvoorbeeld foto's en filmpjes hoe 'ver' je paard als is. Of beter gezegd wat voor positieve ontwikkeling het paard de laatste jaren heeft doorgemaakt. En niet alleen het paard trouwens, de ruiter net zo goed.
Je hebt geen tijd te stellen aan de opleidingsduur.
De klasses zijn er om te kijken waar je op dat moment staat in de opleiding en dat kan alleen behaald worden als je, je paard goed traint. En voor ieder paard is de basis weggelegd, simpelweg omdat dit de basis is. Het is alleen wel van groot belang dit op de juiste manier te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:24

Interessante discussie.

Zelf ben ik gezegend met een pony die ik als boscross buitenrijpony heb gekocht. Helaas bleek hij een heethoofd te zijn en daar niet zo voor geschikt.
Ik heb zelf altijd dressuurmatig gereden en heb hem dan ook maar dressuurmatig opgepakt. En met verrassend resultaat eigenlijk. Toen we begonnen was hij een pony met een slechte (geen) balans, gewend aan hard lopen met kop in de lucht (hij had er een mooie onderhals op gekweekt) en veel stuwen ipv dragen (heerlijk 450 kilo in je handen). We hebben wat discussies gehad tijdens het rijden.
Inmiddels zijn we 3,5 jaar en 4 instructrices en 3 zadels verder en heb ik een pony waar ik versteld van sta.

Ik heb in de afgelopen 20 jaar echt veel paarden gereden, vooral KWPN'ers en er is er niet 1 die me zo'n gevoel gaf als mijn haflinger. Ook omdat ik inmiddels wat jaren en ervaring verder ben, maar ook omdat hij zo graag voor me werkt, hij inmiddels 1 bonk spieren is (op de juiste plek deze keer :D ) en hij steeds makkelijker gaat bewegen. De basis is bevestigd. Omdat hij super aan de hulpen staat én zo graag voor me werkt komen er lastige oefeningen regelmatig per ongeluk erg goed uit. Op dat moment geef ík de hulp de niet goed, waardoor we ineens met een keertwending de hoefslag afgaan ipv een simpele volte indraaien.
Waar ik op andere paarden deze kunstjes reed, blijkt dat bij mijn paard dit gewoon een verlenging van de basis is. Zoals het eigenlijk gewoon hoort. En we zijn nog lang niet uitgeleerd. Helaas ben ik door spanning nog niet verder dan de L1 met hem, maar dat komt wel goed. Het is en blijft een heethoofd :D

Moraal van dit verhaal: wanneer de dressuurmatige basis van een paard correct is, heb je je als ruiter goed ontwikkeld en je paard daarin meegenomen. Je paard staat andersom zo goed aan je hulpen dat jij er als ruiter weer van kan leren door zijn reacties op hulpen te analyseren. Je leert van elkaar.
Ik ben het er zeker mee eens dat rassen als de haflinger een lager plafond hebben dan een Totilas. Maar hoeveel mensen rijden er nu daadwerkelijk in de (sub)top? Dat zijn er erg weinig. De meeste mensen rijden gewoon basissport en op dat niveau kun je je op elk paard ontwikkelen.
Maar zorg voor de juiste instructie, het juiste harnachement en de wil om te leren. En of het nou duur of goedkoop is, dat maakt niet uit. Het moet kwalitatief goed zijn. En ik denk dat daar juist de meeste problemen vandaan komen. Niet-flexibele instructeurs, rijdend volgens het plaatje (in de krul en strekken met die benen), dat ook nog eens beloond wordt op wedstrijden. Het gros dan, uiteraard niet iedereen :D