wat is er mis met waslijntjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arent

Re: wat is er mis met waslijntjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:28

wellicht komt dit ook uit een onbegrip van bitontwerp. vrijwel iedereen spreekt tegenwoordig alleen van 'scherp' of 'scherper' bitten werken op zeer verschillende manieren, en moeten dus ook andere hulpen behoeven. Op blanke kandare rijden is anders dan op een 'trensje'. met name in deze haast uitgestorven bezigheid is een waslijntje eerder gewenst.
klapperen van teugels is een gebrek aan ruiterhandcontrole en vasthouden aan zijn mond is een uitsluitend cosmetische oplossing.

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:52

Ik denk dat het er heel erg aan licht hoe ervaren een ruiter is. Wanneer een onervaren ruiter lichtrijdt en dan waslijnen heeft, zal het paard waarschijnlijk steeds een ruk in zijn mond krijgen, en deze ruiters zullen het paard waarschijnlijk niet exact op hun zit, been en stemhulpen rijden. Wanneer jij en je paard een beetje op elkaar ingespeeld zijn kun je veel op je zit doen, en met je beenhulpen, en nog steeds contact houden met je paard en als je dat kunt, zijn waslijnen denk ik niet erg, maar zolang je nog te onervaren bent is het denk ik beter om zonder waslijnen te rijden. Of je moet de teugels helemaal los gooien, want dan kun je je paard niet tegenwerken in zijn mond. Daarbij zit er een verschil in waslijnen, losse teugels en lange teugels. Over het algemeen zijn waslijnen per ongeluk en losse teugel niet, ook al is het praktisch hetzelfde..

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:14

Vraag ik me ook altijd af, volgens mij is het geen probleem namelijk.
Contact is denk ik wel belangrijk maar dat hoeft niet persee met strakke teugels. (denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:16

Waslijntjes betekenen dat je paard geen contact zoekt met de hand, wat dus wil zeggen dat hij simpelweg in een valse knik loopt; loopt wel in de houding, maar zoekt geen contact -> loopt niet over de rug -> geeft niet na.

Waslijntjes als je paard niet nageeft is niet heel erg, maar dan moet je ook niet verwachten dat je paard dat wel gaat doen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:19

Er is helemaal niks mis mee. Ik rijd met waslijntjes, dus zonder contact, en daarbij hoef je echt niet te denken aan los-vastcontact of flapperende teugels. Als ik de teugel oppak, zonder contact te maken, krijg ik al een reactie. Mij maak je dus niet wijs dat ik mijn pony niet aan de hulpen heb. Aangezien je een paard optomingloos in de juiste houding kunt laten lopen... waarom zou je de mond (of de neus) nodig hebben om ervoor te zorgen dat je paard over de rug loopt? Het meeste rijden met constante aanleuning vind ik niet zo prettig ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:39

Appelmoes_11 schreef:
Er is helemaal niks mis mee. Ik rijd met waslijntjes, dus zonder contact, en daarbij hoef je echt niet te denken aan los-vastcontact of flapperende teugels. Als ik de teugel oppak, zonder contact te maken, krijg ik al een reactie. Mij maak je dus niet wijs dat ik mijn pony niet aan de hulpen heb. Aangezien je een paard optomingloos in de juiste houding kunt laten lopen... waarom zou je de mond (of de neus) nodig hebben om ervoor te zorgen dat je paard over de rug loopt? Het meeste rijden met constante aanleuning vind ik niet zo prettig ogen.

Onder waslijntjes vallen imo de flapperende teugels ;)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:45

Ik kies er soms voor om een paard met losse teugel te rijden, vooral tijdens het losrijden. Lekker los van voren, lekker voorwaarts. Mijn ervaring is tot nu toe dat elk paard uiteindelijk zakt en zelf het (lichte) contact opzoekt. Als ik meteen met contact rijd, krijg ik niet het gewenste effect. Maar dat is puur mijn eigen maniertje :-)

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:49

Dus het is onmogelijk voor een paard verzameld en over zn rug in de wei te lopen ? Dan is er geen aanleuning, want geen ruiter...

Het paard kan ook zonder contact over z'n rug lopen zonder valse knik en een valse knik is prima mogelijk met contact.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:28

Ik vraag me alleen af hoe dat dan zit met de hand aannemen? Als ik mijn paard meer ruimte geef, zoekt hij meteen mijn hand op naar beneden/voren. En dat is naar mijn inzien ook gewoon goed, hij vertrouwt mijn hand, zoekt zelf contact. Als je met waslijntjes rijdt, of gewoon met lange teugels, en het paard blijft bovenin, is dat toch niet goed? Iemand een uitleg waarom dat wel goed zou zijn? Moet ook nog leren :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:49

Geryon schreef:
Ik vraag me alleen af hoe dat dan zit met de hand aannemen? Als ik mijn paard meer ruimte geef, zoekt hij meteen mijn hand op naar beneden/voren. En dat is naar mijn inzien ook gewoon goed, hij vertrouwt mijn hand, zoekt zelf contact. Als je met waslijntjes rijdt, of gewoon met lange teugels, en het paard blijft bovenin, is dat toch niet goed? Iemand een uitleg waarom dat wel goed zou zijn? Moet ook nog leren :)

Of een paard bovenin blijft met lange teugels is afhankelijk van wat de ruiter "vraagt" van het paard.
Is het de bedoeling dat het paard verzameld blijft, dan is het goed.

Ook met lange teugels kan een paard de hals strekken als de ruiter het "vraagt"

Er zjin genoeg "klassieke" rijstijlen waarin met lange teugels/waslijntjes wordt gereden.
Denk bv aan doma vaquera en het western wat daar vanaf geleid is.
Ook bij het frans "klassieke" is het de doelstelling.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:59

Naar mijn idee en ervaring gaat het erom dat je je paard 'in verbinding' kunt rijden. Dat is echt niet alleen een fysieke verbinding tussen ruiterhand en paardenmond. Verbinding wil zeggen dat de voorwaartse energie van het paard via zit, benen en hand van de ruiter vloeiend gereguleerd kan worden. Cruciaal daarbij is de focus van het paard op de ruiter, de mentale verbinding. Een goed doorgetraind paard kan ook met licht doorhangende teugels in deze verbinding lopen. Het gewicht van de teugel is daarbij genoeg als verbinding tussen ruiterhand en paardenmond. Maar dat is een proces van jaren. Begin je vanuit een basis van waslijntjes, volgens het zgn. signaal-principe (korte ophoudinkjes/hulpjes afwisselen met teugel door laten hangen) dan is het naar mijn idee moeilijk het paard in verbinding te leren lopen. Een jong paard loopt immers niet uit zichzelf in balans over de bovenlijn, maar in een vrije houding en op de voorhand. Jonge paarden hebben naar mijn mening meer baat bij een ruiter met constant meeverende hand die de teugel gelijkmatig licht in contact houdt, en van daaruit het paard in verbinding rijdt. Uiteraard niet steeds in dezelfde houding, het paard moet juist leren de hand te volgen, eerst vwnw en van daaruit variëren in oprichting en halslengte.