Is het paard geëvolueerd of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:39

midgie schreef:
In verhouding met nu en vroeger waren de boeren eigenlijk veel beter voor hun paard, want hun paard was hun brood, geen goeie verzorging was niet op het land kunnen werken,

Dat kun je zo niet stellen. Als je kijkt naar de samenlevingen waar ook nu nog het paard belangrijk is voor de broodwinning, en die zijn er genoeg, blijkt dat dat lang niet altijd leidt tot goede verzorging van hun dieren. (Soms wel, soms niet.)
En ken je het fenomeen 'maandagziekte'?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:33

Nee, het paard is niet geëvolueerd in een rijdier. Anders zouden we er geen zadel op hoeven te leggen om de druk te verdelen, want dan zou het niet slecht voor zijn rug zijn als we daar met onze blote zitbeenknobbeltjes op zouden gaan zitten.

We hebben het paard wel gedomesticeerd, het zijn immers geen wilde dieren meer. Maar ze zijn niet geëvolueerd tot rijdier :')

Anne_GTI schreef:
Vroeger had je een hele goede koe als er per jaar 7000 liter gemolken kon worden. Nu is dat niet veel en zijn hoeveelheden boven de 10.000 liter haalbaar.

Plak daar nog maar een 0'tje achter :P Dit zijn geitengetallen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:55

Toch die geiten weer ... :D

goldenarrow

Re: Is het paard geëvolueerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:41

Ja, idd. Ik wist het eerst ook niet hoor, het is dat ik net de afgelopen 4 weken stage heb gelopen bij een koeienboer (en zijn schoonpa was een geitenboer :')).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:57

goldenarrow schreef:
Ja, idd. Ik wist het eerst ook niet hoor, het is dat ik net de afgelopen 4 weken stage heb gelopen bij een koeienboer (en zijn schoonpa was een geitenboer :')).

Per jaar, niet per koe :+

goldenarrow

Re: Is het paard geëvolueerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:06

Oh lol, had helemaal dat woordje niet gelezen :') Sorry!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:43

Shadow0 schreef:
midgie schreef:
In verhouding met nu en vroeger waren de boeren eigenlijk veel beter voor hun paard, want hun paard was hun brood, geen goeie verzorging was niet op het land kunnen werken,

Dat kun je zo niet stellen. Als je kijkt naar de samenlevingen waar ook nu nog het paard belangrijk is voor de broodwinning, en die zijn er genoeg, blijkt dat dat lang niet altijd leidt tot goede verzorging van hun dieren. (Soms wel, soms niet.)
En ken je het fenomeen 'maandagziekte'?

Ja dan heb je het niet meer over Nederland, verder over de grens heb ik hier in dit verhaal niet aan gedacht, maar in Nederland heb je geen paard meer nodig voor de broodwinning, maar puur voor hobby en daar gaat het fout bij heel veel paarden bezitters.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:57

midgie schreef:
Ja dan heb je het niet meer over Nederland, verder over de grens heb ik hier in dit verhaal niet aan gedacht, maar in Nederland heb je geen paard meer nodig voor de broodwinning, maar puur voor hobby en daar gaat het fout bij heel veel paarden bezitters.

Nee, het gaat fout bij veel paardenbezitters omdat het mensen zijn - met soms gebrek aan kennis, soms gebrek aan motivatie. Dat geldt voor hobbyisten en professionals. Of een paard voor hobby of broodwinning gehouden wordt is niet de bepalende factor.
Overigens zijn maneges, fokkers en professionele ruiters wel degelijk afhankelijk van hun paarden - en ook daar zie je dat er sommigen zijn die hun paarden slecht verzorgen, slecht behandelen of uitbuiten.