Ashkerlon schreef:Ik kan niet zeggen dat ze echt ongemotiveerd is om te werken. Meer de instelling van "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" Waarom zou je de hoeken van de piste uitrijden als je ze ook kan afsnijden? Das toch korter? Waarom zou je nagefelijk lopen als je zoveel meer kan zien met je hoofd gewoon recht? Vraag haar om te veruimen en te verkorten en ze doet het. stap-draf-galop doet ze meteen als je het vraagt. Echter met het scherpe bit net allemaal ietsje vlotter en gemakkelijker.
Vandaar ook: wie zou kiezen om dan maar het scherpe bit in te hangen en alles gemakkelijk te maken, of toch blijven dooroefenen met het zachte bit, tot het ook daar even vlot gaat. Ook al blijkt dit een werk van lange adem te zijn.
Zoals ik dit lees, kan ik alleen de conclusie trekken dat het paard nog niet goed aan de hulpen staat en de ruiter nog hard moet werken aan zichzelf.
Zeker het nageven is prettig voor een paard en dat is enkel prettig wanneer de ruiter de uiste hulpen gebruikt (dus eigenlijk geen hulpen geeft daarvoor)
Het niet door de hoeken gaan is ook zoiets, je moet het paard sturen en kan niet verwachten dat het vanzelf gaat. Lukt dat niet goed, dan is je communucatie niet goed genoeg.

In mijn ogen is het een rijtechnisch probleem. Mensen die grijpen naar 'zwaarder geschut' hebben geen zin of tijd om hun paard correct op te leiden of om te scholen. Ik begrijp dat het voor de ruiter prettiger is om iets snel en gemakkelijk voor elkaar te krijgen, maar ik ben er van overtuigd dat je dut later in de opleiding van het paard weer tegenkomt. Nou is het overigens wel lastiger om een paard om te scholen dan volledig zelf op te leiden, maar dat is een keuze die je bij de aankoop maakt.
Zelfs met mijn paard die medicijnen moest om rustig te blijven omdat hij zo gevaarlijk was, bleef ik rijden met een trensje, en nu train ik bitloos met hem op M-niveau. Nou, als dat kon dan kan ALLES op de wereld.