Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 08:43

Chaos schreef:
Wat een grappig topic.

Ik ben wel benieuwd wat nu precies GEWONE dressuur is?

Al het slechte is gewone dressuur :D

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:28

TS, om jouw vraag te kunnen beantwoorden, is het misschien een idee om er eerst achter te komen waar het woordje DRESSUUR voor staat.
Als je dat weet kun je gaan kijken waar "gewone"(?) dressuur voor staat en vervolgens waar "Klassieke" dressuur voor staat.

Ik denk dat je dan wellicht het antwoord zult vinden.

Jolindaa

Re: Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:32

Het topic is al van een tijdje geleden. Gezien de weinige reacties van toen, ben ik al op speurtocht gegaan en heb ik het inderdaad al gevonden. De reacties die gegeven zijn vandaag zijn dus eigenlijk al niet meer van toepassing op mij :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:36

Jolindaa schreef:
Het topic is al van een tijdje geleden. Gezien de weinige reacties van toen, ben ik al op speurtocht gegaan en heb ik het inderdaad al gevonden. De reacties die gegeven zijn vandaag zijn dus eigenlijk al niet meer van toepassing op mij :)

Ik ben anders wel benieuwd naar de antwoorden die je gevonden hebt, dus deel ze met ons :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 11:42

Ik heb gewoon de verschillende theorieën opgezocht destijds. Zit geen persoonlijke mening aan vast, want die houd ik lekker voor me. In tegenstelling tot iedereen die hier zijn frustratie's botviert op de personen die graag de ''andere'' kant van het rijden beoefenen.

Zoals al eerder is gezegd, heb ik gevonden dat de klassieke rijkunst is gebaseerd op rechtgerichtheid en ontspanning, alvorens er een fijne aanleuning plaats kan vinden. Dit bereik je inderdaad door middel van zijgangen en dergelijken. De spieren van het paard worden zodanig gestretched zodat het paard aan beiden kanten even sterk en even soepel is. Hierdoor is het voor het paard mogelijk om de spieren gelijkwaardig te gebruiken en hierdoor zal het paard recht komen te lopen, omdat het niet meer aan 1 kant sterker en soepeler is dan aan de andere kant.

De ''gewone'' of de niet-klassieke dressuur, of hoe men het ook graag wilt noemen, is juist gebaseerd op een paard dat door de voorwaardse tendens door de hand komt. Het leert eerst lopen met een fijne aanleuning, alvorens het de oefeningen als zijgangen aan gaat leren. Doordat het paard door de hand is, loopt het voor de ruiter uit, als het ware. Hierdoor heb je de achterhand onder je kont en de voorhand in de hand. Het paard houdt zich hierdoor recht, omdat er geen plaats is voor zwalken en/of scheef lopen.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:57

beste pletje123, u moet dringen leren lezen, daar wij beiden niet spreken van keertwendingen, maar van wendingen om de voorhand. een echte dressuurtrainer als u zou tochwel moeten weten dat er wel degelijk een verschil is.
als uw paard wel mooi in het spoor gaat is het omdat het paard scheef gesteld is tegen de kant, dan zal inderdaad het buitenste achterbeen in het spoor gaan van het buitenste voorbeen.
indien u het heeft over op de cirkel of tijdens het longeren, dan zit u inderdaad ook reeds met enige stelling en dus een rechtsgesteld paard. als uw paard daarentegen zowel met beide achterbenen in het spoor gaat als de voorbenen moet u dringend foto's trekken van uw paard, want dan moet dit een unieke bouw hebben die men graag zou onderzoeken.

en misschien LOOPT uw paard steeds, maar de mijne gaat, want ik heb balans bereikt met mijn paarden...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:08

jerich0 schreef:
en misschien LOOPT uw paard steeds, maar de mijne gaat, want ik heb balans bereikt met mijn paarden...

=
professor schreef:
het paard loopt niet maar gaat

*\o/* *\o/*
wat heb ik nu gewonnen? Een klassieke koelkast?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 12:09

Nee, een klassiek hobbelpaard.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:48

dit wordt namelijk in alle klassieke opleidingen duidelijk gemaakt. verder heb ik die naam reeds meerdere malen gezien in inderdaad klassieke discussies, maar heb er nog steeds niets nieuws van gezien, dus heb er zelf nog niet meer kunnen discusieren. elke ware klassieke dressuurmens zal u vertellen dat een paard gaat en niet loopt...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:06

Even voor mijn beeld:
de klassieke rijkunst is eigenlijk een historische rijkunst ontwikkeld voor barokke paarden in die honderden jaren terug als vervoersmiddel werden ingezet op de slagvelden. De methode was een tijd vergeten maar is sinds kort weer helemaal hip in het alternatieve cirquit waar mensen met de meest uiteenlopende rassen werken.
De gewone dressuur baseerd zich op het scala der Ausbildung, een methodie die is ontwikkeld voor warmbloeden en die zich richt op het opleiden van een sportpaard, deze methode wordt nog steeds veelvuldig toegepast door top-sport ruiters en top-trainers.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:12

Dan ben ik wel heel benieuwd, Abacab, wat jij onder dressuur verstaat?!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:16

Dressuur betekent eigenlijk het gymnastiseren en het gehoorzaam maken van het paard door de ruiter.
Dat kun je op heel veel manieren uitvoeren, afhankelijk van de 'school' die je kiest maar ook je paard, je eigen persoonlijkheid en fysieke [on]mogelijkheden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:20

Gulpje schreef:
jerich0 schreef:

=
professor schreef:

*\o/* *\o/*

LOL

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:24

de klassieke dressuur is helemaal gebaseerd op het scale der ausbildung.
deze methode werd nooit stopgezet, maar werd overschaduwd door het hedendaagse trek en sleurwerk die een teveel aan punten krijgt op wedstrijden. de klimkes enzo reden en rijden nog steeds volgens de principes van de klassieke dressuur. vroeger zijn wedstrijden ontstaan in perioden wanneer er geen oorlog was om het niveau van deze paarden op peil te houden. men heeft hierin gewoon aftakkingen zoals de duitse school en de franse school.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:24

Abacab schreef:
Even voor mijn beeld:
de klassieke rijkunst is eigenlijk een historische rijkunst ontwikkeld voor barokke paarden in die honderden jaren terug als vervoersmiddel werden ingezet op de slagvelden. De methode was een tijd vergeten maar is sinds kort weer helemaal hip in het alternatieve cirquit waar mensen met de meest uiteenlopende rassen werken.
De gewone dressuur baseerd zich op het scala der Ausbildung, een methodie die is ontwikkeld voor warmbloeden en die zich richt op het opleiden van een sportpaard, deze methode wordt nog steeds veelvuldig toegepast door top-sport ruiters en top-trainers.

:(:) De methode is nooit vergeten wellicht wel in NL. In Frankrijk en in Duitsland, Oostenrijk en Spanje is deze methode nooit weg geweest. In Frankrijk bij keuringen willen de Fransen niet zien dat de paarden zo in de krul worden gereden door b.v. NL ruiters want zo worden de paarden niet fijn voorgesteld en gereden is hun mening. Het kost je paard heel veel punten.
Grappig dat ik nu bij het hippe en alternatieve circuit hoor. Dank je wel! :+ De klassieke dressuur werkt zowel bij alle rassen zonder onderscheid te maken tussen oud barok en modern gefokt paard. Het scala der ausbildung is een toetsingsmethode komende uit de klassieke dressuur. Tegenwoordig wordt er nog steeds getoetst aan de hand van het skala.
Dit verhaal is dus een verhaal dat rammelt aan feiten en van alle kanten. Ik begrijp ook niet hoe je hier aan komt.
Wel kan het zo wezen, en dat zou erg hoopvol zijn, dat mensen terug komen van bepaalde trainingsmethoden vanuit de moderne dressuur omdat zij deze als een doodlopende weg ervaren. Bij mij persoonlijk was dit wel zo en ik ben dus heel bewust op zoek gegaan naar andere instructie en (Duits) klassieke instructie gevonden. Mijn paard is hierdoor lichamelijk en geestelijk in positieve zin erg veranderd. Is aanzienlijk rechter en sterker geworden met evenwichtiger opgebouwde spieren (in plaats van smal kontje van achteren en bodybuilder van voren). Haar rug is mooi gespierd geworden en weer helemaal zichtbaar (in plaats van weggedrukt). De aanleuning is fijn eerlijk en het onrustige van het paard is helemaal weg. Zelf zit ik meer in balans en dus loopt mijn paard in evenwicht. Wij staan op het punt om mijn paard te laten gaan door de baan, maar dat heeft nog even wat tijd nodig. Het voorbereidende werk is gedaan en heel rustig stapje voor stapje bouwen we verder aan mijn fijne paard. Ik weet dat ik niet de enige ben die vanuit de moderne trainingsmethodiek vast ben gelopen en bewust overgestapt ben naar klassieke dressuur.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:44

pien_2010 schreef:
Abacab schreef:
Even voor mijn beeld:

:(:) De methode is nooit vergeten wellicht wel in NL. In Frankrijk en in Duitsland, Oostenrijk en Spanje is deze methode nooit weg geweest. In Frankrijk bij keuringen willen de Fransen niet zien dat de paarden zo in de krul worden gereden door b.v. NL ruiters want zo worden de paarden niet fijn voorgesteld en gereden is hun mening. Het kost je paard heel veel punten.
Grappig dat ik nu bij het hippe en alternatieve circuit hoor. Dank je wel! :+ De klassieke dressuur werkt zowel bij alle rassen zonder onderscheid te maken tussen oud barok en modern gefokt paard. Het scala der ausbildung is een toetsingsmethode komende uit de klassieke dressuur. Tegenwoordig wordt er nog steeds getoetst aan de hand van het skala.
Dit verhaal is dus een verhaal dat rammelt aan feiten en van alle kanten. Ik begrijp ook niet hoe je hier aan komt.
Wel kan het zo wezen, en dat zou erg hoopvol zijn, dat mensen terug komen van bepaalde trainingsmethoden vanuit de moderne dressuur omdat zij deze als een doodlopende weg ervaren. Bij mij persoonlijk was dit wel zo en ik ben dus heel bewust op zoek gegaan naar andere instructie en (Duits) klassieke instructie gevonden. Mijn paard is hierdoor lichamelijk en geestelijk in positieve zin erg veranderd. Is aanzienlijk rechter en sterker geworden met evenwichtiger opgebouwde spieren (in plaats van smal kontje van achteren en bodybuilder van voren). Haar rug is mooi gespierd geworden en weer helemaal zichtbaar (in plaats van weggedrukt). De aanleuning is fijn eerlijk en het onrustige van het paard is helemaal weg. Zelf zit ik meer in balans en dus loopt mijn paard in evenwicht. Wij staan op het punt om mijn paard te laten gaan door de baan, maar dat heeft nog even wat tijd nodig. Het voorbereidende werk is gedaan en heel rustig stapje voor stapje bouwen we verder aan mijn fijne paard. Ik weet dat ik niet de enige ben die vanuit de moderne trainingsmethodiek vast ben gelopen en bewust overgestapt ben naar klassieke dressuur.

Kort samengevat: in de landen België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Oostenrijk wordt nog volgens DE juiste manier gereden: klassiek. Alleen in Nederland worden de paarden in de krul getrokken met kracht en spanning. Maar hoe verklaar je dan alle internationale successen van de Nederlandse ruiters van de afgelopen 10 jaar? De jury is immers ook internationaal en Nederland is maar een klein landje met niet veel invloed en geschiedenis wat betreft de dressuur?

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:59

Gulpje schreef:
jerich0 schreef:

=
professor schreef:

*\o/* *\o/*

als deze persoon zo een indruk heeft nagelaten dat u hem overal in herkend, dan heeft hij dit goed gedaan. dat is de gedachte die u gewonnen hebt. proficiat hiermee. zou u toch eens laten nadenken dan!

pien_2010 schreef:
Abacab schreef:
Even voor mijn beeld:

nee hoor, deze nieuwe rijstijl is overal in de wereld tegenwoordig en ziet men al zoveel jaar langer in de springsport, waar het nut van degelijke dressuur reeds vele jaren langs de kant wordt geschoven en enkel prestatiegericht wordt gereden.

waarom dan meer in nederland? omdat Sjef janssens deze techniek is gaan uitwerken en er een naam aan gegeven heeft. zijn vrouw, die aan de top verscheen toen ze nog klassiek reed, ging plots deze techniek gebruiken, waardoor men is gaan aannemen dat het via deze techniek was.
Veel oude juryleden zijn gestopt met jureren, en indien het puntenverschil te groot was met andere juryleden, werden deze gewoon niet meer gevraagd. en alweer, zoals steeds in de paardensport, als uw inkomen er vanaf hangt, dan plooi je beter...
En wees nu eerlijk. moest men hier steng op gaan jureren, dan zijn de proeven zo goed als leeg.
Ook is het verschijnen van veel onbekwame mensen in de sport geen goede vooruitgang geweest. men ziet zwaar opsmijtende voorbenen en heel wat 'show', wat de televisie kijkende mens toch graag ziet. maar deze mensen hebben geen idee ivm correct rijden, de basisprincipes, het waarom. mensen willen show zien. dit alles heeft geleidt tot hun succes. zeker niet hun super goed rijden

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:03

indien veel landen plots gaan opgeven wedstrijden te organiseren omdat ruiters die klassiek rijden, verder weigeren deel te nemen, dan zal de sport in de slop geraken en zal de toekomst minder zijn, zoals het verdwijnen van de paardensport in de Olympische spelen. dan zal het showkarakter minder uitmaken en zal alles veranderen. maar dit is ijdele hoop vrees ik

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:05

Jericho,
Of juryleden nu oud of jong zijn, als in alle andere landen men nog wel geheel op de klassieke manier rijdt, dan zullen ook die internationale juryleden de "Nederlandse manier" afstraffen.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:10

Electra63 schreef:
Jericho,
Of juryleden nu oud of jong zijn, als in alle andere landen men nog wel geheel op de klassieke manier rijdt, dan zullen ook die internationale juryleden de "Nederlandse manier" afstraffen.

mensen hier hebben toch de lastige gewoonte een tekst niet goed te lezen.
Zoals ik al zei, als geld ermee gepaard gaat, dan zal men plooien, internationaal of niet. zo simpel is het.
Er wordt in alle landen anders gereden en niet enkel klassiek, en deze kunnen ook als jurylid gekozen worden indien zij het examen hebben afgelegd.
een Isabelle Werth rijdt verre van klassiek, maar hangt met volle gewicht aan de teugeltjes...
Meneer de partner van Gal hangt ook gezellig aan de teugeltjes, genoeg foto's daarvan te vinden. zelfs enkele waarbij een blauwe tong zichtbaar is tijdens een wedstrijd. nuja, zal wel net die schapenziekte zijn zeker???

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:18

Om sucsesvol te worden in je rijden moet je niet of/of doen maar en/en...ga die dingen doen die voor jou en je paard werken en pak zo het beste uit beide werelden..;-}

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:27

Elisa2 schreef:
Om sucsesvol te worden in je rijden moet je niet of/of doen maar en/en...ga die dingen doen die voor jou en je paard werken en pak zo het beste uit beide werelden..;-}

maar dit mag niet ingaan tegen de gezondheid van het paard. ik zag nog nooit m'n paard in de weide in een valse knik gaan of laag diep en rond. Poll ( atlas) blijft steeds het hoogste punt van de nekcurve.
en als dat een ontspannen blik is die die paarden tonen, dan moeten mijn paarden zich toch nooit ontspannen op de weide, arme beestjes toch. zou ik ze dan beter buitensteken met strakke bijzets op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:35

Het mag nooit ten koste gaan van de gezondheid van het paard,maar goed paardrijden bestaat ook niet uit afdwingen of forceren..wat een valse knik is..laag en diep kan prima zolang het neusje er maar uit is..dus geen kin op de borst.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:40

als uw neusje eruit is, dan is de poll het hoogste punt, en dan zal dit niet meer vallen onder de noemer laag diep en rond., er mag inderdaad niet geforceerd worden, daar ben ik 100% mee eens.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:42

wat ziet er nu gezelliger uit?
Afbeelding
Afbeelding
of

Afbeelding

ik weet wat ik verkies voor mijn paard