Chaos schreef:Wat een grappig topic.
Ik ben wel benieuwd wat nu precies GEWONE dressuur is?
Al het slechte is gewone dressuur
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Jolindaa schreef:Het topic is al van een tijdje geleden. Gezien de weinige reacties van toen, ben ik al op speurtocht gegaan en heb ik het inderdaad al gevonden. De reacties die gegeven zijn vandaag zijn dus eigenlijk al niet meer van toepassing op mij
Abacab schreef:Even voor mijn beeld:
de klassieke rijkunst is eigenlijk een historische rijkunst ontwikkeld voor barokke paarden in die honderden jaren terug als vervoersmiddel werden ingezet op de slagvelden. De methode was een tijd vergeten maar is sinds kort weer helemaal hip in het alternatieve cirquit waar mensen met de meest uiteenlopende rassen werken.
De gewone dressuur baseerd zich op het scala der Ausbildung, een methodie die is ontwikkeld voor warmbloeden en die zich richt op het opleiden van een sportpaard, deze methode wordt nog steeds veelvuldig toegepast door top-sport ruiters en top-trainers.
De methode is nooit vergeten wellicht wel in NL. In Frankrijk en in Duitsland, Oostenrijk en Spanje is deze methode nooit weg geweest. In Frankrijk bij keuringen willen de Fransen niet zien dat de paarden zo in de krul worden gereden door b.v. NL ruiters want zo worden de paarden niet fijn voorgesteld en gereden is hun mening. Het kost je paard heel veel punten.
De klassieke dressuur werkt zowel bij alle rassen zonder onderscheid te maken tussen oud barok en modern gefokt paard. Het scala der ausbildung is een toetsingsmethode komende uit de klassieke dressuur. Tegenwoordig wordt er nog steeds getoetst aan de hand van het skala. pien_2010 schreef:Abacab schreef:Even voor mijn beeld:
de klassieke rijkunst is eigenlijk een historische rijkunst ontwikkeld voor barokke paarden in die honderden jaren terug als vervoersmiddel werden ingezet op de slagvelden. De methode was een tijd vergeten maar is sinds kort weer helemaal hip in het alternatieve cirquit waar mensen met de meest uiteenlopende rassen werken.
De gewone dressuur baseerd zich op het scala der Ausbildung, een methodie die is ontwikkeld voor warmbloeden en die zich richt op het opleiden van een sportpaard, deze methode wordt nog steeds veelvuldig toegepast door top-sport ruiters en top-trainers.
De methode is nooit vergeten wellicht wel in NL. In Frankrijk en in Duitsland, Oostenrijk en Spanje is deze methode nooit weg geweest. In Frankrijk bij keuringen willen de Fransen niet zien dat de paarden zo in de krul worden gereden door b.v. NL ruiters want zo worden de paarden niet fijn voorgesteld en gereden is hun mening. Het kost je paard heel veel punten.
Grappig dat ik nu bij het hippe en alternatieve circuit hoor. Dank je wel!De klassieke dressuur werkt zowel bij alle rassen zonder onderscheid te maken tussen oud barok en modern gefokt paard. Het scala der ausbildung is een toetsingsmethode komende uit de klassieke dressuur. Tegenwoordig wordt er nog steeds getoetst aan de hand van het skala.
Dit verhaal is dus een verhaal dat rammelt aan feiten en van alle kanten. Ik begrijp ook niet hoe je hier aan komt.
Wel kan het zo wezen, en dat zou erg hoopvol zijn, dat mensen terug komen van bepaalde trainingsmethoden vanuit de moderne dressuur omdat zij deze als een doodlopende weg ervaren. Bij mij persoonlijk was dit wel zo en ik ben dus heel bewust op zoek gegaan naar andere instructie en (Duits) klassieke instructie gevonden. Mijn paard is hierdoor lichamelijk en geestelijk in positieve zin erg veranderd. Is aanzienlijk rechter en sterker geworden met evenwichtiger opgebouwde spieren (in plaats van smal kontje van achteren en bodybuilder van voren). Haar rug is mooi gespierd geworden en weer helemaal zichtbaar (in plaats van weggedrukt). De aanleuning is fijn eerlijk en het onrustige van het paard is helemaal weg. Zelf zit ik meer in balans en dus loopt mijn paard in evenwicht. Wij staan op het punt om mijn paard te laten gaan door de baan, maar dat heeft nog even wat tijd nodig. Het voorbereidende werk is gedaan en heel rustig stapje voor stapje bouwen we verder aan mijn fijne paard. Ik weet dat ik niet de enige ben die vanuit de moderne trainingsmethodiek vast ben gelopen en bewust overgestapt ben naar klassieke dressuur.
Gulpje schreef:jerich0 schreef:en misschien LOOPT uw paard steeds, maar de mijne gaat, want ik heb balans bereikt met mijn paarden...
=professor schreef:het paard loopt niet maar gaat
![]()
![]()
wat heb ik nu gewonnen? Een klassieke koelkast?
pien_2010 schreef:Abacab schreef:Even voor mijn beeld:
Electra63 schreef:Jericho,
Of juryleden nu oud of jong zijn, als in alle andere landen men nog wel geheel op de klassieke manier rijdt, dan zullen ook die internationale juryleden de "Nederlandse manier" afstraffen.
Elisa2 schreef:Om sucsesvol te worden in je rijden moet je niet of/of doen maar en/en...ga die dingen doen die voor jou en je paard werken en pak zo het beste uit beide werelden..;-}