Waar is de rijkunst gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:54

Het gaat niet over de kennis of je vak beheersen... we hebben het hier n.l. niet over je vrachtwagen rijbewijs halen of je afstudeerproject chemie...
We zijn met dieren bezig, en toevallig een diersoort die heel dicht bij ons kan en wilt staan en ons zoveel rijkdom kan en wilt geven.
Feitelijk is onze manier van omgaan en rijden soms een grove dreun recht op het wezen paard z'n neus, we slopen ze, maken ze stuk fysiek en vooral in hun hoofd.
Wens het sommige paardenbezitters en ruiters het wel es toe....: wat jammer dat de paarden en vooral pony's ons niet regelmatig uit hun eigen onvrede en frustatie een rottrap verkopen, nee ze pikken het allemaal.

Welkom KT: een onderwerp naar je hart, voor zolang het mag duren hier op bokkie |(

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:01

Waar is de rijkunst gebleven?
Helaas, die is nog sporadisch te vinden.

Jammer dat het "stokje" van de oude garde niet is opgepakt.

Mede een jury schuld.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:05

Ik keek en reageerde vroeger best vaak op haw. Maar sinds ik zelf beter les krijg, kijk ik er nog maar heel zelden op, en 90% is gewoon echt heel triest. Je ziet gewoon zo veel foute dingen, hun hele gepruts klopt van geen kanten. Laatst hier op bokt een z1 ruiter met een paard dat in uitgestrekte draf bijna op zijn neus kiepte? :?

Ik denk dat het naast de ruiter zeker aan het niveau van de huidige instructie en jury ligt. Je moet echt gaan zoeken wil je instructie krijgen die zich aan de klassieke (voor mij de meeste correcte vorm van rijkunst) stijl houdt. Het grootste deel van de ruiters die rond rijden weten niet dat de buitenteugel het belangrijkste is.

Word er naar van, al die arme paarden in de krul of valse knik, met trekkende binnenhand en prikkende sporen en weggedrukte rug! En dan van B naar Z in één jaar (wel vast komen te zitten omdat de correcte basis compleet ontbreekt) , en iedereen die het maar zoooo knap vinden. :=

Blijkbaar algemeen geaccepteerd nu! :n

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:16

komt nog een ander aspect bij kijken wat ook bij deze snelle tijd past:

Durven we elkaar nog wel aan te spreken en laten we ons aanspreken op ons doen en laten ?
Ja, zo op bokkie lekker veilig achter een toetsenbord / internet hebben we dikke kritiek op foto's die langskomen.
Maar in de bak ? op inrij ? buitenterrein, bij elkaar op stal , op manage ?, onderling ?
Hoevaak spreek je iemand aan die z'n paard onwaardig behandeld of zelfs mishandeld ?
(offtopic) Hoevaak spreken we elkaar aan in verkeer of winkel als iemand zich misdraagt.. en wat is vrijwel altijd de reactie als je het het wel doet ? > juist <
Of moet een ander dat voor ons maar gaan doen: jury / lesgever bij de paarden politie in verkeer ?
Draaien we niet liever ons hoofd om ? (ja ik doe het zelf ook hoor, ben al genoeg bedreigd n.l.)
Gaan we discussie nog aan in de kids lessen als de ouders onderling ? , durven we elkaar aan te spreken of leggen we alle verantwoording maar bij de lesgevers ?

Lange weg te gaan lijkt me en het een zit vast aan het ander.

En: S_porter: geef je mening gerust es hier ipv via de achterdeurlaadklep op PP.
maw: daar gaat weer een onderwerp onderuit.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 14-05-12 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:20

Ja, maar ja, de ruiters willen het toch zelf?

Je krijgt waar je voor betaalt, hoor, zo simpel is het. Als jij snel wilt en je wil je paard met de kop ondersteboven trekken, vind je heus wel instructie die je dat wil leren.
Werken aan de basis duurt nu eenmaal lang, het is imo niet zo vreemd in een tijd dat iedereen alles NU wil hebben, dat daar de tijd niet meer voor genomen wordt......

Aan de andere kant zijn er ook genoeg die wel de tijd willen nemen, die wel vriendelijk willen rijden.

Anoniem

Re: Waar is de rijkunst gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:21

Klopt, maar die worden voor het overgrote deel onwijs afgezeken want het paard 'presteert' niet volgens de anderen :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:21

Ik denk dat de dag dat we op wedstijd of op het inrijterrein overwegen (zelfs terecht) commentaar te geven we ook met kogelvrij vest moeten gaan rijden. Want het grootste deel van de tijd zijn de ruiters in kwestie er perfect van overtuigd dat ze het juiste doen en goed rijden en je dus spreekwoordelijk af schieten als je iets te melden hebt. Die begrijpen niet dat commentaar leerzaam kan zijn.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:22

Na een aantal jaren geen wedstrijden te hebben gereden ben ik afgelopen winter weer begonnen. Inmiddels ben ik ook weer gestopt want na een aantal wedstrijden was ik helemaal klaar met hoe het er nu aan toe gaat :-( Zelfs in de B vindt het overgrote deel van de ruiters het normaal om met (soms echt lange) sporen te rijden en het paard met strenge hand in de krul te trekken en/of al zagend de ring rond te rijden. Mijn verbazing was groot dat deze ruiters vervolgens ook nog eens beloond worden voor hun gedrag doordat ze hoge punten krijgen van de jury.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:24

Ja ze doen tegenwoordig maar wat. Of erger nog..... wordt gereden door iemand die het kan en dan kan de ruiter vlak voordat ie moet rijden in de wedstrijdring erop en narijden.

Dat is toch geen sport???

Helaas worden ze ook vaak kapotgereden met allerlei hulpmiddelen.

Ze kunnen niet echt goed meer rijden tegenwoordig.

Ikzelf ook niet hoor, maar ik rij gewoon puur recreatief en daarmee schaad ik mijn paard niet, echte goede dressuur laat ik over aan proffesionals.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:26

Ik ben in het bezit van zo'n kapot gereden paard (springpaard, maarja basis daarvan is natuurlijk ook dressuur) en het is buitengewoon wreed wat mensen met hun paarden doen voor de punten en het geld

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:28

Even vooropgesteld, ik heb geen verstand van het 'hogere' dressuur. Ik rijd nog puur op de basis :)

Ik heb jarenlang op maneges gereden. Eerst krijg je daar vooral de basis. Maar op gegeven moet alles beter, 'Rijd hem aan de teugel, goed kneden' en hoger 'nu gaan we een hoge steil springen'. Hier was ik, achteraf, zelf nog niet eens aan toe.

Ik had het gevoel dat ik uitgeleerd was, alles 'kon' ( :') ). Maar als ik daar achteraf over nadenk. Ik vond het allemaal veel te snel gaan. De basis was niet goed op de manege en als je dan toch verder gaat, dan gaat het mis.

Ik ben nu puur met de basis bezig. Al die ingewikkelde dingen zoals wijken, aan de teugel enzovoorts doen we nog lang niet :j
(Enkel aan hand buigen).

Zo zit dat ook met de galop van mijn berijdpony. Daar gaan we pas aan werken zodra die stap en die draf goed zijn. En dan bedoel ik niet, 'het kan er wel mee door, dus we gaan werken aan het galoperen', nee: echt goed die basis erin hebben.

Ik ben het met je eens, TS. Als ik dat vergelijk in mijn eigen omgeving is dit erg herkenbaar. Alles moet maar beter, hoger en noem het maar op. Mensen die zich gaan focussen op springen, zonder dat de basis voor elkaar is. Ik heb het idee dat mensen te snel willen. Ook met het oplossen van problemen. Gooi er maar een hulpteugel (bv. elastiek) aan, dan doet hij zijn hoofd niet omhoog (voorbeeld). En niet kijken naar de basis, nee, het moet allemaal beter. :?

Komend weekend ga ik weer kijken bij een concours, ben benieuwd wat ik tegen ga komen. Dat is de reden dat ik vrij weinig op maneges enzovoorts kom, ik vind het gewoon verschrikkelijk om te zien hoe de paarden 'afgebeuld' worden.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:30

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:30

Rudet schreef:
Ik ben in het bezit van zo'n kapot gereden paard (springpaard, maarja basis daarvan is natuurlijk ook dressuur) en het is buitengewoon wreed wat mensen met hun paarden doen voor de punten en het geld

Erg is dat he, ik zie daar veel voorbeelden van.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:33

Ragdollcat schreef:
Rudet schreef:

Erg is dat he, ik zie daar veel voorbeelden van.

En moet je nagaan. Dat 'hoge' niveau rijden is, naar mijn mening, egoïsme van de mens. Mensen willen alles hoger, sneller en noem het maar op. Aan het paard wordt niks gevraagd en er wordt weinig geluisterd naar het paard.

Maar dit is een andere discussie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:36

Robijntjah schreef:
Klopt, maar die worden voor het overgrote deel onwijs afgezeken want het paard 'presteert' niet volgens de anderen :+

Daar moet je dan een beetje schijt aan hebben, sowieso wel redelijk gezond in het leven, hoor. Je kan niet niet iedereen naar 't zin maken..... je zal het altijd wel volgens íemand fout doen......

Ik mag graag meelezen met sommige rijtechnische discussies op Bokt. Kan me niet in iedereen vinden, uiteraard, en soms roepen mensen waar ik helemaal niet zo een fan van ben toch best zinnige dingen, vind ik dan wel de moeite waard om me in te verdiepen. Ik ben begonnen met klassieke dressuurles een jaar geleden, heb er goed lol van ook, maar ik ben geen purist. Vind dat je altijd moet blijven kijken en luisteren, en alleen iets aannemen als de persoon het goed kan onderbouwen. Klakkeloos dingen aannemen is gewoon dom, je moet altijd nadenken.
En dan kan het best zijn dat je voor een lange weg kiest, en dat zeker het basiswerk gewoon lang duurt...... hoe erg is dat?

en dan zijn er mensen die je afzeiken, na und? Je kan het niet met iedereen eens zijn, mijn favoriete discussiepartners zijn de mensen die ik vreselijk in de haren kan vliegen over een bepaald onderwerp, en daarna een pilsje mee kan vatten......

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:37

De paardensport wereld is gewoon explosief gegroeid de afgelopen jaren.
En dan gaat het gemiddelde niveau vaak omlaag.

Ik zie veel ruiters die met moeite met wekelijkse concoursen hun puntjes bij elkaar sprokkelen en zo inderdaad in het Z terecht komen.
Och enerzijds respect dat ze het zo volhouden, maar vroeger vielen deze mensen eerder af en gingen een andere sport doen.
Het niveau van de instructeurs is gedaald, en het niveau van juryleden idem dito.
Waardoor slechte ruiters blijven bestaan.

Vind het heerlijk als er weer eens oprecht gejureerd wordt met 3en en 9ens op je coupon, en commentaar.
Niet alleen 5jes en 6jes, daar heb je geen ene bal aan.
Maar het blijft jammer dat de kwaliteit van het paard zo telt,vaak zie je slechte ruiters op een knalgoede knol, die door hun paard de punten krijgen, terwijl de gedreven, ambitieuze ruiters met minder geld, en dus een minder spectaculair paard steeds weer onderaan eindigen.

Ik mag zelf absoluut niet klagen, heb twee goede paarden onder mijn kont, en geen problemen met behalen van winst. Maar dit is wel wat ik om me heen zie gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:39

Yamcha schreef:
Robijntjah schreef:

Daar moet je dan een beetje schijt aan hebben, sowieso wel redelijk gezond in het leven, hoor. Je kan niet niet iedereen naar 't zin maken..... je zal het altijd wel volgens íemand fout doen......

Ik mag graag meelezen met sommige rijtechnische discussies op Bokt. Kan me niet in iedereen vinden, uiteraard, en soms roepen mensen waar ik helemaal niet zo een fan van ben toch best zinnige dingen, vind ik dan wel de moeite waard om me in te verdiepen. Ik ben begonnen met klassieke dressuurles een jaar geleden, heb er goed lol van ook, maar ik ben geen purist. Vind dat je altijd moet blijven kijken en luisteren, en alleen iets aannemen als de persoon het goed kan onderbouwen. Klakkeloos dingen aannemen is gewoon dom, je moet altijd nadenken.
En dan kan het best zijn dat je voor een lange weg kiest, en dat zeker het basiswerk gewoon lang duurt...... hoe erg is dat?

en dan zijn er mensen die je afzeiken, na und? Je kan het niet met iedereen eens zijn, mijn favoriete discussiepartners zijn de mensen die ik vreselijk in de haren kan vliegen over een bepaald onderwerp, en daarna een pilsje mee kan vatten......

Daar moet je zeker schijt aan hebben maar het is wel typisch ;)

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:41

Rytm schreef:
Ik snap wel wat hier gezegd word en ben het daar eigenlijk ook wel mee eens.
Maar we hebben het wel over de basissport waar nu eenmaal heel veel amateurs rondrijden, in hoeverre kan je van die mensen nou echt verwachten dat ze correct rondrijden?

Ik ben zo'n amateur, iemand die ws nooit zal starten op een wedstrijd MAAR... ik ben me wel bewust van het feit dat ik met een levend dier te maken heb. Dat ik pijn kan doen en naar de vernieling kan helpen als ik het fout doe. Daarbij wil ik, ondanks het amateur zijn, mn paard wel GOED rijden. Dus ook van achter naar voor enz enz. Ik vind dat je wel van amateurs mag en misschien zelfs moet verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn! In ieder geval eis ik dat wel van mezelf. Een wedstrijd rijden moet geen criterium zijn om het goed te doen in mijn optiek. (Dan los van het feit dat ik het wedstrijdcircuit het inderdaad treurig gesteld is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:44

Laura_x_ schreef:
Dat 'hoge' niveau rijden is, naar mijn mening, egoïsme van de mens.

Is wel weer heel kort door de bocht hoor........
Hoog niveau rijden is niks mis mee. Als je nooit je grenzen verlegt, blijf je altijd op hetzelfde punt hangen.

Vind het alleen altijd een beetje bijzonder als mensen in M2 nog altijd een vreselijke stoelzit hebben....... en als je paard daar niet mee hindert, is 't al weer anders wat, maar meestal is het een gevolg van onbalans, en als je kunt, is het wel wijs om dat op te lossen. Als jij niet lekker kunt meezitten, is het niet eerlijk om van paard wel wereldprestaties te verwachten.......
Robijntjah schreef:
Daar moet je zeker schijt aan hebben maar het is wel typisch

In welke zin? Ik bedoel, als je LDR rijdt is er een groep die je over je heen krijgt, bij de AR krijg je mensen over je heen, rijd je Duits klassiek krijg je dat, en zo verder...... er zal altijd wel íemand zijn die het belachelijk vindt wat je doet.
Ik vind het leuk om me overal in te verdiepen, dus ik krijg héél Bokt over me heen :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:47

arme jij... :P je zal toch straks met heel bokt een biertje moeten drinken...
dit is een discussie die nooit uitgesproken gaat worden, zo vele mensen,manieren, opvattingen..
ieder zijn manier en voorkeur, er zou echter een ding meer centraal moeten staan en dat is het paard an sich. en daar gaat het dan nog wel eens scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:50

Klopt, knollentuin! Jammer is dat!
Gelukkig heb ik mijn oogkleppen weer een beetje terug en kan ik het nu ook laten gaan, dat heb ik wel een tijd heel moeilijk gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:52

knollentuin schreef:
arme jij... :P je zal toch straks met heel bokt een biertje moeten drinken....

_O- gelukkig heb ik geen hekel aan bier :')
knollentuin schreef:
ieder zijn manier en voorkeur, er zou echter een ding meer centraal moeten staan en dat is het paard an sich. en daar gaat het dan nog wel eens scheef.

mee eens, we willen allemaal een happy athlete, en daar zou je prioriteit ook moeten liggen......

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:53

Ik denk dat het vooral met twee dingen te maken heeft.
1. Jury's punten de verkeerde dingen. Strakke paarden, niet over de rug gereden, met ruiters die zitten als om te huilen worden nog te vaak beloond. Jury's zien op de een of andere manier graag spectakel, en dat is niet erg als dat spectakel voort komt uit een goede training. Maar als het voornamelijk te maken heeft met een fantastisch paard, waar de ruiter op mee lift in vol tenue dan vind ik dat minder toe te juichen.

2. Intructie. Zo gigantisch vaak hoor ik de verkeerde dingen! 'Paard moet wat meer over de rug' ja heel goed geconstateerd, maar wat moet de rúiter doen om dat voor elkaar te krijgen? 'Meer lengetebuiging', 'hij reageert niet op je been', ja dan denk ik waar ben je dan helemaal mee bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:57

Nah, ben mee geweest met jureren, en je kan niet op ieder onderdeel afstraffen, dat is de pest. Je kan wel minpunten geven bij houding en effect van de hulpen, maar als de figuren gewoon netjes gereden worden, de overgangen op het juiste moment worden gemaakt, en alles getoond wordt wat gevraagd wordt, heeft de ruiter gewoon een wp, ondanks dat basisonderdelen niet voor elkaar zijn. Vraag me af of een jury daar wel zoveel mee kan.......

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:59

Maar hoe vaak zie je de laatste 7 onderdelen negatief ingevuld met commentaar dat de ruiter er niks van bakt?