Ik kan mijn paard volledig sturen op mijn zit. Teugels hangen altijd slap.
Maar dat is logisch
Ik rij namelijk western.En ik zit altijd door
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ik rij namelijk western.aerdenhout1 schreef:Heel goed uitgelegd [pien_2010]!
En met die onafhankelijke zit, heb je ook geen pijntjes ergens, want die komen meestal van het verkeerde zitten.
max66 schreef:aerdenhout1 schreef:Heel goed uitgelegd [pien_2010]!
En met die onafhankelijke zit, heb je ook geen pijntjes ergens, want die komen meestal van het verkeerde zitten.
[pien_2010] zegt o.a. dat je als het waren "rolt" over je zitbeenknobbels. Ik heb ook het gevoel dat ik dat doe, maar dan is het toch niet raar dat je na een buitenrit van 2,5 uur pijn hebt aan je zitbeenknobbels (vooral als je, zoals ik, dit niet regelmatig doet)?!
Jij zegt namelijk dat je geen pijntjes hebt als je onafhankelijk zit....
max66 schreef:aerdenhout1 schreef:Heel goed uitgelegd [pien_2010]!
[pien_2010] zegt o.a. dat je als het waren "rolt" over je zitbeenknobbels. Ik heb ook het gevoel dat ik dat doe, maar dan is het toch niet raar dat je na een buitenrit van 2,5 uur pijn hebt aan je zitbeenknobbels (vooral als je, zoals ik, dit niet regelmatig doet)?!
Jij zegt namelijk dat je geen pijntjes hebt als je onafhankelijk zit....
zitten op je kont dus. BabiiVeeraa schreef:Je zit niet op je kont en niet op je bovenbenen.
Je hoort op de driehoek zitbeenknobbels-schaambeen te zitten.
Bij op je kont zitten gaan veel mensen echt bijna op hun stuitje zitten (op de bovenkant van de billen) en dat is ook verkeerd
Marocje schreef:Vroeger/manegetijd zat ik volgens mij meer op mijn bovenbenen: ik had een super evenwicht, geen pony kreeg mij eraf, maar ik verloor wel altijd mijn beugels als gingen bokken oid.
Na een stop van 12 jaar weer serieus begonnen met rijden en lessen, en ineens begon ik anders te zitten (Ook ivm evenwichtwprobleem na ziekte) Ik zat echt op mijn zitbeenknobbels, en toen het paard onverwacht bokte (waarvan ik dus altijd dacht dat als dat zou gebeuren, en ik nú wel naast zou liggen) kon ik die toch goed uitzitten, voet zelfde plek in de beugel, en niet in de mond vh paard zitten. (Ja, ik ben me erg bewust van de teugels, wil er niet onverwacht een ruk aan geven oid).
Nu begrijp ik dus ook waarom je die minieme zithulpen kan geven waar je paard op reageerd: als je op je bovenbenen zit, kan je dat dus veel minder goed, want je lift een beetje. 1 paard wat ik rijd ik vrij 'afgestompt'. Ik was bezig met galop/stap en draf/halt. Ik moest echt een vrij duidelijke hulp geven, en nog had ik mijn teugel erbij nodig. Zat ik later op een ander paard, wou na galop in stap, stond dat paard ineens pats boem stil. Ahum, die hulp kwam iets te hard door dus: dat paardje reageerde dus erg goed op zithulpen, haha
Citaat:hierbij wil ik nog aanvullen dat wanneer je dus op je 'bovenbenen' zit je je bovenbenen aanspant en je hiermee spanning overbrengt naar je paard, wanneer je los en 'onafhankelijk' zit en daarbij continue druk houd op je beugels zal je en blijven zitten wanneer je paard gek doet en ontspanning houden in je zit waardoor je paard ook ontspannen onder jou kan lopen.
Citaat:ik las ergens aan het begin van het topic dat iemand het erover had dat die zn knieen naar binnen moet draaien, wanneer je dit doet ga je snel je knieeen en je bovenbenen klemmen en wanneer je klemt met je knieen zal dat het paard hetzelfde gevoel geven als het gevoel dat jij hebt wanneer je met 2 vingers (één aan elke kant) in je zijde geprikt wordt (niet echt een lekker gevoel dus
Marocje schreef:Citaat:hierbij wil ik nog aanvullen dat wanneer je dus op je 'bovenbenen' zit je je bovenbenen aanspant en je hiermee spanning overbrengt naar je paard, wanneer je los en 'onafhankelijk' zit en daarbij continue druk houd op je beugels zal je en blijven zitten wanneer je paard gek doet en ontspanning houden in je zit waardoor je paard ook ontspannen onder jou kan lopen.
Dit ervaarde ik dus precies: Die pony's waren bij mij altijd een stuk sneller en actiever, wat ik natuurlijk leuk vond. Maar dat was dus opgebouwde spanning weet ik nu..
Toch was ik verbaasd dat ik nu zo goed kan blijven zitten terwijl ik weet dat ik een evenwicht probleem heb. Maar misschien dus juist omdat ik hier zo allert op ben (niet aan de teugels zitten als steun, jezelf los laten, voelen, recht boven je paard blijven...) dat ik nu vrijwel hetzelfde evenwicht heb als anderen..Citaat:ik las ergens aan het begin van het topic dat iemand het erover had dat die zn knieen naar binnen moet draaien, wanneer je dit doet ga je snel je knieeen en je bovenbenen klemmen en wanneer je klemt met je knieen zal dat het paard hetzelfde gevoel geven als het gevoel dat jij hebt wanneer je met 2 vingers (één aan elke kant) in je zijde geprikt wordt (niet echt een lekker gevoel dus
Ik heb mijn eerste serieuze les (van andere lesgever dan ik nu heb, maar wel een goede) te horen gekregen dat ik vanaf mijn heup mijn been wat moet draaien, en zo goed aanleggen. Je gehele been ligt dan goed, dus niet dat je ergens een knik hebt (wat je wel hebt als je hoort dat je bijv alleen je tenen naar binnen moet draaien, dan ligt toch waarschijnlijk je hele been niet goed?)