ik spring met een fries van een stalenoodje en ook met een trekpaard ( is al wel langer geledden )! is geen hoge hoogte maar 40 cm vind ik toch netjes!
Dakario
Geplaatst: 22-05-12 10:06
jonge paarden 2 keer in week (training + wedstrijd) soms 3 keer bij meerdere wedstrijddagen.
oudere ervaren paarden met superconditie alleen op wedstrijd springen en heel de week wordt aan conditie getraind door bv dressuren of in boswandeling.
ik doe 1x de hoogte in & 1x gewoon beetje kruisjes/kleine rechtjes, laatste worden ook vaak gewisselt met wat springen aan de longe
_Snow_White
Geplaatst: 24-05-12 03:41
Toen ik vorig jaar volop in de springwedstrijden zat, sprong ik 1 keer intensief in de privéles, 1 keer op concours en 1 keer cavalettis + lage in-uitjes voor de souplesse. Dit was dan een paard in topconditie, verder spring ik ze sowieso maar maximaal 1 keer per week echt intensief. De les was in mijn geval uiterst intensief, terwijl de wedstrijd meer appeltje-eitje was.
Zover als ik weet, moet je wel beter oppassen met oudere, grotere en zwaardere spaarden. Dit ivm de belasting van de gewrichten en de pezen, ze zijn niet slechter dan "normale" paarden, maar wel gevoeliger voor blessures.
xAppelmoes
Geplaatst: 26-05-12 10:10
Wij springen hooguit 1 x in de 2 weken, maar dan gaat het ook wat meer de hoogte in. Voor de rest wordt ze alleen dressuurmatig getraind.
Met mijn 4 jarige spring ik niet, ik loop wel balkjes. Hoewel ze er soms met een megasprong overheen gaat.
Dat ligt aan je paard en aan je trainingsdoel natuurlijk.
Spring je wedstrijden, rijd je recreatief, ben je dressuur ruiter?
Persoonlijk vind ik het belangrijk om je paard zoveel mogelijk afwisseling te bieden. Wat voor ruiter je ook bent. Dressuurmatig rijden, keertje springen, longeren met bijzet, longeren met balkjes, buitenritje, lage cavaletti en balkjes misschien mee nemen in een dressuur training etc?
Met mijn springpaard spring ik 1 a 2 keer per week. Soms leg ik tijdens de dressuurmatige training wat balkjes neer als afwisseling.
LovesJunior
Geplaatst: 31-05-12 23:40
Mijn vader heeft een spring stal gehad en heeft internationaal gesprongen. Volgens hen en dus ook volgens mij spring je nooit 'echt' op wedstrijden na. als ze 'springen' is het gymnastiek dus 50 cm en dan in uitjes etc. echt springen dus hoger dan 1.10 ong. doen ze eigenlijk nooit. en het ligt indd aan de leeftijd conditie etc mijn pony heeft slechte hoeven dus daar kan ik niet elke week mee gaan springen.. of als ze wat ouder zijn. en zowel dressuur springen cross western alles is belastend voor een paard als je het fout doet.. als je een paard over de rug rijd is er niks aan de hand. dan lopen ze op 4 benen dus belasten ze eigenlijk niet de pezen etc.
Neleh
Geplaatst: 02-06-12 09:22
Ik spring wedstijden met mn paardje, en eigenlijk springen we max 1 à 2 maal in de week. 1 keer in de week heb ik een uur springles, maar dat houdt in dat we eerst een dik half uur dressuur rijden (vooral galopwerk, overgangen) en daarna pas springen. Eens in de week doe ik zelf oefeningen met cavaletti, oefenen op de wissels, lijntjes en in-uitjes. Als we in het bos rijden probeer ik ook vaak een boomstam mee te nemen, daar leert je paard ook veel van! Het is in elk geval niet nodig om vaak lang en hoog te springen, het moet voor je paard iets blijven om naar uit te kijken.
ralphtdw
Geplaatst: 02-06-12 16:12
heel verschillend qwa leeftijd paard enz. wat je vaak ziet is dat ze op erg jonge leeftijd veel springen en het toch fout gaat met je pony of paard. dat ze later wat mankeren.
een meisje dat ik ken springt 3 misschien wel 4 keer in de week. en dan op M niveau. hebben ze moeite mee dus elke training is zwaar voor die pony.
ik spring zelf zowiezo elke week 1 keer en dan iets hoger dan wedstrijd hoger. soms spring ik zelf thuis ook nog de dag voor de wedstrijd dat is dan meestal net wat lager dus vraagt niet zoveel.
nienke_teun
Geplaatst: 04-07-12 22:54
ik spring elke dag met mn paardje, worden ze sterk van en kan ik haar gaan starten ze is net 5 jaar...
ik spring eigenlijk niet zo vaak, maar ik rij dan ook op een manege.
Sill_Monster
Geplaatst: 05-07-12 13:29
Mijn paard is spring aangelegd. Ik heb 1x in de week springles en soms wedstrijden maar ik hou me meer met dressuur bezig want dat is op dit moment even belangrijker voor mij en mijn paard
ik heb 1x in de week springen en 1x in de week dressuurles. thuis spring ik eigenlijks nooit. En dan heb ik zaterdags meestal concoursen.
Nista_RX
Geplaatst: 11-07-12 17:40
Ik spring 1 keer in de week (les), en gaat soms ook niet door. Ik spring niet erg hoog, maar ga meer voor de controle en wendingen
Sylvana95
Geplaatst: 11-07-12 20:05
2 keer per week vind ik goed
xSlvna
Geplaatst: 12-07-12 00:37
nienke_teun schreef:
ik spring elke dag met mn paardje, worden ze sterk van en kan ik haar gaan starten ze is net 5 jaar...
Zo te zien wil je je paard al naar de knoppe hebben over 4 a 5 jaartjes, vooral zo doorgaan
Ik spring max 4 keer per week, max 50 cm. Puur om het paard te leren te beheersen, en om goed uit te leren komen voor de hindernis.
Luz_ElenaE
Geplaatst: 12-07-12 14:13
Ik spring 1x per week Paardje moet nog veel leren en vooral de controle en techniek is van belang in onze training. Niet zo hoog nog maar veel afwisselende lijntjes rijden
Ik spring meestal 3x waarvan 1x max 1m en de rest max 80cm Momenteel spring ik niet omdat ik een nieuw zadel heb
Anoniem
Geplaatst: 23-07-12 12:26
LauraBloem schreef:
Ik spring meestal 3x waarvan 1x max 1m en de rest max 80cm Momenteel spring ik niet omdat ik een nieuw zadel heb
Doe je dat met Bauke? Dat vind ik best veel voor een Fries die daar niet gebouwd voor is en rugproblemen heeft. Ik zou het lekker bij 1 keer in de week laten.
Ze heeft nu inmiddels geen rugproblemen meer hoor haha Het is gemiddeld meestal maar twee keer en hooguit 3, ze lijkt er ook geen moeite mee te hebben. Maar ik spring eigenlijk bijna niet meer nu
Met mijn nwr sprong ik altijd 1x per week, soms ook maar 1x in de twee weken, was dan meestal een parcoursje dat de hoogte in ging, tot max. 120/130). Wel deed ik tijdens het buitenrijden soms nog wat (natuurlijke)sprongetjes meepikken. Ondertussen is mijn pony alweer vijftien geworden, dus wordt er een stuk minder gesprongen (eens in de twee-drie maanden, maar wil dit opschroeven tot eens per maand, echter niet al te pittig)
muc
Geplaatst: 23-07-12 12:41
Het is erg afhankelijk van het type paard, leeftijd, ervaring. Als ik wedstrijden rij is het meestal 1x p/w wedstrijd, 1x trainen.
Nu heb ik ook één paard wat bijvoorbeeld heel heet en erg voorzichtig is, daar rij ik dressuur mee maar neem af en toe een sprongetje mee zodat het normaal is en ze niet gelijk van de kook is als ik begin met springen. En één keer p/wk doe ik echt springtraining waar ik ook hoger spring dan we op concours doen, zodat het op concours een makkie is
Verder heb ik er nog één in het Z en daar spring ik max. 1x p/wk wat in uitjes en lijntjes mee en that´s it. Die weet wat er verwacht wordt en heeft niet echt een gerichte training nodig. daar zijn de wedstrijden genoeg "training".
dan heb ik nog een vier jarige die nog niet zo ver is en daar speel ik met lijntjes, in uitjes, drafbalkjes etc (max 80cm hoog) . Dresuurmatig springen noem ik dat. Dit doe ik 3-4 x per week. Hopelijk loopt die volgend jaar zijn eerste parcoursjes.