Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:18

Ik vind het ook grote onzin dat het niet mag, zeker als de stemhulp op een gewone toon plaatsvinden. Een keer "braaf" doet een paard goed, net als die van mij "uh-uh" begrijpt als "o, mag niet". Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de hele boel bij elkaar geschreeuwd wordt, maar op een niveau dat niet over de voorlezer heen komt, kan wat mij betreft nooit meer storend zijn als de voorlezer (op wedstrijd) ... In een rijbak met meerdere heb ik er echt geen last van als iemand tegen z'n paard praat.

Daarnaast zijn stemhulpen voor mij echt wel een aanvulling. Paardlief begrijpt nog maar net wat galop is als beenhulp. Bij geen reactie geef ik liever een stemhulp dan een grotere beenhulp. Idee is immers dat hij reactie geeft op de kleine beenhulp. Ik ondersteun liever met stem als met meer been in zo'n geval (meer been kan daarna altijd nog).

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:20

Ik denk dat ze willen zien dat jij je paard kunt rijden. Begrijp me niet verkeerd, maar iedere idioot kan zijn paard een stemhulp aanleren, mijn paard zit ook meteen in draf als ik 'draf' zeg, of in een lagere gang als ik 'ho' zeg, maar terugrijden op mijn zit gaat me daarentegen lang niet altijd even makkelijk af.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:30

ik had mijn pony aan geleerd dat hij ij galop klik klik aan moest galoppeeren, mijn pony werd nog al eens een beetje gestrest al ik alleen al mijn been naar achter legde, en met je traver of in je apyument moet dat ook, dus dat liep dan niet helemaal soepel. ho was bij haar ook een gang terug, dit was dan weer heel makkelijk voor mijn eenvoudige wissel, ze ging ook gewoon niet zomaar draven als je afremde maar meer verzamelen. er heeft wel eens ooit iemand ander op mijn pony gezeten, en die wilde een overhang van galop naar draf maken maar zij geen ho, dus mijn pony alleen maar meer verzamelen.

je moet eens kijken in de grand prix bijna iedereen klikkert bij het aan piafferen. er is niks zo vriendelijk als stem hulp.

ik kan het me best voor stellen dat het iritant is als je hele verhalen tegen je paard/ pony verteld. maar gewoon ho en zo valt toch bijna niet op, ik heb 1x op mijn coupon zien staan dat ik niet mocht praten. en ik rij van af mijn 8e al wedstrijden. dus dat is ook niet echt veel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:26

_Natasja_ schreef:
Wel eens met 10 ringen naast elkaar gereden ? :+

Het is verboden om te voorkomen dat je inderdaad die excessen krijgt waarbij iemand de hele proef zijn paard met overmatig luide stemhulpen begeleidt.

Je kunt moeilijk stellen: dit is geoorloofd en dit niet.
Dus vandaar een algeheel verbod.

Ik vind die schreeuwende voorlezers veel erger.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:32

ik vindt het wel fijn dat mijn pony reageert op mijn stem indien ze rg voorwaarts is en het bit nog wel een swil pakken en nu ze voor de koets loopt is dit heerlijk

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:32

ik vindt het wel fijn dat mijn pony reageert op mijn stem indien ze rg voorwaarts is en het bit nog wel een swil pakken en nu ze voor de koets loopt is dit heerlijk

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:42

Ik vind het heel normaal dat je als aanvulling eens een stemhulp gebruikt. Vooral bij jonge paarden kunnen 'afbouwende' stemhulpen een waardevolle toevoeging zijn.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:48

Ik vind het best wel raar dat het niet mag.
Natuurlijk snap ik dat je geen hele gesprekken tegen je pony/paard kan gaan houden tijdens de proef.
Maar het zou betekenen dat je dus ook niet een 'belonend' iets mag zeggen en dat snap ik niet zo goed

Wat ik ook niet snap is, dat je bij het springen wel tegen je pony/paard mag praten.
Je krijgt uiteindelijk toch bij dresuur en springen het zelfde effect?

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:50

Ik snap van de jury wel dat het niet mag, maar ik had altijd een pony die erg gespannen was, en als ik met haar praatte was ze een stuk relaxter. In de proef deed ik het ook altijd, zo kon ik een relaxte proef rijden :) Dus als het nodig is, praat ik altijd met het paard, in de proef of niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:49

Tja ik ben westernruiter en daar is het volkomen normaal. Ik snap het punt dus ook niet zo goed.. Het is heerlijk als een paard perfect doet wat ik wil op een kleine stemhulp.. Is trouwens nog lang niet zo makkelijk want op wedstrijden heb je zat mensen naast de bak die graag even een kusgeluidje (=galop) geven als je langs draaft en wilt blijven draven. Dier moet dus ook dan zeer goed worden opgeleid..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:45

_Natasja_ schreef:

Het is verboden om te voorkomen dat je inderdaad die excessen krijgt waarbij iemand de hele proef zijn paard met overmatig luide stemhulpen begeleidt.

Moet jij zo hard roepen dan om de oren van je paard te bereiken?? :+

Ik ben zelf menner, en meestal rijden we met 2, 3 en soms 4 ringen naast elkaar. Ik ken de proef uit mijn hoofd, dus dat is geen punt.
Ik heb nooit problemen met andermans stemhulpen, ook niet met losrijden. De meeste paarden reageren vaak alleen op 'hun' menner en je hoeft maar zachtjes te praten, paarden hebben goede oren dus vaak kan je het niet horen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:55

ik gebruik op training veel stemhulpen en ook in de ring gebruik ik ze soms . Maar zelfs mijn lezer heeft dat vaak niet gehoord ook al passeer ik net. Een klein klakje met de tong heeft vaak meer effect dan even met m'n spoor te moeten komen.
een rustige "ho" of "braaf" moet ook kunnen als het paard schrikt ofzo. Daar heeft niemand last van. En uiteraard hoe beter het paard aan de hulpen is, hoe minder je je stem nodig hebt. Is ook een kwestie van gewoonte. Mijn paard reageert amper op stemhulpen van iemand anders in de bak, die mogen al vrij hard roepen vooraleer ze er op reageert :+

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:17

Hmm ik persoonlijk fluister altijd tegen mijn paard. En ik snap absoluut de meerwaarde van de stemhulp.
Maar ik snap ook waarom ze er niet toestaan op wedstrijden.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:25

Cowgirl schreef:
_Natasja_ schreef:

Ik vind die schreeuwende voorlezers veel erger.

Daarom rijd ik al mijn proeven uit mn hoofd, zonder voorlezer. Anders denk ik steeds dat ik naar de verkeerde luister := gaat veel beter nu ik alle M en Z proeven uit mn hoofd ken haha!

En om ontopic te blijven, geen idee waarom het niet mag. Maar bij mij gaat er in de proef vaak wel een 'braaf' van af hoor, nog nooit commentaar op gehad !

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:30

ik begrijp ook wel waarom ze het niet toestaan. 't is niet de bedoeling dat je tegen je paard gaat roepen of schreeuwen. Dus alles wat de jury niet kan horn is toegestaan :Y)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:31

Ik snap best dat het storend is als alle ruiters luid pratend op hun paard proefjes rijden maar toch vind ik een fijne stemhulp de meest vriendelijke en verfijnde hulp die er is. Mijn paard galoppeert aan op een tongklik en gaat bij een zacht prrrr in draf. Ik gebruik dat altijd in de proef, is nauwelijks hoorbaar en ik kan een mooie overgang tonen zonder dat je aan mijn lijf iets ziet. Ik zou voor alle onderdelen geluidjes moeten uitvinden :+.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 18-04-12 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:32

Ik heb er inderdaad een keer een minpunt voor gehad. Was nog in de ponytijd,volgens mij was het meer zoiets van..uh uh. om te voorkomen dat ze ergens van weg wilde schieten. Nu praat ik nog steeds in de proef. Niet veel maar af en toe een keer braaf als ik was spaning op voel komen. Wat ik wel altijd doe is stiekem en zachtje takketak als ik vanuit het halthouden voorwaarts weg wil draven. Volgens mij werkt het echt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:35

'The voice is the spur of the mind'

Stemhulpen zijn wat mij betreft prima om het paard attent te maken of te helpen begrijpen wat je van hem wilt. Aangezien ik geen wedstrijden rijd en een paard hebt wat zo goed als blind is, maak ik dankbaar gebruik van stemhulpen. Ik zie er niets fouts aan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:08

Inderdaad hier ook niet mee eens.
Hebben we het op de jurycursus ook over gehad.
Beter iemand die een keer ho of braaf zegt en paard verbeterd duidelijk/paard ontspant dan iemand die constant zit te rukken en plukken en het beeld blijft hetzelfde.
Echter als iemand constant gaat zitten klikken omdat hij niet wil lopen, is het een ander verhaal en vind ik ook dat het afgestraft moet worden.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:35

Ik zeg tijdens de proef ook wel eens zachtjes 'braaaaf' tegen m'n paard, ben er tot nu toe niet op afgestraft. Denk inderdaad dat je er alleen commentaar over krijgt als je tegen je paard zit te schreeuwen, of de hele tijd aan het praten ben. Ook zeg ik wel eens heel zachtjes 'ja' als hij moet aangaloperen oid. Hij reageert daar heel goed op, en zolang je het zachtjes en niet te vaak doet wordt je daar volgens mij niet echt op afgerekent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:14

Rhodos schreef:
Ik snap best dat het storend is als alle ruiters luid pratend op hun paard proefjes rijden maar toch vind ik een fijne stemhulp de meest vriendelijke en verfijnde hulp die er is. Mijn paard galoppeert aan op een tongklik en gaat bij een zacht prrrr in draf. Ik gebruik dat altijd in de proef, is nauwelijks hoorbaar en ik kan een mooie overgang tonen zonder dat je aan mijn lijf iets ziet. Ik zou voor alle onderdelen geluidjes moeten uitvinden :+.

In het kader van geluidjes uitvinden, veel gebruikt in de western:klik voor stap, meerdere klikken voor draf, kusje voor galop, easy voor langzamer in de gang, sisje voor gang terug, en ho voor stop vanuit elke gang, klikje achterin je mond voor achterwaarts. Hmmm nog wensen :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:40

Wat een goed onderwerp TS!

Ik vind dat je altijd stemhulpen mag gebruiken, maar dan wel graag zo zacht dat mensen er geen last van hebben, ik heb altijd easy gebruikt en back, en zelf een heel zacht kikgeluidje voor een middendraf ed, nooit op afgerekend, ik kan dan ook met een half glimlachje zonder mijn mond te bewegen geluidjes maken,ook whow is er 1 die ik veel gebruikte bij het stoppen met achterwaarts gaan...

op mijn huidige paardje gebruik ik bijna alleen stemhulpen, en een klein beetje zithulp, dat is voldoende, ik vind het heerlijk, en zij ook, als ze gestressed raakt zing ik een stom liedje, vanaf de 2e zin die ik superzacht zing gaan de oortjes in de ontspanningsstand en voelt ze zich weer goed, of dat komt door mijn zangkunst of omdat mijn ademhaling dan verandert laat ik in het midden :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:57

Mijn merrie kon nog wel eens flink heet worden in de proef en dan was ik wel tegen haar aan het kletsen. Gewoon zachtjes zodat de jury het niet mee kreeg. Woordjes als "goed zo meisje" of "rustig aan merrie" hadden echt grandioos effect als ze wat stresserig was. Nooit commentaar op gehad trouwens :)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:12

Zoals liselot al zegt ik heb ook een merrie die en heel heet is maar ook verschrikkelijk onzeker kan zijn op onbekend terrein, ik zeg regelmatig in de proef 'braaf meisje', 'goedzo' en 'super' tegen haar, maar dit is eigenlijk alleen voor mijn paard hoorbaar, de jury en andere naast mij kunnen dit niet horen maar mijn paard reageert er super op. heb dus ook nog nooit commentaar gehad van de jury omdat ze het waarschijnlijk dus ook niet horen. Ik zou het wel storend vinden als iemand dit in een normale of duidelijke stem zou zeggen, maar ik fluister het heel zachtjes.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:22

Ik gebruik zeker wel stemhulpen in de training hoor, maar ik doe het niet in een proef. Ja, als mijn paard wat gespannen is wel hoor, dan roep ik even goed braaf, of goed zo tegen hem. Maar dat hoeft niet iedereen te horen.

Ik ben een keer in een proef afgestraft op een stemhulp, maar die was erg flauw... mijn paard sprong opzij en ik riep iets van: oeh. Gewoon een soort uitroep van schrik. Stelde niets voor, maar het was direct -2.