Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:15

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Ik zou willen dat hij bij mij blijft. Maar hoe goed de opvoeding ook is het blijven dieren en ik ga er dan ook nooit 100% vanuit dat ze bij mij blijven.

Gaat paard toch aan de ren dan hoop ik dat hij zich door de eerste de beste persoon (wie dat dan ook mogen zijn) laat pakken voordat hij op een auto knalt met een jong gezin erin. (liever paard dood dan kinderen dood of invalide)
Er achteraan rennen heeft totaal geen zin of je moet zelf de 50km per kunnen halen dan misschien wel. Ik denk dat en schietgebedje beter op zijn plaats is als je paard aan de kletter gaat.
Contact gegevens zijn een kleine moeite om bij je te hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:15

Lottie84 schreef:
En over weglopen. Als je ziet hoeveel paarden een rotschop krijgen zodra de ruiter weer op de been is, dan kan ik het die paarden niet kwalijk nemen dat ze liever alvast naar huis vertrekken. :n

Dat begrijp ik. Maar is dat goed voor de veiligheid in de openbare ruimte; op straat?

Lottie84

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:16

Overbodige vraag, uiteraard is een paard zonder ruiter een gevaar.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:17

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt

Huertecilla schreef:
DeniseES schreef:
Daar heb je weinig aan als je van je paard af dondert niet :+ het paard zou het bij zich moeten hebben :P

Als het paard bij de ruiter blijft is dat prima omdat niemand het paard dan lastig hoeft te vallen.
Als het paard wegboldert kan je het zéker niet vinden als het op het paard zit.

Als het paard bij de ruiter blijft heb je de hele contactgegevens niet nodig... }:0 of volgen wij elkaar niet?
Wat heb jij aan contactinformatie als je paard er vandoor gaat, jij komt wel thuis, aan je paard kunnen ze moeilijk verwachten dat het zegt waar het woont...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:17

DeniseES schreef:
antje_vip schreef:

Dit ga ik zo ook maar even aan mijn zadel hangen :o mijn pony rent meestal weg, maar ik kan haar wel zo pakken als ik haar weer heb ingehaald.

Antje :') ik zie meteen voor me dat je paard weggaloppeerd en ik zie jou er nog sneller achteraan rennen om hem in te halen _O-

Het komt in 2016 op de OS als ruitersport in de plaats van paardensport :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:18

Lottie84 schreef:
Overbodige vraag, uiteraard is een paard zonder ruiter een gevaar.

Overbodig?

En de meerderheid van de reacties in dit topic dan?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:19

_O- zie je ze al gaan :') net als honden achter zo'n haas aan

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:22

Tsja, ik kan hem wel heel hard naroepen 'foei' mag niet, maar als hij me afgeworpen heeft in het kader van 'ik zie/bemerk gevaar' en hij gaat op loop dan doe ik daar op zo'n moment weinig tegen. Ook val je niet altijd op dusdanige wijze dat je altijd zal kunnen vasthouden, dus om daar maar blind op te vertrouwen.. :+

Hoe zou je een paard dat in paniek is in hemelsnaam moeten leren om terug te gaan naar zijn afgeworpen baas? Ik denk dat het bijna niet te doen is, zo ver indruisen tegen het instinct om te vluchten..

Tuurlijk vind ik dat een paard niet in volle galop huiswaarts zou moeten gaan, maar in hoeverre het reeël is on dat te beinvloeden (ik heb het echt over blinde paniek situaties).
En hoe zou je een paard moeten leren dat het zich niet mag laten leiden door vreemden?? En belangrijker nog, waarom zou je het willen? Ik zou juist blij zijn als iemand mijn dier kan opvangen, zonder dat het nog verder gevaar kan opleveren of zelf verder gevaar loopt.

Dat een ruiter en paard beide contactgegevens bij zich dragen vind ik een hele goeie en dat zou ook gewoon moeten :j Voor degene die het paard vangt is het wel handig om te weten waar het paard heen moet (of voor degene die hem uiteindelijk thuis wil brengen).

Edit; kijkende naar mijn eigen paard denk ik dat ie na enkele meters in een berm zal blijven staan grazen :Y) :')
Laatst bijgewerkt door Ma_ris_ka op 13-04-12 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:23

Hmmm. Even kijkende naar mijn paard... Een relatief jong paard, en een sensibel dier. Ik ben er laatst (in de binnenbak) eens af gestuiterd en daarvan is hij zó geschrokken dat hij toch een paar rondjes galop nodig had om weer tot rust te komen. Mocht ik er in het bos af stuiteren, verwacht ik dan ook niet dat hij braaf bij me zal blijven... Alleen de val zal bij hem al een schrikreactie opleveren.

Zou ik hem kunnen leren bij me te blijven? Mwoh, misschien in beperkte mate. Door er vaker af te vallen zou mijn paard in theorie kunnen leren dat dat niet zo eng is, dat hij daarvan niet hoeft te schrikken. Dan zou hij wellicht ook bij me blijven. Maar ben ik van plan er vaker af te vallen om hem dat bij te brengen? Nou, liever niet eigenlijk :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:24

DeniseES schreef:
Als het paard bij de ruiter blijft heb je de hele contactgegevens niet nodig... }:0 of volgen wij elkaar niet?
Wat heb jij aan contactinformatie als je paard er vandoor gaat, jij komt wel thuis, aan je paard kunnen ze moeilijk verwachten dat het zegt waar het woont...

Lees mijn mening svp als een combinatie van voorwaardes.

Jij ligt met je lichtje uit op de grond.
Paard staat veilig naast je.
Thuisfront wordt geïnformeerd dat jij naar het ziekenhuis gaat en dat jouw paard opgehaald dient te worden.

Als het paard er vandoor gaat is het -O-

Wat dat zelf wel thuiskomen betreft heb je als regel in het dichtbevolkte NL gelijk.
Dat geeft echter óók gelijk het probleem van een ongeleid paard weer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:25

wat is buitenrijden een gevaarlijke sport in je eentje trouwens :') als je er zo over nadenkt. Ik maak me niet eens zozeer zorgen om dat ik er af donder maar wel wat een op hol geslagen paard allemaal kan gaan doen zonder ruiter :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:31

lifaya schreef:
wat is buitenrijden een gevaarlijke sport in je eentje trouwens :') als je er zo over nadenkt. Ik maak me niet eens zozeer zorgen om dat ik er af donder maar wel wat een op hol geslagen paard allemaal kan gaan doen zonder ruiter :+

Inderdaad.
Dat ís ook je grootste verantwoordelijkheid: die naar de rest van de wereld mbt het gedrag van jouw paard.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:32

Ik ben er zo goed als zeker van dat mijn paard bij me blijft als ik val. Het is alleen nog niet voorgekomen, dus ik durf het niet met volledige zekerheid te zeggen, maar alle voortekenen wijzen erop dat ze bij me blijft en alleen maar naar het dichtstbijzijnde vreetbare toeloopt, zonder mij uit het oog te verliezen. Hoe je op dat punt komt? Veel tijd doorbrengen met je paard. Veel ook aan de hand werken, neem het paard mee op wandeling aan de hand. Zorg ervoor dat jij niet alleen een veilige haven bent, maar ook een prettig gezelschap.

Adreslabels vind ik een vereiste als je buiten gaat rijden, en dan wel aan zoveel mogelijk onderdelen. Met niet alleen je eigen nummer, maar ook het adres en het telefoonnummer van de stal, en eventueel nog een derde nummer van een goede bekende. Op die manier is de kans het grootst dat ze weer veilig thuis komen, zonder dat er eerst uren met ze geleurd moet worden in de hoop dat iemand het dier herkent en weet waar het dier woont.

En ik ben van mening dat iedereen je paard moet kunnen pakken, om het dier in veiligheid te brengen. Ik ben er dan ook trots op dat de mijne door iedereen te pakken is (behalve op de wei, daar laat ze zich echt niet door een voor haar vreemde vangen. Beestje heeft wel karakter). Ook de hulpdiensten, met hun toeters en bellen, moeten haar gewoon mee kunnen nemen en in veiligheid kunnen brengen of zelfs thuis, en ook moet de politie of de brandweer indien nodig het dier op een trailer kunnen zetten. Tja, je loopt daarbij een kans op diefstal. Maar er is lang niet altijd de mogelijkheid het dier los te laten banjeren totdat er een stalgenoot met een trailer is gearriveerd, of iemand die het dier naar huis kan brengen.

En zoals ik in een ander topic al zei: Iedereen kan vallen. En daar hoeft niet eens een schuldige voor te zijn. Iedereen kan onwel worden, er zijn mensen die een hartaanval hebben gehad op buitenrit en er daardoor afkletterden en er zijn talloze medische redenen waarom je kan vallen, en ook die uit het niets kunnen komen. En juist omdat IEDEREEN kan vallen/ buiten bewustzijn kan raken, heb je maar te zorgen dat je paard ook in zo'n geval veilig thuis te krijgen is

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:32

Huertecilla schreef:
DeniseES schreef:

Lees mijn mening svp als een combinatie van voorwaardes.

Jij ligt met je lichtje uit op de grond.
Paard staat veilig naast je.
Thuisfront wordt geïnformeerd dat jij naar het ziekenhuis gaat en dat jouw paard opgehaald dient te worden.

Als het paard er vandoor gaat is het -O-

Wat dat zelf wel thuiskomen betreft heb je als regel in het dichtbevolkte NL gelijk.
Dat geeft echter óók gelijk het probleem van een ongeleid paard weer.

Ik zie nergens in jouw mening staat dat het erom gaat dat jij knockie op de grond ligt en je paard staat naast je :+

Wat dat betreft is het natuurlijk altijd handig iets bij je te hebben

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:34

Als ik val, blijft mijn pony altijd bij mij staan :))
Ik hou hem dan ook wel vast als ik val, doe ik automatisch haha

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:38

Ik ben er 2 x naast gegaan buiten . van allebei mijn paarden 1 x. en heb het geluk gehad dat ze bleven staan.
een paard in paniek wil je niet tegenkomen onderweg .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:39

DeniseES schreef:
Ik zie nergens in jouw mening staat dat het erom gaat dat jij knockie op de grond ligt en je paard staat naast je :+

Citaat:
Míjn mening is:

Dus óók als je licht uit is :)*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:39

_Amigo schreef:
Als ik val, blijft mijn pony altijd bij mij staan :))
Ik hou hem dan ook wel vast als ik val, doe ik automatisch haha

Dat is eigenlijk nog het meest gevaarlijke...ervan uitgaan dat je paard wel bij je blijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:40

nicole_hetty schreef:
Ayasha schreef:
Ik zou eerst kijken om het paard op te vangen. als ik zou vallen en hij loopt weg, wil ik ook dat ze achter hem aan gaan. Ik red me wel.

als mijn paard er van door gaat wil ik juist niet dat mensen er achter aan gaan.
een paard die schikt, vlucht. zodra je er achter aan gaat rennen word dit gedrag alleen maar versterkt, grote kans dat het paard nog harder gaat rennen.

Hmm om hierop te reageren zou je een idee moeten hebben van de situatie, een paard dat wat weg draaft/wandeld na de val is iets heel anders dan eentje die in blinde paniek er vandoor galoppeert. :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:41

Ik ben 1 x tijdens een buitenrit eraf gedonderd, was in Tunesie en samen met iemand anders, maar het paard was dus wel naar huis gedonderd, hij was blijkbaar zo geschrokken dat die er dus vandoor ging en zijn maatje achter zich liet. Was de eigenaar ook verbaasd over. Maarja, ik was niet in staat om paard te rijden :') hij was veilig op stal aangekomen, is toch bijna geen verkeer, en ik kwam een half uur later, opgehaald door staljongen met een scooter. Had een lichte hersenschudding en een gekneusd scheenbeen/gescheurde spier :+

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:43

Het lijkt mij een vraag van theorie vs praktijk.

Een paard is nou eenmaal een vluchtdier en dat instinct is er niet zomaar uit te trainen. Het zal dus per situatie en per dier verschillend zijn.

In theorie kunnen we allemaal willen dat ons paard zo'n vertrouwen in ons heeft dat 'ie fijn naast ons blijft waren, maar de praktijk?

Ik zou inderdaad wel willen dat mijn paard zo'n vertrouwen in mensen heeft dat hij/zij veilig gepakt kan worden. Lijkt mij logisch

Ik zou inderdaad ook zorgen dat zowel mijn paard als ik goed identificeerbaar zijn en er zo snel mogelijk hulp geboden kan worden als dat nodig is.

Soms kun je echter dingen nog zo goed geregeld denken te hebben, maar blijkt de praktijk weerbarstig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:43

lifaya schreef:
Ik ben 1 x tijdens een buitenrit eraf gedonderd, was in Tunesie en samen met iemand anders, maar het paard was dus wel naar huis gedonderd, hij was blijkbaar zo geschrokken dat die er dus vandoor ging en zijn maatje achter zich liet. Was de eigenaar ook verbaasd over. Maarja, ik was niet in staat om paard te rijden :') hij was veilig op stal aangekomen, is toch bijna geen verkeer, en ik kwam een half uur later, opgehaald door staljongen met een scooter. Had een lichte hersenschudding en een gekneusd scheenbeen/gescheurde spier :+

en wat is je mening mbt veiligheid in de openbare ruimte?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:45

Firedancer schreef:
Het lijkt mij een vraag van theorie vs praktijk.

Een paard is nou eenmaal een vluchtdier en dat instinct is er niet zomaar uit te trainen. Het zal dus per situatie en per dier verschillend zijn.

In theorie kunnen we allemaal willen dat ons paard zo'n vertrouwen in ons heeft dat 'ie fijn naast ons blijft waren, maar de praktijk?

Ik zou inderdaad wel willen dat mijn paard zo'n vertrouwen in mensen heeft dat hij/zij veilig gepakt kan worden. Lijkt mij logisch

Ik zou inderdaad ook zorgen dat zowel mijn paard als ik goed identificeerbaar zijn en er zo snel mogelijk hulp geboden kan worden als dat nodig is.

Soms kun je echter dingen nog zo goed geregeld denken te hebben, maar blijkt de praktijk weerbarstig.

En HC gaat je dadelijk vertellen dat een paard geen vluchtdier is. :D

eigenlijk weet ik al ongeveer hoe dit topic gaat lopen. _O-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:46

in Tunesie is de situatie natuurlijk anders. Was tussen de olijfboomplantages enzovoort en de stal lag daar ook tussen. De wegen zijn niet druk, en paard hoefde ook niet langs een weg om op stal te komen, alleen mulle zand weggetjes :) dus dat scheelt. Ik had voor de veiligheid er voor moeten zorgen dat ik toch een ander zadel gebruikte om mee te rijden. Het was namelijk een zadel wat ik niet gewent was (boomloos) en daardoor zat ik dus echt niet stabiel waardoor ik er dus makkelijk uit viel :) Ik zal dus ook nooit meer in een zadel gaan zitten waarvan ik op de voorhand al weet dat ik er niet stabiel in zit :) Nadeel was alleen dat dit het enige zadel was wat op het paard paste en met beugels die kort genoeg waren voor mijn benen. Was namelijk nog 1 zadel maar die beugels konden niet korter (Endurance zadel)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 13-04-12 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:46

Mijn gepensioeneerde wedstrijdpaard duikt altijd in de eerste de beste grasspriet die hij tegen komt... 1x is hij zo geschrokken dat hij 4km als een bezetene 3 drukke kruispunten is overgestoken en recht door een woonwijk ging in rengalop. Het werd zwart voor zijn ogen en geen houden meer aan. Ik heb toen in vreselijke angst gezeten en was zo bang dat hij iemand zou verwonden, of zichzelf.... Punt is dat ik erg echt niet tegen kon doen om hem te remmen.... Ik houd altijd mijn teugels vast als ik van een paard val, maar dit keer viel ik direct bewusteloos neer toen ik een klap op mijn nek kreeg....

De pony; Geen idee wat hij zou doen, ik vermoed dat hij verbaast omdraait om te zien waar zijn vrouwtje nou toch is gebleven haha.