Manier van nageeflijk rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:35

Het was niet per sé alleen een hoog tempo, maar ook dat ze super op de hulpen reageerde. 1 kuitdruk en ze zat al in een actieve draf. Wat voor ons al super is, aangezien ik snel met m'n hak ga drijven (heb ik geleerd) en zij niet de snelste is. En ze was gewoon sneller (hoger tempo dus) dan normaal :+

En kan je een paar van die oefeningen opnoemen? :)

Is het altijd een valse knik als die achterhand er niet onder zit? ik kan haar er moeilijk uit gaan trekken als ze zich ontspant en haar hoofd laat zakken.. lijkt mij sws juist goed als zij zich ontspant?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:35

Nageven kan een paard alleen op het sluiten van de hand? Dat is dus druk geven.
Nageven hoeft een paard NIET te leren en dit doet hij vanzelf.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:38

Afbeelding7

nagevelijk, opgericht én met losse teugels, hihi.

Ik rijd volgens de principes van de klassieke dressuur waarbij houding en zit essentieel zijn voor het nagevelijk rijden van een paard. Als het paard goed op 4 benen en over de rug loopt zal de nagevelijkheid vanzelf komen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:39

Caira: Amen _/-\o_
Hoewel ik wel licht contact heb geleerd in de klassieke en academische dressuur

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 21:40

@ciara dat is precies wat ik bedoel.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:41

@ quadripes
okeej, ik snap er helemaal nix meer van :+
de ene keer zeg je dat nageven alleen dat krulletje is, en de andere x zeg je dat nageven dat krulletje niet is, want zonder die achterhand is het een valse krul????

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:41

ik ook hoor Saskiakefie ;) , dit was een moment opname, maar deze laat wel zien dat je de teugels absoluut niet nodig hebt voor nagevelijkheid.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:42

losse teugels kunnen alleen in de hoogste vorm van verzameling (piaffe, passage) voorkomen.

en het is zeker geen oprichting, want dat komt van achteruit.

daarbij is nageeflijk dus iets anders dan nageven....

en nageven is het proces dat het paard ontspant in kaak, nek en rug als reactie op het sluiten van de hand van de ruiter. op hetzelfde moment open je de hand. dit gebeurt telkens opnieuw en op deze wijze krijg je een electrische verbinding tussen achterhand, mond van het paard en de ruiterhand, zo licht mogelijke aanleuning, afhankelijk van de africhtingsgraad van het paard.

saskiakefie

Re: Manier van nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:46

Quadripes: Hoe je het ook keert of wend het komt uit op zagen..
Ik snap je voorbeeld Caira, maar als je teugel geeft hoor het paard imo je hand te volgen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:49

@Caira

dat filmpje in jouw profiel is zooo duidelijk _/-\o_ snap er nu al veel meer van :D

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:50

mag ik even vriendelijk lachen ? zagen?

maar als je dat denkt, prima toch?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:54

quadripes schreef:
mag ik even vriendelijk lachen ? zagen?

maar als je dat denkt, prima toch?

Daar zullen de gradaties vast in verschillen, maar druk geven, loslaten, druk geven=zagen.

charmaine90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:55

Ik doe beginnen met warm rijden, beetje voltes rijden en daarna oefeningen om ze soepel te krijgen.
Dingen zoals schouder voor, schouder binnenwaarts, wijken en dat soort dingen.
Dan gaan ze vanzelf nageven.

Maar ik was een keer op een manege waar mn zusje lest en daar hadden een paar vrouwen die daar les hebben het over hoe je een paard aan de teugel rijdt.
Waar het op neer kwam volgens is dat je de teugels vast moest zetten.
Na een tijdje gingen ze volgens hun ervaringen wel met de kop zakken.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:01

bij een paard dat lastig kauwt, kun je de wending om de voorhand gebruiken. daarbij gebruiken wij wijken om het paard los te werken en bij een verder gevorderd paard zijgangen in stap enz. inderdaad.

zagen is van links naar rechts een bit door de mond trekken....

hand sluiten en hand openen is gewoon klassiek (mits je dat op beide teugels doet) en is niet meer dan normaal. en sorry dat ik het moet zeggen: dat je dat betitelt als zagen zegt meer iets over je eigen begrip van 'aannemen' en 'nageven' of 'openen en sluiten van de hand', dan dat het iets over mijn uitleg zegt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:03

Ja hand sluiten en openen als je bijvoorbeeld buiging of stelling vraagt maar niet om 'm na te laten geven.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:05

is dat niet gewoon kneepjes geven? :o zo heb ik ook een tijdje gereden, en vond het alles behalve fijn. Voor mij gewoon zagen maar dan in zachtere vorm.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:07

_horselovee_ schreef:
is dat niet gewoon kneepjes geven? :o zo heb ik ook een tijdje gereden, en vond het alles behalve fijn. Voor mij gewoon zagen maar dan in zachtere vorm.

Ja zo zie ik het dus ook ;) Maar je kunt wel vragen om bijv buiging waarbij je je binnenhand iets van de hals af doet en sluit om hem naar binnen te laten kijken. Maar dan zit je niet aan allebei de teugels en geef je juist wat met de buitenteugel om hem de kans te geven.

Even voor de duidelijkheid ik heb nu alleen over de teugelhulp en nog niet over de been en zithulpen

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:18

ja, precies ! maar dat doe ik ook niet, en zo ver ben ik niet :+
Maar is het nou wel of niet goed als mn verzorgpaard aan de teugel loopt, en wel lekker actief is en zich ontspant? Want als het echt zo lang duurt voordat ze die achterhand er onder plaatsen dan zou ze dat dan ook wel niet doen denk ik..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:26

Goed op de achterhand lopen is niet wat een paard zomaar kan, dit is een kwestie van veel en goed trainen. Het is geen probleem als je paard nageeflijk loopt als hij actief loopt, niet te diep, medisch alles in orde is.. :) Om een sterkere achterhand te krijgen zul je wel meer oefeningen moeten doen.
(actief is trouwens niet snel en over het tempo heen maar goed reageren op hulpen, goed de benen optillen, lange passen maken)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:35

okeej :)
maar het is toch wel beter lijkt mij, als ze nageeft? ze ontspant zich dan wel echt, ook haar rug. lijkt me toch altijd beter dan een paard wat doet aan sterrenkijken en een weggedrukte rug? :)
Ja, dat weet ik. dat deed ze allemaal :)

Heb je nog tips voor sterkere achterhand? Heb gehoord dat cavelleti's en drafbalkjes goed zijn, klopt dat?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:56

Ja hoor dan is het prima :j
Ik heb even in je profiel gekeken en als hij loopt zoals op de eerste foto, dat is mooi.
Een paard krijgt een sterkere achterhand als hij meer gaat dragen en dat krijg je voor elkaar door overgangen, zijgangen. Met balken kun je hem tevens bewuster maken van z'n benen en de zetting van de voeten. Maar je zult hiervoor wel les moeten nemen.

boefliz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:01

Ik ben 13 maar ik rij ook zo als jou!
Maarveel van mijn leeftijd denken: als ik hem/haar aan de teugel rij, denken ze dat ik goed kan rijden!! Maar ik denk : het komt wel gwn gedult ;) lukt het niet dan lukt het niet klaar ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:04

Het komt niet met alleen geduld, maar met goed rijden. :) Maar inderdaad als het niet lukt, laat dan maar, afdwingen omdat het 'mooi' is of omdat je een beter imago krijgt gaat alleen maar ten koste van het paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:06

Dit is echt roepen in de woestijn hoor! Heeft geen enkel nut.

Men vindt dit altijd van een ander. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Heeft mij inmiddels 3 jaar gekost, maar idd, ik kan nu zeggen: Mijn paard is nageeflijk, maar ook wij zijn er nog lang niet! Daarom komen de meesten niet op het niveau van een Anky of Tineke Bartels. Theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:08

idefix4 schreef:
Dit is echt roepen in de woestijn hoor! Heeft geen enkel nut.

Men vindt dit altijd van een ander. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Heeft mij inmiddels 3 jaar gekost, maar idd, ik kan nu zeggen: Mijn paard is nageeflijk, maar ook wij zijn er nog lang niet! Daarom komen de meesten niet op het niveau van een Anky of Tineke Bartels. Theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar.

Tegen wie heb je het en waarvoor die opmerking? 'verbeter de wereld begin bij jezelf '? Lijkt me hier niet echt van toepassing?