Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:44

Tja oke niet iedereen kan duur tuig betalen ect of een top lesgeefter van 20-35 per halfuur

maarja ik zeg altijd als ik even geen geld heb voor degelijk tuig spaar ik eventjes door
en tja als ik voor instuctie ga kijken kijk ik liever naar heo die gene les geeft en de reacties vd klanten dan dat ik bv kies op basis van ze is maar 10 euro voor een half uurtje....

En nee je hoef geen zadel van 2000 maar bv iets van euroriding of ainsley of een goede wintec volstaat ook :)

Maarja kan het mis hebben :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:45

shilady schreef:
Tja oke niet iedereen kan duur tuig betalen ect of een top lesgeefter van 20-35 per halfuur

maarja ik zeg altijd als ik even geen geld heb voor degelijk tuig spaar ik eventjes door
en tja als ik voor instuctie ga kijken kijk ik liever naar heo die gene les geeft en de reacties vd klanten dan dat ik bv kies op basis van ze is maar 10 euro voor een half uurtje....

En nee je hoef geen zadel van 2000 maar bv iets van euroriding of ainsley of een goede wintec volstaat ook :)

Maarja kan het mis hebben :P

Wat heeft dat er mee te maken?
Genoeg instructie van 50,- per half uur die niet kunnen lesgeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-04-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:46

Ja en kijk eens naar alle internationale combinaties Shauni, t is over t algemeen het onderste plaatje... Het zegt al genoeg dat paarden op hoog niveau niet eens normaal kunnen stappen.

@shilady: Ik ken ook goedkope lesgevers die wel snappen hoe het werkt, en juist de dure die het alleen maar over de voorkant hebben.

shilady

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:49

Bizzybijtje en jolien
nee het gaat niet persee om die 10 euro instructie
maar veel mensen kijken naar goedkoop ipv wat de instructie bij veel andere ruiters kwa begeleiding of vooruitgang heeft bereikt en daar gaat het om .... en tja eerlijk is eerlijk voor de wat betere lesgeefters betaal je toch wel iets meer dan 10 euro wil je erg wedstrijd gericht trainen en lessen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:51

shilady schreef:
Bizzybijtje en jolien
maar veel mensen kijken naar goedkoop ipv wat de instructie bij veel andere ruiters kwa begeleiding of vooruitgang heeft bereikt en daar gaat het om .... en tja eerlijk is eerlijk voor de wat betere lesgeefters betaal je toch wel iets meer dan 10 euro wil je erg wedstrijd gericht trainen en lessen...

Het probleem ís juist dat ze wedstrijdgericht trainen :7 Dat maakt de lessen waardeloos.
En die zie je juist het meest in het hogere 'segment'. Uitzonderingen daargelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:52

Idd, er wordt alleen maar gehamerd op oefeningen, of je die correct uitvoert, hoe het paard daarbij loopt word minder goed naar gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:53

Zoals gezegd trainen ze naar de oefeningen toe, in plaats van gewoon de oefeningen te gebruiken om het paard te verbeteren. Waarvoor ze ook bedoeld zijn.

Claudia1993_

Ik heb niet zoveel ervaring met de instructeurs van andere mensen of hoe het er op wedstrijd aan toe gaat want ga daar nooit heen.
Al geloof ik het meteen dat het er zo aan toe gaat, zie zelf soms ook wel dingen gebeuren waarvan ik denk dat dat nooit goed kan zijn.
Heb wel ervaring met instructie die zegt dat je moet 'spelen' met de teugels en mijn vorige die zei zelfs dat ik hem maar lekker in z'n mond moest zagen als hij niet naar beneden wilde. Ik ben hier uiteraard mee gestopt, want wil mijn pony niet zo rijden. :n

Bij mijn huidige instructrice heb ik vanaf dag 1 gezegd dat ik zo niet wil rijden en moet zeggen dat het me tot nu toe goed bevalt.
Ik heb alleen een zweepje er bij maar hoef hem niet zo vaak te gebruiken.
En ik denk dat de prijs er ook niet zoveel mee te maken heeft, mensen moeten ook zelf hun verstand blijven gebruiken maar blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die denken dat rijden op die manier goed is.. Erg zonde.
Laatst bijgewerkt door Claudia1993_ op 08-04-12 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Bizzybijtje schreef:
shilady schreef:
Bizzybijtje en jolien

Het probleem ís juist dat ze wedstrijdgericht trainen :7 Dat maakt de lessen waardeloos.
En die zie je juist het meest in het hogere 'segment'. Uitzonderingen daargelaten.

Ja en daar geef ik je ook 100% gelijk in
en tja dan zie ik liever rondhobbelende penny meisjes die niks van de paarden of ponies vragen
dan mensen die op een verkeerde manier les krijgen en trucjes in de bak doen en vervolgens zeuren als het paard na een tijdje een blessure heeft of iets dergelijks
maarja das weer een andere discussie :')

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:54

ik heb met mijn pony heel lang aan de basis gewerkt en toen die oke was ging ze in 1x beter draven en zo, eers reed ik altijd maar net mee, een beetje onderaan de prijzen zeg maar. maar toen de basis oke was ging ik in 1x prijzen rijden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:56

Ik heb ook het idee dat het niveau van veel instructeurs onder de maat is. Komt denk ik metname omdat veel mensen zelf geen goede basis hebben. Geen idee waarom oefeningen worden uitgevoerd, welke opbouw je hebt en welke spiergroepen je traint.
Een schouderbinnenwaarts rijd je toch omdat die in een prief gevraagd wordt?... :Y)

Ik kies nu voor duurdere les en dan maar 1 keer per maand (of 2 weken) ipv goedkope maar lsechtere les. Op een goede les kan je nog heel lang voortborduren. Leer nu dus waarom ik dingen doe ipv alleen aanwijzingen opvolgens zonder dat je weet waarom.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:56

O idd, geld zegt niks. Heb een tijd geleden nog een clinic gehad van een van de topinstructeurs van Nederland, ik mocht niks anders doen dan mijn paard aan de voorkant vasthouden tot hij toegaf en losliet (die ene die dus enorme moeite heeft met zich geestelijk ontspannen en overgeven aan de ruiter, als ie dat eenmaal doet kun je er eigenlijk heel veel mee). Dat werkte voor dit paard iig dus finaal niet, ik heb vrijwel de hele tijd gestapt en stilgestaan met een paard op het randje van omhoog komen.
De instructeur van nu, helft goedkoper, zegt laat hem maar lekker zakken voor zover hij doet want bovenin wil hij wel, dus eerst ruggebruik, let op je takt en ritmebehoud en probeer met kleine wendingen en gebruik maken van de hindernissen die er stonden slingerslanger eromheen en tussendoor zijn aandacht zo van zijn spanning over het rijden zelf af te leiden dat hij eigenlijk vergeet dat hij het allemaal spannend en stressy vindt. Dat werkte een stuk beter, hij gaf zich al hele stukken over en dan is het gelijk een ander paard dan die strakke neuroot met zijn front erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:57

fransje23 schreef:
Ik heb ook het idee dat het niveau van veel instructeurs onder de maat is. Komt denk ik metname omdat veel mensen zelf geen goede basis hebben. Geen idee waarom oefeningen worden uitgevoerd, welke opbouw je hebt en welke spiergroepen je traint.
Een schouderbinnenwaarts rijd je toch omdat die in een prief gevraagd wordt?... :Y)

Ik kies nu voor duurdere les en dan maar 1 keer per maand (of 2 weken) ipv goedkope maar lsechtere les. Op een goede les kan je nog heel lang voortborduren. Leer nu dus waarom ik dingen doe ipv alleen aanwijzingen opvolgens zonder dat je weet waarom.

Pff ja dat bedoel ik :')
Zo jammer dat de dressuur zo steeds minder goed wordt. Jammer, het is een mooie sport.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 14:58

mijn instructrice betaal ik voor een uur 26 euro en dat is incl benzinegeld 3 euro. Ik vind haar echt een aanrader. Ze zegt heel goed wat je moet doen maar ook waarom! ik heb even moeten zoeken naar haar maar uiteindelijk toch gevonden. Je kunt haar ook alles vragen en voor door de weeks krijg ik tips en oefeningen mee. Grondwerk, draven over de drafbaan, sturen met een hand.Niet alleen voor het rijden maar ook voor andere dingen of dagelijkse dingen voor mij met mijn houding omdat mijn rug erg vast zit. Hoe mijn paard loopt houdt ze ook goed bij. Zelf stapt ze er ook afentoe op en daar leer ik ook veel van.

Mij paard en ik gaan met sprongen voor uit. Elke les staat ook op film of foto.

Vind dat het belangrijk is dat je een goed gevoel er bij hebt en ook echt vooruitgang ziet.Natuurlijk is dat niet voor iedereen even goed te bepalen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:00

Kom het helaas ook vaak genoeg tegen, heb zelf les van iemand van de oude stempel om het zo te zeggen, dus rijden vanuit ontspanning..
Geef zelf ook veel les en mijn manier is dit dus ook, eerst balans, lang en laag en vanuit ontspanning de oefeningen leren..
Bij spanning, eerst terug naar ontspanning en van daaruit weer verder..
Duurt misschien iets langer maar als ruiter krijg je wel het gevoel wat een "hulp"teugel je niet geeft..
Helaas ook hier de tendens van het niet meer loswerken in stap en in draf,meteen teugels kort en instappen is een rondje door de bak..
Kan er echt wel eens verdrietig van worden..Hierdoor wordt de band en het team nu ook niet versterkt lijkt me..

Over les, liever een keer per maand een "dure"les zoals je hier leest dan iedere week een ruk en pluk les..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:52

Slechte les is van alle tijden. Er zijn altijd prutsers geweest. Maar het verschil met de tegenwoordige tijd zit in de enorme toename van de ruitersport en dus in de toename van potentiële lesklanten. De opleidingsinstituten zijn niet rechtevenredig gegroeid (en hun kwaliteit evenmin). Daarover kan men tamelijk kort zijn.
Een groot verschil maakt het internet. Veel meer informatie komt naar de geïnteresseerden, ook informatie over slechte les.
Ik denk niet dat de lessen kwalitatief slechter zijn dan vroeger. Wel is de kwaliteit niet evenredig verbeterd. Dat is verwonderlijk; immers er kan goed geld mee verdiend worden, daarom zou men denken dat toekomstige instructeurs zich zouden toeleggen op het lesgeven. Echter niets is minder waar. Het publiek wilt les van een succesvolle ruiter, een winnaar!! Die moet vooral goed rijden, zich vooral daarop concentreren, Tijd om grondig nadenken hoe de materie van het paardrijden, de intrinsieke didaktiek die in de logica van het rijden zit, het best over gebracht kan worden, heeft de 'nieuwe instructeur' nauwelijks. Ze hebben nauwelijks tijd hun eigen rijden te ontleden. En het publiek wilt veelal alleen snel resultaat.
Afsluitend kan men stellen analoog aan de Gaulle's:"Elke bevolking krijgt de regering die het verdient."
HET PUBLIEK KRIJGT DE INSTRUCTEUR DIE HET VERDIENT

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:58

Ik ben het met veel van iedereen eens, maar ik lees ook bijvoorbeeld dat slechtere ruiters geen 'les' mogen geven aan nog slechtere ruiters. Ik ga van mezelf niet zeggen dat ik een goede ruiter ben, maar als ik iemand bij ons op stal zie stuntelen met der paard, wie ben ik dan om, als ze daar voor openstaat, haar niet te helpen? Als je er naast staat zie je vaak een stuk meer, dus waarom zou je dan niet even wat dingen mogen zeggen om te helpen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:01

ik ken wel mensen die les geven en die zelf ook niet heel goed rijden maar die kunnen wel les geven. zo ken ik ook iemand die rijd wel op hoog nivo maar die kan dus echt geen les geven. het gaat erom dat je het kunt overbrengen.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:01

Denk dat ze met slechte ruiters bedoelen dat het ruiters zijn die juist vanuit spanning wat voor elkaar proberen te krijgen, slechte ruiters zijn niet perse ruiters die nog geen hoge dressuur hebben gereden..
Denk dat veel ruiters die het wat meer voor de lol doen,lekker buitenrijden en af en toe een wedstrijdje mee pakken veelal betere ruiters zijn als de plukkers die alleen in de bak rijden, en ieder weekend op concours gaan..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:30

Ik denk dat heel veel problemen komen omdat weinig instructeurs/trices terug pakken naar de basis!
Het vw nw word b.v zo vaak overgeslagen als je verder komt. Het over de rug gaan of... heel belangrijk.... tussendoor eens spelen met het paard word naarmate je hoger komt met je dressuur en wedstrijden gewoon vergeten!
Zo jammer en zo verkeerd in mijn ogen!
Net als eens je paard 2 weken rust geven en lekker even vakantie, dus 2 weken NIET rijden!
Nee kan niet, want de conditie van mijn paard zeggen ze dan.
De conditie gaat bij een paard niet weg in 2 weken, maar paard heeft wel even rust in zijn kop, wat weer beter word als je hem weer in training brengt.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:33

na 6 weken nemen de spieren af als een paard niks doet.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:43

Wat mij opvalt is dat het plaatje ''goede instructie'' en het ''goede plaatje'' nogal eens niet overeen komt met sommige mensen hier op bokt. Niet iedereen wil het zelfde, niet iedereen heeft hetzelfde doel dus niet iedereen zal op dezelfde instructie uit kunnen komen?
Als ik kijk naar sommige kreten hier, die dan onder ''goed'' vallen denk ik ''tjaaa allemaal leuk en aardig maar daar haal je het Z nog niet eens mee''.

Zo zie ik bij mij op stal vooral veel mensen die echt als een achterlijke met hun zit zitten te duwen met waslijntjes in hun handen, paarden op de voorhand van hier tot tokio. Dan denk ik ook van ja joh laat ze maar lekker een jaartje of 2 op ''eigen benen lopen'' is goed voor ze zo lekker op de voorhand hangen :+
Maar ik zeg er niks van want IK vind het niet goed, dat betekend niet dat het niet goed is..

Dus tja, mijn instructeur vind echt niet iedereen tof, in tegendeel hoor ik soms zelfs maar voor mij werkt het en IK ben het ermee eens dus wie ben jij om te zeggen dat het niet goed is denk ik dan? :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:50

shilady schreef:
Bizzybijtje en jolien

Mijn instructrice is er zo eentje van 10 euro voor een half uurtje... Traint totaal niet wedstrijdgericht, en weet je waarom niet? Omdat mijn paard daar nog niet aan toe is. Zij kijkt naar mijn paard, ze kijkt naar mij, en past daar haar lessen op aan.
Dankzij dat 'systeem' is mijn onmogelijke stresskip nu een ontspannen paard aan het worden, waardoor we ook eindelijk vanuit de ontspanning kunnen rijden en dus verder komen.
Ik heb zat instructeurs aan het werk gezien die stukken meer vragen, maar dit niet voor elkaar kregen bij mijn paard. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:50

Ik verbaas me er al jaren over. Maar niet alleen op bokt.
Kijk eens naar de gemiddelde manege. Als je dan hoort wat daar soms wordt geroepen. En niet alleen bij de manege lessen, maar ook de mensen met eigen paarden.
En idd vele hebben een paard voor de sport, maar vergeten dat de dressuur de basis is voor alles en er is voor het paard.
Nadenken en de tijd nemen is iets wat weinig mensen nog doen.

Natuurlijk zijn er gelukkig ook ruiters en instructeurs die wel netjes lesgeven, en wil niet zeggen dat elke manege verkeerde instructie geeft.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:38

Kadankovitch schreef:
HET PUBLIEK KRIJGT DE INSTRUCTEUR DIE HET VERDIENT

en zo is het precies! Slechte trainers zijn van alle tijden. Om een goede te vinden moet je moeite doen en soms ook offers brengen. Slecht les is oko te wijten aan de gemakszucht van de ruiters die graag overladen worden met complimenten en niet snel genoeg op wedstrijd willen verschijnen.