@Maartje1990: Als hij aan de kletter gaat, trek jij zijn hoofd om met je zit dan? Met je teugels en hoofdstel gaat dat toch gemakkelijker denk ik
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marjoow schreef:Britt_Mara schreef:kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.
Nee, dat meisje die een ongeluk heeft gehad en nooit meer kan lopen zou wensen dat je dat hoofdstel wél had omgedaan, omdat je het paard dan het weiland in had kunnen sturen in plaats van door te razen naar de openbare weg
Om even een voorbeeld te geven van wat er kan gebeuren.
Marjoow schreef:Britt_Mara schreef:kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.
Nee, dat meisje die een ongeluk heeft gehad en nooit meer kan lopen zou wensen dat je dat hoofdstel wél had omgedaan, omdat je het paard dan het weiland in had kunnen sturen in plaats van door te razen naar de openbare weg
Marjoow schreef:Nee dat kan altijd gebeuren, alles kan gebeuren, maar met hoofdstel heb je toch echt meer te zeggen.
@Maartje1990: Als hij aan de kletter gaat, trek jij zijn hoofd om met je zit dan? Met je teugels en hoofdstel gaat dat toch gemakkelijker denk ik
Maartje1990 schreef:Marjoow schreef:Nee, dat meisje die een ongeluk heeft gehad en nooit meer kan lopen zou wensen dat je dat hoofdstel wél had omgedaan, omdat je het paard dan het weiland in had kunnen sturen in plaats van door te razen naar de openbare weg
en zulke dingen kunnen niet gebeuren mét hoofdstel? Natuurlijk wel! Je werkt met dieren dus ongelukken kunnen áltijd gebeuren, mits je paard getraind is vind ik het net zo veilig met als zonder bit.
Britt_Mara schreef:kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.
xTammyy schreef:Volgens mij ben je altijd verzekerd? ik heb al zoveel dingen gehad die waren gebeurd door stomme dingen die ik deed (nee niks met paarden) en we hebben altijd alles terug gekregen..
Maar goed ik volg graag deze discussie

Maartje1990 schreef:Marjoow schreef:Nee, dat meisje die een ongeluk heeft gehad en nooit meer kan lopen zou wensen dat je dat hoofdstel wél had omgedaan, omdat je het paard dan het weiland in had kunnen sturen in plaats van door te razen naar de openbare weg
en zulke dingen kunnen niet gebeuren mét hoofdstel? Natuurlijk wel! Je werkt met dieren dus ongelukken kunnen áltijd gebeuren, mits je paard getraind is vind ik het net zo veilig met als zonder bit.
@ marjoow: als je paard aan de kletter slaat maakt 't niet meer uit wat je in je handen hebt. Of eigenlijk, bit verergert dit alleen maar immers bit --> trekken = pijn = nog harder rennen.
StefenYnia schreef:Britt_Mara schreef:kijk, dat is dus je eigen verantwoording. je kiest er zelf voor en als er dan iets gebeurd ligt dat aan jou. Dus ja, eigen verantwoording vind ik. Andere beslissen niet dat je hoofdstelloos op buitenrit gaat.
Sorry dat ik bot ben, nu, maar dit is dus een typisch gevalletje van 'Ik ben 15 en ik ben niet in staat empathie te voelen/zien/mee te maken'.
Heel leuk dat het -jouw- verantwoordelijkheid is als er iets fout gaat... maar denk je eens in (Ik ga het nu heel zwart-wit schetsen in de hoop dat je snapt wat er bedoelt wordt met 'anderen in gevaar brengen'):
Jij gaat met je pony het bos in, zonder hoofdstel, met neckrope. Je paard schiet er vandoor, want hoe goed jij je paardje ook kent, hij/zij schrikt en zet het op een lopen. In de blinde paniek die je anders misschien wel had kunnen voorkomen door aan 1 teugel te sturen om het paard zo in bedwang te krijgen, is je paardje stuurloos en rent op een gezin af die aan het wandelen is met hun 2 kleine kinderen van 3 en 4 jaar oud.
Van schrik staat het gezin als aan de grond genageld, ziet geen kans uit de weg te komen, en wat een pech... de kleine, 3-jarige is het kleinst, dus je pony besluit het pad van de 3-jarige te nemen als uitvlucht. Het kind krijgt een hoef tegen het hoofd en is op slag dood.
En dit allemaal omdat JIJ JOUW verantwoordelijkheid neemt, en toch besluit zonder hoofdstel te gaan rijden. Knappe Penny ben jij als jij dan ooit nog maar naar een paard durft te kijken als je zoiets overkomt...
Leuke he, eigen verantwoordelijkheid, en de veiligheid van anderen negeren...
ik weet heel goed wat de gevolgen ervan kunnen zijn. ik vind het ook niet slim en verantwoord, maar het is jóuw paard dus jouw verantwoordelijkheid. wat kunnen die mensen doen? zeggen van: 'hé jij daar doe eens een hoofdstel om!' Néé, het is niet hun paard maar de jouwe. en trouwens, mét hoofdstel gaat het ook lang niet altijd goed hoor. Marjoow schreef:Nee dat kan altijd gebeuren, alles kan gebeuren, maar met hoofdstel heb je toch echt meer te zeggen.
) gaat rijden, dan weten we zeker dat er noooit wat kan gebeuren want je zou dan zoveel controle hebben, slof er dan ook maar bij, dan kan je m nog scherper/beter terugnemen 
Marjoow schreef:De kans is gewoon kleiner.
Je formule klopt niet. Want paarden die in paniek zijn, kunnen juist afgeleid worden door een pijnprikkel waardoor je hem gemakkelijker onder controle houd.
Ik vraag me toch af, nu ik dit lees, wat jullie uberhaupt doen als je paard aan de kletter gaat...
MaritAriel schreef:Als je paard ECHT schrikt, is hij ook met hoofdstel niet te sturen, echt niet.
Marjoow schreef:Ik vraag me overigens ook enorm af wat nou de grote moeite is om gewoon een hoofdstel om te doen, en verder op het neckrope te rijden. Waarom moet je zonodig zonder rijden? Elk stukje extra veiligheid is toch fijn?
Marjoow schreef:Ik vraag me overigens ook enorm af wat nou de grote moeite is om gewoon een hoofdstel om te doen, en verder op het neckrope te rijden. Waarom moet je zonodig zonder rijden? Elk stukje extra veiligheid is toch fijn?
@ marjoow: als je paard aan de kletter slaat maakt 't niet meer uit wat je in je handen hebt. Of eigenlijk, bit verergert dit alleen maar immers bit --> trekken = pijn = nog harder rennen.
Marjoow schreef:De kans is gewoon kleiner.
Je formule klopt niet. Want paarden die in paniek zijn, kunnen juist afgeleid worden door een pijnprikkel waardoor je hem gemakkelijker onder controle houd.
Ik vraag me toch af, nu ik dit lees, wat jullie uberhaupt doen als je paard aan de kletter gaat...
Nou om eerlijk te zijn heb ik in de 18 jaar dat ik nu al met paarden bezig ben nog nooit zoiets gehad dat m'n paard aan de kletter is gegaan (afkloppen). Ik ben wel eens per ongeluk onder een boomtak gegaan die ik niet had gezien, waarop ik dus eraf viel en peerd doorliep maar uiteindelijk kwam hij gewoon terug hoor
Britt_Mara schreef:@StefanYnia: sorry hoor, je kunt wel lekker bot doen door mijn leeftijd, maar dat zegt niet altijd ietsik weet heel goed wat de gevolgen ervan kunnen zijn. ik vind het ook niet slim en verantwoord, maar het is jóuw paard dus jouw verantwoordelijkheid. wat kunnen die mensen doen? zeggen van: 'hé jij daar doe eens een hoofdstel om!' Néé, het is niet hun paard maar de jouwe. en trouwens, mét hoofdstel gaat het ook lang niet altijd goed hoor.
MaritAriel schreef:Marjoow schreef:De kans is gewoon kleiner.
De kans is bij JOU kleiner, maar bij andere kan dit wel eens heel anders zijn.
neem nou eens een heel gevoelig paard, die daar niet tegen kan, nou die stopt dan ook niet 1 2 3 meer Marjoow schreef:MaritAriel schreef:Als je paard ECHT schrikt, is hij ook met hoofdstel niet te sturen, echt niet.
En hoe vaak schrikken paarden ECHT zo hard dat ze echt hard aan de kletter gaan?
Vaak is het een klein ding waar ze van schrikken, waarvan ze opzij springen, jij pakt je teugels erbij om hem duidelijk te maken dat het niets is en dat hij zo kan verder rijden (Ja ik weet dat er mensen zijn die dit met hun zit heel goed kunnen, t zijn er niet veel).
Als je dan net dat stukje controle mist, kan je paard ook direct het hazenpad nemen. Zijn er ook wel een paar die dingen zoeken om van te schrikken.
Marjoow schreef:Britt_Mara schreef:@StefanYnia: sorry hoor, je kunt wel lekker bot doen door mijn leeftijd, maar dat zegt niet altijd ietsik weet heel goed wat de gevolgen ervan kunnen zijn. ik vind het ook niet slim en verantwoord, maar het is jóuw paard dus jouw verantwoordelijkheid. wat kunnen die mensen doen? zeggen van: 'hé jij daar doe eens een hoofdstel om!' Néé, het is niet hun paard maar de jouwe. en trouwens, mét hoofdstel gaat het ook lang niet altijd goed hoor.
En hoe denk je dan over bellen in de auto? JIJ pakt de telefoon op, dus het is JOUW verantwoording?
MaritAriel schreef:Marjoow schreef:Ik vraag me overigens ook enorm af wat nou de grote moeite is om gewoon een hoofdstel om te doen, en verder op het neckrope te rijden. Waarom moet je zonodig zonder rijden? Elk stukje extra veiligheid is toch fijn?
Weetje wat ik mij afvraag? Waarom jij er zo van overtuigt bent dat een hoofdstel een 'extra' stukje veiligheid geeft.