Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:00

Het is vaak ook de verkeerde adviezen op volgen. Je wilt je eerste eigen paard kopen en dan wordt er gezegt: neem een jong paard, die kun je nog helemaal naar eigen hand zetten. Vergeten wordt dat je daar inderdaad ervaring voor nodig hebt. Die krijg je door de jaren heen.
Goeie begeleiding is altijd nodig, ook als je een ouder paard koopt. Daar kun je ook nog een hoop aan verprutsen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:01

omdat 9 van de 10 keer de begeleiding ontbreekt.
heb net vorige week een pony opgehaald bij een gezin waarvan de jongen ( 9 jaar oud) al 2 jaar geen les had gehad en serieus de pony voorreed, door de teugels ondersteboven te houden en standje waslijnen.
pony is flink verreden door dat jongetje, in slechts enkele maanden tijd.
ze waren er onwijs gek mee, maar hadden echt weinig verstand van paarden :=

geluk bij een ongeluk dat ze wat groters wilden voor deze pony.
hij is nog jong en kan waarschijnlijk weer normaal bereden worden straks, maar denk dat dit vaker voorkomt dan wij denken.
en dat gaat altijd ten koste van de toekomst van de paarden.

griebels schreef:
misschien willen ze alleen maar plezier met hun pony hebben...

ooh dat weet ik wel zeker. wat ik al aangaf, ze waren er onwijs gek mee, en gunde de pony ook alles.
maar met alleen liefde kom je niet ver met een jonge 4 jarige pony.
al helemaal niet in combinatie met een 9 jarige beginner die eigenlijk bang is voor paarden.
Pony mocht alles doen wat hij wilde, en laat dit nu in het rijden ook flink zien.

ik denk dat als ze de pony nog een jaartje langer hadden aangehouden, er weinig meer aan te doen was geweest en de pony niet meer geschikt was als rijpony voor kinderen.
Toch zonde van de toekomst van een gezonde jonge A pony toch?

amyz

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:03

Zo heb ik ook nog ooit kort een 4-jarige bijgereden... Was bij de vorige eigenaar ingereden en mocht daarbij alles doen wat ie wilde. Gevolg; paard sprong soms ineens in galop en rende naar het hek, om daar vol in de ankers te gaan. Wilde je naar links, besloot ie rustig rechtsaf te gaan en als je doorzette werd hij boos en sprong weer in galop richting hek. Drama...
Helaas kort gereden, moest van die mensen af en toe maar een flinke ruk in de mond geven als ie stout was :? Ja, perfecte manier om zo'n paard te heropvoeden...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:05

Wat paarden betreft ben ik het eens met bovenstaande :j Maar met pony's is het vaak zo makkelijk niet, vaak tegen de tijd dat kinderen ervaren zijn passen ze er al niet meer op.
Ik heb wel shetjes gezien die werden ingereden door kindjes die zelf ook nog niet zoveel konden. Maar dat was wel altijd met de ouders erbij die er zelf ook verstand van hadden. Ouders als begeleiding is toch wel handig, die zijn er elke dag :j
Nu waren dat wel ook shetjes die elke dag geknuffeld waren door kinderen en van het type kanon ernaast kunnen afschieten :P Die vonden het allemaal wel prima.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:05

Ik reed al meer als 10 jaar op een manege voordat ik mijn eerste eigen paard kocht, een 3 jarige die zadelmak was. Een groen paard nog dus, en ik bleek achteraf ook groen te zijn.

Maar het paard was mij verkocht door de manegehouder en ik heb hem gevraagd of ik dat wel aankon. Hij had eerlijk moeten zijn en zeggen "nee". Maar hij zei, dat hij me wel zou helpen.
Hij kwam zijn afspraak niet na en het zou op een fiasco uitgelopen zijn, als ik niet goede en intensieve begeleiding had gevonden, en verschrikkelijk veel doorzettingsvermogen. Want ik was bang omdat hij me er steeds van af gooide. Ik wachtte teveel met rijden, nam te weinig intitiatief, een veelgemaakte fout van een groene ruiter.

Ik ben achteraf blij dat het zo gegaan is, want ik heb veel geleerd en het heeft me heel veel gebracht. MAar ik weet ook dat de meeste mensen afhaken en niet verstandig genoeg zijn om de goede begeleiding te zoeken. Ze laten de angst overheersen, i.p.v. proberen die angst te overheersen en zichzelf te overwinnen.

En dat is een goede reden om vooral niet aan een jong paard te beginnen, maar eentje die al ervarener is en minder temperamentvol.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:06

Ik vond het juist een leuke uitdaging, ik heb zelf mijn 3 jarige doorgereden terwijl ik een echte manege ruiter was en ik was ook jong; net 16. (eerlijk is eerlijk, ik kon toen ook al prima overweg met de jong en/of onervaren paarden. Kan wel zeggen dat ik prima kon rijden als in; erg onafhankelijke zit)
Maar; ik had wel wekelijks les, had zelf lef en toen ik het paardje uitzocht had ik ook mijn instructrice mee en die had gelijk zoiets; ja! Dit is echt wat voor je :j
Dus toen hadden wij ook zoiets, wij gaan die uitdaging aan :) heel veel ervaring met buitenrijden had ik niet, toch heb ik mijn pony juist buiten doorgereden. Was zeker pittig, maar het is echt ontzettend goed gegaan.
Ik geniet er nu nog steeds van hem :)

Zou ik het anderen aanraden? Nee, omdat je meestal jezelf overschat. Ik heb om die reden mijn instructrice meegenomen, die haar hele leven al in de paarden zit (ook qua koop en ook keuringen) en mij al jaren les gaf. Zij had een eerlijk beeld van mijn rijden en ook een beeld over die pony. Had ze er geen vertrouwen in? Hadden wij het ook nooit gedaan :) zo eigenwijs was ik dan ook weer niet haha :P

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:07

Het fabeltje dat een jonger paard langer meegaat vind ik altijd klinkklare onzin. Hoeveel jonge paarden lopen geen blessures op, overlijden toch ook op jonge leeftijd en missen nog de kracht en balans van de volwassenere paarden. Tuurlijk overlijden oudere paarden ook, maar in mijn ogen hebben ze minder vaak blessures, omdat ze wat sterker zijn dan de jonkies. Zo heb ik mijn pony vanaf haar 9de, is ze nu 23 en heeft ze nog genoeg kracht, levenslust en gezondheid om nog een hele lange tijd door te kunnen gaan.

Jonge paarden worden ook vaak aangeschaft zodat de kinderen er ''samen mee kunnen opgroeien''. Wat ze dan wel vergeten is dat het geen puppy is die als is slecht wordt opgevoed minder schade aan kan doen, dan een paard. Is bij een hond bijten een van de ergste dingen die ze kunnen doen, is dat bij paarden pas het begin.
Een jong paard beleren wil de meeste mensen nog wel lukken. De echte problemen komen meestal pas bij het puberen. Het paard is niet meer overrompeld of onder de indruk wat er gebeurd, gaat zelf nadenken en kan zo nog wel eens proberen onder het werk uit te komen. Voor ruiters zonder ervaring een reden om het paard als levensgevaarlijk af te schrijven.
Ook kan een verkeerde discipline aanbieden iets zijn waardoor het paard niet happy is. Zo kende ik een paard dat het dressuur en springen wel deed, maar je pas echt zag opbloeien toen hij de vrijheid van een endurance ruiter op zijn rug kreeg. Hij loopt nu al een aantal jaar internationale wedstrijden.

Vaak is het een kwestie van het overschatten van eigen rijkunsten, te weinig ervaring met paarden/ weten hoe paarden doen en zijn. Prijs is nog niet eens zo'n grote overbruging, want een paard van 12 wordt tegenwoordig ook al goedkoper aangeboden omdat ze als ''oud'' worden beschouwd.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:07

loversyl schreef:
Maar wat bedoelen jullie precies met onervaren ruiters?
Want ik vind mezelf niet ervaren maar ik heb wel een jaar een opleiding paardensport gedaan en 3 jaar eigen paard en nu een jaar mijn jongere dan zeg maar.

ik bedoel daarbij mensen die het gevoel missen om een jong paard op te leren, het optijd kunnen doorlaten, het op zijn eigen benen leren lopen, het niet in de weg zitten,...
hoe lang je rijdt heeft daar niet mee te zien, je kan al je ganse leven paardrijden maar het ' gevoel' niet hebben

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:08

Manegerijden en eigen paard is ook heel anders.
Ik reed ook 10 jaar manege maar toen ik voor het eerst een eigen paard had en les kreeg was het zoveel harder werken dan op de manege.
Ik had dan eerst een 12 jarige en daarmee een opleiding gevolgd, van haar heb ik erg veel geleerd en nu een net 4 jarige toen gekocht.
Maar ook met hem zeker begeleiding, zonder begeleiding kom je nergens of je ervaren bent of niet

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:12

Met goede begeleiding maakt dat niets uit. Ik kreeg mijn eerste pony toen zij een half jaar oud was. Ik was toen 10 en had 4 jaar manege en verzorgponyervaring. Het is helemaal goed gekomen met goede begeleiding en ik heb er juist veel van geleerd. Ik liep toevallig tegen die pony op en het voelde gelijk goed.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:13

Ik reed op de manege juist op de jonge paarden, maar ook op de fokmerrie. Dus t is ook maar net wat de manege je te bieden heeft.

Hoger dan B niveau heb ik nooit gereden, maar ik kon wel fijn overweg met sensibele paarden, paarden die nog onwijs veel moesten leren en ook juist van de ideale beginnerspony toch tijdens de les er zoveel uit te halen dat ie echt onwijs leuk liep.
Maar bleek ideaal voor een jonge, eerste eigen pony.
Wijken kan ik nog steeds niet met mijn pony, maar ik heb onwijs veel lol met hem en ik kan er ook met een gerust hart anderen op laten. Hij reageert fijn op de hulpen en t is ook gewoon een fijne pony :j

Zou ik het zelf zo weer doen als ik terug kijk? Ja :j

(op stal had ik hulp natuurlijk met wat en hoeveel ik moest voeren. Want daar had ik natuurlijk geen flauw benul van haha maar ach, dat leer je snel)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-03-12 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:13

Ik weet niet of ik mezelf beginner moet noemen. Ik ben altijd al een basis ruiter geweest zoals ik dat liever noem. Stap, draf, galop, buitenritjes, noem maar op.
Nadat ik 9 jaar niks met paarden had gedaan, toch weer een verzorgpaard gezocht, kwam er 1 op me pad, vlak bij huis, bijna 3, en dus groen.
Verzorgen prima, verder vondt ik ook niet belangrijk. Heerlijk wandelen en dingen bijbrengen aan de hand. Toen kwam ze al snel te koop, en aangezien ik me al aardig was gaan hechten, heb ik haar gekocht in een opwelling, ook haar vooral heel rustige karakter.
Inmiddels heb ik haar verantwoord laten inrijden, en nu rijd ik als basis ruiter op haar. Zolang ik iets niet weet, doe ik het niet, en vraag overal waar ik denk het nodig te hebben hulp. Tot nu toe gaat dat prima, maar zo basis als ik ben, zo basis hou ik ook het paard. Als ik een stap verder wil, vraag ik hulp, en zodra ik het snap, ga ik daar zelf verder mee. Mischien komt het ook in de toekomst van een wedstijd, maar dat ligt mij toch verder niet. Ik zou niet snel weer aan dit beginnen, maar spijt heb ik er ook niet van.

Ik denk dat het dus in sommige gevallen best goed uit kan pakken, mits iemand goed rekening houdt met het paard, en de groei. En het balangrijkste, vraag hulp. Veel hulp. En ontwikkel met het paard mee, niet anders om. Wees eerlijk als je iets eht niet kunt, en laat dat dan over aan iemand die het wel kan. Laat een paard wat leren door een ervaren persoon, stap zelf op een lespaard, om hetzelfde te leren, en doe het pas daarna samen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:16

Wat vinden jullie van deze:
Je bent pas echt ervaren als je inziet dat er nog heel veel te leren valt voor jou :j

En dan bedoel ik niet na je eerste les

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:17

Magrathea schreef:
Je bent pas echt ervaren als je inziet dat er nog heel veel te leren valt voor jou :j

Helemaal mee eens :j
Nou... dan zou ik wel ervaren zijn :')
Laatst bijgewerkt door loversyl op 26-03-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:17

En als het dan toch vanwege het geld moest zijn: koop dan aub een knappe goed opgeleide 15-jarige. Hier kan je zo verschrikkelijk veel van leren. Die van ons hebben beide op Z2+ niveau gelopen en hebben veel kwaliteit. Dat had ik nooit kunnen betalen had ik een jongere moeten kopen. Ze zijn allebei nog kerngezond (kwamen zonder problemen door de keuring) en kunnen nog jaren mee. (Onze destijds 18-jarige welshpony werd op de Welshdag voor een jonge aangezien.) DA zegt steeds als ze helemaal gezond 15 zijn geworden met hard werken dan blijven ze meestal gezond. Het is juist van de jongere paarden dan je niet weet wat het zal geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:18

Magrathea schreef:

En dat je ook bereid bent om die uitdaging aan te gaan.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:19

Magrathea schreef:

Helemaal mee eens

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:51

Dan mijn eigen ervaring er eens bijzetten:
Ik leerde zitten op een minishet, 4 jaar oud, net als ik destijds, samen tot mijn 10 jaar rondgehopst in de wei en braaf op de club 2x pw dressuurles, dan overgestapt naar de 2e pony, een welsh A van mijn broer geweest en vele kindjes leren rijden, 18 jaar oud op dat moment, 3 jaar op gereden en veel van geleerd, wedstrijden t/m L2, toen ging ie met pensioen en kreeg ik een grote D-pony, bijna 3 jaar en ruitermak...2x pw priveles eerst 15 minuten later een uur en tot het M2 doorgereden, onder goede begeleiding, en pas alleen ermee mogen rijden thuis in de bak toen ie 5 jaar was, en ik dus 13...ik luisterde altijd heel braaf naar mijn juf, en deed er thuis alleen de dingen mee die we heel goed konden, daarna een tijdje jonge paarden gereden en hengstjes keuringsklaar gemaakt, veeeel van geleerd, een 2 tal jonge uitgekoerste dravers zadelmak gemaakt en gereden op wedstrijd en toen mijn eerste eigen echte paard gekocht, merrie van 4,5 jaar ruitermak, geen stuur erop niks...helemaal zelf gedaan tot de basis er goed in zat en toen les gepakt voor de dressuur, lang plezier gehad van deze merrie, ze stier helaas na een oog-operatie, haar zelfgefokte dochter zadelmak gemaakt met 3 en doorgereden met 9 jaar verkocht aan een jong meisje van toen 13 jaar( een Negro X Quick-star ), meisje geniet elke dag van haar, leert er verschrikkelijk veel van, zij was bang geworden van een jonge E-pony, steigeren etc, en nu kan ze de wereld aan, op een goed gereden paard :)
Ik heb nu zelf al 2 jaar een appiemerrie, is nu 6 en was 4 toen ik haar kocht, reining getraind en een nerveus typje...zonder al mijn ervaring met jonge paarden zou ik haar nooit hebben gekregen zoals ze nu is: vrij, blij niet meer nerveus en al heel wat knopjes zitten erop, wijken, SB, appuyeren achterwaarts, mooi losjes nageeflijk en heerlijk aan mijn been....zonder mijn ervaring was ze waarschijnlijk alweer verkocht geweest, want zij was echt de meest ingewikkelde tot nu toe die ik ooit al reed, ik vind haar geweldig.

Ik ken teveel jonge goede paarden die 2x teveel op de rem zijn gezet uit angst van de onervaren ruiter, waardoor de paarden nerveus zijn geworden, dan maar een slof eraan, en zo krijg je moeilijke paarden...zo zonde.

Ik denk idd dat veel mensen het idee van een jong paard leuk vinden, maar het echte werk vinden ze dan toch wel eng...het is ook moeilijk, ik rijdt misschien niet zo mooi als menig fanatiek dressuurruiter, maar wel eerlijk en ik kan jonkies op eigen benen laten lopen en vrijlaten, wanneer nodig. Jonge paarden zijn misschien goedkoper,maar de paarden van 8-15 zijn beter geschikt voor veel mensen, en hoeven niet perse duurder te zijn, het papier is niet zo belangrijk, en de prestaties eigenlijk ook niet, het gaat toch om betrouwbaarheid,veiligheid en vooral het plezier dat de amateurruiter eraan kan beleven?

Mensen zouden echt moeten zoeken naar een paard dat bij ze past, dan maar 1 met een minder mooie kleur, maar een superkarakter, een goed paard heeft geen kleur en op een papier kun je niet rijden :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:54

buiten het feit dat een jonger paard vaak voordeliger in aanschaf is worden oudere paarden vaak afgekeurd waardoor iemand ie op zoek gaat dan automatisch bij de jongere paarden gaat kijken naar een leuk paard. Toen ik mijn eerste paard kocht zocht ik ook een paard richting de 10 jaar maar nadat verschillende paarden afgekeurd waren heb ik uiteindelijk een driejarige gekocht.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 14:05

Omdat dit mijn paard is.
Van 6de-18de op een manege gereden, jaren lang niets gedaan, tot 2 en half jaar terug.
Ja ik wilde een volwassen paard, waarvan ik zou kunnen leren. Wist ook wel dat mijn kennis en kunde te wensen overliet (en nog laat)
Maar op de zoektocht naar een stal, werd ik tegen gehouden door mijn huidig paardje. 3 en half jaar was ie.
Doorgezocht naar ouder paard, maar ja..mijn klik was al weg...die lag bij die kleine, jonge dondersteen..

Tja het is wat het is. Bik is braaf, lief, absoluut niet gemeen. Super paard, ik had het niet beter kunnen treffen.
Ja hij misschien wel. Niet qua liefde, wel qua ruiter misschien...
Ik heb plezier! Hij heeft het goed. We worden samen geen Z-combi, puur omdat ruiter dat niet kan..maar who cares..We zijn beiden gezond, hebben plezier, en laat de rest maar kletsen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 14:54

Marian01, dan ben jij dus 1 van de uitzonderingen, jij hebt wellicht ook plezier bovenaan je lijstje staan, en loopt daardoor ook niet tegen 'problemen' aan? het is voor een paard ook niet per definitie beter om een topruiter te hebben hoor,een goede eerlijke ruiter is belangrijker.
Ik doel met dit topic ook eerlijk gezegd vooral op de onervaren ruiters die met een jong paard met goede afstamming denken effe dressuur of spring wedstrijden te gaan rijden...en dan ontstaan de problemen omdat de niet zo ervaren ruiter vaak wel iets wil van een jong paard, maar dit niet correct en duidelijk kan overbrengen op een paard dat de oefeningen niet kent, laat staan begrijpt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:07

Ik ben ook 1 van die uitzonderingen, heb destijds wel mijn pony gekocht met de bedoeling verder te komen in de sport. Mijn allereerst wedstrijd was ook een drama haha, maar wel leerzaam (ik heb proefje iig met lange teugels gereden op een paard die compleet uit elkaar viel. Maar hij deed het voor een 3 jarige keurig tussen al die paarden!. Wedstrijd half jaar later werden wij dan ook vierde, was iets te snel gestart. Alles onderling toen hoor! )
Maar heb destijds wel echt les gehad om iets te bereiken in de dressuur. was hard werken natuurlijk met zo'n groen dier die nog zo scheef als het maar kan was. Maar goed, met eens in de week goed les kwam de basis wel. Ik ben wel iemand die ontzettend snel leert en het ook kan onthouden. Het hoefde ook niet snel snel.
Het was en is een prachtige pony, had een keurig paspoort met goede afstammingen, liep leuk en ja was jong.
Ik had wel verder kunnen komen in de sport, maar achteraf lag mijn hart toch bij lekker buitenrijden :)
Gelukkig was mijn pony daar ook uitermate geschikt voor! En les? Dat heb ik al 6 jaar niet meer gehad.

Spijt heb ik ook nooit gehad. Ja ik was jong en hij was jong, heeft natuurlijk wel strijd geleverd. Maar goed, niet alleen karakter van de pony is belangrijk maar die van mij ook.
Ik had toen wij hem kochten wel echt het idee; deze pony gaat oud worden bij mij :) samen leren is voor mij juist positief geweest. Ik had wel lef om door te pakken :)
(ondertussen kan iedereen ermee weg rijden, iemand die onervaren is in het buitenrijden zal echt een fijne rit hebben. Maar ook als iemand er echt mee aan het werk wil is het geen probleem. Ik heb mijn pony wel zo doorgereden dat hij licht op de hulpen is)

(waarom ik overigens voor een pony heb gekozen ipv een paard heeft puur met mijn lengte te maken. Ik ben simpelweg niet zo lang :') dus dat is voor het plaatje echt minder mooi)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-03-12 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:07

freeride schreef:
Marian01, dan ben jij dus 1 van de uitzonderingen, jij hebt wellicht ook plezier bovenaan je lijstje staan, en loopt daardoor ook niet tegen 'problemen' aan? het is voor een paard ook niet per definitie beter om een topruiter te hebben hoor,een goede eerlijke ruiter is belangrijker.
Ik doel met dit topic ook eerlijk gezegd vooral op de onervaren ruiters die met een jong paard met goede afstamming denken effe dressuur of spring wedstrijden te gaan rijden...en dan ontstaan de problemen omdat de niet zo ervaren ruiter vaak wel iets wil van een jong paard, maar dit niet correct en duidelijk kan overbrengen op een paard dat de oefeningen niet kent, laat staan begrijpt.

Maar je hebt als ruiter behoorlijk veel lef nodig om op een jong, nog niet doorgereden paard te stappen. Over het algemeen zijn het wel ruiters die kunnen rijden, die op een jong paard stappen.
Er ontstaan daarnaast niet alleen problemen door een onervaren ruiter op een jong paard. Maar dat kan ook door een onervaren ruiter op een goed doorgereden paard zijn. Ik vraag me ook af in hoeverre je een oefening aan een paard kunt leren als je zelf niet de oefeningen goed weet uit te voeren… Wat is in jou ogen correct?

Daarnaast vind ik je persoonlijk erg over een kam scherend.

Mijn ervaring is met jonge paarden; als ze het niet willen snappen, aankunnen e.d. komt er verzet. Dan weet je als ruiter dat je net een tandje te ver bent gegaan, waarna je terugschakelt. Als je dat niet inziet, kom je vanzelf in de problemen en loop je vast. En zulke mensen zie je amper op wedstrijden. 

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:12

Ik snap het wel. Als ik ooit een paard zou kopen.
Wil ik echt GEEN paard van 10+. Liever 20 jaar plezier met een groen paard. Dan maar 10 jaar plezier en een rustig paard.
Ik vind het zelf een heel groot verschil. Maar iedereen zijn eigen mening hé. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:14

friesiszwart schreef:
buiten het feit dat een jonger paard vaak voordeliger in aanschaf is worden oudere paarden vaak afgekeurd waardoor iemand ie op zoek gaat dan automatisch bij de jongere paarden gaat kijken naar een leuk paard. Toen ik mijn eerste paard kocht zocht ik ook een paard richting de 10 jaar maar nadat verschillende paarden afgekeurd waren heb ik uiteindelijk een driejarige gekocht.

Is dat niet eigenlijk best wel schokkend?

Mijn paard was 12 toen ik haar kocht en kwam prima door de keuring :j Óverigens was die van mij op die leeftijd alleen zadelmak dus te vergelijken met een jong paard.