Jezelf blijven verbeteren zonder les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Re: Jezelf blijven verbeteren zonder les

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:37

misschien kan je een dealtje sluiten met een stalgenoot. Dat zij kijkt naar hoe jij rijd en tips geeft en jij bij haar?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:39

als ik weinig les heb, probeer ik me te laten filmen. Zodat ik daarna kan kijken wat ik fout doe. Moet je natuurlijk wel heel consuquent zijn en niet "ooh, maar toen deed ze dat", maar als je iets fout doen, dan doe je het fout :P

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:06

ik heb ook heel lang geen les gehad, en dat nog wel met een jong paard (foeiii!), door middel van veel naar andermans lessen kijken, veel filmpjes kijken van top en amateur ruiters en veel vragen stellen zijn we samen toch nog best een eind gekomen. Ik moet wel zeggen dat hij tussen door vaak ziek is geweest (of ik), waardoor we niet echt hebben kunnen doortrainen, maar ik heb hem zelf van volledig groen naar fijn recreatie paard gereden, die best een 80 cm parcourtje kon springen of een B proefje kon rijden. Aangezien we sinds een half jaar allebei helemaal gezond zijn heb ik nu zo nu en dan les, en ik moet eerlijk zeggen, het gaat wel veel sneller zo. Daarbij is het natuurlijk dat je zelf niet altijd kan zien wat je doet, en zo sluipen er fouten in.
Ik vind, dat als je er allemaal goed over nadenkt, je best jezelf dingen kan aanleren, maar als je echt serieus wedstrijden wil gaan rijden, is les wel zo goed als een pre.

oh, en wat ook werkt, als je niet zo vaak lest, die les filmen en niet alleen thuis veel kijken, maar ook als je zelf aan het rijden bent herhalen. Bij alles wat je doet denken: wat zei mijn lesgever/geefster hierover?

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 15:16

Meest ideale is i.m.o. 2 x per week privéles maar dat i (vaak) financieel niet goed haalbaar.
Zelfstudie en kritisch kijken naar filmpjes e.d. kunnen ook heel goed helpen.

Ik zou opperen om te kijken of je minimaal toch 1 x in de maand een instructrice kan krijgen en verder gewoon zelf blijven filmen en analyseren.

Of kijken of je geen goedkopere instructrice kan vinden of een stalgenoot/vriendin die er aardig wat vanaf weet mee te laten kijken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:07

Sombra schreef:
Ik vind het onmogelijk om jezelf te verbeteren zonder les. Er zijn toch kleine foutjes die er in sluipen en die uiteindelijk in je nadeel werken. Daarnaast kun je de kennis wel bezitten maar om het uit te voeren is een ander verhaal, vooral als het om je eigen paard en jezelf gaat.
Ik heb het nu wel over goed rijden, LDR kun je makkelijk zonder les want of je nou begeleiding krijgt of niet de methode rammelt aan alle kanten en is niet bevordelijk voor het paard dus als ruiter kun je het ook nooit goed leren omdat de methode niet goed is.

_O- Als je niet weet waar je over praat, doe dan ook geen domme uitspraken...

TS, ook ik ben van mening dat jezelf verbeteren zonder les gewoon niet mogelijk is. Er zijn altijd foutjes die er in sluipen die je zelf niet doorhebt en ook zelf niet van een filmpje af ziet. Ik heb zelf omdat ik in een heel nieuw systeem moest leren rijden een periode iedere week les gehad, en nu ga ik om de week. Dus 2 x per maand. En ik merk dan dat ik ook precies twee weken voort kan, en dan echt weer een les nodig heb omdat er toch weer kleine foutjes insluipen en ik tegen problemen aan ga lopen. Als ik jou was zou ik de groepslessen schrappen ( want daar heb je zo te horen toch niets aan ) en dan gewoon 1 x per maand priveles nemen. 1 x per maand is altijd beter dan helemaal niet. :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:38

ik heb 1 x per maand les en kan hier weer een paar weken mee verder!

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 07:54

max66 schreef:

dit is inderdaad ook een goede. vraag dan ook na de les om tips waar je aan kan werken en dan ben je vaak wel weer een maandje zoet :D

Playle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:21

Helemaal mee eens met een goede lesgever/ster kan je zeker wel een twee weken op oefenen thuis.

TinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 12:26

Laat jezelf filmen als je aan het rijden bent... vaak zie je zelf al dingen die je kunt verbeteren.. En inderdaad misschien iemand anders laten kijken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:43

NumeroUno schreef:
max66 schreef:

dit is inderdaad ook een goede. vraag dan ook na de les om tips waar je aan kan werken en dan ben je vaak wel weer een maandje zoet :D

Inderdaad, die tips geeft ze dan ook, ik kan er inderdaad weer een maandje mee verder!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:28

Je kunt jezelf niet verbeteren zonder les, omdat je dan niet weet wat je fout doet. Als je les krijgt, kunnen ze je tips geven en vertellen hoe je iets moet oplossen, daar ben je dan weer een tijdje mee bezig en zo gaat dat steeds door.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:12

vanochtend weer (mijn maandelijkse) lesje gehad. Ik moet zeggen dat ik zelf ook echt wel voel wanneer ik bv naar voren ga hangen, of ga hangen in de teugels of verkrampt op mijn paard zit. De instructrice beaamt dit dan ook, maar als zij er niet is voel ik het ook en probeer er dan op te letten.

Wel blijkt dat ik bv in galop veel beter zit dan dat ik voor mijn gevoel zit. Dan is het wel fijn als iemand dat vanaf de grond ziet..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:39

Moeilijk hoor, ik heb ook een tijd niet gelest maar op een gegeven moment is het niet eens meer stilstaan maar gewoon achteruitgaan! Ik ben nu weer bezig en wat een verademing om weer zinnig bezigte zijn!
Minder les dan maar dus.
Overigens is het ook al zinnig om een totale leek aan de kant te hebben die gewoon zegt wat hij ziet, dus desnoods je vriend, ouders, een goede vriendin,... vragen om regelmatig eens mee te kijken. Jij kunt het dan wel vertalen naar 'paardrijtaal'.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:33

Mijn moeder gaat me voortaan elke zaterdag filmen tijdens het rijden.
Ik krijg sowieso 4 x in de week les omdat ik op een manege automatisch mee rijd met de lessen.
Op zaterdag rijden er alleen pension klanten en dan rijd ik dus ook voor mezelf, ik probeer de dingen waar ik kritiek op kreeg dan juist toe te passen.
En zo dus ook de volgende les te kunnen laten zien dat ik het begrepen heb en kan toepassen. :)

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:35

ik rij gewoon veel zonder zadel :7

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:08

Eigenlijk zal iedereen het er wel over eens zijn dat geregeld les krijgen of getraind worden het beste is. Maar voor sommigen zit dat er niet in. Soms om financiële redenen, soms omdat geen geschikt persoon hebben kunnen vinden.
Dat laatste is toch interessant om bij stil te staan. Mijn opvatting is dat slecht advies erger is dan geen advies. Ook de goedbedoelende vriend of vriendin kan schade aanrichten. Blijven zoeken naar de geschikte hulp, is op de lange termijn beter dan elke hulp.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:28

Kadankovitch schreef:
Eigenlijk zal iedereen het er wel over eens zijn dat geregeld les krijgen of getraind worden het beste is. Maar voor sommigen zit dat er niet in. Soms om financiële redenen, soms omdat geen geschikt persoon hebben kunnen vinden.
Dat laatste is toch interessant om bij stil te staan. Mijn opvatting is dat slecht advies erger is dan geen advies. Ook de goedbedoelende vriend of vriendin kan schade aanrichten. Blijven zoeken naar de geschikte hulp, is op de lange termijn beter dan elke hulp.

mee eens en van echte goeie les, leer je zo veel, dat je er een tijdje op vooruit kan.

Ik heb bijv. wel eens privéles en dan leer ik meer dan in een halfjaar op de manege :P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:39

ik heb inderdaad ook lang gezocht naar een gescikte instructeur, maar nu dus eindelijk gevonden!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:08

Ja, en dan ligt het aan jezelf wat je doet met de adviezen als je bijvoorbeeld een maand moet wachten. Maar slechte adviezen helpen je alleen achteruit. Wat overblijft is de vraag; wat deugt en wat niet???? Die vraag is niet beantwoord met simpele opmerkingen van het type 'kort door de bocht'. Vandaar de vraag!!
Romana01 en Max66; wat waren bij u de punten waardoor u wist de juiste instructeur te pakken te hebben?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:26

Kadankovitch schreef:
Ja, en dan ligt het aan jezelf wat je doet met de adviezen als je bijvoorbeeld een maand moet wachten. Maar slechte adviezen helpen je alleen achteruit. Wat overblijft is de vraag; wat deugt en wat niet???? Die vraag is niet beantwoord met simpele opmerkingen van het type 'kort door de bocht'. Vandaar de vraag!!
Romana01 en Max66; wat waren bij u de punten waardoor u wist de juiste instructeur te pakken te hebben?

Dat is een goeie, Ik les (nog) niet op mijn VP, dus kreeg daar op een paard les. Er werd bij mij vooral gekeken, wat ik DEED en hoe het paard erop reageerde, daarna (reed met nog iemand in de bak) deed die het ook vaak voor, wat ik deed en hoe het beter kon. Doordat het bij mij zo concreet werd voorgedaan, was het ook makkelijk voor mij om het toe te passen en ik reed daar ook op paarden, die erg duidelijk aangaven wanneer ik iets goed deed en wanneer niet.

Doordat ik heb kunnen ervaren hoe ik het moet doen en hoe het paard er dan op reageert en hoe dat voelt, kan ik vaak daarna weer na dat gevoel toe werken, ook op andere paarden. Hoop dat het een beetje duidelijk is :P

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:51

Ik laat mezelf wekelijks filmen, klinkt onbezonnen misschien, maar van je eigen fouten zien, leer je echt bizar veel!

en verder zijn er fijne bokkers die ook nog wel is goede tips kunnen geven aan de hand van beeldmateriaal!

quincy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:03

Heeey

Ik ga meestal goed luisteren hoe mijn intructriese mij verbeterd en dat ga ik onthouden en opschrijven en dit ga ik gw elkekeer na als ik aan het rijden steeets op nieuw en op nieuw zo doe ik dat duzz xd Suc9

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:18

de eigenaar van mijn verzorgpony's wil geen 'vreemde' mensen op de dam, en ik mag niet met de pony naar de ponyclub(want stel dat ie voor een vrachtwagen springt:}). dus ik reed altijd op een manege(was bekent om kwaliteits lessen, maar 4 in een groepje etc). de enige 'tips' die ik daar kreeg, was handen recht, en hoe ik mijn benen moest houden, verder moest ik uitwijken voor de beginners(was een gemengde les, en we kregen dus omstebeurt aandacht) en af een toe verruimen. nouja dacht ik, daar kan ik zelf ook wel aan denken. toen ben ik dus met les gestopt. door veel te lezen en logisch na te denken over hoe je paard denkt, en hoe die beweegt, kun je vrij ver komen zonder les. maar alleen zo ver als jezelf ook geleerd hebt, dus je moet dan niet verwachten dat je je paard naar de ZZ kan krijgen, terwijl jij als ruiter les hebt gehad tot L1. ik kan gewoon netjes stap draf en galop met mijn verzorgpony,schakelen en een sprongetje maken gaat ook. dat vind ik genoeg. en ik heb altijd heel consequent op mijn handen en benen gelet, ik kreeg laatst een complimentje over mijn been houding, dus dat is wel goed gekomen.

in het boek paardrijden met gevoel staan ook veel oefeningen

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:59

Kadankovitch schreef:

Ik voelde me vanaf les 1 op mijn gemak en veilig bij haar. Ze is ook van mijn leeftijd (45) en begijpt mijn angsten en onzekerheden, in tegenstelling tot jongere instructeurs (zonder kinderen) die toch vaak meer lef hebben.

Verder ziet zij alles wat ik doe, al span ik, bij wijze van spreken, mijn linkerpink aan, zij ziet het! Ik merk dat het effect heeft op mijn paard als ik haar tips opvolg en we zitten ook op 1 lijn v.w.b. het omgaan met paarden/mijn paard.

Zij maakt dat ik mij zekerder voel omdat ze verteld dat ik dingen goed doe en niet zo'n slechte houding heb als ik zelf soms denk. Als zij zegt dat ik iets kan dan durf ik het ook en dan kan ik het ook!

Gnari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:58

Ik vind de boeken rijden met gevoel 1 en 2 wel heel fijn. Dan ga je echt nadenken over dingen. Dit in combinatie met filmpjes kun je toch wel een tijdje vooruit, maar als je echt verder wil heb je begeleiding van de grond nodig.

Ik heb een tijdje 1 keer in de maand les gehad. Het grote nadeel vond ik dat ik ergens mee bezig was en daar dan te ver in doorging. Dus dan moest ik bijvoorbeeld de ene maand mijn buitenhand meer ontspannen en de maand erna mijn buitenhand er meer bij. Dat kan natuurlijk, maar als ik een week later weer les had gehad dan had ik het niet zover overdreven en sneller het goede gevoel gekregen.