Blind vertrouwen op instructie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: Blind vertrouwen op instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:47

Altijd zorgen dat je niet bedrijfsblind wordt.
Zelf nadenken,maar in de les wel doen wat er gezegd wordt om te kijken of het ook het resultaat heeft wat je wilt.
Een 'ja maar' ruiter is heel vervelend voor de intructie.Vragen stellen om het duidelijk te krijgen dan weer niet.
Wat ik graag doe is af en toe een clinic meepakken,hoor je dan hele andere dingen dan heb je weer eens iets om over na te denken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:25

44Myrthe44 schreef:
Ik vertrouw blind op mijn instructeur omdat les nemen anders geen zin heeft. Als ik niet wil aannemen wat hij zegt kan ik beter zelf wat aan gaan rommelen.

Waarom zou les dan geen zin hebben? Je neemt les om te leren en beter te worden.
Door alleen maar blindelings op iemand te vertrouwen leer je zelf weinig eigenlijk. Je leert alleen te doen wat je gezegd wordt maar niet om zelf na te denken om misschien zelf dingen uit te proberen. Daar is niets mis mee, overleggen over wat jij vindt en wat hij vindt is juist goed voor zowel jezelf en de instructeur kan ook daar weer van leren, als die alleen maar klanten heeft die altijd maar doen wat hij zegt komt hij ook niet echt verder en blijft hij ook hangen. Ondanks dat je maar leerling bent wil dat niet zeggen dat hij niets van jouw zou kunnen leren. Als eigenaar zou je toch je paard het beste moeten kennen en als je nu aangeeft weet je dit werkt gewoon niet zo goed voor mijn paard kunnen we het niet eens zo proberen, dat zou toch geen probleem moeten zijn. Juist erg fijn lijkt me als je klanten ook nadenken en niet alles maar klakkeloos van je overnemen. Okey misschien wel makkelijk als je geen tegen gas krijgt maar als nog leer je als instructeur ook daarvan en kun je misschien ook meenemen naar je andere klanten.]

Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je alles in twijfel trekt wat je instructeur zegt want dan kun je wel maar beter opzoek gaan naar een ander. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat je echt alles wat hij zegt en doet gewoon doet zonder er verder bij stil te staan of diegene wel gelijk heeft.

ZickZack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:30

Ik rij zelf al jaren paard en ben op die manier in aanraking gekomen met veel verschillende rijstijlen, van klassiek tot modern, en daardoor ook met verschillende instructeurs. Van elke instructeur waarvan ik een keer les heb pas ik mee wat ik denk dat nodig is en bij ‘’mijn’’ manier van rijden past. Van mijn vaste instructeurs pak ik alles op, ik les daar niet voor niks vast omdat ik vind dat hun manier goed bij die van mij aansluit. Van clubinstructeurs pak ik minder mee, alleen dat wat bij mij past. Ook als ik het niet weet vraag ik rustig om een uitleg zodat ik het zelf kan beoordelen. Indien ik het ergens niet mee eens ben zeg ik dat rustig en ligt ook toe waarom ik het er niet mee eens ben of waarom het voor mij minder prettig voelt of waarom het niet het gewenste resultaat behaald.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:33

ambre schreef:
Zelf nadenken,maar in de les wel doen wat er gezegd wordt om te kijken of het ook het resultaat heeft wat je wilt.
Een 'ja maar' ruiter is heel vervelend voor de intructie.Vragen stellen om het duidelijk te krijgen dan weer niet.Wat ik graag doe is af en toe een clinic meepakken,hoor je dan hele andere dingen dan heb je weer eens iets om over na te denken.

Ik ga hier in mee.......
Ik vertrouw geen enkele instructeur 100%,zijn ook maar mensen die zelf leren/ontwikkelen.
Ook nog wat met een paard bij de ene instructeur wel werkt kan bij de andere weer net niet zijn.
Gezond verstand gebruiken...en soms kom je idd door een clinic of een lesje bij een ander weer net iets tegen waar je over na kan denken.
Ik ben overigens wel trouw aan mijn huidige instructrice maar zij weet ook dat ik weleens ergens anders een lesje/clinic meepik.....is geen probleem.
Heb het daar met haar over en soms leren we dus van elkaar.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:34

Ik? Niet altijd.

Ik vind sowieso dat je kritisch moet zijn.. Het is jouw paard waar je mee werkt en vanaf de grond kunnen dingen er heel anders uitzien dan jij voelt.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:36

Ik denk er maar weinig dingen in het leven zijn waar je blind op moet vertrouwen, maar dat terzijde.
Zelf heb ik zeker vertrouwen in mijn trainer, ik vind als je dat niet hebt dat het tijd is om op te stappen.
Maar blind vertrouwen? Nee. Je gebruikt toch ook je eigen verstand lijkt mij tenminste, ongeacht van wie je les hebt.
Vertrouwen heb ik in een trainer als de manier van lesgeven en je paard rijden aansluit bij je eigen gevoel en je de vruchten ervan plukt in positieve resultaten op concours.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:43

44Myrthe44 schreef:
Ik vertrouw blind op mijn instructeur omdat les nemen anders geen zin heeft. Als ik niet wil aannemen wat hij zegt kan ik beter zelf wat aan gaan rommelen.

En dat zeggen de meeste instructeurs ook letterlijk. Of ze bedoelen het.
Het is in mijn beleving de 'discipline' die de instructeurs vinden dat er moet heersen.
En ik heb heel veel les gehad, heel veel paarden gereden in de dressuur en ook best veel gepresteerd :o
En mijn mening is echt dat instructeurs vinden dat je naar hen hoort te luisteren.

En ik vind het een slechte zaak dat het zo werkt.
Niemand kan alles weten. Het is de kunst je eigen tekortkomingen te weten en deze oplossen. Niet elke instructeur kan elk niveau les geven.
En die illusie moet ook niet gewekt worden.

Je moet altijd je eigen gevoel volgen en je eigen verstand. En altijd verder kijken dan je neus lang is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:45

Ik heb een hele fijne samenwerking met mijn trainster, overigens rijd ik western.

Ja, ik heb het volste vertrouwen in haar. Logisch, anders zou ik ook niet bij haar blijven rijden.
En zelf probeer ik altijd mee te denken over de training, zij stimuleert dit ook.
We werken gezamenlijk naar een doel toe en er zijn meerdere wegen naar Rome (oefeningen) om dat doel te bereiken.
Werkt bijvoorbeeld naar mijn idee een oefening niet (voor mij, of voor mijn paard), dan overleg ik altijd met haar.
Met als resultaat dat ze me overtuigd, of dat we iets anders gaan proberen.

Daarnaast rijd zij periodiek ook op mijn paard.
Het voordeel is dat ze daardoor zelf ook 'voelt' (en niet alleen ziet) wat mijn paard doet.
Plus dat ze een heel stuk beter rijdt dan mij , en dat is weer fijn voor de training van mijn paard :D

En ook heel belangrijk; we gaan heel goed met elkaar door 1 deur.
We zijn altijd eerlijk naar elkaar, zowel over positieve als over negatieve dingen.
Superleuk mens, dat me altijd wel weer weet te motiveren als ik ff geen zelfvertrouwen heb +:)+

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:47

Denk dat dat ook van je instructrice afhangt.
Ik had voor mijn huidige instructrice iemand die zei dat ik hem maar in z'n mond moest zagen als hij niet omlaag wilde met z'n hoofd.
Gelukkig heb ik zelf ook een stel hersens en bovenstaande is ook precies de reden dat ik niet meer bij die persoon les.
Dit is wel een extreem voorbeeld en een goede instructrice mag, naar mijn mening, nooit zoiets zeggen.

Je moet je instructrice wel kunnen vertrouwen, maar altijd je eigen gezonde verstand blijven gebruiken. :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:01

Ik heb een bepaald idee over hoe ik mijn paard wil rijden. Daardoor kan ik veel instructeurs al afschrijven ;) ik kijk ook vaak naar hoe anderen rijden en dan vraag ik geregeld van wie ze les hebben. Meestal vind je dan een bepaald patroon :)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:36

ik vertrouw mijn instructrice voor de volle 100%. ze heeft zo veel ervaring met verschillende typen paarden en zelf op het allerhoogste niveau gepresteerd. alles wat ze uitlegt is zo duidelijk. en wij hebben niet een bepaalde trainingsmethode maar trainen de paarden op een manier die het beste bij hun past. om zo het beste in het paard naar boven te brengen.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:42

Ook ik vertrouw 100% op mijn instructrice. Ik heb haar gekozen omdat zij lesgeeft op de manier waarvan ik denk dat zowel het paard als ikzelf het prettigst vind en waarbij ik veel vooruitgang boek. Zou ik haar niet vertrouwen, dan hebben de lessen ook weinig zin inderdaad.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:46

Ik vertrouw mijn instructrice voor zon 90%, en dat betekent echt niet dat ik er niet voor de volle 100% in ga in haar les, maar die overige 10% besteed ik aan eigen denk werk en af gaan op gevoel.. Je moet er namelijk ook zelf energie insteken door ''huiswerk'' en dus zelf ontdekken en research blijven doen.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:48

Momenteel rij ik niet maar mijn spring en dressuur instructeurs heb ik altijd goed vertrouwd, maar niet blind. Mijn cross instructeur daarentegen vertrouw ik wel blind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:28

Langcara schreef:
MAar het is niet gek dat een beginnend persoon onwetend is. Was ik ook. Ik had 10 jaar op de manege gereden en uiteindelijk wil je het eens ECHT leren en dat doe je op een eigen paard. En ja, deze stond in pensionstalling (gelukkig want er is heel veel wat je over paarden moet weten voordat je ze bij huis zet en ze zelf helemaal gaat verzorgen).

Door de jaren heen heb ik veel geleerd en weet ik alles wel zo'n beetje wat ik van paarden moet weten, en natuurlijk leer ik nog bij.

Maar waar moet je dan beginnen als je nog niets weet?

Met een paar goede boeken :)
Om maar een voorbeeld te noemen.

Ik ken echt zó veel mensen die nog nooit een letter gelezen hebben over "het paard" en alles wat daar omheen komt kijken.
En ik begrijp ook echt niet hoe iemand een paard kan kopen, voordat je ook maar een klein beetje kennis hebt over wat een paard nodig heeft en waar je bij aanschaf op moet letten, etc.

Onkennis over voer, beweging, tuig, medisch, etc.

Voorbeeldje; kennisje waar ik als kind mee opgegroeid ben...
Haar ouders vonden dat het tijd was om een "eigen paard" te kopen.
Ze hebben nog nooit een letter gelezen over het houden van paarden en daar nog nooit bij iemand informatie over ingewonnen.
Ze zoeken op marktplaats en nemen een trailer mee naar het eerste leuke paard dat ze vonden.
Een 3 jarige net beleerde arabische merrie die nogal wat pit had. Niet ideaal voor een gezinnetje als beginnerspaard.
Dat bleek ook, want (zelfs met les) was het ronduit gevaarlijk om met dat dier te rijden. En het paard kreeg zó veel vers, jong gras te eten, dat hij binnen een paar maanden ernstig hoefbevangen stil stond. Maar dat hadden ze niet echt in de gaten... Pas toen er iemand anders aan de bel trok werd er een dierenarts ingeschakeld. Paard was al zo ver heen dat het afgemaakt moest worden.

Het gebeurd iedere dag, dat soort verhalen. Ontwetendheid.
En niet alleen met paarden... ook met andere dieren.

Ik begrijp niet hoe mensen de verantwoordelijkheid van de zorg over een dier op zich kunnen nemen, terwijl ze letterlijk geen idee hebben wat dat dier nodig heeft.

Natuurlijk verwacht ik niet dat iedereen plotseling een expert is.
Maar er zijn een aantal basis dingetjes die je over de zorg en onderhoud van een dier behoort te weten, voordat je bekwaam genoeg bent om er eentje aan te schaffen. Het dier is wel afhankelijk van hoe z'n eigenaar 'm behandelt...

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:35

Ik vertrouw niet blindelings op mijn instructeur. Ik denk altijd zelf na. Dat wil niet zeggen dat ik zijn aanwijzigingen niet opvolg.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:38

ambre schreef:
Een 'ja maar' ruiter is heel vervelend voor de intructie.Vragen stellen om het duidelijk te krijgen dan weer niet.
Wat ik graag doe is af en toe een clinic meepakken,hoor je dan hele andere dingen dan heb je weer eens iets om over na te denken.

Helemaal mee eens.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:20

Ik vertrouw voor de volle 100 % op mijn instructeur. En dat is heel simpel, ik weet dat alles wat hij zegt waar is en ik neem dan ook alles aan zonder het eerst in twijfel te nemen. Ik denk ook dat als je echt het onderste uit de kan wilt halen je ook iemand aan je zij moet hebben die je voor de volle 100% kan vertrouwen. Zou toch wat wezen als mijn instructeur dingen stond te verkondigen waar ik mijn vraagtekens bij zou zetten, dan kan ik dus beter niet gaan lessen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:19

Ik vertrouw altijd op m'n instructrice, anders zou je er ook niet bij moeten lessen. Dat wil niet zeggen dat ik alles klakkeloos aanneem. Ik blijf mijzelf wel altijd afvragen of ik het er mee eens ben, tot dusver trouwens wel hoor.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:22

Door o.a. deze reden heb ik les van 2 a 3 verschillende instructeurs. Maar uiteindelijk hebben ze het toch over hetzelfde punt :)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:28

Ik vertrouw wel op mijn instructices. Lijkt me eigenlijk vrij logisch. Je rijd in de les om aanwijzingen te krijgen en waar je er mee aan de slag kunt. Daardoor geef je toch eigenlijk al aan dat je degene, waar je de aanwijzingen van aanneemt, wel vertrouwt. Anders zul je er niks mee doen.
Plus ik vind het belangrijk dat de instructice ook naar mijn mening luistert, zodat je samen tot een oplossing kunt komen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:31

Ik vertrouw mijn instructrice zeer zeker. Denk dat je anders beter een andere instructeur kunt zoeken. Een vertrouwensband moet er wel zijn.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:02

Broccoli schreef:
Ik vertrouw mijn instructrice zeer zeker. Denk dat je anders beter een andere instructeur kunt zoeken. Een vertrouwensband moet er wel zijn.

Maar eigen verantwoordelijkheid ook!

xVioolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:34

ik heb een vaste instructrice maar heb soms ook nog les van andere mensen zodat er ook weer andere mensen kijken en die zien misschien weer andere dingen of geven andere tips zo kan ik altijd kijken met wie ik het het meest eensben en zo doe ik het dan(dus uiteindelijk bepaal ik zelf hoe ik rij) misschien is dit wel een goede tip voor vele mensen, gewoon van meerdere mensen les hebben.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:44

Als je les neemt van meerdere mensen moet je zelf wel al een heel solide basis hebben.
Anders wordt het snel erg verwarrend.Soms hoeft een andere uitleg namelijk niet direct een ander doel te hebben.
Maar een heel 'groene' ruiter snapt dit soms nog niet.