Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:42

Mindfields schreef:
Dat dit uberhaupt nog geen algemeen goed is begrijp ik niet zo goed. Er zijn blijkbaar nog best veel mensen die echt niet begrijpen hoe een paard denkt, of hoe het zich voelt met een andere diersoort op zijn rug die van alles van hem wil, en dat vraagt door met ledematen tegen zijn buik aan te duwen of schoppen, en verder via twee touwtjes dingen vraagt vanaf achter zijn hoofd. Tel daarbij op dat we van een paard verlangen dat hij EN bodybuildertraining doet voor kracht EN ballettraining voor de lenigheid, en dat dat erg lastig is voor spieren die dat allemaal moeten doen. Dit zou basiskennis moeten zijn die vanaf het eerste prille begin aan manegeruiters dient te worden vertelt.

Dit ZOU inderdaad basiskennis moeten zijn die vanaf het eerste prille begin aan manegeruites dient te worden verteld, helaas heb ik die basiskennis nooit gekregen vanaf de manege waar ik reed. :Y)
En ik ben nog bezig met mijn basiskennis te vergaren, dat moet ook gebeuren toch? :)

Mindfields

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:43

Ik verwijt dat ook jou niet, of anderen die het niet verteld is, want die fout ligt bij de instructeurs die alleen maar roepen skup 'm!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:45

Simone0308 schreef:
_Esther_87_ schreef:
Simone, ik zie het toch iets anders als degene die voor mij al gereageerd hebben. Ik denk namelijk dat je niet correct longeert, of dat je paard het longeren niet op de juiste manier is geleerd. In een longeerbak is er namelijk niets aan, daarin kan iedereen wel longeren. Paard heeft namelijk vrij weinig keus, hij kan toch nergens heen.
In een rijbak wordt het echt longeren en is je houding en de verbinding tussen jou en je paard veel meer van belang. Als jij het dan niet goed doet, heeft ze namelijk geen enkele steun (veel grotere ruimte) en zal ze haar onzekerheid uiten of haar vrijheid gebruiken.
Edit: De lijn maakt dus duidelijk het verschil....En die heb je toch echt zelf vast.

Ik begrijp je reactie en dat was ook zeer zeker het geval, anderhalf jaar geleden. Sindsdien heb ik veel bijgeleerd (en zij ook) en hebben we ongeveer een jaar heel lekker gewerkt samen. Zoals al eerder gezegd is het sinds 2 weken opeens weer mis, er is (naar mijn weten) niets veranderd in mijn manier van longeren.

Ik zou dat, eerlijk gezegd, heel simpel oplossen. Voorlopig gewoon longeren met lijn, in de longeerbaan. En pas als dat weer goed gaat eventueel in een grotere baan proberen. Longeren is heel moeilijk (en nee, ik doe het zelf ook lang niet altijd goed maar gelukkig heb ik vergevingsgezinde paarden). Als het probleem aanhoud of verergert uiteraard goed kijken of ze wel in orde is, maar soms moet je gewoon even de weg van de minste weerstand kiezen en blijkt er dan uiteindelijk niet of nauwelijks een probleem te zijn.
Misschien dat ze door een laat groeistuipje of iets anders wat haar niet lekker zit even niet zo fijn loopt en nu gebruik maakt van ruimte die je altijd al gaf, maar die ze eerder niet zo nodig vond. Dat soort dingen gebeuren, maak je er vooral niet te druk over! Mijn post was ook vooral bedoeld naar het onderwerp van dit topic he, niet als aanval naar jou ofzo. Staat er een beetje rot achteraf.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:46

Mindfields schreef:
Ik verwijt dat ook jou niet, of anderen die het niet verteld is, want die fout ligt bij de instructeurs die alleen maar roepen skup 'm!

Oke, tja, dat soort instucteurs heb ik ook gehad, was altijd feest. -O-
Maar ik probeer het nu te begrijpen, vanaf beide kanten, de mensen die zeggen dat klieren en dergelijke wel bestaat, en de mensen dat het niet bestaat. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:48

Ik kan niet zeggen dat Abel echt kliert, maar ik kan wel merken wanneer hij enthousiast aan het werk gaat of wanneer hij niet lekker loopt, snel afgeleid is en gewoon niet veel plezier heeft.

edit: Moet eerlijk zeggen dat het eigenlijk nooit voorkomt dat hij niet fijn is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:50

Ik denk niet echt dat paarden denken "Hm vandaag ga ik eens naar binnen vallen op de volte, of reageer ik eens niet meteen op de beenhulp omdat ik het leuk vindt om mijn ruiter te irriteren." Absoluut niet. I
k denk echter wel dat een paard je grenzen opzoekt, en uitprobeert of die grenzen misschien nog een stukje verder kunnen. Dat gebeurt in het wild toch ook, (jonge) paarden die de grenzen van de oudere, dominante paarden opzoeken en ook zo af en toe over die grens gaan. Dat kan allemaal imo gecorrigeerd worden door juiste opvoeding en juiste handelingen met je paard. Bij dit soort dingen heb ik het wel over bijvoorbeeld steeds op hetzelfde punt in de rijbak opeens stilstaan/omdraaien, sloffen en sjokken omdat hij/zij geen zin heeft vandaag, terwijl hij normaliter wél actief loopt.

Mijn verzorgpaard (merrie van 4) doet ook vaak 'vervelend' maar bij haar is het meer dat ze het gewoon moeilijk vindt om figuren netjes te lopen, en omdat ze toch 4 jaar lang vakantie heeft gehad en nu opeens aan het werk moet, waar ze het ook lang niet altijd mee eens is :') Ik vindt het bij zo'n jong paard pas klieren, als hij bijvoorbeeld 6 weken lang netjes halt kan houden en het dan plotseling vertikt. Dan is het imo geen onbegrip of zeer moeilijke oefening, maar gewoon weer even kijken of de ruiter misschien deze keer wél toegeeft.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:51

Mindfields: Hoeft niet alleen ohz, ook als je er naast staat, dat lijkt me geen bodybuilderballerina-verwachtingen.

In klieren zie ik zelf ook veel speelsheid en gekkigheid. Dus hoeft imo niet uit kwaaiigheid. Soms heeft een paard niet zo'n zin, hormoontjes en zulke dingen, maar er lopen ook regelrechte clowns rond hoor. Ik heb er 1 die ritsen van jassen open maakt (lekker met die winter die we hebben gehad _O- ) en zoentjes geeft en beide heb ik nooit aangeleerd.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:52

Zoals al eerder gezegd, paarden klieren inderdaad niet.
Op de grond of aan de hand 'vragen' paarden constant of jij leider bent, soms heel subtiel, en vaak geven mensen onbewust als antwoord 'leider, wie? Ik? Nee hoor!'
Als het paard dan onder het zadel in een schriksituatie komt, gaat die ook gewoon voor zichzelf kiezen, heel logisch. En zoals in een van de vorige posts iemand zei 'en er was echt helemaal niets om van te schrikken', tja, dat vond jij, paarden zijn vluchtdieren met een heel scherp gehoor en een veel betere reukzin wij. Misschien hoorde of rook die iets wat jij niet waarnam, kan best!
Verder ben ik het ook eens met Joolien, paarden die 'klieren' snappen of jouw vraag niet, of de vraag was veeeeul te moeilijk, of je bent ze gewoon aan het pijn doen... En dominantie natuurlijk. Maar dan komen we weer terug bij 'op de grond'. Als je daar al geen respect van je paard hebt, waarom zou je dat dan in het zadel plots wel krijgen?
Laatst bijgewerkt door Zitaswoon op 11-03-12 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:52

Niet mee eens Bailyemix, dan kan het net zo goed zijn dat ze spierpijn hebben en dat het terugkomen vanuit het achterbeen even moeilijk is. Ben het wel met je eens dat ze heus wel grenzen opzoeken, mijn jonge paard heeft nu door waar de uitgang van de bak zit en probeert heel subtiel als we er op afrijden rechtdoor eruit te lopen, maar als je hem dan bijstuurt en even een tikje op de buitenschouder geeft, denkt ie:"Oh mag niet dus, ok, gaan we door."

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:53

De 'tijdens het rijden-gevallen' vind ik eerlijk gezegd wel makkelijker te begrijpen dan de 'op de grond-gevallen.' Stel: je paard staat al jaren netjes stil op de poetsplaats, en op gegeven moment vertikt hij het. Hij is niet bang voor een object in de buurt ofzo, hij begint gewoon van de ene op de andere dag te draaien en te doen, niet stil willen staan, etc. Ik zou dit zelf denk ik klieren vinden ( :o ) maar dat is dan meer omdat ik niet weet waar het vandaan komt.. Wat zou dit bijvoorbeeld kunnen zijn?

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:54

_Esther_87_ schreef:
Simone0308 schreef:
Ik begrijp je reactie en dat was ook zeer zeker het geval, anderhalf jaar geleden. Sindsdien heb ik veel bijgeleerd (en zij ook) en hebben we ongeveer een jaar heel lekker gewerkt samen. Zoals al eerder gezegd is het sinds 2 weken opeens weer mis, er is (naar mijn weten) niets veranderd in mijn manier van longeren.

Ik zou dat, eerlijk gezegd, heel simpel oplossen. Voorlopig gewoon longeren met lijn, in de longeerbaan. En pas als dat weer goed gaat eventueel in een grotere baan proberen. Longeren is heel moeilijk (en nee, ik doe het zelf ook lang niet altijd goed maar gelukkig heb ik vergevingsgezinde paarden). Als het probleem aanhoud of verergert uiteraard goed kijken of ze wel in orde is, maar soms moet je gewoon even de weg van de minste weerstand kiezen en blijkt er dan uiteindelijk niet of nauwelijks een probleem te zijn.
Misschien dat ze door een laat groeistuipje of iets anders wat haar niet lekker zit even niet zo fijn loopt en nu gebruik maakt van ruimte die je altijd al gaf, maar die ze eerder niet zo nodig vond. Dat soort dingen gebeuren, maak je er vooral niet te druk over! Mijn post was ook vooral bedoeld naar het onderwerp van dit topic he, niet als aanval naar jou ofzo. Staat er een beetje rot achteraf.

Dat geeft niet, ik ben alleen maar blij met eventuele tips :) Ik probeer me er inderdaad niet druk over te maken, maar ik baal er op zo'n moment wel van. Als ik dan geïrriteerd ben werkt het helemaal niet meer en belanden we dus in een vicieuze cirkel 8)7 Maar goed, de komende week laat ik het even voor wat het is en daarna ga ik gewoon opnieuw beginnen in de longeerbak. Misschien hebben we de laatste tijd wel wat teveel van hetzelfde gedaan of komt het doordat de lente in de lucht is :P Als het aan de gang blijft ga ik de osteopaat maar weer eens bellen, het wordt wel weer eens tijd voor een controlebezoekje denk ik.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:55

Ongeduldig paard noem ik dat dan. Die van mij begint te schrapen zodra ik wegloop van de poetsplaats, vindt ie ongezellig in zn eentje, zodra ik weer in het zicht ben houdt ie op.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 23:56

Mindfields schreef:
Ongeduldig paard noem ik dat dan. Die van mij begint te schrapen zodra ik wegloop van de poetsplaats, vindt ie ongezellig in zn eentje, zodra ik weer in het zicht ben houdt ie op.

Hmm.. En wat als hij het ineens doet als je er gewoon bij bent, hem aan het poetsen bent bijvoorbeeld, en je er niet langer staat dan normaal?

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:56

Liesje1611 schreef:
De 'tijdens het rijden-gevallen' vind ik eerlijk gezegd wel makkelijker te begrijpen dan de 'op de grond-gevallen.' Stel: je paard staat al jaren netjes stil op de poetsplaats, en op gegeven moment vertikt hij het. Hij is niet bang voor een object in de buurt ofzo, hij begint gewoon van de ene op de andere dag te draaien en te doen, niet stil willen staan, etc. Ik zou dit zelf denk ik klieren vinden ( :o ) maar dat is dan meer omdat ik niet weet waar het vandaan komt.. Wat zou dit bijvoorbeeld kunnen zijn?

Zoals ik in een eerdere post zei, paarden vragen constant of jij leider bent, en als je telkens 'nee' antwoord, gaan paarden soms andere dingen doen. En dan zeggen de mensen idd 'en plots begon hij dat uit het niets te doen!' Maar eigenlijk test en vraagt jouw paard gewoon 'Wie is er baas, ik of jij?'

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:58

Liesje1611 schreef:
Mindfields schreef:

Hmm.. En wat als hij het ineens doet als je er gewoon bij bent, hem aan het poetsen bent bijvoorbeeld, en je er niet langer staat dan normaal?

Kijken of er een snoepje mee te verdienen valt, bedelen, aandacht vragen, noem maar op. Blijft een kwestie van opvoeden en altijd maar ook echt alitjd consequent blijven in je acties.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:59

Mindfields schreef:
Niet mee eens Bailyemix, dan kan het net zo goed zijn dat ze spierpijn hebben en dat het terugkomen vanuit het achterbeen even moeilijk is. Ben het wel met je eens dat ze heus wel grenzen opzoeken, mijn jonge paard heeft nu door waar de uitgang van de bak zit en probeert heel subtiel als we er op afrijden rechtdoor eruit te lopen, maar als je hem dan bijstuurt en even een tikje op de buitenschouder geeft, denkt ie:"Oh mag niet dus, ok, gaan we door."

Was maar even een voorbeeldje :D Zou inderdaad kunnen maar ook bijvoorbeeld hij draaft continue netjes over de hoefslag en opeens komt 'ie naar het midden (zonder te schrikken). Dan is dat imo wel gewoon even donderen. Ben trouwens wél van mening, dat ook achter donderen en klieren vaak wel een soort reden zit. Inderdaad dat het moeilijk is, dat het paard een keertje geen zin heeft, of dat het paard zich verveeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:02

Dus als een paard bijzonder etterbakkig een ander halfslapend paard continue aan zijn oor staat te trekken en met een bokje wegspringt als een reactie komt en dat rustig 10x herhaald tot het slachtoffer mee doet met spelen mag niet als klieren gerekend worden?

Als dat dominantie zou moeten heten, waarom heet het hij mensen als je broertje zulk gedrag vertoond dan klieren?
Is dat niet met 2 maten meten?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:03

Mindfields schreef:
Liesje1611 schreef:

Kijken of er een snoepje mee te verdienen valt, bedelen, aandacht vragen, noem maar op. Blijft een kwestie van opvoeden en altijd maar ook echt alitjd consequent blijven in je acties.

Ik snap! :j

Nog zoiets. Kunnen paarden chaggarijnig zijn? En dan bedoel ik niet een beetje een 'off-day' hebben dat het met rijden wat minder goed gaat, maar dat als je aan komt lopen, je paard gewoon echt chaggarijnig is? Stel: je wordt altijd begroet met oortjes naar voren en een hinnik, en van de één op de andere dag krijg je een snauw en draait je paard de kont naar je toe. (terwijl er niets is voorgevallen die dag of dag ervoor)
Misschien rare vragen hoor :o Maar ik ben gewoon benieuwd :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:03

Sizzle, Dat is uitdagen/spelen, maar vanuit het paard zelf niet klieren, zo denken ze gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:03

Sizzle schreef:
Dus als een paard bijzonder etterbakkig een ander halfslapend paard continue aan zijn oor staat te trekken en met een bokje wegspringt als een reactie komt en dat rustig 10x herhaald tot het slachtoffer mee doet met spelen mag niet als klieren gerekend worden?

Als dat dominantie zou moeten heten, waarom heet het hij mensen als je broertje zulk gedrag vertoond dan klieren?

Het is met 2 maten meten omdat mensen anders zijn dan dieren +:)+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:04

Liesje1611 schreef:

Nog zoiets. Kunnen paarden chaggarijnig zijn? En dan bedoel ik niet een beetje een 'off-day' hebben dat het met rijden wat minder goed gaat, maar dat als je aan komt lopen, je paard gewoon echt chaggarijnig is? Stel: je wordt altijd begroet met oortjes naar voren en een hinnik, en van de één op de andere dag krijg je een snauw en draait je paard de kont naar je toe. (terwijl er niets is voorgevallen die dag of dag ervoor)

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ze hebben gewoon hun karakter. Als er ineens zo'n van de ene op de andere dag grote gedragsverandering is, dan zit daar echt iets achter.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:05

Sizzle schreef:

Ik zou dat zelf geen klieren noemen, maar gewoon een paard wat wil spelen/zich verveelt. Maar dat betekend dat wij mensen bepalen wat klieren is en wat niet.. En dat komt voort uit onkunde en weinig inzicht? Correct me if i'm wrong!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:06

Denkt broertje niet ook aan uitdagen/spelen? Afhankelijk van de leeftijd.

Mensen kunnen enorm vervelend zijn ondanks dat ze het niet vervelend bedoelen, kan als klieren opgevat worden. Achter klieren hoeft imo geen nare bedoeling te zitten.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:06

Mindfields schreef:
Liesje1611 schreef:

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ze hebben gewoon hun karakter. Als er ineens zo'n van de ene op de andere dag grote gedragsverandering is, dan zit daar echt iets achter.

Ik las het voorbeeld toevallig in een topic van een andere bokker :')
Maar met merries zou het misschien met de hormonen te maken kunnen hebben? Of zeg ik nou iets heel raars? :')

Mindfields

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:07

Dat kan weer wel, maar dan is het dus iets lichamelijks inderdaad. Niet zomaar spintaan omdat het paard zn dag niet heeft, dat gevoel kennen paarden gewoon niet. Paarden leven in het NU.