Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
IngeT schreef:Om het even duidelijk te stellen: dit is (een heel klein stukje van) algemene leertheorie, geen 'nieuwe' manier om rijden uit te leggen. Wel een andere.
Het is ook de meest eenvoudige manier om leren uit te leggen. De woordenschat lijkt misschien ingewikkeld, maar dat is alleen omdat het nieuwe termen zijn die je nooit eerder gehoord hebt.
Wat het wél doet is het uit je 'comfortzone' halen en je opnieuw, anders naar grondwerk of rijden laten kijken. Geen mystieke bewoordingen, geen bizarre dominantie-theorieën, geen eufemismes als "hulpen", geen verzonnen redenen voor "hij neemt me in de maling" of "hij doet het omdat hij van me houdt". Gewoon, nuchter kijken naar wat er wérkelijk gebeurt. Niet meer, niet minder.
Weten hoe leren gaat doet niets af aan het gevoel of het geduld waarmee je omgaat met je paard of de emoties die je krijgt als dingen gaan zoals je wil. Rij je beter omdat je deze woorden kent? Welnee. Het maakt alleen de dingen makkelijker te analyzeren, uit te leggen en te herhalen, ook al moet je het misschien opnieuw 'vertalen' naar paardensport-woordenschat.
MaritAriel schreef:Leuk die openings post
MaritAriel schreef:Haha mij maakt het niet uit hoor. Ik heb er geen last van, maar voor een 'goed' begin had je inderdaad beter een ander kunnen pakken
geerke schreef:vur schreef:Dat blijkt. Ik doe liever dan lezen, dus daar zal het wel mee te maken hebben. Of misschien is mijn IQ wel te laag om het te begrijpen.
je bent niet de enige hoor....heb ik ook last van.![]()
Ik begrjp van dit hele topic niets
vur schreef:Dat blijkt. Ik doe liever dan lezen, dus daar zal het wel mee te maken hebben. Of misschien is mijn IQ wel te laag om het te begrijpen.
geerke schreef:vur schreef:Dat blijkt. Ik doe liever dan lezen, dus daar zal het wel mee te maken hebben. Of misschien is mijn IQ wel te laag om het te begrijpen.
je bent niet de enige hoor....heb ik ook last van.![]()
Ik begrjp van dit hele topic niets
Jannepauli schreef:Het zou inderdaad veel handiger geweest zijn als je in je beginpost duidelijk aangegeven had dat het topic wat je startte, gebaseerd was op vragen die bij je opgekomen waren in andere topics, bijvoorbeeld door de link(s) te plaatsen naar die topics. Je kunt er niet van uitgaan dat iedereen alles of hetzelfde leest als jij - ik lees bv de bitloostopics bijna nooit. En aangezien je in een volgende post ( na je openingspost) een aanhaling maakte van een post van HC, dacht ik dat je moeite had met zijn taalgebruik ( zie je quote!). Dat zette mij al meteen op het verkeerde been, getuige ook mijn eerste reacte.
Als je wilt dat mensen begrijpen waar je met dit topic heen wilt en wat nou precies je vragen zijn, plaats dan een link naar het betreffende topic. Iemand die geïnteresseerd is om eventueel injouw topic mee te discussieren, weet dan "where you're coming from".
Jannepauli schreef:Je zou dat nu toch alsnog zelf kunnen doen in een nieuwe post?
vur schreef:Bij de anti paardensportcollages wordt ik niet veel wijzer. De laatste pagina's nodigen niet uit om verder te lezen helaas. Wel weer R- en R+ gelezen. Voor mij oude wijn in nieuwe zakken. Volgens mij kun je beter zorgen dat je van een echt paardenmens de omgang met paarden wordt geleerd. Dan heb je al die woorden niet nodig. Trouwens, ik las weer een hoop verwijten over en weer waar je niks aan hebt naar mijn mening. Maar goed. Aan het andere topic ben ik daarom maar niet meer begonnen.
Op zich is de opening: "je krijgt wat je beloont" wel een goeie. Maar is te beperkt Er is meer onder de zon. Alleen het negeren van verkeerd gedrag is volgens mij niet de oplossing. Wat doe je als je paard je bijt? Negeren? Ik niet in ieder geval. En na een training die niet fijn genoeg ging, het paard maar op stal houden? Daar snapt het paard toch niks van, dus dat schiet ook niet op.
IK denk dat het juist belangrijk is dat je actie binnen een paar seconden wordt gegeven na het gedrag van het paard, want anders snapt hij oorzaak en gevolg niet en leert hij niks. Dat mis ik hier.
Huertecilla schreef:cherie78 schreef:De post's van HC zijn wellicht ingewikkeld omdat er een andere manier van "denken" verwoord wordt(?)
Inderdaad is dat een belangrijk punt.
Het is al lastig genoeg om de gedachtengang correct over te brengen voor mensen met de inhoud/achtergrond/flexibiliteit om het te kunnen volgen, - de denkstappen te kunnen maken.
Niet omdat het ingewíkkeld is, maar omdat het anders is.
Daarom heeft mijn kennisoverdracht als strategie het train de trainer.
Ik leg bijvoorbeeld de leertheorie zo eenvoudig als het corréct kan uit op mijn site. Nóg simpeler slaat essenties over.
Zo ook de inleidende pagina van mijn site.
De kern van de site is een stuk ethiek. Dat is al een woord wat in de Mavo-3 woordenschat niet voorkomt. Niet gebruiken is geen oplossing. Een (on line) woordenboek wel.
Ik streef het príkklen tot meer willen weten na. Waar een wil is, is een weg namelijk. Zonder die wil is een nieuwe stof niet over te brengen.
Kijk Arabesk, wie mij schrijven overslaat omdat het te moeilijk is, tja, die wíl dus blijkbaar niet voldoende. Aanwaaien komt het allemaal niet.
Het is al heel wat dat mijn site belangenloos ter beschikking is
cherie78 schreef:Het positieve belonen wordt heel vaak "circusdressuur" genoemd en het negatieve belonen wordt "klassiek" genoemd.