Een goede galop bevordert de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:41

Ik zal het proberen!

Ik heb dus een (aan de dikke kan) verzorghaflinger, echt super paard, onze band is nooit te breken. We doen veel grondwerk, ook longeer ik haar met bijzet (llosjes zodat ze zelf de aanleuning zoekt) en het rijden gaat ook steeds beter. Ze doet 3 dagen in de week, de dagen dat ik haar dus niet rijd, zwaar huifbed werk, met gehandicapten, dat kost haar veel moeite en daar krijgt ze beste spieren van en word ook aardig stijf van :=

Als ik haar rijd, is ze heerlijk nagevelijk, zoekt de aanleuning super op! Maar ze loopt niet over haar rug, dat vind ze gewoon heel moeilijk oid, en ik probeer haar rug dus losser te maken met balke draven enzo, maar toch blijft ze heel vlak en vind ze het moeilijk, dus ik dacht misschien hebben jullie hier tips voor of kan ik beter een ander topic openen?
Of wat zou de reden dan zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:43

IloveNikitaa schreef:
Nouja het is niet dat het niet lukt, maar ze vind het heel moeilijk. In stap lukt het al aardig, maar ook de stelling zit er niet echt in omdat ze dat dus ook moeilijk vind omdat ze haar rug dan moet buigen zegmaar.
Daardoor is ze ook heel vlak.
Ik vind het moeilijk uit te leggen :o

hoe oud is je paard? heb je begeleiding, hoe probeer of rij je je paard VwNw?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:45

IloveNikitaa schreef:
Ik zal het proberen!

Ik heb dus een (aan de dikke kan) verzorghaflinger, echt super paard, onze band is nooit te breken. We doen veel grondwerk, ook longeer ik haar met bijzet (llosjes zodat ze zelf de aanleuning zoekt) en het rijden gaat ook steeds beter. Ze doet 3 dagen in de week, de dagen dat ik haar dus niet rijd, zwaar huifbed werk, met gehandicapten, dat kost haar veel moeite en daar krijgt ze beste spieren van en word ook aardig stijf van :=

Als ik haar rijd, is ze heerlijk nagevelijk, zoekt de aanleuning super op! Maar ze loopt niet over haar rug, dat vind ze gewoon heel moeilijk oid, en ik probeer haar rug dus losser te maken met balke draven enzo, maar toch blijft ze heel vlak en vind ze het moeilijk, dus ik dacht misschien hebben jullie hier tips voor of kan ik beter een ander topic openen?
Of wat zou de reden dan zijn.

Zou het kunnen dat je gewoon meer beweging van je haf verwacht dan er feitelijk inzit? Dat het een wat ouderwets, breed type is dat gewoon geen spectaculaire bewegingen heeft en je dat misschien verward met niet over de rug gaan? Want sorry, niet rot bedoeld, maar je verhaal klopt gewoon niet....Een paard kan simpelweg niet nageeflijk zijn maar toch niet over rug...Dat kan niet.
Heb je anders geen filmpje ofzo? Mag je ook wel pb-en, anders gaat het inderdaad wel heel erg offtopic. Enne, voor meer tips moet je anders het 'Aan de teugel - fotoverzamelingstopic' lezen!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:46

Ik merk zeker verbetering van draf door galop.
Wanneer ik tijdens training veel overgangen van en naar galop rijd en de galop vol hou op de volte verbetert de draf aanzienlijk!

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:49

Moll schreef:
IloveNikitaa schreef:
Nouja het is niet dat het niet lukt, maar ze vind het heel moeilijk. In stap lukt het al aardig, maar ook de stelling zit er niet echt in omdat ze dat dus ook moeilijk vind omdat ze haar rug dan moet buigen zegmaar.

hoe oud is je paard? heb je begeleiding, hoe probeer of rij je je paard VwNw?

Nikita is 11, ik heb les ja, en ja vwnw :j

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:04

_Esther_87_ schreef:
IloveNikitaa schreef:

Ik vind het ook heel moeilijk te begrijpen...Je paard moet de rug ook buigen/rekken als ze in de wei gras eet. Dus dat ze het moeilijk vind moet echt een andere reden hebben.

Dat is onzin, stelling is iets heel anders dan buiging. Een paard in de wei staat stil te grazen of stapt langzaam, rug gebruikt draait om het dragen van de ruiter. En het is logisch dat een paard dit moeilijk kan vinden. Een van mijn paarden houd de rug ook vreselijk vast de eerste 10 min gewoon omdat die het vreselijk moeilijk vind. zodra alle spieren warm zijn en ik wat los gewerkt heb ( stap draf op een volte met lengte buiging in buigen links & rechts dan kan je precies voelen waar je paard niet lekker los laat en kan je dat gedurende je training gaan oeffenen :j . Ik stap ook nooit op met het idee van : Vandaag ga ik dit of dat oeffenen... Ik stap op voel mijn paard aan en de punten die die vast houd ga ik los proberen te krijgen... Soms duurt dat 5 rondjes soms een kwartier en soms een week... veel schakelen gehoorzaam op je hand en been maken, paard moet netjes de hand blijven volgen en niet het hoofd omhoog brengen in overgangen etc en dan kan je verder met gymnastiseren en sterker maken... Ik denk niet dat je een paard op een andere manier sterk kan krijgen dan tijd geven schakelen overgangen en zien wat je paard aan kunt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:13

Dat bedoelde ik niet WhySoWhite. Wat ik bedoel te zeggen is dat ieder paard met de neus aan de grond kan, zover kunnen ze allemaal rekken. Op het moment dat je paard moeite heeft om de rug los te laten, over de rug te gaan, in het rijden, is er iets. Een paard hoort niet stijf uit de stal te komen. Moeite hebben met zijwaarts buigen kan uiteraard dat is een ander verhaal, maar de vraag ging in eerste instantie over het 'over de rug gaan' en het 'vasthouden van de rug'.
Uitgaande van een gezond niet bejaard paard uiteraard.

Iljavdm

Re: Een goede galop bevordert de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:16

Het is dus bijde,

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:29

_Esther_87_ schreef:
Dat bedoelde ik niet WhySoWhite. Wat ik bedoel te zeggen is dat ieder paard met de neus aan de grond kan, zover kunnen ze allemaal rekken. Op het moment dat je paard moeite heeft om de rug los te laten, over de rug te gaan, in het rijden, is er iets. Een paard hoort niet stijf uit de stal te komen. Moeite hebben met zijwaarts buigen kan uiteraard dat is een ander verhaal, maar de vraag ging in eerste instantie over het 'over de rug gaan' en het 'vasthouden van de rug'.
Uitgaande van een gezond niet bejaard paard uiteraard.

Juist... Er is geen één paard dat na 23 uur stal als een elastiekje uit stal komt lekker in buigt als je er op stapt en 100% rug gebruik geeft dat bestaat niet. Dus hoef er niet per defenitie iets te zijn. Mijn paarden zijn 14 en 6 die van 14 komt soms ook zo stram als wat uit de box ondanks die geheel los in het lijf is alles van het Z2 kent veel buiten komt en goed in en uit gestapt word.. Er zijn zoveel paarden die niet direct lekker los laten maar dan hoeft er niet meteen iets te zijn, niet sterk genoeg of wat stijve spieren hoeft niet direct problemen te geven, en zo wel is het paard er gewoon niet aan toe..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:39

Wel, daarin verschillen wij dan van mening. Ik vind dat als je paard stijf uit de stal komt, je de vorige dag iets niet goed hebt gedaan in je training. En ik heb ook een inmiddels alweer 16 jarige, en die komt wel los en soepel uit de stal. Geloof wel dat het nog verschil maakt of ze inderdaad 24/7 op stal staan, dat wil ik wel van je aannemen. Die van mij staan overdag een aantal uren buiten. Maar evengoed, ook als ik 's ochtends rijd, is hij echt niet stijf.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:43

_Esther_87_ schreef:
Wel, daarin verschillen wij dan van mening. Ik vind dat als je paard stijf uit de stal komt, je de vorige dag iets niet goed hebt gedaan in je training. En ik heb ook een inmiddels alweer 16 jarige, en die komt wel los en soepel uit de stal. Geloof wel dat het nog verschil maakt of ze inderdaad 24/7 op stal staan, dat wil ik wel van je aannemen. Die van mij staan overdag een aantal uren buiten. Maar evengoed, ook als ik 's ochtends rijd, is hij echt niet stijf.

Hier komen ze ook gewoon naar buiten, maar bedoel met die sneeuw etc gaat er niets de harde wei noch paddock in. stal en binnenbak en dat is het dan... Tjha.. Ik denk dat het ene paard nou eenmaal sneller stug is dan de ander. Het is ook met 5 rondjes stappen direct weg hoor, maar het is er wel snap je.. Maar omdat het direct weg is vind ik niet dat er daarom iets mis mee hoeft te zijn.. ;)

Anne_GTIJarig

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:44

Kadankovitch schreef:
Als u instaat bent schouderbinnenwaarts of travers/renvers te rijden, dan is het erg goed om de overgangen in die bewegingen uit te voeren. Bijvoorbeeld; in halt houden in een schouderb.waarts-positie en dan aandraven en weer terug naar halthouden. Dat mag niet meer dan een paar keer per training gedaan worden, maar bedenk dat de keren dat het niet lukt het paard zich meestal ontrekt door toch rechtuit te vertrekken, die keren zijn dan ook niet zo belastend. Het wordt pas belastend, indien het u lukt in zo'n positie te vertekken en dan ook aan te houden in draf. Ook kunt u beginnen met een klein beetje schoudervoor, dan is de kans van slagen beter.
Ook een methode die hulp kan bieden is het paard kaarsrecht te houden op de grote volte en dan de achterhand iets naar binnen te plaatsen, daardoor beschrijfte de voorhand een iets grotere volte (dus afstand) dan de achterbenen. Aangezien in draf er een diagonale verbinding is tussen voor- en achterbeen, moet het achterbeen harder afzetten om hetvoorbeen tijd en ruinte te geven om de grotere afstand af te leggen. Natuurlijk mag dat ook niet overdreven worden; niet in tijd van uitvoering, niet in schuinte op de volte (het buitenachterbeen kan het best sporen in het binnen voorbeen).
Het wil ook wel eens helpen het paard vanuit galop in een iets te grote draf te laten vallen, waardoor het uitgenodigd wordt een iets grotere pas te maken dan normaal.

Enfin dit zijn een paar handgrepen waarmee de draf ook nog verbeterd kunnen worden.

Voor het overige zijn er meer dan genoeg verhalen bekend van goede dressuurpaarden die in het begin geen goede 'dravers' waren maar naar mate de opleiding vorderde steeds beter werden. Immers hoe meer oefeningen een paard kent, des te meer manieren er zijn om het op een bepaald punt te gymnastiseren.
Ik hoop dat u hier iets aan hebt.

Bedankt voor de opfriscursus; deze was diep weggezakt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:47

WhySoWhite schreef:
_Esther_87_ schreef:

Hier komen ze ook gewoon naar buiten, maar bedoel met die sneeuw etc gaat er niets de harde wei noch paddock in. stal en binnenbak en dat is het dan... Tjha.. Ik denk dat het ene paard nou eenmaal sneller stug is dan de ander. Het is ook met 5 rondjes stappen direct weg hoor, maar het is er wel snap je.. Maar omdat het direct weg is vind ik niet dat er daarom iets mis mee hoeft te zijn.. ;)

Is in jouw geval ook niet erg denk ik...Maar ik geloof dat wat jij bedoelt toch niet helemaal hetzelfde is als wat ILoveNikitaa bedoelde, haar paard blijft stijf...
Maargoed, we gaan inmiddels wel heel erg offtopic. Ik heb via pb contact gehad met ILoveNikita dus begrijp inmiddels wat haar probleem is. Nu maar weer terug naar TS haar vraag denk ik :)

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 22:56

Ik geloof wel dat galopwerk de draf van je paard kan verbeteren. Door veel te schakelen en gebroken lijntjes rijden in galop en voltes verkleinen en vergroten wordt het hele paard soepeler en alle gangen dus beter.
Bij mijn paard merk ik duidelijk verschil als we meer galopwerk gedaan hebben, ze gaat dan ook echt veel beter draven.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:58

Ik denk dat je teveel in stappen denkt en met dingen bezig bent waar je nog niet mee bezig moet zijn. Slangevolte in galop met een B afgericht paard? Dan ben je echt bezig om hem te slopen. Sorry dat ik het zeg.

Gewoon basiswerk en daarin zal je paard steeds beter en sterker gaan bewegen zolang jij de juiste weg volgt. Veel galopwerk kan voor een jong paard goed zijn, als hij dat makkelijker vind dan draf. Maar dat ligt geheel aan het paard.

Goed aan het been, naar de hand toe en op twee teugels lijkt mij op dit punt van de africhting een belangrijker iets dan hem spectaculair te leren draven. Begin daar na Z maar eens mee.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 08:00

Goed, dus de meningen verschillen. De meeste zijn van mening dat galopwerk de draf kan bevorderen, alleen Moll is deze mening niet toegedeeld. Graag zou ik wat meer onderbouwing in je mening hebben, Moll, wanneer je hier de tijd voor zou willen nemen. Ik hoor graag beiden kanten van een verhaal :)

@Karel: een slangenvolte in galop is natuurlijk ook wat erg veel gevraagd. Ik heb dit zelf gisteren op de diagonaal gedaan: op de diagonaal terug naar stap en weer aanspringen in galop. Dit werkt voor mijn paard inderdaad beter.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:35

suikerp schreef:
Goed, dus de meningen verschillen. De meeste zijn van mening dat galopwerk de draf kan bevorderen, alleen Moll is deze mening niet toegedeeld. Graag zou ik wat meer onderbouwing in je mening hebben, Moll, wanneer je hier de tijd voor zou willen nemen. Ik hoor graag beiden kanten van een verhaal :)

@Karel: een slangenvolte in galop is natuurlijk ook wat erg veel gevraagd. Ik heb dit zelf gisteren op de diagonaal gedaan: op de diagonaal terug naar stap en weer aanspringen in galop. Dit werkt voor mijn paard inderdaad beter.

Super! Hier van uit kan je steeds meer overgaan op een halve volte, daarna slangevolte. Als het echt goed gaat ook met een S van handveranderen of kleine 8jes. Maar dan ben je nog wel even bezig denk ik.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 17:51

Dat denk ik ook wel No_No. Ik ben al blij dat ze het op de diagonaal zo goed aanpakt. Je zag haar vandaag echt meedenken: "oh ja, terug naar stap op de diagonaal, klaar maken voor weer een galopje." Eerst maar eens op deze manier goed aan de overgangen werken.

Ik blijf wel benieuwd naar de mening van Moll, waarom de draf niet m.b.v galop verbetert kan worden. Niet dat ik het tegenspreek, maar ik zou zo graag wat meer erover willen weten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:00

Galop kan zeker de draf verbeteren, mits het paard wel de rug los laat en kan buigen in galop!
Dus in galop een lengte buiging rijden en schakelen in tempo, contrastelling enz. verbetert het paard in zijn lijf, maar lang niet elk paard galopeerd makkelijk en dan werkt het dus niet! kan je wel aan werken natuurlijk!!
Ik zie heel vaak een soort van terug val in de ruiters in galop... als het beest maar aanspringt en door gaat is het goed, los maken word niet meer gedaan de ruiter gaat meeliften zeg maar, dus buiging vw nw enz word totaal vergeten, maar juist is voor sommige paarden galop makkelijker dan de draf

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:53

De draf in je basis gang waar alles in gebeurt, buiging stelling werken aan de aanleuning, wanneer dit in de draf niet deugt kan je dat niet verbeteren in de galop, wel weer in de stap, de bewegings vrijheid van het paard kan je door te werken in de draf maximaliseren, wanneer het achter been van het paard nog niet geplaats kan worden door de ruiter en het paard is nog niet voldoende los in hals rug en lende is er geen meerwaarde om te gaan galoperen, het paard zal zwaar worden in de hand en op de voorhand komen en van uit de boeg gaan lopen en niet meer gaan, zoals ze dat noemen, het achter been zal niet meer dragend zijn en buiten de massa komen, en het paard zal als een soort ja kinkker door de baan lopen, wat geen meerwaarde heeft, want je stimuleerd een slechte galop en het paard zal dit aanemen als correct omdat hij niet anders kan.

de draf verbeter je in stap en of in de draf correctie wanneer het fout word door te stoppen en opnieuw aan te vragen, wanneer de fout te groot is, en begeleiden in de gang waar het noodzakelijk is.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 19:58

Daar kan ik me ergens wel in vinden, Moll. Stukken van wat je zegt herken ik ook wel. Super bedankt voor je antwoord.

Ik maak nu vooral veel (schijn)overgangen, ik merk dat dit de achterhand goed actief maakt en hopelijk ook snel sterker. Naar mijn idee zou dit de draf ook moeten bevorderen.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:36

suikerp schreef:

Waarom leer je hem een oefening aan, die eigenlijk qua verzameling nog veel te zwaar is voor het nivo waar je nu op traint. Een goede overgang stap galop, galop stap is heel zwaar om echt op het achterbeen te blijven en met de juiste aanleuning enz.

Het kunstje om hem te leren stap galop, galop stap is heel makkelijk echter wordt je paard daar niet beter van.
Het hele stappenplan B tm Z2 is opgebouwd vanuit het skala, en er is dus een reden waarom een eenvoudige galopwissel pas in het Z voor komt.

Houd je veel meer bezig met de basis, je aanleuning, aan het been zijn en fijn op 2 teugels, al die kunstjes sloop je je paard mee.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:39

Moll schreef:
De draf in je basis gang waar alles in gebeurt, buiging stelling werken aan de aanleuning, wanneer dit in de draf niet deugt kan je dat niet verbeteren in de galop, wel weer in de stap, de bewegings vrijheid van het paard kan je door te werken in de draf maximaliseren, wanneer het achter been van het paard nog niet geplaats kan worden door de ruiter en het paard is nog niet voldoende los in hals rug en lende is er geen meerwaarde om te gaan galoperen, het paard zal zwaar worden in de hand en op de voorhand komen en van uit de boeg gaan lopen en niet meer gaan, zoals ze dat noemen, het achter been zal niet meer dragend zijn en buiten de massa komen, en het paard zal als een soort ja kinkker door de baan lopen, wat geen meerwaarde heeft, want je stimuleerd een slechte galop en het paard zal dit aanemen als correct omdat hij niet anders kan.

de draf verbeter je in stap en of in de draf correctie wanneer het fout word door te stoppen en opnieuw aan te vragen, wanneer de fout te groot is, en begeleiden in de gang waar het noodzakelijk is.

De stap is een gang die je vooral bij jonge paarden het makkelijkste kapot maakt. Daar train je dus het minst in.

In galop kan je prima een paard laten buigen en sluiten. Vooral paarden die kwalitatief een betere galop hebben boven een draf, dat soort paarden maak je het juist makkelijker om het werk in galop te doen. Alles wat je in draf kan, kan je ook in galop.

Je kiest per paard gewoon de gang welke het dier het makkelijkst vindt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:07

zoals je ziet deel ik die mening niet, echter kan je dt onderbouwen?

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:37

@Karel: de galop was ook eerst een slechte gang voor het paard: op de voorhand, zwaar worden, lang maken etc. Juist door veel de galop te gaan oefenen, is de galop nou heel sterk verbeterd. Ik ben het er dus niet mee eens, dat je niet moet gaan galoperen. Het paard is door die galop zo ontzettend los gekomen.

Ps: mijn paard is niet jong meer, maar was sinds kort wel nog aardig groen. :j