Combinatie klassiek/engels met AdB methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:15

RT-P -> RT-D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 19:59

ponyparadijs schreef:
Maar wie zegt nou dat die energie weer omzeep wordt geholpen?
Want TS baseert dat op het feit dat dit meisje op de AdB manier rijdt. Terwijl ze het meisje naar mijn weten nog niet hebt zien rijden.

Raimondlover schreef:
Het komt erop neer dat ik haar al een jaar train, veel bereikt heb en iemand er een loopje mee probeert te nemen en niks van mij aan wil nemen. (zij is dus een puber van 17, stronteigenwijs en ik 24 en ken dit paard op m'n duimpje)
Bovendien omdat ik wil starten wil ik ook overeenstemming en omdat zij minder kundig is vindt eigenlijk dat ze wel begeleiding van mij aan moet nemen.

ponyparadijs

Re: Combinatie klassiek/engels met AdB methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:05

Uhm langcara wat bedoel je met die quotes?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:13

Nou, dat is zoals Raimondlover het kennelijk toch ondervonden heeft, dat ze wat richtlijnen wilde geven hoe dat paard te rijden. Maar daar werd niets mee gedaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:31

Ik maak er niet duidelijk uit op dat ze die richtlijnen heeft gegeven terwijl het meisje dat paard aan het rijden was.

moosym

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 10:14

ik heb een vraagje heb je wel eens gekeken naar de nieuwe combinatie :)
mischien rijd ze wel lekker recreatief op dat paardje want een paard van 19 MOET recreatief gereden worden en niet voor een wedstrijd als ze al zo lang heeft stilgestaan heb je daar wel eens aan gedacht ?
en hoe lang rijd die wijsneus al paard heeft ze alleen op andermans paard gereden en hoe lang rijd jij al paard misschien vind ze jou helemaal niet goed als ruiter en wil ze daarom geen les van jou dat zou ook kunnen natuurlijk
dus ik stel voor om te praten met elkaar en te vragen waarom iemand iets niet wil en dan is het natuurlijk niet jouw paard maar iemand anders paard we horen jammer genoeg alleen jou kant van het verhaal.
ik rijd al jaren mdb en mijn instructeur heeft mij geleerd om naar je paard te luisteren en te kijken geen een paard is hetzelfde dus kan je hem nooit hetzelfde rijden wel met dezelfde methode en dan zal de een toch anders zijn dan de ander en wat het rijden betreft de ene methode gaat linksom de ander rechtom uiteindelijk komen we allemaal bij hetzelfde uit, succes

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:06

Waarom MOET een 19 jarig paard recreatief worden gereden? De reden dat ze al zo lang heeft stil gestaan doet er niet toe. Elk paard kan na een tijd stil te hebben gestaan de wedstrijdsport in. Of ze nou 5 of 22 zijn. Het geheel ligt aan het paard. Is deze gezond en loopt hij goed dan kan je er gewoon mee naar wedstrijd.

moosym

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:59

een vrouw van 65 laat je ook geen topsport meer doen en een wedstrijd is top sport

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 17:23

Nee basis wedstrijden zijn gewoon sport. En er zijn genoeg mensen van 65 en ouder die nog sporten!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:16

Zeker als het om een paard van 19 jaar gaat vind ik het naar het paard toe niet fair om nu met een andere methode aan te komen. En zeker niet wanneer er 2 verschillende abitieuze mensen gaan rijden die er hun eigen ideetje op na houden mbt de africhting.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:22

De methode AdB is juist voor paarden die mogelijk iets mankeren (denk aan HKO) juist heel geschikt. En dan zou je dus op latere leeftijd best naar een andere manier kunnen gaan. En ik denk ook dat het goed te combineren is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:27

Nou daar ben ik het niet mee eens. Je moet zo'n dier ook in zijn waarde kunnen laten en er niet steeds maar mee aan de gang willen blijven.

Je moet zo fair zijn dat je jouw eigen lijden om het mogelijk gemis van je paard of het rijden niet laat prevaleren boven het dagelijks lijden van je paard. Veel te veel paarden met pijn worden kunstmatig aan de praat gehouden met allerlei alternatieve en commerciele methodes omdat baasjes geen afscheid kunnen nemen van het rijden en zelf nog zo graag in het zadel klimmen terwijl het arme paard gewoon moe en op is.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:31

Abacab schreef:
Nou daar ben ik het niet mee eens. Je moet zo'n dier ook in zijn waarde kunnen laten en er niet steeds maar mee aan de gang willen blijven.

Je moet zo fair zijn dat je jouw eigen lijden om het mogelijk gemis van je paard of het rijden niet laat prevaleren boven het dagelijks lijden van je paard. Veel te veel paarden met pijn worden kunstmatig aan de praat gehouden met allerlei alternatieve en commerciele methodes omdat baasjes geen afscheid kunnen nemen van het rijden en zelf nog zo graag in het zadel klimmen terwijl het arme paard gewoon moe en op is.

Maar dat kijken en luisteren die mensen niet goed naar hun paard

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:31

ik denk dat de eigenaar en de bijrijders zelf wel kunnen beslissen of het paard moe is.. En wij dat niet vanuit onze computer kunnen vaststellen!
Dus abacab jij vind het beter dat ze doorgaan met hulpteugels, paard de kop in de krul laten trekken, op de voor mij, foute manier of eens beginnen met een eerlijke methode die ontzettend eerlijk naar het paard kijkt?
Dan vraag ik me af, wat vind je eerlijker? Stoppen met rijden lijkt mij niet eerlijk, als een paard van 19 nog even kan, moet je ook nog even doorgaan vind ik. Dan is het niet eerlijk om hem stil te zetten?

En, volop actief op de mothode rijden, dat kan, maar je kunt het toch ook rustiger aanpakken? Je hoeft heus niet dag dat je erop zit keer recht te richten en de hele mikmak wat er achteraan komt...
Een dagje hobbelen kan geen kwaad en zeker niet met een paard van bijna 20.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:35

Tja Abacab meningen verschillen. En ik heb bij ons op stal een aantal paarden gezien die echt met AdB veel beter zijn gaan lopen. Daarnaast in hoort een paard niet stil te staan. Dus hou hem gewoon op gepaste wijze aan de gang.
Denk niet dat TS het paard overneemt te horen aan het verhaal!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:44

Ik vind dat je een dier van 19 jaar geen nieuwe rijmethode moet gaan aanleren, dat vind ik niet fair naar het paard. Ik zou zo'n paard rijden op een manier die lijkt op zoals hij de afgelopen 16 jaar is gereden.

En Caroo, wie heeft het nu over een foute manier met hulpteugels?

Ponyparadijs, ik heb bij AdB nog nooit een paard gezien dat er van is opgeknapt. Ik heb wel paarden gezien waarvan ik me afvroeg waarom niemand zag dat dat paard gewoon op was en helemaal niet meer gereden zou moeten worden. Dat is mijn ervaring met meneer de Bodt [en een heel andere discussie en daar wilde ik het niet over hebben].

Hoe het met dit paard zit weet ik niet. Ik weet wel dat het voor een paard bijzonder verwarrend is wanneer er 2 ruiters op rijden die er ieder hun eigen methodiek op na houden. En aangezien dit paard al 19 is vind ik het helemaal uit den boze om daar nog te veel aan te gaan zitten sleutelen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:47

Hulpteugels.. Omdat hulpteugels in mijn ogen fout zijn! Waarom zou je ze gebruiken? Veel ruiters gebruiken ze.
Nog nooit een paard gezien dat van de Adb methode op is geknapt? Nou, kom maar naar mijn stal daar staan er sowieso al 3...
Als ik mijn rijstijl vergelijk met wat ik 2 jaar terug deed, is dit gewoon veel beter voor mijn paard zoals ik nu op de AdBmethode rijd, maargoed dat is ieder voor zich eigen keuze.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:53

Jammer dat je nog niet een paard hebt gezien die er van is opgeknapt.

Ik moet bekennen dat ik tot ik op de huidige stal kwam staan ook niet bepaald weg was van de AdB manier. Had het hier op bokt wel eens gelezen. Had het met google wel eens gezocht maar toch heb ik er toen nooit in gelooft. Maar nu ik bij ons op stal diverse paarden zie verbeteren is dat wel anders. Overigens ben ik nog steeds geen AdB aanhanger. Maar ik snap zijn manier van werken wel. En begrijp ook wat voor effect dat kan hebben op paarden.

Dat jij niets wil veranderen omdat een paard 19 is is voor mij een beetje (boel) kortzichtig. Ik denk dat op het moment dat er iemand anders op het paard rijdt er al heel veel veranderd. Want ondanks dat je bijvoorbeeld klassiek engels rijdt is elke amazone anders, de grote lijnen zijn het zelfde maar dat is ook met de AdB manier. Dus ik zie daar geen verschil in.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:56

Abacab schreef:
Ik vind dat je een dier van 19 jaar geen nieuwe rijmethode moet gaan aanleren, dat vind ik niet fair naar het paard. Ik zou zo'n paard rijden op een manier die lijkt op zoals hij de afgelopen 16 jaar is gereden.

En Caroo, wie heeft het nu over een foute manier met hulpteugels?

Ponyparadijs, ik heb bij AdB nog nooit een paard gezien dat er van is opgeknapt. Ik heb wel paarden gezien waarvan ik me afvroeg waarom niemand zag dat dat paard gewoon op was en helemaal niet meer gereden zou moeten worden. Dat is mijn ervaring met meneer de Bodt [en een heel andere discussie en daar wilde ik het niet over hebben].

Hoe het met dit paard zit weet ik niet. Ik weet wel dat het voor een paard bijzonder verwarrend is wanneer er 2 ruiters op rijden die er ieder hun eigen methodiek op na houden. En aangezien dit paard al 19 is vind ik het helemaal uit den boze om daar nog te veel aan te gaan zitten sleutelen.

Nou ik ken het paard wel van TS. En ik denk dat het voor het paard beter is om op de AdB metode te rijden. Nou vinden sommige je dat dat nie meer moet op de leeftijd maar dat ligt per paardverschillend. En je merkt gauw genoeg als je paard het even niet meer houd. Als je dat niet ziet ben je blind. Dus kan makkelijk alleen rekening houden met haar leeftijd.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:28

moosym schreef:
een vrouw van 65 laat je ook geen topsport meer doen en een wedstrijd is top sport

Je kunt een mens en een paard niet met elkaar vergelijken. Mensen zijn echt een zwak diersoort vergeleken met andere diersoorten. Daarbij zijn paarden echt bewegingsdieren, voor hun is beweging goed en het doet ze goed.

Ook het begrip "pensioen" is een menselijk begrip. Paarden gaan wel op retour bij ouder worden, maar ophouden met werken doet hen niet zoveel goed als mensen, en ze hebben daar ook niet zo veel behoefte aan.

Daarnaast moet je de AdB methode niet echt als een methode zien. Het is gewoon klassiek rijden en het paard in balans rijden door rechtrichten waardoor het mooi door het lijf gaat lopen. Het is een zeer correcte en eerlijke methode. AdB claimt ook niet dat dit "zijn" methode is, want hij zegt dat het ouwe koek is en dat hij het op zijn beurt geleerd heeft van beroemde klassieke leermeesters.

Hij legt deze methode misschien iets explicieter uit, maar daardoor ben ik goed gaan begrijpen hoe een paard functioneert. Als je het ook zo toepast, kan een paard er alleen maar wel bij varen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:33

Met langcara eens :P

moosym

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:26

Absoluut mee eens een paard moet je niet stilzetten lekker op rijden maar wedstrijden ?
Ik vind dat je dat niet moet willen op deze leeftijd met een paard wat dat niet gewent is
maar dat is mijn mening

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:48

moosym ken je het paard? Wie zegt dat het vroeger niet al op wedstrijd is geweest?
En daarnaast vindt ik tot en met de M2 nog geen sport hoor. Dat is gewoon basis werk!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:52

Als het basiswerk is, waarom is TS er dan zo sterk tegen? Ik ben het ook eens met langcara... Als je je paard eenmaal recht hebt zal hij toch veel beter lopen. Dus als je goed nadenkt, wat zou er het zwaarst en oneerlijkst voor het paard zijn?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:57

TS is waarschijnlijk gewoon niet op de hoogte van de AdB manier. En daarom zo tegen deze manier!