[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:19

Ik vind de foto van Joolien er wel fijn en los uitzien, het paard gaat niet genoeg zitten en maakt zich wat lang waarbij je aan de open mond ook ziet dat hij op haar hand aan het drukken was daar, maar ze werkt haar paard zelf ook op de voorhand met haar zit. Ik vind het wel fijn om te zien dat ze de schouder iets naar binnen heeft gezet, anders zou hij met de schouder meer aan de bakrand plakken. Ik denk dat op het moment dat Joolien meer gaat zitten en het paard voor haar gevoel opwaarts voor zich uit gaat laten springen dat het hele beeld al veranderd. Ik weet natuurlijk niet hoe oud het paard is en op welk niveau ze ermee rijdt maar ik vind het geen verkeerd uitgangspunt om mee verder te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:37

Apart Muisje, want hij is niet echt vlak. Omdat hij achter zo groot doorspringt mist hij aardig wat balans.
http://www.youtube.com/watch?v=V1VyokvGoVo
Dit is de linker galop, die vind hij makkelijker.

Urielle, hij was ontzettend moeilijk uit te zitten.
Afbeelding
Hier zie je dat ook goed. Ik ben hier niet sterk met mijn hand, maar hij loopt hier tegen mijn hand aan en ik los dit op met been.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:41

Hoe oud is hij Joolien?
Ziet in het filmpje aardig wat onbalans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:48

ponyparadijs schreef:
Hoe oud is hij Joolien?
Ziet in het filmpje aardig wat onbalans.

Hij was hier 7 maar weinig serieus mee gedaan. Heeft echt supergangen en een geweldig lichaam, maar door die gangen veel onbalans. Hij was echt heel slap. Jammer dat ik niet met hem door kon gaan.

Hier even een mooi overzicht in draf:

Rond, los, ontspannen, recht, op eigen benen. (iets te rond, op de voorhand.)
Afbeelding

Meer gesloten, meer gedragenheid, nog teveel stuwing.
Afbeelding

Meer sluiten, oprichting, buikspieren aanspannen, naar de achterhand, lichte aanleuning.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:49

Dit geeft trouwens wel een fijn beeld. Hier zit ik al beter:

Afbeelding

Sorry, wordt het nu een joolienspam topic? :') Nja ik geef zo vaak commentaar, ik mag wel eens wat terug verwachten :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:51

Joolien schreef:
Apart Muisje, want hij is niet echt vlak. Omdat hij achter zo groot doorspringt mist hij aardig wat balans.
http://www.youtube.com/watch?v=V1VyokvGoVo
Dit is de linker galop, die vind hij makkelijker.

Urielle, hij was ontzettend moeilijk uit te zitten.
Afbeelding
Hier zie je dat ook goed. Ik ben hier niet sterk met mijn hand, maar hij loopt hier tegen mijn hand aan en ik los dit op met been.

http://www.youtube.com/watch?v=yNFhub3YICo
vanaf 3,05 min is imo een fijn doorgesprongen galop te zien. Pony zou nog meer van de grond mogen springen.
tuurlijk is dit wel afhankelijk van het niveau van africhting.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:53

joolien: ik vind je paar nog niet zo zeer slecht lopen, maar je mag er wel wat rechter op zitten, vooral je schouders meer naar achteren. wees trots dat je op z'n mooi paardje mag zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:53

Klopt, deze was nog maar net in het begin van de training. Hij pakte dingen al supersnel op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:57

Persoonlijk vind ik eigenlijk niet dat hij op deze foto's goed op eigen benen loopt, ik weet niet wat anderen daarvan denken maar mijn beeld: hij gebruikt je hand nog wel veel. Is natuurlijk ook logisch als er weinig mee gedaan is voorheen, het is nog een beetje spaghettisliert hier. Je ziet hem ook waar jij meer wilt doorsluiten wat beperken in het achterbeen omdat hij het nog niet kan bolwerken. Wel een leuk dier verder, was een leuke combi geweest als je hem nog reed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:59

Urielle schreef:
Persoonlijk vind ik eigenlijk niet dat hij op deze foto's goed op eigen benen loopt, ik weet niet wat anderen daarvan denken maar mijn beeld: hij gebruikt je hand nog wel veel. Is natuurlijk ook logisch als er weinig mee gedaan is voorheen, het is nog een beetje spaghettisliert hier. Je ziet hem ook waar jij meer wilt doorsluiten wat beperken in het achterbeen omdat hij het nog niet kan bolwerken. Wel een leuk dier verder, was een leuke combi geweest als je hem nog reed.

Het is ook maar minimaal hoor, want idd meer dan dat kan hij nog niet. Ik reed hem ook nog niet hoger ingesteld, want hij was nog niet klaar om achter te dragen. Helaas is hij anderhalve maand terug een oog verloren door maanblindheid, eeuwig zonde van het paard :(

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:15

Leuk topic. Wil ik graag volgen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:33

Joolien zou je ook mijn foto's willen voorzien van een beoordeling?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:41

Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:59

knetterhard schreef:

Paard wat licht stuwend loopt. Nog niet dragend vindt ik.
Paard loopt naar mijn idee met weinig rug gebruik.
Lijkt op de foto een beetje bang voor de grond te zijn.
Zo zie ik zijn manier van lopen.
Lijkt kleine pasjes te gaan maken. En loopt met zijn hoofd laag maar niet ontstappen naar mijn idee.
Om dragender te gaan lopen zou zijn bekken meer gekanteld moeten worden.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:08

Klopt inderdaad! :) Ik heb haar nog niet zo lang en ben al best blij met dit beeld!
In het begin was de ontspanning ver te zoeken en liep ze helemaal in 3 delen, maar voor mijn idee, zou ze meer als een balletje lopen (achterhand er meer onder,dus bekken meer kantelen)!
Het longeren gaat al een stuk beter, dus er zit gelukkig al een hele vooruitgang in! Er zit meer ontspanning in :). Deze foto is van een maandje geleden :).

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:14

Ik vind het altijd knap als mensen een foto kunnen beoordelen, zeker gezien het moment opnames zijn...
Jullie hebben zeker enorm verdiept in gangen en het lichaam....

Ik ben benieuwd wat jullie over deze foto kunnen zeggen:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:17

ponyparadijs schreef:
Dat vindt ik nog niet zo eenvoudig om zelf te beoordelen.
Ik vindt de foto's die jij hebt geplaatst al erg moeilijk.
Foto 2 heb ik namelijk wel het idee dat het paard draaft. Maar dat het tactmatisch niet correct loopt. Ik zoe de galop die Joolien aanhaalt wel als ik goed kijk maar dan klopt de foto niet.
Als je alleen de voorhand bekijkt lijkt het galop omdat beide voorbenen niet aan de grond zijn. Maar met de achterhand erbij denk ik eerder aan een draf die wat opgenaait is. Waar ik dat nou uit afleidt weet ik ook niet helemaal te verwoorden.

Hier een aantal foto's van mijn paard:
Afbeelding
Afbeelding

De eerste foto van de keuring is ze duidelijk heel stuwend. Terwijl ze op de 2de foto al meer draagt.
Mijn inziens draagt ze daar nog niet voldoende. Maar er is wel verbetering.
Overigens is het rug gebruik op foto 1 beter dan foto 2 denk ik.

Op de eerste foto loopt ze idd heel stuwend, het lijkt net of ze de voorbrenger mee wilt trekken :')
Op de tweede foto zie ik een paard wat al fijn draagt, maar nog meer de bekken mag kantelen, de buik aanspannen en nog meer gesloten en gedragenheid mag laten zien aan de achterkant. Dan kan er een mooie opwaartse lijn ontstaan en kan ze mooi op de loodlijn komen(is er nu iets achter) en nog hoger ingesteld worden. Wel vind ik het plaatje heel fijn omdat het er ontspannen uitziet en het paard loopt fijn op zijn eigen benen met lichte aanleuning.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:21

dit is mijn pony
hier liep ze L2
Afbeelding

en dit 1 jaar later in het Z
hiet ben ik wel net terug aan het rijden van mijn middengalop
Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:30

Ik denk dat je naar aanleiding van deze foto's en verder niets van het paard weet, weinig zinnigs kan vermelden.
Een paard dat net een blessure heeft gehad, een paard van 25 of een paard van 2 jaar geeft ook al een wereld van verschil natuurlijk!
De foto hierboven van joolien vind ik de rijfoto b.v niet zo fijn. Amazone zit erg in de mond ( lijkt in elk geval, maar het is natuurlijk een moment opname) en de beenligging is ook niet je van het.
Zou ik hier advies moeten geven dan zou ik zeggen... losser aan de voorkant en meer op het achterbeen plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:48

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat je naar aanleiding van deze foto's en verder niets van het paard weet, weinig zinnigs kan vermelden.
Een paard dat net een blessure heeft gehad, een paard van 25 of een paard van 2 jaar geeft ook al een wereld van verschil natuurlijk!
De foto hierboven van joolien vind ik de rijfoto b.v niet zo fijn. Amazone zit erg in de mond ( lijkt in elk geval, maar het is natuurlijk een moment opname) en de beenligging is ook niet je van het.
Zou ik hier advies moeten geven dan zou ik zeggen... losser aan de voorkant en meer op het achterbeen plaatsen.

Daarom is het zo moeilijk, want ik ben echt de zachtheid zelve met mijn hand. Ik werk nooit terug. Soms begrens ik en ik wil dat een paard de juiste aanleuning aanneemt. Dus ja, het is moeilijk om een oordeel te geven van een foto. En ik rijd zonder sporen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:12

aerdenhout1 schreef:
Helemaal mee eens! Ik kan combinaties goed beoordelen, maar niet van een plaatje. Petje af voor mensen die dat wel kunnen ;). Ik heb best getwijfeld om in het 'Aan de teugel' topic mee te praten, maar kies er bewust voor dat niet te doen.

Frappant vind ik overigens dat in de eerste post alleen tekeningen van paarden staan.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:15

koeke schreef:
aerdenhout1 schreef:
Helemaal mee eens! Ik kan combinaties goed beoordelen, maar niet van een plaatje. Petje af voor mensen die dat wel kunnen ;). Ik heb best getwijfeld om in het 'Aan de teugel' topic mee te praten, maar kies er bewust voor dat niet te doen.

Frappant vind ik overigens dat in de eerste post alleen tekeningen van paarden staan.

maar zou je het dan niet willen proberen, met mijn pony is niks aan de hand geweest ( niet kreupel of zo iets) en is daar 6/7 jaar oud

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:31

Afbeelding
Afbeelding

durf zelf niet te reageren, te weinig kennis! maar ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.
19 jarige merrie, erg moeilijk met dressuur en vind het ook niet leuk!
gaat het wel steeds beter oppakken! :j

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:47

Oh wauw, dit lijkt me een heel erg leerzaam topic. Ik volg even, en misschien als ik lang genoeg meelees, ik over een poosje ook wat commentaar kan gaan leveren :)
Ben maar een gewone manege ruiter, maar vind het echt heel boeiend!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:08

sefanja schreef:
Ik vind het altijd knap als mensen een foto kunnen beoordelen, zeker gezien het moment opnames zijn...
Jullie hebben zeker enorm verdiept in gangen en het lichaam....

Ik ben benieuwd wat jullie over deze foto kunnen zeggen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SESMHU4W.jpg

Paard wat heel stuwend loopt naar mijn idee volledig vast zit in de rug.
Heb ook een beetje het idee dat het zadel te lang is voor haar rug.