[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:02

Mijn instructrice riep een tijdje terug opeens tijdens mijn les: Doe ze naar beneden!!! Dus ik vroeg toch maar wat ze bedoelde, hakken/handen? Nee hoor, ging over mijn mondhoeken :P

Kan ontzettend genieten van het rijden, en als het dan ook nog eens fijn voelt!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:04

Sjol. Superfijn dat je hem zo kan laden. Zya trailer op en af gaat super. In de trailer helemaal alleen en op reis vind ze best spannend (veel mesten) maar ik merk niet dat ze echt gestressed is. Eerder een beetje spanning van "oh... wat gaan we doen?"

Ze is ook altijd wel weer gelukkig als ze haar eigen stalletje terug ziet.. Toch wel apart om te zien dat ook dieren zich hechten aan hun eigen "veilige" plekje.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:05

S_en_Z schreef:
Vriendin van mij zit ook altijd met een dikke grijns op haar paard. Is nog een puppy.. ik vind het zo leuk.. dan is ze bezig met hem net een beetje meer laten dalen of net een beetje meer op het achterbeen.. helemaal vanuit ontspanning.. en als hij dan een kauw geeft of een keer omspringt in galop hoor je "hihihihihi ja dat doet au he paardje"

Volgens mij weet ik wie je bedoelt! En ja, die zit inderdaad altijd met lol op haar paard! Erg leuk en heel stimulerend om te zien.

Ik kijk altijd boos... Ik denk omdat ik me erg probeer te concentreren (lukt niet altijd), en daarom lijkt of ik boos kijk, terwijl ik wel degelijk plezier heb. Ik moet meer lachen met mijn paard!

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:08

Ik vond net een foto die ik wel kan delen. Geen denderende kwaliteit, maar er is best wat op te zien.
Dit is ongeveer 12 jaar geleden toen ik 'stage' liep bij een dressuurstal. Wat was ik trots op hoe ik op dit paard kon rijden! :+
Nu, zeker na het meelezen in het vorige topic, zie ik best wat fouten... Brand los!
Afbeelding

Hopelijk kan ik over een tijdje foto's laten zien van mijn nieuwe paard!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:28

Leuke opening, S_en_Z +:)+ Die laatste foto uit de openingspost is heel leuk :D!

Ik ga weer trouw meelezen, wie weet heb ik nog wat toe te voegen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:33

Oke

Gentleman. Hij 8.. ik 15. M1 officieel. Toen we hem kochten bij handelaar lagen zijn mondhoeken dusdanig open van een bosritje dat ik 3 maanden met bitringen heb moeten rijden. Het was dus ook geen makkelijk paard.. en ik wou geen vos.. maar toch.....

Gentle was een zware teugelhanger. Al vanaf het begin.. Ik hing terug. Heb nooit een instructeur gehad die me daarbij kon trainen want zo zwaar zag hij er niet uit.

(wordt in de film ook regelmatig het zadel uit getrokken)

Ja paard heeft een belabberde stap.. Te danken aan "vasthouden en opdrijven" wat mij ooit geleerd is. Ik heb er maar 1 oplossing voor gevonden. Langer geven. Been eraf, hand er af.. dan maar slechte cijfers.. als hij maar enigzins normaal stapt..

Hoe het dus niet moet:

Niet je binnenhand vastzetten en doortikken net zolang de kont naar binnenkomt en dan belonen.. Niet omhangen. Niet over zijn schouder weg jagen op wijken op de volte als hij geen sb wil over de hoefslag. (ik rijd hem NIET van binnen naar buiten, maar ik DWING hem naar buiten te stappen.. ik EIS dus dat hij door mijn hulpen heen loopt.. in feite)

Niet zagen. Niet terugtrekken als hij zijn hoofd omhoog gooit maar vooruit laten lopen en van daaruit ontspanning opzoeken.

1 keer werd hij zo boos dat ik hem aanraakte met de zweep dat hij een mooie lel gaf richting zweep/been.

Middendraf.... stelt vrij weinig voor.. dit voelde als perfectie vroeger omdat ik alleen maar hoorde dat het goed was.... nu terugkijkende zie ik alleen een paard dat onder me vandaan rent.

En verder nog heel veel dingen die ik verkeerd aanpak... dit is even globaal gereageerd.. want ik kan er echt niet meer naar kijken. Doet me zeer dat ik besef dat ik ooit zo getraind heb. Heb de Z1 behaald met dit rijgedrag.. tot hij in het Z1 op X weigerde van de plek te gaan. (buik uit, kreunen en adem in op iedere hulp die hij kreeg, incl. bij handen naar voren steken) Toen veel les gehad.. waarbij ik mijn paard zelfs een keer open heb getrapt omdat ik van instructrice door moest drammen op die ene oefening.. Toen was ik er helemaal klaar mee.. als het zo moest.. dan maar geen wedstrijden.. heb 1,5 jaar gelanterdfanterd op mijn eigen houtje zonder sporen, zonder zweep.. logisch nadenken.. veel kijken, luisteren.. en uiteindelijk zijn we met gemak door het Z1 gekomen. In het Z2 liepen we er uiteindelijk vooral tegen aan dat ik een beetje teveel zweefdrafjes met hem oefende.. waardoor hij in een soort van half verzameld drafje, halve passage door de hele proef heen ging.. wat ons natuurlijk nooit een winstpunt op kon leveren := Maar hij was toen wel veel vrolijker.. :j

Helaas kwam het besef dat ik belabberde instructeurs naar ons liet kijken veel te laat.. Heb mezelf vooral om moeten scholen.. het heeft me lang gekost.. en omdat ik graag wil leren is het me gelukt... maar ik hoop dus dat wanneer mensen dit zien bij zichzelf te rade gaan of hun instructeur wel de juiste is voor hen.

Dit is een filmpje van 10 jaar geleden: (ja rijden zonder cap was heel gebruikelijk.. := )

Gelukkig zijn mijn ogen geopend.. :) En ben ik erg blij dat ik met mijn nieuwe paard veel bereik met simpel rijden, makkelijk reageren. Luchtig blijven.. gewoon rijden en belonen wat goed gaat.. en voelt ze een dagje niet fijn.. nouja.. jammer dan. Volgende keer beter :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-02-12 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:43

Nou....Ik zou toch niet willen zeggen dat je er niet aan af ziet dat hij zo sterk is zeg maar...Vind eigenlijk dat je zelfs nog relatief stil zit gezien de druk die je hebt, maar het valt wel degelijk op.
Wat een muts van een instructrice....En wat zijn er veel zoals zij ;(

Edit: Voor de duidelijkheid, dat is niet bedoeld als commentaar op jou he, maar meer dat iemand die echt gekeken had heus wel had kunnen zien dat hij zwaar was en je daar dus mee had moeten helpen. In plaats van 'goedzo' roepen. Jeetje wat heb ik daar een hekel aan, als mijn instructrice zegt dat iets goed is kan ik er tenminste op vertrouwen dat het ook daadwerkelijk ergens op lijkt...
Laatst bijgewerkt door 0000 op 21-02-12 00:49, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:45

En dat reed meerdere paarden van niets tot ZZ en reed een aantal paarden van Inter tot GP niveau. Had haar papiertjes op zak en gaf dagelijks les en ook veel clinics.

:)

Op andere films van proefjes (waar ik opeens verbazingwekkend stil ben met mijn handen) zie je wel dat hij "duikerig" loopt als je er oog voor hebt.. maar je zou niet zeggen dat hij zwaar is. Maar hoe meer ik probeerde te verblommen dat hij in mijn handen hing (en dus alleen maar terughing en verder reed) hoe meer hij de grond in liep en hoe vaker hij struikelde.

Dit op de film is gewoon dikke protest omdat hij hartstikke scheef was, ik tegenstrijdige hulpen geef omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben en omdat ik hem de hele tijd aan zijn kop zit te plukken. Hij schraapte 3x zijn hoofd op een haar na net niet open aan de bakmuur.

Linksom doet hij iets dat enigzins op travers lijkt. Rechtsom weigerde hij travers te lopen. In die les sprong hij zelfs een paar keer met 4 benen de lucht in toen zij schreeuwde dat ik hem moest blijven doormeppen net zolang tot hij vooruit ging. Dat stuk is met de jaren helaas overschreven met andere films..
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-02-12 00:52, in het totaal 3 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:50

S_en_Z schreef:
En dat reed meerdere paarden van niets tot ZZ en reed een aantal paarden van Inter tot GP niveau.

:)

Op andere films van proefjes (waar ik opeens verbazingwekkend stil ben met mijn handen) zie je wel dat hij "duikerig" loopt als je er oog voor hebt.. maar je zou niet zeggen dat hij zwaar is.

Dit op de film is gewoon dikke protest omdat hij hartstikke scheef was, ik tegenstrijdige hulpen geef omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben en omdat ik hem de hele tijd aan zijn pluk zit te koppen. Hij schraapte 3x zijn hoofd op een haar na net niet open aan de bakmuur.

Linksom doet hij iets dat enigzins op travers lijkt. Rechtsom weigerde hij travers te lopen. In die les sprong hij zelfs een paar keer met 4 benen de lucht in toen zij schreeuwde dat ik hem moest blijven doormeppen net zolang tot hij vooruit ging. Dat stuk is met de jaren helaas overschreven met andere films..

Tijd voor bed, nu ben ik aan het prutsen haha.

Maar wat ik wilde zeggen, dat vond ik ook raar dat ze daar gewoon helemaal niets van zegt...Ongelooflijk dat je iemand travers laat rijden als het paard in het 'rechtuit gaan' zo loopt.
Maarja, zo ken ik er nog wel een paar die lesgeven...Pff. Mooiste opmerking die ik ooit heb gehoord: 'In de zomer hoeft je niet zo lang los te rijden, dan zijn de spieren toch al warm' 8)7
Laatst bijgewerkt door 0000 op 21-02-12 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:50

Had post even ge-edit.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:52

S_en_Z: Dat is wel het beeld dat ik me herinner van dressuur van vroeger := Dressuurruiters hadden ook altijd flinke spierballen en gespierde schouders. Het was één van de redenen dat ik niet echt de dressuur ben ingegaan.
Toch we heel fijn dat in relatief korte tijd zoveel is veranderd!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:57

Pizzazz dat paardje is er niet meer. Heb hem 11 jaar gehad uiteindelijk. Ik ben mezelf aan het omscholen (inmiddels wel met fijne instructie) vanaf mijn 18e/19e.. dus al zo'n 6 a 7 jaar.. en pas afgelopen 3 jaar kan ik rijden zonder frustratie te krijgen als iets niet lukt.

Met dit paard ben ik dus heel bewust vorig jaar toen ik haar kocht "met een schone lei" begonnen. Alles op haar tempo. Geen dwang.. nooit. Doorvragen oke.. maar niet uit dwang. Het is zo verrekte moeilijk als je jarenlang gepushed bent in de verkeerde richting..

Maar ik ben wel erg blij dat ik nu rijd zoals IK dat als prettig ervaar.

Dan maar geen knallen in de proef. Liever correct en iets te braaf dan paard over haar toeren.

Heb mezelf zo vreselijk veel laten filmen. Vergeleken met wanneer ik andere ruiters iets goeds zie doen.. oefenen.. durven loslaten.. en weer filmen.. uiteindelijk heb ik daar veel en veel meer van geleerd (ook met stills en foto's) dan ik van al die instructrices geleerd heb (en ik heb minimaal 1 tot 1,5 dozijn uitgeprobeerd)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-02-12 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:59

"Mooi" contrast met je huidige filmpjes. Toch zijn er genoeg die nog steeds zo les geven, of rijden...

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:02

S_en_Z schreef:
Pizzazz dat paardje is er niet meer. Heb hem 11 jaar gehad uiteindelijk. Ik ben mezelf aan het omscholen (inmiddels wel met fijne instructie) vanaf mijn 18e/19e.. dus al zo'n 6 a 7 jaar.. en pas afgelopen 3 jaar kan ik rijden zonder frustratie te krijgen als iets niet lukt.

Ik doelde niet zozeer op jou persoonlijk, meer in het algemeen. Het lijkt traag te gaan, de mentaliteitsverandering, maar als je dan naar een filmpje kijkt van 10 jaar terug is het verschil ineens overduidelijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 01:03

Ahzo, dat bedoel je!

Vergeleken met mijn filmpje van 10 jaar geleden zie ik ze toch liever zo lopen

(al is dit natuurlijk opgenomen op een dagje lanterfanten he, beetje erop zitten omdat ik ondanks pijn in mijn lijf toch graag op paardlief wou en ik niet wil beginnen aan echte training omdat ik weet dat ik haar niet precies op de juiste momenten kan corrigeren.. dus op voorhand had ik al beslist dat ik gewoon wou dat ze netjes op mijn beenhulpen reageerde en dat ze gewoon lekker door de bak hobbelde zonder al te veel op de voorhand te vallen)

Mijn instructrice zou ook vinden dat ik best lekker uit mag schuiven maar wel contact moet houden zodat ze de kans krijgt naar de hand toe te dalen. Maar ik kon dat gewoon niet bolwerken. Maar op dagen als dit voel je wel gewoon de ontspanning van het hele rijden en toch ook, ondanks het niet perfect is en dit absoluut geen wedstrijdniveau heeft dat het paard lekker paard kan zijn. Los-vast verbinding is natuurlijk niet het gewenste. Maar het is een stuk fijner om naar te kijken dan mijn vorige post :o :+
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-02-12 01:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:06

Maar jij bent zelf natuurlijk ook heel positief veranderd :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 01:14

Pizzazz schreef:
Maar jij bent zelf natuurlijk ook heel positief veranderd :D

Gelukkig wel.. maarja... zo zie je maar.. nu je veel verhalen hoort over slechte instructie.. ik heb er al last van sinds ik heb leren rijden. Wel 1 fijne instructrice gehad.. maar die stopte er helaas mee ivm gezondheid... en nu dan bij mijn huidige instructrice, die niet forceert en afdwingt. Die me wel met mijn neus op de feiten drukt en me ook zegt wanneer er verbetering in zit.. zodat ik dat gevoel kan vasthouden en er verder aan kan "huiswerken"

Ik schaam me dood voor die film.. maar ik hoop wel dat eventuele meelezers er van kunnen leren om niet diezelfde fouten te begaan.. :j

Vandeweek keek ik naar een M proefje met achterwaarts met vorig paard.. ohjee.. wat was die tegen de hand en tegen het been.. voel me dan echt een trots meisje als ik zie hoe Zya het nu al doet. Mag nog een beetje meer dit en dat en zus en zo.. maar de oefening zelf heeft wel al een goede basis..

Zyalda snapte binnen 3 dagen wat ik bedoelde met mijn hulpen.. Gentle heeft zoveel uren geforceerd achterwaarts geoefend dat hij zelfs in de wei achteruit stapte en verder graasde... -O-

(is bij hem uiteindelijk ook goed gekomen hoor)

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:34

wat een verschil..!! met filmpje 1 en filmpje 2.
ik heb nu 2 x les gehad van mijn nieuwe instructrice..
omdat ik niet echt een heel makkelijk paard heb en er heel snel tussenuit piept wil zij dat ik hem iets strakker pak. Ik en hij zijn dat nog niet echt gewend omdat ik van mijn oude instructeur altijd lekker " losjes" moest zijn..
ik heb dus een soort dilemma:
als ik hem strakker pak dan kan k over een jaar gaan bodybuilden.. maar als ik hem losser laat dan loopt hij erg makkelijk op de voorhand. en ik zou toch graag willen starten van de zomer..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:36

golddigger08 schreef:
omdat ik niet echt een heel makkelijk paard heb en er heel snel tussenuit piept wil zij dat ik hem iets strakker pak. Ik en hij zijn dat nog niet echt gewend omdat ik van mijn oude instructeur altijd lekker " losjes" moest zijn..
als ik hem strakker pak dan kan k over een jaar gaan bodybuilden.. maar als ik hem losser laat dan loopt hij erg makkelijk op de voorhand. en ik zou toch graag willen starten van de zomer..

Hier klopt ergens iets helemaal niet....Op de voorhand ga je niet oplossen door meer aan de voorkant te zitten!

Wat bedoel je precies met 'er tussen uit piepen'?

Edit: Wat een gaaf paard!!! <3

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:40

zakken, zakken, inknikken en hup snel de neus eruit gooien.
nee, ik begrijpdat je dat nie oplost met de voorkant maar als ik hem lekker laag laat lopen dan valt hij meer/makkelijk op de voorhand.

hihi thanks, ben ook dol op hem!! baal daarom ook zo dat het rijden niet zo lekker gaat...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:52

Maar als je het verschil tussen de filmpjes ziet is het antwoord toch duidelijk? :) Hou je hem vast dan kom je bij filmpje 1. En ik denk niet dat dat je streven is.

S_en_Z: Respect dat je dat eerste filmpje hier neerzet, ongeloofelijk als je het vergelijkt met het andere filmpje.... hopelijk opent het de ogen van meer mensen.
Ik denk niet dat je je hoeft te schamen, uit alles blijkt dat je ongeloofelijk veel geleerd hebt en daarvoor open staat.
Ik denk dat niemand zich hoeft te schamen, als je maar wil leren en daarvoor open staat. Iedere keer kan je weer wat nieuws leren, en helemaal als je jong bent staan er, als het goed is, nog heel veel leermomenten te wachten.

Het kriebelt behoorlijk bij mij om weer op te stappen, als het goed is kan het snel weer. (Al een halfjaar niet meer gereden)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:01

Wat versta jij onder losjes en strakker? Als je bv. onder losjes verstaat dat je met een heel slap teugeltje zonder contact rijd en met strakker dat je de teugels mooi aangenomen hebt, gewoon netjes in verbinding maar niet trekkend strak dus dan snap ik heel goed dat je instructie zegt iets strakker pakken, zodat je verbinding krijgt en dan er op blijven letten dat je het paard van achter naar voren blijft rijden maar niet gaan trekken, probeer dat neusje eruit te rijden.

Jij zegt echter dat je over een jaar aan het bodybuilden bent als je hem strakker pakt, bedoel je daaruit dat je echt gaat trekken? Dat is in mijn ogen echt not done, als jij bedoelt met losjes gewoon een fijn en licht contact is dat in mijn ogen juist iets goeds. Daarbij heb je het over zakken, zakken en zakken en ope de voorhand vallen.. maar hoever laat jij hem zakken? Echt met de neus op de grond? Als je hem zo ver laat zakken vind ik het eigenlijk niet gek dat hij op de voorhand valt...

Probeer van achteruit actief te rijden, aan de voorkant ruimte geven zonder alles direct helemaal los te gooien, overgangen rijden zoveel mogelijk op je zit, bereid ze wel voor en niet maar snel snel willen.

Denk dat de andere ook nog wel erg goed aan kunnen vullen (en wellicht dat ze mij misschien verbeteren) daarbij zouden fotos ook wel prettig zijn.. :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:08

Deel 2 alweer! Super fijne topics dit, en erg leerzaam. Ik ga het dan maar eens wagen... Hier 2 foto's van mij en mijn 5 jarige merrie. Ik heb haar nu net 4 maanden, en hebben om de week les. Nog erg bezig met de basis, het opzoeken van mijn hand en aanleuning aannemen vind ze nog erg moeilijk. Lekker bezig met het rijden van tempo wisselingen om zo de achterhand lekker actief te houden, die voorkant komt vanzelf. Iemand commentaar? :)

Afbeelding

Afbeelding

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 07:53

Ik meld me ook weer. Heb nog steeds geen foto's omdat ik altijd 's avonds rij met weinig licht, maar hoe veel ik hier wel niet opsteek is onbeschrijfelijk. Het moet snel licht worden s avonds. Dan gooi ik mezelf ook eens voor de leeuwen. Ben zelf namelijk ook heeeel benieuwd hoe het plaatje er nu uit iet. Gevoel is overigens wel vaak erg goed.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 08:21

golddigger08 schreef:

Is het die prachtige blondine in je profiel? (zijn jullie beiden natuurlijk, maar ik bedoel het paard in kwestie := ) Zo ja, mag ik dan 2 van je foto's in het topic zetten?

(ik denk dat ik weet wat je bedoeld nl.)