Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:08

Ik denk ook dat het lichaamsgewicht voor het paard beter verdeeld is wanneer iemand van 1.90 met 85 kg opstapt dan iemand van 1.60mtr en 85 kg.

Het hele gewicht wordt dan beter verdeeld, beweegt ws makkelijker dan een propje erop.

En ter verduidelijking, ik ben zelf zo´n propje dus ik weet waarover ik praat. Gelukkig geen 85 kg, maar wel stevige benen, wat overgewicht. Ik ben duidelijk beter gaan zitten sinds ik ben afgevallen, het zit me minder in de weg. Kan het rijden makkelijker volhouden en heb het idee dat mijn paard er ook beter door is gaan lopen.
Overigens heeft de merrie in kwestie het eeuwige probleem van ´dikke´ buik. 2 veulens gehad en hoe vaak ik wel niet de vraag heb gehad of ze drachtig is. :') We zijn dus duidelijk wel een combinatie :D

Ik las ergens anders op Bokt de opmerking van iemand die vertelde dat als je van je paard topconditie en prestaties verwacht, je dat ook bij jezelf moet toepassen. Daar kan ik me wel in vinden.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 14:32

Apple schreef:
Prima opzet voor een nieuw topic zo :-) Als er nog iets veranderd moet worden in titel of beginpost stuur dan maar even een PB'tje. Dan pas ik het gelijk aan (en wordt het topic verder niet verstoord).

Idd hadden wij graag in de beginpost een verandering willen aanbrengen, ik stuur wel een PB,tje :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:36

Dinopino schreef:
freeride de langere persoon heeft toch, na ik aanneem langere benen dan de persoon van 1.60 m?

Ja, lees anders even de reactie van dimple, en geef dan jouw visie hierop ;)

Dinopino

Re: Dikkere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:46

Wat ik geleerd heb is dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter. Het meegaan van de beweging t.o.v. de snelheid heeft ook invloed op het gewicht. Begrijp niet hoe dimple bedoeld dat het gewicht door een slankere ruiter beter verdeeld wordt. Wanneer beide hun bekken goed los hebben en deze goed gebruiken zal dit meer invloed hebben dan een lange slanke ruiter die zich in het bekken vastzet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:05

Ook mis ik in het hele verhaal dat het fysieke zwaartepunt van een man anders ligt dan bij een vrouw, door de bouw van het bekken.
En de rest van de fysiek.
Op puur gewicht kun je niets beoordelen, hoewel je met 100 kg wat mij betreft sowieso wel de grens kunt leggen...op welk type paard dan ook.
Een Belg of fikse koudbloed (MITS getrained en de 6 jaar gepasseerd) kan zo iets nog wel aan.
Maar inderdaad speelt ook mee: wat wil je er verder mee, wat is de frequentie van rijden? En HOE is dat rijdenm dan bedoeld?
Buitenritten met lange stukken recreatierijden rechtuit zijn ook vele malen minder belastend dan dressuur-oefeningen er mee doen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:16

Goed topic zo mensen, veel beter dan het oude topic :D

@Dinopino, dat heb ik nog nooit gehoord, wel van het hefboomeffect, maar dat is neem ik aan niet wat je bedoelt?
En over verdelen van gewicht:
Als jij een bepaalde hoeveelheid boter moet verdelen over een oppervlak van 2x2 cm dan zal bij dezelfde hoeveelheid de laag dunner zijn op een oppervlak van 2x4 cm. Als je dus een groot skelet en een klein skelet pakt zal je een minder dikke laag (vet/spieren/whatever) krijgen op een groot skelet als de personen hetzelfde gewicht moeten hebben. Bovendien heb je nog extra gewicht van de botten, dus in theorie is de laag vet/spier die om elk bot zit bij de kleine persoon groter..

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:20

Dinopino schreef:
Wat ik geleerd heb is dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter.

Hier ben ik het absoluut mee eens, en wij hebben dit onlangs in de praktijk gezien.
Wij hebben een pony die door mijn dochter en een bijrijdster werd gereden.
De bijrijdster had een constant gewicht, en een lengte van 1,60
Mijn dochter groeide en groeide maar door, waardoor ze nu op een lengte zit van 1,82, daarbij heeft ze hetzelfde gewicht als de bijrijdster (ze is pas 13).
Je kun heel duidelijk aan de pony zien dat ze met mijn dochter dus lange lengte meer moeie had dan met de bijrijdster, terwijl ze hetzelfde wegen.
(om nog even duidelijk te zijn, inmiddels rijden beide dames niet meer op de pony, en hebben we een nieuwe bijrijdster gevonden)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:28

Ik vind dat maneges wel degelijk een grens moeten trekken. Wanneer iemand groot/zwaar is, zonder overgewicht te hebben vind ik dat er gekeken kan worden of er een paard beschikbaar is die daarmee combineert. Maar als er iemand met behoorlijk overgewicht wil gaan paardrijden dan stel ik daarbij mijn vraagtekens. Zie je zulke mensen voetballen, schaatsen, hockeyen? Volgens mij is het bij andere sporten heel normaal dat je ook sportief bent en enigszins getraind. Dat het bij paardrijden allemaal zo vrijblijvend is wekt bij mij de indruk dat paardrijden nog steeds niet serieus als sport wordt gezien. :(
Ik weet niet wat welk paard 'technisch' gezien aan gewicht kan dragen, (groot is niet altijd sterk! /3 ) maar mensen denk na voordat je ergens aan begint!? :j
Als ik twee of drie kilo te zwaar ben dan zit mij dat zelf al zo ontzettend in de weg, laat staan als je dit vertienvoudigd... Dat er mensen met (ernstig) overgewicht zijn die soepel op een paard kunnen zitten, dat geloof je toch zelf niet? :roll:

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:14

Citaat:
Dat er mensen met (ernstig) overgewicht zijn die soepel op een paard kunnen zitten, dat geloof je toch zelf niet? :roll:

Ook ik heb overgewicht en rij zeker soepel paard, en heb een prima conditie.
Ik heb tot voor kort nog met mijn vriendin meegetraind die endurance wedstrijden rijd, en daar heb je echt wel een goeie conditie voor nodig.
Dus ook mensen met overgewicht kunnen soepel te paard zitten (heb ik het hier niet over extreem overgewicht)
Maar ja............wat is dan extreem overgewicht?? daar verschillen de meningen geloof ik ook nogal over.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:16

Ik zeg ook niet dat wat ik denk, dat dat ook zo is. Ik kan me zo voorstellen dat een paard het zo voelt, of het zo is weet ik niet. Ben geen wetenschapper zeg maar.
Daarbij ga ik er bij een vergelijking vanuit dat beide ruiters op dezelfde manier rijden en dus niet een discussie hoeft te komen over de manier waarop iemand rijdt. Ik ben van mening dat het altijd uitmaakt hoe iemand rijdt, ongeacht gewicht.

Ik heb een tijd op een stal gestaan waar 2 zusjes kwamen rijden en ze waren beiden enorm! (ik zal niet met oneerbiedige termen gooien) De paarden kwamen nauwelijks in galop. Daar werden ze in gemept zeg maar. Zo enorm zielig. Ik was zelf een stuk jonger toen maar zou er nu zeker wat van hebben gezegd.

En inderdaad; wat is ernstig overgewicht?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:28

Dimple schreef:
Ik zeg ook niet dat wat ik denk, dat dat ook zo is. Ik kan me zo voorstellen dat een paard het zo voelt, of het zo is weet ik niet. Ben geen wetenschapper zeg maar.
Daarbij ga ik er bij een vergelijking vanuit dat beide ruiters op dezelfde manier rijden en dus niet een discussie hoeft te komen over de manier waarop iemand rijdt. Ik ben van mening dat het altijd uitmaakt hoe iemand rijdt, ongeacht gewicht.

Ik heb een tijd op een stal gestaan waar 2 zusjes kwamen rijden en ze waren beiden enorm! (ik zal niet met oneerbiedige termen gooien) De paarden kwamen nauwelijks in galop. Daar werden ze in gemept zeg maar. Zo enorm zielig. Ik was zelf een stuk jonger toen maar zou er nu zeker wat van hebben gezegd.

En inderdaad; wat is ernstig overgewicht?

Zodra je over de 28 BMI komt kun je spreken van ernstig. Om nu niet altijd mensen zelf de schuld te geven dat er sprake is van overgewicht hier even een bericht welke oorzaken ook mede verantwoordelijk zijn voor ernstig overgewicht. Het gezegde elk pond gaat door het mondje gaat niet altijd op :j

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/die ... wicht.html
Laatst bijgewerkt door john57 op 10-02-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:33

freeride schreef:
Misschien is het ook nog een idee om de mening van mensen te vragen over de volgende stelling:
Betreft het enkel een gewichtsgrens waarbinnen je mag paardrijden, of gaat het ook om de verdeling van het gewicht?
Een voorbeeld:
Ik vind dat iemand van 1.90m van 85 kilo nog best op een gezond fit en sterk/stevig paard mag, maar iemand van 1.60m van 85 kilo beweegt in mijn ogen meer dan gecontroleerd, en daarvan vind ik dus dat diegene niet meer op een paard mag. Wat is de mening daarover onder de bokkers?

Voor mij zou de grens bij het gewicht liggen, ongeacht de lengte, man/vrouw.
Gewicht is gewicht, er zijn mannen van 1.90 die 85 kilo wegen en slecht rijden, maar ook mensen van 1.60 met dat gewicht die toch nog prima kunnen rijden.
Zou je onderscheid maken, dan zou je dus ook moeten kijken naar hoe iemand rijdt, hoe iemand mee beweegt, en daar dan nog weer een discussie van kunnen maken. ;)
Bovendien zie ik ook liever geen man van 85 kilo op een new forest, hoe goed hij ook kan rijden.

Wel vind ik relevant wat je met je paard doet, dus recreatief of topsport. Ik vind een paard wat met Albert Zoer of Wout Jan van de Schans (toch niet de meest lichtgebouwde ruiters) dat over 1.60 springt of een paard wat een recreatieruiter heeft die 3x per week een bosritje maken nogal een verschil.
Als ik heel objectief kijk naar wat een paard in het eerste geval aan moet kunnen, kan voor mij het tweede voorbeeld best met iemand die een te hoge BMI heeft.
(gewicht hangt dan weer even af van het type paard).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:40

Zodra je over de 28 BMI komt kun je spreken van ernstig. Om nu niet altijd mensen zelf de schuld te geven dat er sprake is van overgewicht hier even een bericht welke oorzaken ook mede verantwoordelijk zijn voor ernstig overgewicht. Het gezegde elk pond gaat door het mondje gaat niet altijd op :j

Dit staat toch niet ter discussie?
Is er niet oa daarom een nieuw topic geopend?

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:45

Nikass schreef:

Dit staat toch niet ter discussie?
Is er niet oa daarom een nieuw topic geopend?

klopt :j

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:49

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:01

Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen wel en niet mee kunnen gaan met de beweging van het paard. Dat heeft mi inderdaad niet (alleen) met overgewicht te maken. Maar ik vind dat er bij veel lessen erg veel aandacht wordt besteedt aan de soeplesse van het paard en niet aan die van de ruiter. Bij pony lessen zie je soms wel wat oefeningen, maar bij volwassenen wordt daar zelden aandacht aan besteedt. Misschien een beetje off-topic maar ik wil het toch noemen omdat het ''met de beweging meegaan'' vaak wordt genoemd.
Je hoeft echt niet per se zitles te nemen om toch regelmatig simpele oefeningen te doen als dijen heffen of met je armen draaien etc.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:07

Eens, houding is erg onderschat denk ik. Ik heb zelf nog genoeg om aan te werken.
Stalgenootje heeft een soort van training a 3000 euro er tegenaan gegooid om beter te zitten, puur uit eigen interesse en behoudt van haar paarden.
Mén wat ben ik jaloers op haar houding.

Heb ik nog een dikke kont, zit ik er nog steeds niet voldoende op :')

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:18

ik heb niet alles gelezen.
maar ik heb een vriendin gehat dat klein en behoorlijk te zwaar en zij werd op elke paard gezet en soms vond ik dat ook zielig om te zien.
maar ik ben behoorlijk groot 1.86 en ik zit op mijn idiaal gewicht en ik kruip ook overal op maar voor pony's ben ik te zwaar de lengte maakt niet uit.
daar wil ik ijgelijk mee zeggen dat je niet dik hoeft te zijn om te zwaar te zijn voor zomigen paarden/pony's

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:35

Nikass schreef:
Zodra je over de 28 BMI komt spreek je van ernstig

Kijk........ hier ben ik het dus niet mee eens.
Tot aan 30 BMI spreek je van overgewicht, daarna word het pas ernstig overgewicht.

Je kunt natuurlijk een verschil maken tussen ernstig overgewicht om op een paard te stappen, en ernstig overgewicht voor je gezondheid.
Maar dan moet je hier niet met BMI termen gaan vergelijken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:56

En sommige mensen zien er gewoon al redelijk ´dik´ uit met een bepaald gewicht. Mij geven ze nl zelden het gewicht wat ik ben (ben zwaarder dan dat ze denken) dus je moet daar ook niet blind op staren.

Maakt het voor jullie verschil of iemand met overgewicht vaak of minder vaak te paard stapt? Dus of iemand elke dag zwaar traint of wat meer recreatief rijdt (paard af en toe wat dagen vrij etc)?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:01

nee dat maakt niet uit. Schade aan de rug van een paard kan je al in een half uur veroorzaken.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:02

Over BMI heb ik persoonlijk genoeg, bij sommige mensen gaat deze berekening niet helemaal op. Ik ben bij een gewicht van ca 94 kg gestopt met rijden omdat ik vond dat mijn paard niet meer die souplesse had en ik tevens drukplaatsen aan haar schouder vaststelde. Discussie over overgewicht of een net toelaatbaar gewicht voerde ik niet, ik stelde vast aan de hand van een paar gedragingen van mijn Quartermerrie dat ze er last mee had. ik zou wel eens willen weten waarom iemand uit zichzelf stopt met rijden omdat hij/zij zich toch te zwaar vond zonder dat er andere mensen hier opmerkingen over gingen plaatsen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:05

drukplaatsen aan haar schouder met een westernzadel dat heeft niets met gewicht te maken, maar met een zadel.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 19:22

Dinopino schreef:
drukplaatsen aan haar schouder met een westernzadel dat heeft niets met gewicht te maken, maar met een zadel.

Dat had ik ook gedacht en in het vorige forum ook gezegd. Het is vrij normaal dat er drukplaatsen verschijnen zeker bij intensief gebruik maar ik keek ook naar het totaalplaatje. Ik vond mijn merrie begon last te krijgen met mijn gewicht. Ik heb een continental butterfly zadel 6 jaar oud full quarter

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:20

Ik hanteer dus wel een gewichtsgrens en ben blij dat steeds meer maneges dat doen

Los van dat, vind ik dat een ruiter fysiek in goede conditie moet zijn, je paard is jouw (sport)attribuut, zorg dan ook dat je er op een verantwoordelijke manier mee omgaat.

Ik denk ook dat mensen zich makkelijk vergissen in wat een paard kan dragen...Ja wat het kan dragen is niet zo lastig, maar wat verantwoord draagbaar is wel....Mensen denken te snel dat koudbloeden veel kunnen dragen, maar er zijn uitzonderingen, daarbij denken mensen dat grote paarden sterker zijn, maar het gros van de grote paarden is juist zwakker in gestel

Ik vind daarnaast ook dat men in de jurysport veel strenger mag zijn. Als je je paard teveel hindert in de mond, krijg je een aantekening, schop je hem, gebeurt dat ook, waarom dan niet als iemand met een te zwaar gewicht erop zit? (en dan bedoel ik dat het zichtbaar belemmerend is voor het paard)