Gypsy schreef:Ik zelf vind western eigenlijk inderdaad een veel relaxtere manier van rijden.
In mijn eerste lessen (toen pony nog omgeschoold moest worden) kreeg ik meteen oefeningen mee waarmee ik haar in een rustige state of mind kon brengen, om het zo maar te zeggen.
Een goed westernpaard dat onvoorwaardelijk naar whoa luisterd voelt ook heel veilig. Bovendien gaat western imo veel meer om het paard, hoe je dat goed opvoed, en je een dier traint dat makkelijk en fijn in de omgang is.
Ik zou zeggen, ga het vooral proberen!!!
Zeg Gyps, waarom heb ik dan als dressuurruiter maanden staan verprutsen aan schriktraining
Net of dressuur gaat niet om het opvoeden van je paard, moet je ook een team zijn. En je paard ook fijn in omgang zijn. Maar dat totaal terzijde natuurlijk!
Ik denk eerlijk gezegd dat het helemaal niet uitmaakt welke stijl je rijdt, als je paard maar braaf is. En ook dat heeft niets te maken met de stijl, ik ken veel dressuur -of springpaarden die braver zijn dan westernpaarden bij ons op stal
(een vriendin van me heeft een springpaard waarmee ze gaat rollerskaten warempel, maar ook dat terzijde
)Ik denk dat ook veel afhangt van wat voor type je bent, ik hou namelijk van een lekkere hulsebos met stevige wrongen en een diepe zit, terwijl een vriendin van me vindt dat ze veel steviger zit en een springzadel dat heel vlak is en bijna geen wrongen heeft.
Ik zou zeggen kijk rustig rond naar wat je het beste ligt en zoek je een bomproof paard! En vooral, luister naar je gevoel, als je je ergens niet gemakkelijk bij voelt, trek daar dan je conclusies uit
. Het is dat het niet mijn eigen is, het zou het perfecte paardje voor je zijn; lief, superbraaf, meedenkend, lekker zittend, gewoon té koel en niet onder de indruk van angstige mensen, ze heeft al een aantal mensen van hun paardenangst afgeholpen.
) simpelweg omdat het paard western gereden en gezadeld was. Paardje stond stil bij de eerste 'Whooaaa!' en door het zadel kon ik net blijven hangen.