Welke rijstijl?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 06:31

Gypsy schreef:
Ik zelf vind western eigenlijk inderdaad een veel relaxtere manier van rijden.
In mijn eerste lessen (toen pony nog omgeschoold moest worden) kreeg ik meteen oefeningen mee waarmee ik haar in een rustige state of mind kon brengen, om het zo maar te zeggen.
Een goed westernpaard dat onvoorwaardelijk naar whoa luisterd voelt ook heel veilig. Bovendien gaat western imo veel meer om het paard, hoe je dat goed opvoed, en je een dier traint dat makkelijk en fijn in de omgang is.
Ik zou zeggen, ga het vooral proberen!!!

Zeg Gyps, waarom heb ik dan als dressuurruiter maanden staan verprutsen aan schriktraining :+ Net of dressuur gaat niet om het opvoeden van je paard, moet je ook een team zijn. En je paard ook fijn in omgang zijn. Maar dat totaal terzijde natuurlijk! :D
Ik denk eerlijk gezegd dat het helemaal niet uitmaakt welke stijl je rijdt, als je paard maar braaf is. En ook dat heeft niets te maken met de stijl, ik ken veel dressuur -of springpaarden die braver zijn dan westernpaarden bij ons op stal ;)
(een vriendin van me heeft een springpaard waarmee ze gaat rollerskaten warempel, maar ook dat terzijde :D )
Ik denk dat ook veel afhangt van wat voor type je bent, ik hou namelijk van een lekkere hulsebos met stevige wrongen en een diepe zit, terwijl een vriendin van me vindt dat ze veel steviger zit en een springzadel dat heel vlak is en bijna geen wrongen heeft.
Ik zou zeggen kijk rustig rond naar wat je het beste ligt en zoek je een bomproof paard! En vooral, luister naar je gevoel, als je je ergens niet gemakkelijk bij voelt, trek daar dan je conclusies uit :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:18

Mister01 schreef:
het grootste verschil is voor mij zo duidelijk als je naar een wedstrijd gaat kijken.
als ik bij een dressuur wedstrijd per ongeluk een keer mijn keel te hard schraap is het publiek boos, en krijg ik van alle kanten ssssttt te horen, plus staat het paard in de ring opeens aan de andere kant van de ring.
bij western leeft zeker bij de reining het publiek mee door te klappen, joelen en gillen als het goed gaat. de paarden verblikken of verblozen niet en doen netjes wat gevraagd wordt.

Maar ga je kijken bij een springwedstrijd of SGW-wedstrijd dan kun je gerust je keel schrapen, hoor. Het is een flink stuk opvoeding, maar ook een stuk fokbeleid voor een bepaald type paard wat je verschillen levert. De springgefokte WPN-ers zijn een heel ander slag sportpaarden dan de dressuurgefokte. Het lastige van de huidige fokkerij, zeker bij de WPN-ers is dat er teveel geprobeerd wordt om toppers te fokken en te weinig gewoon fijne gebruikspaarden.
Bij de quarters is er in het verleden zwaar geselecteerd op werkwilligheid en efficientie en dat vind je dus nog steeds goed terug in de huidige generaties.

Warboel

Re: Welke rijstijl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:35

Tsja.. Ik heb ook rugproblemen. Weliswaar een heel andere oorzaak hoor (aangeboren) maar toch ;)
Ik rij nu zo'n 9 jaar western, daarvoor Engels gereden. En ik moet zeggen, nu ik een ontzettend relaxed en rustig leasepaard die nergens van op kijkt heb gaat het met m'n rug ook een stuk beter :)
Van mij hoeven drukke paarden ook niet zo..

Ik zou zeggen probeer eens een lesje, en neem inderdaad goed mee dat je wat angstig ben en dat je gevallen bent.
Succes!

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:39

rij nu 18 jaar engels, paard staat op een western stal dus ook dit geprobeerd. Vind het een hele relaxe manier van rijden al blijft mijn voorkeur naar dressuur uitgaan :)

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:46

Je lunt ook de natural rijstijl proberen, dan ben je in eerste instantie veel meer bezig met vertrouwen tussen jou en je paard, ik heb verder geen ervaring met natural horsemanship, maar wel met terra-natura bijvoorbeeld.
Je kunt daar eens over nadenken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:07

Voor wat rugpijn betreft kan ik zelf wel een braaf en prettig wandelende Quarter aanbevelen (even testen natuurlijk, niet elke Quarter loopt hetzelfde). Ik ken er eentje die echt heel lekker rijdt, met hele vlakke gangen. Zelfs in de draf kun je nog rustig een vol kopje hete koffie vasthouden zonder dat het morst. Bij wijze van dan, heb het nooit uitgeprobeerd :P . Het is dat het niet mijn eigen is, het zou het perfecte paardje voor je zijn; lief, superbraaf, meedenkend, lekker zittend, gewoon té koel en niet onder de indruk van angstige mensen, ze heeft al een aantal mensen van hun paardenangst afgeholpen.
En anders misschien in de gangenpaarden wereld kijken? Het schijnt dat bepaalde extra gangen erg comfortabel zijn voor mensen met een gevoelige rug.

Wat veiligheid betreft ga ik voor western. Op de stal waar ik westernles kreeg was het de gewoonte dat je op taart moest trakteren als je viel. Ik heb nog nooit taart gehad daar. Op de manege waar een kennisje reed en waar ik af en toe mee kwam had ik me een versuffing kunnen vreten als ze die regel daar hadden. Plus dat ik op menig andere plek wel valpartijen heb gezien en mogen ervaren.
Daarnaast heb ik zelf wel eens een val kunnen voorkomen (zo'n klassieke paard gaat links, ruiter wil rechts en dan in galop :') ) simpelweg omdat het paard western gereden en gezadeld was. Paardje stond stil bij de eerste 'Whooaaa!' en door het zadel kon ik net blijven hangen.
Bovendien komen de western gereden en afgerichte paarden die ik ken, op een enkeling na, gewoon een stuk relaxter over. Dat is uiteindelijk gewoon opvoeding en omgang, ik ken Engels bewerkte paarden die precies zo zijn, maar ik heb het idee dat daar in het western gebeuren meer aandacht voor is dan in de Engelse sferen.
Maar goed, dit is allemaal persoonlijke mening en wat ik zelf gezien en ervaren heb in de loop van de tijd en er zullen vast genoeg mensen zijn die hele andere ervaringen hebben.

Uiteindelijk is het denk ik het beste om gewoon lekker zelf het een en ander uit te proberen en te voelen wat bij je past. Neem idd mee dat je angstig bent, als je gaat lessen. Dat is misschien nog wel belangrijker dan de rijstijl, dat je een lesgever vindt die daar rekening mee houdt. In ieder geval heel veel succes en ik hoop dat je weer snel de lol van het rijden terug krijgt. Want het kan zó leuk en ontspannend zijn, een heerlijke bosrit op een fijn en braaf paardje.

En btw, voor vrouwen is zo'n knop op sommige plekken ook geen aanrader hoor... :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:52

@Laurie26: Ik zeg niet dat er geen brave engels gereden paarden zijn, maar over het algemeen is het in de dressuurwereld geen doel om een braaf paard te hebben. Bij western wel! Het gaat allemaal om braaf en rustig luisteren. Zoals pluizebolpum ook al zegt.

Vanaf mijn eerste westernles merkte ik al dat er heel goed nagedacht is over elke oefening. De eerste oefening die ik meekreeg, was er namelijk meteen eentje om het paard op mij te laten focussen en te ontspannen. Een veilige kleine cirkel waarin niks kan gebeuren.
Vanaf dat moment was ik verkocht...

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:06

Heb vorige week nog een kopstoot gekregen, een hele flinke, bij terug brengen naar stal, volledig rijstijl onafhankelijk zeg maar, was nog niet eens mn eigen.
Western zadel zit net even anders, vind ik, op een engels zadel heb ik vrij snel last vanuit mn bekken en op een western zadel niet. Heb zelf een boomloze en echt een goed contact met mn paardje, dat geeft wat extra veilig gevoel, iedere spierreactie voel je. Daarnaast uiteraard de vlakkere gang die het voor je rug prettiger maakt.
Mocht je een keertje willen proberen, ben je welkom hoor (brave pony aanwezig).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:06

t-spoon schreef:
Western zadel zit net even anders, vind ik, op een engels zadel heb ik vrij snel last vanuit mn bekken en op een western zadel niet.

Dat is volledig afhankelijk van het model van het zadel. Er zijn westernzadels waarbij je net zo hard last van je bekken zult krijgen en engelse waarbij dat niet het geval is. Ik krijg bij veel westernzadels bijvoorbeeld weer pijn in mijn knieen, die verstijven door de stoelzit die je op de meeste westernzadels hebt. Er zijn best westernzadels te vinden die dat euvel niet hebben, maar het is nogal zoeken ;)
Maar ook bij engelse zadels zijn er exemplaren waar ik zo snel mogelijk weer vanaf wil door de houding waar je in wordt geplaatst, er zijn er veel die mijn bekken naar voren laten kantelen en dat is dus heel slecht voor je rug. Gelukkig zijn er ook genoeg die dat niet doen en daar kan ik dan weer uren op rijden.
Ik heb een trekkingzadel dat in principe is bedoeld om uren comfortabel mee te kunnen rijden, zowel voor ruiter als paard. Nou ja, mijn paard vindt het een goed zadel, maar ik zit er niet goed op (weer dat naar voren gekantelde bekken). Dus ik moet nog steeds eens een goed nieuw baasje voor dat zadel zoeken. ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:50

tuig kan je op elk paard gooien, het heeft niks met het paard te maken of je er nu western of engels tuig op gooit.
wat gewoon voor jou het beste zit is het belangrijkste.

wat me wel belangrijk lijkt, vanwege je rugklachten, dat je een paardje hebt/zoekt met vlakke gangen, en een koel rustig karakter.

naar mijn idee wordt er in de engelse sport veel meer gefokt op uiterlijk dan op karakter.
een mooi paard is gaaf om te zien, maar als je er, als recreatie ruiter die af en toe een wedstrijdje rijdt, geen kant mee op kan doordat het paard zoveel bloed heeft, lijkt dit mij niet fijn.

bij de meeste amerikaanse paarden is er (zoals Waratje al aangaf) wel gefokt op karakter en daarnaast pas op uiterlijk. die paarden hebben een werk instelling: niet l*llen maar lopen.
van origine hebben mensen met deze paarden hun werk moeten doen en dan moet je een betrouwbaar paard hebben waar je van op aan kan.

imo ogen zijn de meeste kwpners dezer dagen echte luxe paardjes met de bijbehorende ster allures.

natuurlijk zijn er uitzonderingen, en ik zeg echt niet dat elke kwpner zo is, maar veel wel.
en dan is het kijken naar wat JIJ precies wil.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:53

Citaat:
naar mijn idee wordt er in de engelse sport veel meer gefokt op uiterlijk dan op karakter.
een mooi paard is gaaf om te zien, maar als je er, als recreatie ruiter die af en toe een wedstrijdje rijdt, geen kant mee op kan doordat het paard zoveel bloed heeft, lijkt dit mij niet fijn.

bij de meeste amerikaanse paarden is er (zoals Waratje al aangaf) wel gefokt op karakter en daarnaast pas op uiterlijk. die paarden hebben een werk instelling: niet l*llen maar lopen.
van origine hebben mensen met deze paarden hun werk moeten doen en dan moet je een betrouwbaar paard hebben waar je van op aan kan.

Het idee is leuk, en ik snap ook wat je bedoeld.
Maar imo worden Westernpaarden vooral gefokt op prestatie, helaas...

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:03

Gypsy schreef:
@Laurie26: Ik zeg niet dat er geen brave engels gereden paarden zijn, maar over het algemeen is het in de dressuurwereld geen doel om een braaf paard te hebben. Bij western wel! Het gaat allemaal om braaf en rustig luisteren. Zoals pluizebolpum ook al zegt.

Vanaf mijn eerste westernles merkte ik al dat er heel goed nagedacht is over elke oefening. De eerste oefening die ik meekreeg, was er namelijk meteen eentje om het paard op mij te laten focussen en te ontspannen. Een veilige kleine cirkel waarin niks kan gebeuren.
Vanaf dat moment was ik verkocht...

Bij ons gaat het ook om een braaf paard te hebben dat rustig kan luisteren :)
En ik denk dat je naast Totilas heus wel je keel kan schrapen, het publiek klapt en juicht ook.
Je moet niet iedereen over dezelfde kam scheren, er is helemaal geen over het algemeen zijn westernpaarden braver :+
Maar daar gaat het in dit topic natuurlijk niet over :D
Wil er ook geen discussie van maken, vind gewoon niet dat je kan zeggen dat westernpaarden over het algemeen braver zijn dat dressuur -of springpaarden en dat TS daarom maar western moet gaan rijden. Is een beetje flauw om te zeggen, er zijn genoeg bomproof dressuur -en westernpaarden :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:05

TurdusMerula schreef:
Citaat:

kan je dat "helaas" uitleggen?
wat is er verkeerd aan het fokken met paarden die goed getraind een goede proef neer zetten, tov paarden die op een keuring verschijnen en puur op uiterlijk en manier van lopen worden beoordeeld?

ik ben NIET voor het pushen van jonge paarden dat ze zo snel mogelijk op hoog niveau lopen, maar zeker hier in nederland is dat maar een hele kleine groep die dat doet, puur omdat er hier niet echt groot geld te verdienen is met paarden sport.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 09:36

TurdusMerula schreef:
Citaat:

Na bijna 10 jaar engels rijden is mijn dochter enkele jaren geleden overgestapt naar de western wereld.
Na enkele maanden waren wij verwonderd dat de western paarden bijna allemaal zo rustig waren en dat er bijna nooit ongevallen gebeurde.
Op een dag had ik een gesprek met een western trainer die al tientallen jaren in de western wereld zat en is vroeg hem waarom quarters zo cool zijn
en zijn antwoord was : "al de moeilijke karakters zijn opgegeten".

Wat meer uitleg : onze quarters en paints stammen af van de paarden die eeuwen lang en nu nog werden gebruikt voor het ranch werk en daarvoor hebben ze paarden nodig die 24u / 24u en 7 dagen op 7
betrouwbaar zijn en een paard dat niet voldeed aan deze eis eindigde als biefstuk en stoofvlees. Dit is hard maar zo ging het er vroeger en nu nog aan toe.

Nu wordt er inderdaad ook op prestaties gefokt maar het rustige coole karakter zit in het ras en zonder dit karakter zal een quarter ook geen top wedstrijd paard zijn omdat het gedrag van het paard een belangrijke rol speelt bij de beoordeling in de wedstrijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:22

_Mikey_ schreef:
ik denk niet dat de rijstijl iets uitmaakt in veiligheid. Tenslotte, wanneer je op een levend vluchtdier van +_ 500/600 kilo gaat zitten, loop je risico's.

1. ´Vluchtdier´ = onzin.
Schrik = reflex.
Vluchten = gedrag.
Daartussen ligt een belsissing op basis van een risico-overwegeing; vecht, vlucht of niets.
Dressuur van een rijpaard = betrouwbaar níet vluchtbeslissing maar ruiterleiding opvolgen aanleren.

2. Rijstijl maakt wel degelijk verschil. Het grote verschil zit tussen directe en indirecte teugevoering. Bij directe teugelvoering op een bit is er al een hoog stressniveae en externe prikkers geven dan eerder een stresspiek als de ruiter met controle-fobie rondrijdt.

Waar het bij de hoofdtroonrijterij in NL fout gaat is hij de dwangmatige ´controle´; bij het teugeldenken. in combinatie met het paard onmachtig in de handen van een ruiter waar het diens levensveiligheid in moet leggen zonder ook maar enige reden voor vertrouwen.

Wat voor rijstijl ook echter; zo lang de ruiter angst om te vallen of angst over gebrek aan controle heeft, gaat het niets worden want het paard is bij uitsek lezer van lichaamstaal/spiertonus. Van een gespannen/angstige ruiter krijgt het continue een alarmsignaal van een ruiter waar het diens leven aan moet toevertrouwen zonder enige basis daarvoor.
Dat gaat alleen goed op een zéér ervaren in de ruiter ongeïnteresseerd, flegmatiek rijpaard.

Nogmaals; een paard is GEEN ´vluchtdier´. Dat is een onzinbegrip. Zie boven.
Dat máákt de ruiterij er massaal van door gebrek aan kennis/kunde/ervaring en geen básis-dressuur zodat het paard geen reden heeft om vertrouwen in de stress en pijn toevoegende ruiter te hebben.